Prawda

Poniedziałek, 6 maja 2024 - 16:33

« Poprzedni Następny »


Modernizacja Bliskiego Wschodu jest spektakularna


Amir Taheri 2017-07-19

Zdjęcia z Syrii i Iraku przypominają kroniki filmowe z Japonii po Hiroszimie i Nagasaki. Zdjęcie powyżej: Nagasaki, Japonia, 24 września 1945, sześć tygodni po zniszczeniu miasta przez bombę atomową. (zdjęcie z: U.S. Marine Corps/Wikimedia Commons)

Zdjęcia z Syrii i Iraku przypominają kroniki filmowe z Japonii po Hiroszimie i Nagasaki. Zdjęcie powyżej: Nagasaki, Japonia, 24 września 1945, sześć tygodni po zniszczeniu miasta przez bombę atomową. (zdjęcie z: U.S. Marine Corps/Wikimedia Commons)



W każdej epoce intelektualiści uparcie trwają przy jednym pojęciu jako porządkującej zasadzie dla zrozumienia teraźniejszości i dla rozważań o przyszłości. Od końca lat 1940., kiedy kończyła się epoka kolonialna, modnym pojęciem była „modernizacja” i jej odmiany, takie jak „rozwój” i „postęp”.

Nie było jednak całkiem jasne, co stanowi modernizację. Ani też do jakiego modelu powinny aspirować narody w swoim dążeniu do postępu i rozwoju.


W latach 1970. irańska stolica, Teheran, była ulubionym miejscem pielgrzymek intelektualistów z całego świata, którzy pragnęli testować te idee w kraju wyróżniającym się tym, że nie był ani kolonią, ani kolonizatorem, niemniej jego przywódcy z entuzjazmem przyjęli ewangelię modernizacji. Dla dziennikarza przybycie tak wielu znanych intelektualistów, między innymi ludzi takich jak Gunnar Myrdal, W.W. Rostow, G.K Galbraith, Raymond Aron, Henri Lefebvre, Carlo Schmidt, Talcot Parsons i David Apter, czyniło z Teheranu rodzaj sklepu z cukierkami dla dzieci. Miałem rzadki przywilej spędzenia wielu godzin z wszystkimi niemal gośćmi, zarówno w formalnych wywiadach, jak w nieformalnych rozmowach.   


Ich przesłaniem było: Spieszcie się! Modernizujcie!


Temat modernizacji podjęto w seriach debat telewizyjnych w Teheranie, w których intelektualiści modni wówczas w Iranie dyskutowali zażarcie o najlepszych sposobach wejścia Teheranu do “nowoczesnego świata”.


Nie wiedzieliśmy wówczas, do jakiego stopnia nasze „orientalne” społeczeństwa już były nowoczesne dzięki przyjęciu pewnych najbardziej kontrowersyjnych aspektów modelu zachodniego.


Tradycje, które przez stulecia dostarczały kompasu moralnego, zostały teraz odrzucone jako nieporęczne, jeśli nie wręcz oznaki zacofania. Stare instytucje, takie jak plemiona, cechy, reguły bractwa sufickiego, hierarchie duchownych i sieci rodzinne, które równoważyły władzę państwa, zostały rozwiązane lub osłabione, pozostawiając władzę skoncentrowaną w niewielu rękach centralnego rządu.


Celem był “westernizacja”, tak szybka jak to możliwe, nawet jeśli miałoby to znaczyć zniszczenie rodzimej kultury, która teraz wydawała się uschnięta lub zdegenerowana. Dla tych, którzy chcieli lepszego z obu światów, idealnym modelem była Japonia – naród, który podobno „westernizował się”, zachowując swoje tradycyjne wartości i instytucje.


Tym, co ignorowali ci, którzy podziwiali Japonię, był sposób, w jaki Japonia „weszła do nowoczesnego świata”. Zapomnieli, że nowoczesna, zwesternizowana Japonia zrodziła się w Hiroszimie i Nagasaki i że kołysały ją po narodzeniu amerykańskie siły okupacyjne, które nadal pielęgnowały swoje dziecko dziesięciolecia później.


Ignorowali więc, że modernizacja a la Japonais wymagała chrztu przez ogień, jakiego niewielu pragnęłoby, gdyby się nad tym zastanowili.


Inną rzeczą, jaką ignorowali, było to, że w naszym zakątku świata, to jest na Bliskim Wschodzie, machina państwowa zmodernizowała się przez wzmocnienie władzy i rozwinięcie nowych sposobów kontroli, manipulacji i ucisku. To z kolei doprowadziło do zwesternizowania części tradycyjnego społeczeństwa, które teraz używało zasadniczo zachodniej narracji w walce z ustalonym porządkiem.


Na przykład, dyskurs zmarłego ajatollaha Chomeiniego zawdzięczał więcej Leninowi i Stalinowi niż wielkim filozofom i teologom muzułmańskim minionych wieków.


Przechwycenie władzy przez mułłów w 1979 r. podkreśliło skok Iranu w „westernizację”. Rewolta została nazwana „rewolucją”, co jest pojęciem zachodnim, dla którego nie mamy słowa w języku perskim. (użyli terminu z klimatologii „enqelab", który znaczy (zakłócenie - Arabowie używają go w znaczeniu coup d'état.)


Mułłowie zorganizowali referendum, napisali konstytucję, zaprojektowali zachodniego stylu flagę, stworzyli milicję w trockistowskim stylu i zbudowali kult jednostki wokół Chomeiniego, wzorowany na kulcie Stalina. Jedynymi tradycyjnymi metodami, jakich użyli, było pojmowanie zakładników, kamienowanie kobiet i masowe mordowanie rzeczywistych lub wyimaginowanych przeciwników. System, jaki stworzyli, zawdzięcza więcej metodom opisanym w Roku1984 George’a Orwella niż Cnotliwemu miastu (Al- Madinat al-Fadilah) Farabiego. Czterdzieści lat później widzimy w Iranie teokrację gangsterską, która wygląda bardziej jak Cosa Nostra niż rząd islamski, nawet gorszy niż rządy Sarbedarów w Średniowieczu.


Wygląda jednak na to, że “modernizacja” szerzy się nadal, zdobywając nasz region.


Uderzyła mnie ta myśl, kiedy wieczorem oglądałem przez blisko dwie godziny filmy wideo z Syrii i Iraku na specjalnym pokazie w londyńskim studio telewizyjnym.


Zobaczyłem “zmodernizowany” Bliski Wschód z armiami maszerującymi przez wypalone równiny, żołnierzami i najemnikami przeklinającymi w dziesiątku różnych języków, chórem armat i choreografią pojazdów opancerzonych i czołgów. Widziałem uchodźców i ich obozy, druty kolczaste, wieżyczki strażnicze, głośniki szerzące najnowszą wersję prawdy. Były tam pola minowe i rozpaczające matki, nagie dzieci i ofiary ataków bronią chemiczną. Niebo było upstrzone samolotami zrzucającymi więcej bomb na Syrię i Irak niż na Niemcy podczas II wojny światowej.


Tak. I było tam zdjęcie pokazujące zmasakrowane ciało dziecka obok jego misia pluszowego, wizerunek tragedii w stylu zachodnim. Tymczasem my na wygnaniu zapalamy świeczki i zachowujemy minutę milczenia na placach Paryża, Londynu lub Nowego Jorku. Nawet nasza żałoba została zwesternizowana.


Krajobraz ruin, przypominający Berlin, Warszawę lub Leningrad w 1945 r. – innymi słowy, bardzo nowoczesny, bardzo zachodni. Tak wyglądała Europa w 1918 lub 1945 r., tylko powiększone wielekroć dzięki większej sile destrukcji, jaką dysponujemy obecnie.


Zdjęcia z Syrii i Iraku przypominały mi filmy dokumentalne Billy Wildera i Raoula Walsha w Europie Zachodniej po II wojnie światowej i kroniki filmowe Pathé z Japonii po Hiroszimie i Nagasaki.


Staliśmy się zmodernizowani i zwesternizowani dawno temu nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Iran stał się zmodernizowany, kiedy Chomieni zorganizował egzekucje co najmniej 4 tysięcy ludzi w jeden weekend, czego nie wyobrażał sobie nawet krwiożerczy Agha Mohammad Chan Kadżar. Syria stała się nowoczesna, kiedy Hafez Al-Assad zabił 20 tysięcy ludzi w Hama, czego nie wyobrażał sobie żaden kalif Umajjadów. A czy nie było oznaką modernizacji Iraku zagazowanie przez Saddama Husajna 5 tysięcy własnych obywateli, koszmar, który nie przyszedłby do głowy Harunowi al-Raszidowi?


Rezultaty pokoleń marzących o modernizacji i westernizacji są przed naszymi oczyma i dzięki nowoczesnej technologii możemy je natychmiast oglądać w najodleglejszych zakątkach regionu. My wszyscy, włącznie z władcami i z rządzonymi, intelektualistami i zwykłymi ludźmi, bogatymi i biednymi, zmodernizowaliśmy nasze społeczeństwa przez stworzenie ruin, z których można by usypać Everest, i dziesiątków milionów sterroryzowanych uchodźców. Jedyne, co zachowaliśmy z naszej tradycji, to zaprzeczanie własnej odpowiedzialności i obwinianie o to wszystkich innych.


The Modernization of Middle East is a Sight to See

Gatestone Institute, 16 lipca 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Amir Taheri

Pochodzący z Iranu dziennikarz amerykański, znany publicysta, którego artykuły publikowane są często w ”International Herald Tribune”, ”New York Times”, ”Washington Post”, komentuje w CNN, wielokrotnie  przeprowadzał wywiady z głowami państw (Nixon, Frod, Clinton, Gorbaczow, Sadat, Kohl i inni)  jest również  prezesem Gatestone Institute).


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Dysydenci

Znalezionych 321 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Grożenie terrorem nie powinno być sposobem zarabiania na życie   Darwish   2018-01-31
Islamska koncepcja “feminizmu”   Darwish   2017-07-23
Przemówienie noworoczne do świata muzułmańskiego   Darwish   2017-01-07
Jak możemy prowadzić właściwą debatę, skoro nie mówimy już tym samym językiem?   Dawkins   2023-08-30
Izraelski Arab o arabskiej nadziei   Deek   2015-05-09
Palestyńczycy potrzebują prawdziwego poparcia   Eid   2017-05-18
Dziwaczny bojkot Izraela   Eid   2015-02-07
My, Palestyńczycy, trzymamy klucz do lepszej przyszłości   Eid   2015-02-15
W przyszłym roku w Jerozolimie   Eid   2018-06-22
Demokraci na amerykańskim uniwersytecie wymazują palestyńskie głosy   Eid   2021-04-08
To Hamas, a nie Izrael, jest winny najnowszego rozlewu krwi   Eid   2021-05-24
Przestańcie obwiniać Żydów — Hamas głodzi naszych braci i siostry w Gazie   Eid   2024-03-18
Znieść „Dzień Nakby”   Eid   2022-05-15
Bojkot ogłoszony przez Ben & Jerry szkodzi Palestyńczykom   Eid   2021-07-23
Palestyński działacz praw człowieka pisze do Malali   Eid   2014-12-15
Żelazna Kopuła chroni nie tylko Żydów   Eid   2021-09-30
Palestyńczycy chcą godności przed tożsamością   Eid   2016-02-20
Pora, by Ilhan Omar i cała “Brygada” dowiedziały się prawdy o Izraelu i Hamasie   Eid   2021-07-03
Terroryzm Hamasu jest wymierzony nie tylko w Izrael, ale przeciwko moim palestyńskim braciom i siostrom w Gazie   Eid   2023-11-13
Świat muzułmański walczy, a Zachód kapituluje   El-Ghazzali   2019-08-17
Dorastanie jako Palestynka pod izraelską okupacją   Elshazly   2013-12-04
Postępowi, osamotnieni muzułmanie   Fatah   2015-05-14
Tracąc moją religię?   Fellah   2015-04-30
Długa walka dra Turkiego Al-Hamada   Fernandez   2016-10-13
Profesor z Teheranu: Mniej niż 10% Irańczyków chce unicestwienia Izraela   Fitzgerald   2023-04-13
Irański duchowny wzywa do pokoju z Izraelem   Fitzgerald   2021-02-10
Wezwanie do obudzenia się sumienia: Palestyńczycy są realnymi ludźmi   Fred Maroun   2015-06-13
Dlaczego media mają obsesję na punkcie Izraela?   Friedman   2015-02-01
Mój rok na terytorium Autonomii Palestyńskiej   Gerstenfeld   2018-12-22
Czy naprawdę jesteśmy Charlie Hebdo?   Ghaddar   2015-01-13
Polityka Obamy przynosi plon przemocy   Ghaddar   2015-04-01
Dostarczając usługi religijne państwo tworzy ekstremizm i marnuje fundusze publiczne   Ghuraibeh   2016-05-25
Polityczny islam niszczy społeczeństwa   Gürcanli   2020-01-30
Przemówienie Josepha Haddada do członków irlandzkiego parlamentu (24 lutego 2022)   Haddad   2022-03-12
Czy świat wysłucha opowieści o losie Palestyńczyków w Gazie?   Haddad   2023-02-17
Wciągamy religię w każdy aspekt naszego życia   Hamami   2018-04-21
Zdefiniowanie narzędzi do pomiaru stopnia radykalizmu islamu jest niezbędne dla pokonania radykalizmu   Hamid   2021-01-29
Nie jestem zdrajczynią   Haskia   2015-01-04
Problem z nieba rodem. Dlaczego USA powinny poprzeć islamską reformację.   Hirsi Ali   2015-06-27
Dlaczego islam potrzebuje reformacji   Hirsi Ali   2015-03-30
Gdzie są umiarkowani muzułmanie?   Hroub   2014-03-02
Bohaterzy chińskiego narodu   Jackoby   2021-04-24
Jako lekarz i muzułmanin protestuję przeciw okaleczaniu kobiet   Jasser   2017-07-01
Dwugłos muzułmańskiego zażenowania   Kasim Hafeez   2015-10-11
Prawda o finansowej pomocy dla Autonomii Palestyńskiej   Kedar   2021-02-21
Milczenie owiecDla amerykańskich badaczy Iranu walka z prawicą jest ważniejsza niż krytykowanie reżimu – czy słuchanie Irańczyków   Khameneh   2023-08-18
Proszę, czy Zachód mógłby przestać stawać po stronie zbrodniarzy?   Khan   2017-04-03
Ograniczanie praw kobiet: Prawa islamskie i multikulturalizm   Khan   2017-09-16
Uderzyć w wylęgarnie terroru   Khan   2017-09-01
Trzydziestu wspaniałych i inni   Koraszewski   2019-11-23
Irańskie kobiety przeciw pobożnym zbirom   Koraszewski   2022-12-05
Reformowanie złej wiary   Koraszewski   2014-11-09
Komu po drodze z Trumpem?   Koraszewski   2016-12-09
Samotna nauczycielka przeciw ekstremistom w syryjskim mieście   Koraszewski   2013-11-14
Muzułmanie, których nie znamy   Koraszewski   2015-02-25
Palestyńczycy   Koraszewski   2013-11-15
Wzrastające szeregi muzułmańskich syjonistów   Koraszewski   2016-08-20
Muzułmanie, których nie znamy   Koraszewski   2016-02-26
Konflikt bliskowschodni w oczach arabskich dysydentów   Koraszewski   2013-11-15
Wyznania politycznego uchodźcy z Egiptu   Koraszewski   2015-11-26
Auschwitz i platońska jaskinia   Koraszewski   2014-05-03
Prawdziwa śmierć w kognitywnej wojnie   Koraszewski   2024-02-23
Anioł pokoju i dysydenci   Koraszewski   2015-05-18
Odbudujemy wasze spalone kościoły   Koraszewski   2016-01-12
Gość z Czarnego Lądu   Koraszewski   2017-03-31
Przyczynek do działalności skazanej na przegraną   Koraszewski   2020-07-21
Czego nie mówią ci o Indonezji   Lato   2017-03-27
Zmiana marki kalifatu – nigdy niekończący się, dystopijny mit   Mahmoud   2020-08-13
Co byłoby, gdyby Izrael zniknął?   Mahmoud   2020-05-18
Prosta wiara dziecka   Mansour   2021-12-19
Linda Sarsour to objaw poważniejszej choroby   Maroun   2017-04-02
Czy Palestyńczycy są odpowiedzialny za swoją niedolę?   Maroun   2015-01-31
Kiedy Arabowie przestaną pozwalać, by prowadzono ich jak barany?   Maroun   2017-04-12
Arabowie, którzy nie cenią Izraela, są głupcami   Maroun   2017-07-16
Czego spodziewać się od niepodległego państwa palestyńskiego   Maroun   2016-06-28
Nadzieja mimo arabskiego antysemityzmu   Maroun   2018-10-31
Jestem jawnym i dumnym syjonistą, bo jestem jawnym i dumnym lewicowcem   Maroun   2018-04-11
Odwiedzanie Izraela jest przywilejem, a nie prawem   Maroun   2018-01-20
List od Araba do Żyda, który popiera BDS   Maroun   2016-04-10
Niewygodna prawda o konflikcie izraelsko-palestyńskim   Maroun   2017-06-30
Do moich rodaków Libańczyków, których gniewają izraelskie bomby   Maroun   2017-11-05
Arabowie są winni Żydom dużo więcej niż 250 miliardów dolarów   Maroun   2019-02-07
Nadchodzi kolejna antysemicka wojna, a świat dalej odwraca głowę   Maroun   2017-07-04
Może Żydzi izraelscy są nazbyt przyzwoici   Maroun   2015-10-25
Jestem syjonistą, ponieważ jestem Arabem   Maroun   2015-08-17
Dorastając na północ od Izraela: Jak zostałem żarliwym syjonistą   Maroun   2017-05-31
Najlepszą nadzieją Arabów na przyszłość jest państwo Izrael   Maroun   2016-04-01
Obalenie 25 mitów lewicy i Arabów z prespektywy lewicowego Araba   Maroun   2018-05-05
Światło w samym środku piekła   Maroun   2015-07-25
My, Arabowie, mamy cholerne szczęście, że Żydzi nie zachowują się jak Arabowie   Maroun   2017-07-15
Dlaczego my, Arabowie, musimy krzyczeć   Maroun   2018-06-27
Popieranie Izraela jest obowiązkiem lewicy   Maroun   2017-09-24
Czy było etyczne ze strony Izraela NIEdeportowanie Arabów w 1948 i 1967 r.?   Maroun   2017-08-06
Prawdziwa nieproporcjonalność w konflikcie Arabów z Izraelem   Maroun   2018-12-24
Spojrzenie Araba na pokojowy szczyt w Paryżu   Maroun   2017-01-17
Tak, było mi dobrze w Izraelu, kiedy Palestyńczycy ginęli w Gazie   Maroun   2018-06-02
Problemem z wykrywaczami metalu jest to, że są one żydowskie   Maroun   2017-07-25
Antysemityzm: wpatrywanie się w mrok   Maroun   2017-03-07
Reżimy arabskie nie zapłacą za swoje zbrodnie przeciwko Palestyńczykom   Maroun   2015-06-20
Historyczne błędy Arabów w relacjach z Izraelem   Maroun   2016-07-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk