Prawda

Środa, 8 maja 2024 - 05:53

« Poprzedni Następny »


Milczenie owiec
Dla amerykańskich badaczy Iranu walka z prawicą jest ważniejsza niż krytykowanie reżimu – czy słuchanie Irańczyków


Arian Khameneh 2023-08-18

Ladn Zarabadi
Ladn Zarabadi

Ladan Zarabadi, badaczka gender studies na UCLA, rozpoczęła karierę akademicką w USA w 2010 roku, po tym, jak rok wcześniej wzięła udział w protestach irańskiego Ruchu Zielonych. Początkowo uzyskała tytuł doktora na wydziale architektury, a potem przeszła do studiów kobiecych, koncentrując się na irańskich ruchach feministycznych. Jej doświadczenia w nowym środowisku akademickim zaskoczyły ją jednak. Miała problemy z rozpoznaniem Iranu, w którym żyła, w obrazie Iranu przedstawianym przez jej rówieśników.


Jak mówi: "Byłam zszokowana. Dlaczego jest taka luka? Co tu się dzieje?"


Zarabadi jest krytykiem irańskiego reżimu i notorycznego łamania praw człowieka przez ten reżim – postawa dobrze mieszcząca się w głównym nurcie irańskiej diaspory. Ale w zamożnym kampusie w południowej Kalifornii czuła, że jej krytyczna postawa wobec irańskiego rządu wyrzuca ją na margines. Zarabadi odkryła, że jej koledzy z amerykańskich środowisk akademickich byli mniej zainteresowani patrzeniem na Iran oczami Irańczyków, a bardziej skłonni do zajmowania pozycji w dychotomicznej bitwie ideologicznej między amerykańskimi postępowcami a konserwatystami – takiej, w której nadmierna krytyka reżimu w Teheranie może być postrzegana jako „prawicowa”, a nawet „imperialistyczna”.


„Nie chodzi tylko o interpretację rzeczywistości, chodzi o interpretację rzeczywistości w określony sposób, aby spełniała warunki określonej ideologii lub określonego dyskursu” – mówi. Podczas gdy Zarabadi stwierdziła, że była pozornie mile widziana jako kolorowa kobieta, jej koledzy mieli tendencję do odrzucania jej rzeczywistych doświadczeń życiowych i perspektyw jako kobiety z Iranu. Koledzy radzili jej, żeby „czytała książki”.  


Przez ostatnie dziesięć lat postępowa opinia na temat Iranu opierała się zwykle na wierze w zróżnicowanie i stabilność irańskiego reżimu. Obawiając się potencjalnie destrukcyjnych skutków zmiany reżimu w Iranie, wielu amerykańskich postępowców zaufało, że „umiarkowane” i „reformistyczne” elementy irańskiego rządu, reprezentowane przez osoby takie jak były minister spraw zagranicznych Javad Zarif i były prezydent Hassan Rouhani, stworzą bastion przeciwko tak zwanym „twardym” elementom państwa irańskiego. Centralne znaczenie dla takiego odczytania Iranu stanowiło głębokie zaniepokojenie „militaryzacją” rywalizacji amerykańsko-irańskiej, tendencja do obwiniania polityki zagranicznej USA za ekscesy irańskiego reżimu oraz niechęć do krytyki polityki Iranu dotyczącej obowiązkowego hidżabu, co amerykańscy progresiści uważali za przejaw islamofobii i postawę nadmiernie przypominającą retorykę Republikanów, takich jak Mike Pompeo i John Bolton.


Jednak rozumienie Iranu przez progresistów coraz bardziej odbiegało od realiów w tym kraju – napięcie zaostrzone przez niedawny ruch „Kobieta, życie, wolność”, w którym Irańczycy wzywali do obalenia reżimu, palili hidżaby, atakowali „reformatorów” jako część tego samego zgniłego systemu, co „twardogłowi” i skandowanie „Nasz wróg jest tutaj, okłamują nas, kiedy mówią, że to Ameryka”.


Według Zarabadi, zachodnie środowiska akademickie w dużej mierze ignorują te napięcia, nadal powtarzając te same wygodne narracje lub wycofując się w ogłuszającą ciszę. Podczas konferencji National Women's Studies Association w listopadzie 2022 r., która miała miejsce u szczytu antyreżimowych protestów, mówi Zarabadi, niektórzy irańscy uczeni na konferencji skupili się prawie wyłącznie na amerykańskich sankcjach, krytykując opozycję irańskiej diaspory. Zarabadi na Twitterze potępiła swoich kolegów za „szerzenie dezinformacji”, „manipulowanie rzeczywistością” i narażanie wolności akademickiej, by trzymać się dogmatów antyamerykanizmu i antyislamofobii.

 

Na progresywną naukę o Iranie znaczny wpływ miała tak zwana „narracja humanizacyjna”, która ma na celu pokazanie, jak toczy się normalne życie przeciętnego Irańczyka. Celem, w oczach tych uczonych, jest przeciwdziałanie „neokonserwatywnemu programowi”, który „demonizuje” Iran w celu kultywowania poparcia dla zmiany reżimu. Często jednak wymaga to od pracowników akademickich autocenzury w celu zachowania irańskich źródeł będących podstawą ich kariery. Na przykład Laudan Nooshin, etnomuzykolog z londyńskiego City University, twierdzi, że grożono podjęciem kroków prawnych przeciwko wydawcy książki, której była współautorką, Rough Guide to World Music, po tym, jak zredagowali jej tekst, by zawierał słowa, które mogą urazić duchownych, co zagroziło jej dostępowi do badań terenowych w Iranie.


W ostatnich latach niektórzy najbardziej szanowani aktywiści w Iranie obrali sobie za cel ten zachodni postępowy impuls do „humanizacji”, ponieważ wybiela on zbrodnie reżimu. Weźmy sarkastyczny tekst rapera-aktywisty Toomaja Salehiego:


Tak jest! Życie toczy się normalnie, nie mówimy inaczej, żeby nie wpaść w kłopoty.

[…]
Dla głęboko skorumpowanych apologetów reżimu w USA
Tych, którzy swoją niższość rekompensują rozpustą
Tu nie ma lewicy i prawicy, wszyscy są tacy sami.

My mówimy, że jesteśmy uwięzieni w bagnie, oni mówią, że mają nadzieję, że je zreformują.

Czołowy aktywista, Hossein Ronaghi, poświęcił ogromną energię na krytykę amerykańskich naukowców i ekspertów w przerwach między częstymi okresami za kratami jako więzień polityczny. Jego częste skargi obejmowały odrzucenie projektu Rethinking Iran Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa jako „fałszywej propagandy Republiki Islamskiej” oraz oskarżanie ekspertów d/s Iranu na Zachodzie o wprowadzanie społeczności międzynarodowej w błąd poprzez „podważanie powagi” sytuacji irańskiego społeczeństwa. Przede wszystkim wieloletnia aktywistka i obecna więźniarka sumienia, Bahareh Hedayat, wysłała list  z więzienia Evin w grudniu 2022 r., w którym kpiła z postępowych intelektualistów na Zachodzie za ich niechęć do krytykowania islamu i hidżabu:

Ten nurt [na Zachodzie], który od czasu do czasu postrzega siebie jako antyimperialistyczny, w bardzo imperialistycznym procesie zatyka uszy w konfrontacji z głosem kobiety z Bliskiego Wschodu, urodzonej muzułmanki, i z zewnątrz oskarża nas, którzy żyją w tych warunkach, o islamofobię; co oznacza, że ja, jako kobieta z Bliskiego Wschodu, nie mam prawa narzekać na służalczy los, któremu zostałam poddana z powodu [obowiązkowego] hidżabu, ponieważ zgodnie z „postępowymi” zasadami, które zostały stworzone i wyeksportowane przez intelektualistów z Zachodu, ten akt lamentu pod presją historycznej opresji, jaką narzucił mi hidżab, oznacza strach przed islamem, a nikt nie ma prawa bać się islamu.

Podczas gdy irańscy aktywiści są coraz mniej zainteresowani punktem widzenia postępowych amerykańskich środowisk akademickich, reżim irański często wykorzystuje akademicki dyskurs antykolonialny, aby odeprzeć międzynarodową krytykę. Kiedy szwedzka posłanka zażądała odpowiedzi w sprawie przemocy reżimu wobec własnych obywateli, wysłannik Iranu do Szwecji, Ahmad Masoumifar, odpowiedział, że musi ona zapoznać się z „nieetycznymi implikacjami postaw orientalistycznych, imperialistycznych i szowinistycznych”.


Według Saeida Golkara, wykładowcy w Instytucie Tony'ego Blaira i profesora nadzwyczajnego na Uniwersytecie Tennessee Chattanooga, w Iranie szybko rosną świeckie, proamerykańskie, a nawet w niektórych przypadkach proizraelskie nastroje, spowodowane silną chęcią przeciwstawienia się argumentom reżimu. Mówi, że ta tendencja jest niewygodna dla wielu wydziałów studiów Bliskiego Wschodu w Stanach Zjednoczonych, ponieważ są one zdominowane przez to, co nazywa „lewicowymi studiami wyzwoleńczymi”, naznaczonymi perspektywą „antykolonialną”. „Widzą, co się dzieje i nie mogą sobie z tym poradzić. Ich idee są bardzo odmienne i mają własny pogląd ideologiczny. Dlatego albo to ignorują, albo zmieniają [rzeczywistość] – mówi. - Istnieje błąd kosztów utopionych, który polega na tym, że dużo inwestujesz w teorię, a twoja tożsamość opiera się na tej teorii. Jeśli ją podważysz, podważysz całe swoje życie”.


Być może najbardziej skandaliczny przypadek zmiany rzeczywistości miał miejsce po zabójstwie Kasema Solejmaniego, dowódcy Siły Kuds Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej, który zginął w 2020 roku na rozkaz Donalda Trumpa. W tamtym czasie wielu Irańczyków było albo obojętnych, albo zadowolonych z jego śmierci, uważając Solejmaniego za mordercę i zbrodniarza wojennego. Ale wybitni uczeni, tacy jak Narges Bajoghli  z Johns Hopkins, stworzyli przepraszające, buntownicze narrację, twierdząc, że Solejmani był bardzo popularny i że jego zabójstwo skłoni Irańczyków do jednoczenia się wokół flagi. Pouya Alimagham, historyk Iranu z MIT, pochwalił bohaterstwo Solejmaniego, który „w przeciwieństwie do amerykańskich generałów”, był na pierwszej linii frontu, i zapewnił, że jego „śmierć sprawi, iż jego legenda stanie się podobna do legendy [Che] Guevary”. W rzeczywistości protestujący w Iranie w ciągu ostatniego roku regularnie palili kukłę Solejmaniego, a irańscy internauci stworzyli mem „Qassem check”, w którym oceniali wiarygodność ekspertów Iranu na Zachodzie, sprawdzając, czy opisywali Solejmaniego po jego zabiciu jako bohatera narodowego.


Rzeczywiście, niechęć progresistów do stanowczej krytyki Republiki Islamskiej może czasami osiągnąć komiczne wyżyny. Na przykład w dyskusji panelowej na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, poświęconej ruchowi Kobieta, Życie, Wolność w październiku ubiegłego roku, Sima Shakhsari, uczona z University of Minnesota, prawie całkowicie unikała mówienia o tym ruchu, przedstawiając zamiast tego ściek lewicowych argumentów na rzecz suwerenności tubylców, kolonializmu osadników, Black Lives Matter, izraelskiej przemocy wobec Palestyńczyków, rasistowskiej policji, amerykańskiego imperializmu i tego, jak przedrewolucyjna burżuazja w Iranie okradała klasę robotniczą. Na koniec skrytykowała homofobiczny charakter protestacyjnych pieśni skierowanych przeciwko ajatollahowi Chameneiemu, który, jak twierdzi, stał się „queerowym wrogiem”.


„Narzucamy własny kontekst dyskusji o tym, co rzekomo dzieje się w Iranie, ale tak naprawdę nie chodzi o to, co dzieje się w Iranie. Tu naprawdę chodzi o nas. Iran staje się tylko przedmiotem. Punktem odniesienia dla nas, aby ustawić się w naszej własnej polityce, naszych własnych wojnach kulturowych i naszych własnych debatach” – powiedział jeden z uczonych z Iranu, który rozmawiał ze mną pod warunkiem zachowania anonimowości. „To prawdziwy brak odwagi, by zająć pryncypialne stanowisko ze strachu przed konsekwencjami, jakie będzie to miało w generalnie lewicowym świecie akademickim”. Uczony argumentuje, że polityczne ustawienie wzięło górę nad irańską ekspertyzą, wskazując na nominację Behrooza Ghamari-Tabriziego, którego opisał jako mającego „bardzo skromne kwalifikacje akademickie”, na wysokie stanowisko w Princeton. „Jeśli jesteś bardzo poprawny politycznie, odwrócą wzrok od twojego braku wiedzy o Iranie – powiedział. - To bardzo cyniczne. Wszystko sprowadza się do zdobywania pracy, stanowisk, stałego zatrudnienia i stypendiów. Nie ma w tym żadnej treści intelektualnej. To gra, w którą grają ludzie i chcą ją wygrać”.


Maral Karimi, kanadyjska naukowczyni zajmująca się Iranem, doświadczyła, jak to jest być po złej stronie polityki w środowisku akademickim Bliskiego Wschodu. W książce z 2018 r. w sprawie protestów irańskiego Ruchu Zielonych argumentowała, że stopniowe zmiany raczej nie doprowadzą do demokracji w Iranie, że „reformistyczne” skrzydło rządu nie jest demokratyczne i że cykliczne protesty będą trwały, dopóki nie pojawi się prawdziwie demokratyczna alternatywa. Dziś jej wnioski stanowią konsensus w głównym nurcie politycznego dyskursu na temat Iranu. Jednak Karimi mówi, że kiedy ukazała się jej książka, została zmarginalizowana, wyrzucona z paneli i zignorowana przez innych badaczy Iranu z powodu niewygodnych implikacji politycznych jej książki. Mówi, że jej koledzy oskarżyli ją o to, że ma „wyprany mózg przez amerykańską narrację i politykę” i nazwali ją „podżegaczką wojenną”. Wielu zmieniło swoje stanowisko po niedawnym powstaniu, ale Karimi nie ma sympatii do ludzi, którzy zmieniają poglądy z dnia na dzień.


„Jest coś przytłaczającego w powiedzeniu: ‘Nikt z nas nie wiedział, wszyscy tak myśleliśmy’. Nie, nie wszyscy tak myśleliśmy. Wielu z nas wstało i wyraziło swoje obawy. Wielu z nas zmarginalizowano. Wielu z nas uciszyliście – powiedziała Karimi. - Niezależnie od tego, czy było to na arenie aktywistów, czy to w środowisku akademickim, czy w mediach, zostaliśmy odsunięci na bok”.


Karimi argumentuje, że narracja o stopniowych zmianach i reformach skolonizowała przestrzeń publiczną w zachodnich mediach i środowisku akademickim, pozostawiając niewiele miejsca na głosy sprzeciwu, które były zdecydowanie krytyczne zarówno wobec Republiki Islamskiej, jak i hegemonii Stanów Zjednoczonych. „Wielu zwykłych Irańczyków, nie naukowców, również było przeciwnych reformom. Po prostu nigdy ich nie słyszano. Nigdy nie dano im głosu – powiedziała. - Jaki jest sens nauki, jeśli zbiorę grupę ludzi, którzy myślą tak jak ja, i po prostu będziemy powtarzać to samo sobie nawzajem? Jaki jest sens? Czego się boicie?"

 

This story originally appeared in English in Tablet Magazine, at tabletmag.com, and is reprinted with permission.

 

Link do oryginału: https://www.tabletmag.com/sections/israel-middle-east/articles/iran-scholars-war-on-reality

Tablet, 10 sierpnia 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

Arian Khameneh niezależny dziennikarz mieszkający obecnie w Danii.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Dla amerykańskich badaczy Iranu walka z prawicą jest ważniejsza niż krytykowanie reżimu – czy adam 2023-08-19


Dysydenci

Znalezionych 322 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Pakistan jest bliski stania się sunnicką wersją szyickiego IranuŹródło: MEMRI     2013-12-20
Izrael prześcignął nas we wszystkim     2016-02-22
Szkoły państwowe powinny znieść naukę religii     2016-02-06
Reżim irański i ISIS są dwiema stronami tej samej średniowiecznej monety     2015-04-29
Egipski historyk chce normalizacji z Izraelem     2015-06-06
Dysydenci arabscy: demonstrujmy jak w Paryżu     2015-01-15
Tylko Palestyńczycy są “męczennikami”     2016-01-03
Świat ma dość muzułmańskiego ekstremizmu religijnego     2017-01-22
Gdyby Izraelczycy nazwali swoje państwo Palestyną     2021-12-05
Uratujcie nas przed poczciwymi ludźmi Zachodu!     2016-01-12
Pogrzebane nadzieje na europejski islam     2016-06-21
Miękki szariat w Turcji     2017-06-29
Świat jest jeden i trzeba do niego dołączyć     2016-10-17
Arabscy dziennikarze o kryzysie islamu i kultury arabskiej     2016-07-29
Dwaj marokańscy intelektualiści potępiają Hamas; inni ich potępiają     2023-12-08
Doradzanie palestyńskim przywódcom, by działali racjonalnie, jest skrajnie irracjonalne     2020-06-05
Egipski analityk w libańskiej telewizji: Hamas jest problemem; Arabowie muszą przestać myśleć, że Izrael zniknie; Hezbollah przejął Liban”     2024-01-15
Pojechałam do Izraela i nie żałuję tego     2018-08-12
Francuski imam czeka na twoją pomoc     2015-04-19
ISIS wyłoniło się z ksiąg naszego dziedzictwa; jeśli nie zreformujemy naszego nauczania,  wymrzemy     2015-12-03
Kiedy rasiści oskarżają o rasizm...     2016-07-02
Terroryzm i muzułmańska hipokryzja – list otwarty muzułmanki     2016-07-18
Pocałunek śmierci dla liberalizmu na Bliskim Wschodzie     2015-09-01
Dysydenci muzułmańskiego świata     2015-02-14
Skończcie z podżeganiem przeciwko Żydom     2016-10-23
Islamski uczony o islamskim zacofaniu     2022-08-22
Kiedy religię przedstawia się jako ideologię, jest bardziej niebezpieczna niż broń nuklearna     2018-03-22
Dysydenci arabscy i wojna o pokój     2017-01-19
Likwidacja islamskiego terroryzmu wymaga wymazania ekstremizmu z programów szkolnych, rozwijania wiedzy, tolerancji i humanizmu     2022-06-13
Publicysta w gazecie Autonomii Palestyńskiej: Al-Dżazira TV Kataru nie jest źródłem prawdy; służy Hamasowi i organizacjom terrorystycznym     2024-05-07
 Jako rzecze Al-Kaida     2014-10-30
List 100 irańskich naukowców i działaczy politycznych do Chameiniego: „Ty jesteś głównym winowajcą katastrofy narodowej”     2020-04-07
Arabscy użytkownicy mediów społecznościowych: Bezczeszczenie zwłok, gwałcenie dziewcząt, porywanie starych kobiet są sprzeczne z islamem     2023-10-14
Musimy podjąć stanowczą decyzję     2017-08-27
Ulice Gazy są piękniejsze niż ulice Bagdadu     2021-07-28
Narastająca krytyka Hamasu i jego przywódcy, Sinwara, przez Gazańczyków: Oni kupczą naszą krwią     2024-03-12
Hamas zainwestował wszystko w beznadziejną wojnę     2024-02-10
Rozpaczliwy krzyk liberałów arabskiego świata     2015-11-18
Egipski dziennikarz o zbrodniach  Hamasu     2023-10-31
Opowieść o dwóch kobietach zajmujących się nauką     2022-05-24
Iracki duchowny: muzułmanie są utrapieniem świata     2017-09-29
Hołd muzułmanina dla syjonistycznego tworu     2015-04-24
Co Żydzi robią źle   Bellerose   2015-04-27
Lekcja historii   Bellerose   2015-11-14
Moje spotkanie z Salmanem Rushdiem – czy będę kolejną ofiarą?   Abdel-Samad   2022-08-18
Jestem Arabem i nie rozumiem, dlaczego świat nie może uznać żydowskiego bólu   Abdul-Hussain   2023-11-23
Gaza i narracja dekolonizacji   Abdul-Hussain   2023-11-14
“Aktywista praw człowieka”, który kocha tyranów   Abdul-Hussain   2021-07-05
Kongresmenka, która nigdy nie stała się Amerykanką   Abdul-Hussain   2021-06-23
Jak zawarłem pokój z Izraelem   Abdul-Hussain   2021-05-21
Jak ci popierający Hamas zachodni liberałowie śmią twierdzić, że przemawiają w moim imieniu, Araba, który cierpiał z powodu islamskiego terroru   Abdul-Hussain   2023-12-09
Pułapki palestyńskiej wyjątkowości   Aboubakr   2021-07-29
O kwestii żydożercy   Aboubakr   2020-01-14
Dlaczego Jordania nie chce więcej Palestyńczyków   Abu Toameh   2014-08-24
Rysowane w piekle   Ahmad   2014-02-13
Jako muzułmanka zdecydowanie popieram zakaz zakwefiania   Ahmed   2017-03-28
Jak uratować islam przed islamistami   Ahmed   2015-01-18
Palestyna okupowana przez islamizm   Ahmed   2014-08-22
Potrzebujemy tej zmiany w świecie arabskim   Al Nuaimi   2020-08-28
Pokonanie terroru wymaga wszechstronnej kampanii ideologicznej, kulturowej, edukacyjnej i religijnej   Al-Ansari   2018-10-22
Arabska dziennikarka do kobiet arabskiego Wschodu   Al-Budair   2015-08-11
Ignoranci nazywają feminizm herezją, nie rozumiejąc, czym on jest   Al-Budair   2019-12-10
Muzułmanie amerykańscy powinni zdemaskować imamów, którzy głoszą nienawiść   Al-Hadj   2017-09-20
Strach przed prezydenturą Trumpa jest  przesadny   Al-Hadj   2016-11-27
Izrael ma prawo do obrony przeciwko palestyńskiemu terroryzmowi   Al-Hadlak   2015-10-21
Pojednanie z Żydami jest nieodzowną częścią pojednania z szyitami, alawitami, Kurdami i Turkami   Al-Labwani   2014-04-03
Terror jest produktem ekstremizmu w mediach, meczetach i szkołach   Al-Rashed   2016-08-15
Jesteśmy rasistami, ale przypisujemy to Izraelowi   Al-Sa'di   2018-07-10
Błędem jest ograniczanie wolności myśli obywateli   Al-Salem   2017-09-28
Czy twardogłowa lewica jest sprzymierzona z radykalnymi islamistami?   AlSaied   2017-03-29
Fatwa potępia Hamas za rakiety, które spadły w Gazie, za dzieci-żołnierzy, za ludzkie tarcze i za profanowanie Ramadanu   Amos   2023-04-04
Witajcie na Zachodzie, ale prosimy się nie integrować …    Arbabzadah   2018-01-01
Marokański intelektualista: Porozumienie z Izraelem przynosi Maroku korzyści,   a nie szkody, jak twierdzą niektórzy   Assid   2021-01-22
Musicie zakazać zarzynania ofiarnych zwierząt na ulicach   Baraka   2018-08-29
Jestem muzułmaninem, jestem Charlie   Bari   2015-01-19
Ofiary islamizacji Turcji: kobiety   Bekdil   2017-09-09
Zbirokracja w Turcji i zbliżające się wybory   Bekdil   2015-10-29
Lekcja historii   Bellerose   2015-02-24
Rozmowa z Metisem o Izraelu   Bellerose   2014-12-17
Ani jeden to jeszcze za dużo   Bellerose   2015-02-02
ONZ nagradza irańskie potworności   Bergman   2020-11-05
Irańscy dysydenci proszą USA o utrzymanie “maksymalnego nacisku”   Bergman   2021-02-13
List do moich braci muzułmanów   Bidar   2014-11-11
Ajatollah-dysydent pisze z irańskiego więzienia   Boroudżerdi   2015-09-02
Kto jest odpowiedzialny za potworności w świecie muzułmańskim?   Bulut   2015-07-24
Ludobójstwo Ormian: przywódcy kurdyjscy dają przykład moralny Turcji przez przyznanie się do swoich zbrodni   Bulut   2015-05-05
Niebezpieczne oczarowanie Zachodu islamem   Bulut   2014-11-16
Wybór między wolnością a islamizmem   Bulut   2014-09-04
Turcja bez cenzury: wojna z mediami   Bulut   2017-07-03
Wywiad z francuskim eseistą, Majidem Oukacha   Canlorbe   2016-10-19
Musimy przyznać, że terroryzm jest dziś głównie dziełem muzułmanów   Charbel   2016-03-31
Deklaracja Równości Kobiet Muzułmańskich   Chesler   2014-06-18
Ateizm: luksus dla bogatych?   Coyne   2014-01-01
List otwarty do Bena Afflecka od kobiety pakistańskiej   Coyne   2014-11-05
Bliskowschodni Arab chwali ”niesłychane osiągnięcia” Izraela, krytykuje ”tyrańskie dynastie”   Dabbas   2019-12-31
Palestyńskie mity i izraelska rzeczywistość     Dabbas   2020-05-29
Czy kryzys ekonomiczny Jordanii może rozwiązać konflikt izraelsko-palestyński?   Dabbas   2019-12-22
Europa, islam i polityka   Dabbas   2021-03-23
Państwa arabskie mają wiele do wygrania normalizując stosunki z Izraelem   Dabbas   2020-01-12
Czego mógłby dokonać świat arabski, gdyby zawarł pokój z Izraelem   Dabbas   2019-12-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk