Prawda

Piątek, 3 maja 2024 - 22:30

« Poprzedni Następny »


Nowy pogląd na piekło: “warunkowa nieśmiertelność”


Jerry Coyne 2014-10-18


Artykuł w “New York Times” z 10 października: “Tormented in the afterlife, but not forever” [Dręczony w życiu pozagrobowym, ale nie na wieczność] pokazuje nam “postępy” teologii. Po rozmyślaniu o tej kwestii przez kilka tysiącleci niektórzy teolodzy zdecydowali, w oparciu o rozmyślania i roztropną egzegezę Biblii, że piekło jednak nie jest wiecznym smażeniem się w ogniu. Być może, posmażysz się przez pewien czas, a potem zostaniesz ugaszony:

Dociekania [pastora i wydawcy chrześcijańskiego, Edwarda] Fudge’a w kwestii natury potępienia dały w rezultacie jego doniosłą książkę, wydaną w 1982 r., “The Fire That Consumes”, w której twierdził, że cierpienia złoczyńców w piekle są ograniczone i że po pewnym czasie dusze zostają ugaszone. Ten pogląd, zwany „warunkową nieśmiertelnością” lub czasami nieco bardziej makabrycznie: “anihilacjonizmem”, stoi w bezpośredniej sprzeczności z tradycyjnym poglądem chrześcijańskim, że cierpienia w piekle trwają wiecznie.

  


Warunkowa nieśmiertelność nie jest czymś nowym – myśliciele chrześcijańscy proponowali ją niemal od początku – ale ma w tej chwili swój moment pod słońcem (łagodnym, nie rozżarzonym). Opublikowano bądź planuje się publikację kilkunastu uczonych tomów o warunkowej nieśmiertelności. W lipcu wiodący zwolennicy tej teorii zebrali się w Houston na Rethinking Hell [Ponowne przemyślenie piekła], konferencji na cześć pana Fudge’a. Grupa, która zorganizowała tę konferencję, prowadzi witrynę internetową rethinkinghell.com, poświęconą tej teologii.


A w 2012 r. pan Fudge otrzymał najwyższą oznakę amerykańskiej znakomitości, poświęcony mu film biograficzny. “Hell and Mr. Fudge” można obejrzeć w całości on line, co pozwala zobaczyć pana Fudge’a – granego przez Mackenzie Astina, najlepiej znanego ze swojej dziecięcej roli w serialu telewizyjnym z lat 1980. “The Facts of Life” — najpierw jako chłopca, potem w jego latach studenckich, zalecającego się do swojej przyszłej żony i, jako dorosłego, prowadzącego badania, które doprowadziły go do odrzucenia tradycyjnego poglądu na piekło.


Kliknij na link do zwiastuna, żeby zobaczyć komiczną zapowiedź “Hell and Mr. Fudge” (musisz zapłacić, jeśli chcesz zobaczyć całość):



Z tego zwiastuna i z akapitu poniżej wynika jasno, że ten „postęp” teologiczny, przynajmniej w tym wypadku, pochodzi po prostu z rozważań o tym, jak wydaje się niesprawiedliwe ze strony kochającego Boga dręczenie kogoś przez wieczność za, na przykład, homoseksualizm. I istotnie byłoby to niesprawiedliwe, więc adwokaci tego piekła w wersji łagodnej (Hell Lite) po prostu zdecydowali, że piekło nie jest tym, co głosiła fama. I, oczywiście, znaleźli poparcie biblijne dla swojej zrewidowanej teologii:


Orędownicy warunkowej nieśmiertelności mówią, że ich pogląd odzwierciedla zdroworozsądkowe odczytywanie Biblii. Wskazują na takie fragmenty, jak List do Rzymian 6, gdzie Paweł mówi: „Albowiem zapłatą za grzech jest śmierć, a łaska przez Boga dana to życie wieczne w Chrystusie Jezusie, Panu naszym”. „Życie wieczne” zbawionych przeciwstawione jest ostatecznej “śmierci” niezbawionych. A w Apokalipsie św. Jana Jezus mówi o “drugiej śmierci”, co zdaniem tych teologów znaczy ponowne umieranie wskrzeszonych złoczyńców. Ich ostateczną, nieodwracalną karą może być udręka, ale nadejdzie jej kres.


Nie ma granic zdolności tych ludzi do zawieszania swoich „prawd” na najcieńszej nitce słów w piśmie świętym. A potem, jako dobrzy teolodzy, udają, że ich pogląd na piekło w rzeczywistości cały czas był tradycyjny!:


 “Nie sądzę, by tradycyjny pogląd był popularny wśród chrześcijan przed końcem drugiego i na początku trzeciego stulecia” – mówi programista i niezależny teolog, który pomógł zorganizować konferencję, Christopher M. Date. Wierzy on, że, warunkowość była regułą wśród wczesnych myślicieli, takich jak biskup Ireneusz w II stuleciu, który napisał, że Bóg “nadaje trwanie wieczne tym, którzy są zbawieni”, zaprzeczając takiemu trwaniu dla niezbawionych.


I naprawdę zrozumienie tego zabrało teologom dwa tysiąclecia:


Jeśli chwilę pomyślisz, mówią niektórzy zwolennicy warunkowości, ich teologia jest teologią współczucia. Który bóg wykazuje więcej dobroci, ten, który pozwala grzesznikom cierpieć na wieki, czy ten, który daje im, powiedzmy, kilkadziesiąt lat w ogniu piekielnym, a potem stosuje „najwyższy wymiar kary”.


No cóż, najbardziej współczującym Bogiem jest ten, który nie każe nikomu płonąć w piekle (wyobraź sobie, że liżą cię płomienie przez kilka minut, a co dopiero kilka dziesięcioleci) a potem likwiduje ich na zawsze. Czy to jest pełne współczucia? Żadnego przebaczenia, żadnej szansy na rehabilitację, tylko ogień, a potem likwidacja?


Każde
piekło, w którym jest ogień, jest nie do pogodzenia z pełnym współczucia bogiem. I czy ci „pełni współczucia” teolodzy mogliby powiedzieć nam dokładnie, jak długo Bóg daje cierpieć złoczyńcom, zanim wykańcza ich dusze?


Artykuł informuje następnie, że wielu “współczujących” chrześcijan nie kupuje tego piekielnego kitu: dla nich piekło pozostaje, jak było zawsze, na wieczność. Czytamy: „Wiele kościołów i organizacji chrześcijańskich ma wyznanie wiary, które członkowie muszą podpisać, poświadczając wiarę w wieczne tortury dla niezbawionych”. Tak, to jest sposób rozstrzygania kwestii spornych. Gdyby nauka była uprawiana w podobny sposób, wszyscy podpisywalibyśmy oświadczenie, że wszystko w O powstawaniu gatunków jest dosłowną prawdą.


Jakiż to kontrast z nauką, gdzie takie spory są rozstrzygane albo przez dowody, albo, jeśli brak dowodów, przez oświadczenie: „nie znamy odpowiedzi”. Chrześcijanie jednak rozstrzygają różne kwestie w oparciu o to, co wydaje im się najprzyjemniejsze lub co zgadza się z rodzajem Boga, jakiego sobie wyobrażają. Innymi słowy, teologia rozwija się przez „myślenie życzeniowe”: w tym wypadku zrozumienie, że być może dobry Bóg nie posyłałby ludzi do piekła na zawsze. Ale może robiłby to. Przez stulecia teolodzy tak uważali i można podeprzeć także pogląd o „wiecznym piekle” cytatami z pisma świętego.


Może jednak zanim zaczną spierać się o to, jak długo trwa kara piekielna, powinni najpierw poszukać dowodów, że istnieje piekło. Znajdziesz takie dowody tylko w Biblii, bo żadni przypaleni grzesznicy nie wrócili, żeby nam opowiedzieć o swoich bólach. A potem ci rewizjoniści mogliby rozważać, czy „dobry” Bóg w ogóle praktykowałby „warunkową nieśmiertelność”.


Takie dyskusje uświadamiają mi całkowitą pustkę intelektualną teologii oraz to, jak bardzo różni się ona od nauki jeśli idzie o sposób rozstrzygania kwestii dotyczących rzeczywistości.


h/t: Barry


A new view of hell conditional immortality

Why Evolution Is True, 13 października 2014



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Od redakcji:

O intelektualnej pustce myśli teologicznej dyskutowała ostatnio również barmanka z Jesus and Mo:




Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Polscy teologowie nie gorsi Pawel 2014-10-20


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk