Czwartek, 17 sierpnia 2017 - 07:54

Najnowsze filmy
Najczęściej oglądane
youtube - ikona

Rozszyfrowanie tego, jak mózg naczelnych identyfikuje twarze ludzkie

Jerry A. Coyne 2017-06-16

Naprawdę nie lubię pisać o pracy, którą nie w pełni rozumiem, ale chyba muszę, bo to badanie wydaje się dość ważne. Najlepsze, co mogę zrobić, to streścić je pokrótce i dać link dla tych z was, którzy mają lepsze ode mnie kwalifikacje, żeby mogli obejrzeć wszystkie zawikłane szczegóły. Artykuł dwojga autorów, Stevena Le Chang i Doris Tsao z Caltech, opublikowało pismo “Cell” (odnośnik i link poniżej). Praca dotyczy funkcjonalnego obrazowania metodą rezonansu magnetycznego (fMRI) i elektrod, które rejestrują indywidualne neurony w mózgach dwóch makaków rezusów (Macaca mulatta).  (Zdumiewające, jak daleko zaszła technologia!)

Małpom pokazano wizerunki zestawione z 200 twarzy ludzkich z danymi o zestawie 50 cech charakterystycznych, takich jak kształt i rysy (kolor oczu i odcień skóry). Chang i Tsao skonstruowali twarze w oparciu o rozmaite kombinacje tych charakterystycznych cech. Po zidentyfikowaniu małych odcinków mózgu makaków, które brały udział w rozpoznawaniu twarzy, sondowali odpalanie indywidualnych neuronów na tym obszarze, kiedy makaki widziały twarze. Używając różnych analiz statystycznych zawierających korelację odpalania każdego neuronu z miarami używanymi do skonstruowania wizerunków twarzy, stworzyli następnie algorytm, który najlepiej przekładał wzór odpalania na wielowymiarowe skonstruowane twarze.

Po zrobieniu tego mogli zastosować “odwrotną inżynierię” samych wzorów odpalania w reakcji na wizerunki twarzy; to jest, mogli przetestować swój algorytm używając tylko pomiarów odpalania i swojego modelu do przewidzenia, jakie nowe twarze widziały makaki. Niezwykłe jest to, że potrafili zrobić to ze zdumiewająca trafnością monitorując tylko 205 neuronów!

Poniżej jest zestaw twarzy stworzonych przez odwrotną inżynierię (“przewidzianych twarzy”) wziętych wyłącznie z odpalania neuronowego, a potem porównane z rzeczywistymi wizerunkami, jakie widziały makaki. Możecie zobaczyć niezwykłą wierność. Znaczy to, że – na ile wiemy – badacze złamali kod przekładania wizerunku twarzy na wzory neuronowego odpalania w mózgu.

Co to znaczy? No cóż, znaczy to, że jesteśmy dużo bliżej zrozumienia, jak mózg przekłada obrazy na odpalanie neuronowe, choć oczywiście, mówi nam to niewiele o tym jak odpalanie jest przetwarzane w obraz w samym mózgu, bo to jest kwestia „qualia” czyli świadomości. Rozplątuje to jednak skomplikowaną sieć, w której cała grupa komórek działa razem, by stworzyć wizerunki twarzy, co jest oczywiście kluczowe dla naczelnych, rozpoznających poszczególne osobniki.

Jedna ze stron internetowych, która informuje o tym badaniu, ZME Science, notuje dwa praktyczne wnioski:

Badacze potrafią przełożyć aktywność neuronową w mózgu na twarz ludzką; od aktywności mózgu do informacji wizualnej. Poza złamaniem kodu mózgu u żywych zwierząt, to badanie odkrywa także, jak mózg rozpoznaje twarze. Przedtem sądzono, że każda komórka koduje jedną konkretną twarz. Teraz wiemy jednak, że każda komórka reprezentuje jedną część informacji wizualnej, która łączy się z wszystkimi innymi, by stworzyć obraz twarzy. Być może, mózgi ludzkie także mają własny kody, które działają w podobny sposób. W dodatku do wykrywania przestępczości, to badanie może także pomóc przy maszynowym rozpoznawaniu twarzy, jak rozpoznawanie zdjęć na Facebooku.

Nie jestem całkiem pewien, jaka może to być pomoc przy “wykrywaniu przestępczości”, chyba że prosi się ofiarę, by wyobraziła sobie twarz sprawcy i użyje się odpalania neuronalnego (zamiast artysty policyjnego), by otrzymać portret podejrzanego. To jednak wydaje się niepraktyczne. Pomiary odpalania neuronowego mogą dać się przekładać na kod komputerowy, ale to już przekracza moje kompetencje. Chwilowo jestem zadziwiony, że to zrobiono oraz dokładnością zamiany odpalania neuronowego w wizerunki przy pomocy tak małej liczby neuronów. Niech inni spekulują o zastosowaniach praktycznych.

h/t: Steve

A remarkable study decoding how human faces are identified in the primate brain

Why Evolution Is True, 11 czerwca 2017

Przypis tłumacza: Podobnie jak Jerry Coyne nie lubi pisać o rzeczach, których nie do końca rozumie, ja nie lubię tłumaczyć tekstów, z których rozumiem niewiele. I podobnie jak autor, czułam się zmuszona do przetłumaczenia tego, bo to niesłychanie ciekawe. Jeśli coś kompletnie pokręciłam w tłumaczeniu, to może ktoś, kto rozumie, na czym polegało to badanie, pomoże i poprawi moje błędy.

Jerry Coyne

Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest również znanym ateistą, a jego druga książka, "Faith vs Fakt" traktuje o niemozności pogodenia nauki i religii. Należy również dodać, że jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Przetwarzanie informacji przez mózg -porcjowanie   Novella   2017-08-16
Pomachaj do pańci ogonkiem   Łopatniuk   2017-08-12
Zrobić więcej za mniej dla Haiti   Lomborg   2017-08-11
Perkoz zausznik i jego pisklęta   Lyon   2017-08-10
Argument neuroróżnorodności na rzecz wolności słowa   Miller   2017-08-08
Czyste okrucieństwo cięć w pomocy żywnościowej   Lomborg   2017-08-07
Więcej o śmieciowym DNA   Novella   2017-08-05
Skomplikowana ewolucja wielkich kotów   Coyne   2017-08-03
Kruchość prawdy   Novella   2017-08-02
Czy kruki robią plany na przyszłość?   Coyne   2017-07-29
Opera mydlana z życia łysek amerykańskich, część III   Lyon   2017-07-28
Dlaczego jesteśmy świadomi   Novella   2017-07-26
Wybuchy epidemii odry w Europie: zapowiedź tego, co przyjdzie do USA?     2017-07-24
Bliskie spotkania z baronem MünchausenemPaulina Łopatniuk     2017-07-22
Ciepło, zimno i śmierć w oczach mediów   Lomborg   2017-07-21
Naukowcy walczą z głodem przez złamanie genetycznego kodu pszenicy   Gelber   2017-07-20
Potrzeba pewności i myślenie konspiracyjne   Novella   2017-07-17
Wielka rozbieżność w afrykańskich genomach   Ridley   2017-07-15
Okablowanie mózgu   Novella   2017-07-12
Opera mydlana z życia łysek amerykańskich, część II   Lyon   2017-07-10
Postmodernizm i prawda   Dennett   2017-07-09
Palestyńska intersekcjonalność z nazistami   Frantzman   2017-07-08
Genesis po raz szósty: spowodowana przez człowieka masowa specjacja   Ridley   2017-07-07
Korzyści zdrowotne papierosów! Dziwuszki ogrodowe wkładają niedopałki do gniazd, by odpędzić kleszcze   Coyne   2017-07-05
Akupunktura na pogotowiu też nie działa   Novella   2017-07-04
Łyski amerykańskie i ich obyczaje   Lyon   2017-07-02
Umiesz paradygmować, kolego?   Stenger   2017-07-01
Gigantyczne “paleonory” wykopane przez wymarłe ssaki   Coyne   2017-06-29
Biodynamiczne rolnictwo i inne nonsensy   Novella   2017-06-28
Pochodzenie i migracja kotów domowych: badanie genetyczne   Coyne   2017-06-27
Masz szczątkowe mięśnie, które poruszały wąsy twoich przodków   Coyne   2017-06-25
Najwcześniejsi ludzie współcześni   Novella   2017-06-23
Głupota pomylonej godności   Pinker   2017-06-21
Mój potworniak ma raka, czyli gdzie z tą tarczycą, poczwaro   Łopatniuk   2017-06-17
Rozszyfrowanie tego, jak mózg naczelnych identyfikuje twarze ludzkie   Coyne   2017-06-16
W naukę się  nie wierzy, naukę się uprawia   Koraszewski   2017-06-15
Ryzyko niewarte podejmowania: list otwarty do moich kolegów w świecie akademickim   Boutwell   2017-06-14
Intersekcjonalny feminizm kwantowy   Coyne   2017-06-13
Antynaukowe przesłanie „Frankensteina” zawsze było głupie   Ridley   2017-06-12
Superantybiotyki na supermikroba   Novella   2017-06-10
Jeden bit różnicy, czyli cyberjasyr od powicia   Maszkowski   2017-06-08
Dobór sztuczny w działaniu: więcej słoni rodzi się bez ciosów   Coyne   2017-06-06
Rolnictwo organiczne nie służy środowisku   Novella   2017-06-04
Nikt nie wie jak najlepiej zwalczać otyłość   Ridley   2017-06-02
Akupunktura kontra nauka, wersja lingwistyczna     2017-06-01
Więcej antyszczepionkowej pseudonauki   Novella   2017-05-30
Podróże po Meddle Earth   Naskręcki   2017-05-28
Badacz: Ludzki zmysł węchu jest lepszy niż wszyscy myślą; może rywalizować z psim!   Coyne   2017-05-27
Wiatr jest czymś nieistotnym dla debaty o klimacie i energii   Ridley   2017-05-25
Nowa mistyfikacja akademicka: sfingowany artykuł o “penisie konceptualnym” opublikowało “wysokiej jakości, recenzowane przez specjalistów” pismo nauk społecznych   Coyne   2017-05-22
Badanie zaszczepionych i nieszczepionych   Novella   2017-05-20
Nie rzuciło mi się w oczy   Łopatniuk   2017-05-18
Biolog ewolucyjny błądzi pisząc o doborze płciowym na łamach “New York Times”   Coyne   2017-05-17
Wielka Brytania powinna przyjąć Zasadę Innowacyjności   Ridley   2017-05-15
Nowa książka o CRISPR, edytowaniu genów i ich etycznych implikacjach   Coyne   2017-05-13
Szarlatan handlujący fałszywą nadzieją     2017-05-12
Czy kiedykolwiek lepiej jest nie wiedzieć?   i Jonny Anomaly   2017-05-10
Czy przestaniemy być mięsożerni?   Ridley   2017-05-09
Nietoperze używają sonaru, by zlokalizować kwiaty kaktusa   Coyne   2017-05-06
Brazylia liczy na technologię izraelską, by rozwiązać śmierdzący problem   Leichman   2017-05-04
Komisja Europejska ukrywa naukę o pszczołach   Ridley   2017-05-03
Dlaczego ryby jaskiniowe ewoluują tak, by oślepnąć?   Coyne   2017-05-02
Artykuł w “Nature” sugeruje, że ludzie żyli w Ameryce Północnej 130 tysięcy lat temu   Mayer   2017-04-29
Rzekł antyszczepionkowiec: Szczepionki powodują autyzm u psów!     2017-04-28
Nowe badanie pamięci długotrwałej   Novella   2017-04-26
Kapryśne mody żywnościowe ukrywają prawdziwy problem żywieniowy   Ridley   2017-04-24
Jakie ładne pakieciki, czyli kto mieszka w żołądku   Łopatniuk   2017-04-22
Epigenetyka stała się niebezpiecznie modna   JC Barnes   2017-04-20
Definiowanie gatunku: nowe, ale problematyczne, pojęcie gatunku   Coyne   2017-04-17
Jak “ludzkie pszczoły”, biotechnolodzy i Gates Foundation ratują afrykański maniok   Ongu   2017-04-15
Opowieść o dwóch krzywych dzwonowych   Ben Winegard   2017-04-12
Skąd bóbr? To są szczuroskoczki, a nie wiewiórki!   Coyne   2017-04-11
Dwie matki jednego albatrosa   Zimmer   2017-04-07
Kiedy ideologia przebija biologię   Coyne   2017-04-04
Możliwe życie znalezione w osadach liczących między 3,8 a 4,3 miliardów lat   Coyne   2017-03-28
Nanocząstki: nowy, jedyny, prawdziwy powód wszystkich chorób?     2017-03-24
Od egzekucji do średniowiecznych tortur: "irański Mandela", Ajatollah Boroujerdi   Rafizadeh   2017-03-23
Dlaczego pandy wielkie mają takie ubarwienie? Odpowiedź: to skomplikowane   Coyne   2017-03-22
Stagnacja socjologii i jej przyczyny   Boutwell   2017-03-21
Przez szyjkę do serca   Łopatniuk   2017-03-18
Możliwości, jakie otwiera edytowanie genów   Ridley   2017-03-17
Michio Kaku całkowicie myli ewolucję człowieka w programie The Big Think   Coyne   2017-03-15
Kolejne przypomnienie, nie ma epidemii autyzmu     2017-03-13
Zbrodnia to niesłychana, ryba zabija pana   Łopatniuk   2017-03-11
Społeczne obyczaje pasówek na kampusie   Lyon   2017-03-08
Pomysłowa nowa hipoteza o mimikrze owadów   Coyne   2017-03-07
Palestyńczycy: Dlaczego "regionalny proces pokojowy" poniesie porażkę   Toameh   2017-03-05
Skandal za kulisami zakazu neonikotynoidów   Ridley   2017-03-04
Okropne informowanie o nauce w “Guardianie”: mamut włochaty” na progu wskrzeszenia? Watpię, a Matthew prostuje błędy   Coyne   2017-03-03
Który naukowiec uratował najwięcej istnień ludzkich?   Coyne   2017-03-01

Miłość teoretycznie przyzwoitych

Psy nie idą do Nieba

Problem zielonych strachów

Antysemiccy Żydzi

Nowy gatunek homininów na czołówkach gazet.