Prawda

Czwartek, 1 maja 2025 - 16:22

« Poprzedni Następny »


Powiadom znajomych o tym artykule:
Do:
Od:

Nature” pisze o semantyce płci, a nie o nauce


Jerry A. Coyne 2024-06-18

Ilustracja: Sophi Gullbrants (Z artykułu w „Nature”)
Ilustracja: Sophi Gullbrants (Z artykułu w „Nature”)

„Nature”, być może najważniejsze czasopismo naukowe na świecie, jak większość innych, dołączyło do „przebudzonych”. Nigdzie nie jest to bardziej oczywiste niż wtedy, kiedy widzimy porzucenie tekstów naukowych na rzecz artykułów ideologicznych. „Nature” przechodzi zbieżną ewolucję nie tylko ze swoim starym konkurentem „Science”, ale także „Scientific American”.

Nigdzie nie jest to bardziej oczywiste niż w poniższym eseju, który nie tylko nie ma nic wspólnego z nauką, ale w całości plącze się w semantyce. (Na domiar złego w bezużytecznej semantyce, przynajmniej jak na mój gust.) Cały cel artykułu polega na wprowadzeniu nowego terminu „modalność gender”, który, jak twierdzą autorzy, będzie bardzo pomocny dla osób, które nie identyfikują się w kategoriach płci „męskiej” lub „żeńskiej” i zapobiegnie ich „wymazaniu”. Rzecz w tym, że inne terminy mieszczące się w tej rubryce już istnieją, więc grupowanie ich jako aspektów „modalności gender”, terminu, którego definicja jest myląca, nie wnosi niczego do żadnego dyskursu społecznego, jaki znam.


Kliknij na link pod zrzutem z ekranu, aby przeczytać artykuł; można go również znaleźć w archiwum tutaj.


https://www.nature.com/articles/d41586-024-01719-9?WT.ec_id=NATURE-20240613&utm_source=nature_etoc&utm_medium=email&utm_campaign=20240613&sap-outbound-id=B5752DE9C9065613384C1B1FA6BEC9C756FE8794
https://www.nature.com/articles/d41586-024-01719-9?WT.ec_id=NATURE-20240613&;utm_source=nature_etoc&utm_medium=email&utm_campaign=20240613&sap-outbound-id=B5752DE9C9065613384C1B1FA6BEC9C756FE8794

Znów przypominam zwyczajowe zastrzeżenie: osoby o niestandardowym gender, w tym osoby transgender, zasługują na prawie wszystkie takie same prawa – a już na pewno na wszelkie prawa moralne i prawne - jak osoby dwóch standardowych płci. (Moje wyjątki, obejmują sport oraz niektóre miejsca takie jak więzienie, schroniska dla ofiar przemocy dostosowane do płci i poradnictwo w przypadku gwałtu.) Przejdźmy zatem do ich semantyki.


Autorzy promują termin „modalność gender”, ponieważ został on wymyślony przez pierwszą autorkę, Florence Ashley, która na swojej stronie informuje, iż jest „metaforycznym biorgiem, czarownicą z kwiatami we włosach”. Doktor Ashley jest transkobietą używającą zaimka osobowego „oni”:

Termin modalność gender został ukuty w 2019 roku przez jedną z nas (FA) w odpowiedzi na frustrację, którą odczuwałom jako trans bioetyk i trans prawnik w związku z ograniczeniami istniejącego języka (patrz go.nature.com/3×34784 ). Od tego czasu termin ten jest używany przez społeczności osób transpłciowych, klinicystów i decydentów do opisania realiów społeczności transpłciowych i heterogeniczności doświadczeń transpłciowych.

Jaka jest zatem definicja tego terminu? Oto ona (pogrubienie moje -JAC):

Tożsamość genderowa danej osoby to jej poczucie gender w danym momencie. Z kolei modalność gender odnosi się do związku tożsamości genderowej danej osoby z gender, który została jej przypisany przy urodzeniu (patrz go.nature.com/3×34784 ). Jest to modalność lub sposób bycia swoim gender.


Najbardziej znane modalności związane z gender to „cisgender” i „transgender”, ale termin ten dopuszcza inne możliwości, takie jak „agender”, który obejmuje osoby, które nie identyfikują się z żadnym gender, oraz „detrans” lub „retrans” w przypadku osób które zaprzestały, zmieniły lub cofnęły zmianę gender. Termin ten stwarza także przestrzeń dla modalności genderowych specyficznych dla osób interseksualnych, osób kwestionujących gender, osób z dysocjacyjnym zaburzeniem tożsamości i osób o tożsamości specyficznej dla kultury (patrz „Wiele sposobów bycia”). Modalność gender służy podobnemu celowi jak orientacja seksualna, która opisuje aspekt ludzkiej egzystencji i tworzy przestrzeń dla orientacji innych niż homoseksualne i heteroseksualne.

Cóż, to wszystko jest mylące. Przede wszystkim odrzucam koncepcję „gender przypisanego przy urodzeniu”. Właściwym terminem jest tutaj PŁĆ OKREŚLONA PRZY URODZENIU. Po raz kolejny, podobnie jak wielu ideologów płci, autorki uważają, że płeć nie jest zjawiskiem binarnym, ale reprezentuje pewien punkt spektrum, który lekarze „przypisują”. Ale płeć jest rzeczywistością, a nie semantycznym, społecznie skonstruowanym wynalazkiem i stosując gametyczną definicję „płci biologicznej”, 99,82% ludzi (i z pewnością równie wysoki odsetek innych zwierząt) zalicza się do klas „samców” lub „ samic”, w zależności od tego, czy posiadają  narządy rozwojowe umożliwiające wytwarzanie małych, ruchomych gamet, czy dużych, nieruchomych.


Pomijając to, nadal nie do końca rozumiem, czym „modalność gender” różni się od „tożsamości genderowej”. Czy „agender” lub „interpłciowość” nie odnoszą się do poczucia, że dana osoba kimś się czuje? Jeśli nie, co oznacza stwierdzenie, że te dwa terminy „odnoszą się do związku tożsamości genderowej danej osoby z gender, który został jej przypisany przy urodzeniu”? Tak naprawdę żaden z tych terminów nie mówi nic o tym, jaką płeć ktoś miał mieć przy urodzeniu. Terminy te oraz te, które autorzy wymieniają poniżej jako „modalności związane z gender”, pozostawiają kwestię „gender przypisanego przy urodzeniu” nieokreśloną, zatem koncepcja „powiązania odczucia jak się identyfikujesz, z tym, czym postanowiono, że jesteś przy urodzeniu”, wydaje się bez znaczenia. Oto na przykład podana przez nich lista tych terminów.

Wiele sposobów bycia


„Modalność genderowa” odnosi się do związku tożsamości genderowej danej osoby z gender, który nadano jej przy urodzeniu, i obejmuje opcje inne niż cisgender i transgender. Ta lista nie jest wyczerpująca.


Agender: ludzie, którzy nie identyfikują się z żadnym gender.


Osoby cisgender: osoby, których tożsamość genderowa odpowiada gender przypisanemu im przy urodzeniu.


Osoby transgender w ukryciu: osoby, których tożsamość genderowa nie odpowiada gender przypisanemu im przy urodzeniu, ale które nie dzielą się publicznie swoją tożsamością genderową.


Tożsamości specyficzne dla kultury: jednostki mogą mieć tożsamości, takie jak tożsamość Dwóch Duchów w społecznościach rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej i hidżra na subkontynencie indyjskim, które mogą nie być zgodne z zachodnimi koncepcjami gender i seksualności. Osoby o takiej tożsamości mogą nie uważać się za cis ani trans ze względu na zachodnią filozofię leżącą u podstaw tych terminów.


Detrans/retrans: osoby, które zaprzestały, zmieniły lub cofnęły zmianę gender.


Kwestionowanie gender: osoby, które nie są pewne swojej tożsamości genderowej i są w trakcie jej ustalania.


Osoby interpłciowe: osoby urodzone lub u których endogennie rozwinęły się cechy płciowe różniące się od typowych oczekiwań wobec ciał kobiet i mężczyzn. Niektóre osoby interpłciowe nie uważają się za cis ani trans.


Osoby z dysocjacyjnym zaburzeniem tożsamości, których druga osobowość ma odrębną tożsamość genderową: osoby z tą chorobą, zwane także osobami w liczbie mnogiej, mogą mieć kilka tożsamości, zwanych osobowością przemienną lub osobowością wieloraką, które mają odrębną tożsamość genderową. Te osoby mogą mieć różne modalności genderowe.


Wychowani w sposób neutralny pod względem gender: osoby, które wychowywały się bez nazywania ich chłopcem/on lub dziewczynką/nią, dopóki nie osiągnęły wystarczającego wieku, aby wyrazić swoją tożsamość genderową.


Osoby transgenderowe: osoby, których tożsamość genderowa nie jest zgodna z gender przypisanym im przy urodzeniu.

Prawdopodobnie widzieliście już wiele z tych terminów, a wszystkie odnoszą się do ludzkiego poczucia tego, kim są. W rzeczywistości można po prostu wyeliminować termin modalność genderowa i użyć samych tożsamości, być może – jak w skomplikowanych przypadkach, takich jak „dwie tożsamości duchowe” – z pewnym niezbędnym wyjaśnieniem. Jeśli zostaniesz zapytany przez osobę lub w kwestionariuszu: „Czy jesteś osobą transgenderową?” Możesz powiedzieć „tak” lub „nie” albo wyjaśnić, w jaki sposób się identyfikujesz (w wielu przypadkach będzie to konieczne).


Z jakiegoś powodu autorzy, którzy po prostu powtarzają tylko część listy tożsamości genderowych, ale nazywają je modalnościami genderowymi, uważają, że sam termin „modalność genderowej” może usprawnić pracę badaczy naukowych na trzy sposoby:

Po pierwsze, naukowcy mogą poszerzyć gamę modalności związanych z gender zawartych w kwestionariuszach rozdawanych uczestnikom, aby uchwycić szerszy zakres doświadczeń niż te reprezentowane przez binarność cis i trans. Sformułowanie nowych kategorii, dostosowanych do projektu badania, zwiększy trafność badania. Mogłoby to również poprawić wskaźniki odpowiedzi i zmniejszyć prawdopodobieństwo rezygnacji osób z nauki w szkole.

Tak naprawdę mówią, że czasami w pewnych celach przydatne jest używanie tożsamości genderowej, aby uniknąć „wymazania” ludzi. (Tak, używają tego terminu, twierdząc, że użycie niewłaściwego terminu „wymaże trajektorie i doświadczenia związane z płcią”. Nie, nie zostaną wymazane: nadal masz swoje doświadczenie!)Chodzi o to, że jeśli dla badaczy ważna jest wiedza o tych rzeczach, to muszą konkretnie zapytać, co o sobie myślisz. Użycie słowa „modalność genderowa” zamiast „tożsamość genderowa” niczego nie wnosi do tego przedsięwzięcia.

Numer dwa:


Drugim sposobem, w jaki badacze mogą wykorzystać modalność genderową do usprawnienia swojej pracy, jest wykorzystanie jej do udoskonalenia sposobu formułowania pytań lub omawiania wyników.


Zastanawiając się nad modalnością genderową, badacze mogą lepiej zapewnić, że uczestnicy czują się respektowani i mogą uniknąć przypisywania modalności gender, które są sprzeczne z tożsamością uczestników. Uznanie modalności genderowej wykraczających poza cis i trans jest kwestią sprawiedliwości. W niektórych badaniach zaoferowanie możliwości zapisania się może pomóc uczestnikom poczuć się szanowanymi, mimo że niuanse ich doświadczeń nie zostały uchwycone. Może to jednak być tak proste, jak użycie w nagłówku tabeli „modalności genderowe” zamiast „tożsamości genderowej” lub „statusu osoby transgenderowej”, ponieważ dwa ostatnie terminy można postrzegać jako niedokładne lub marginalizujące.

Jeśli tożsamość genderowa jest istotna w badaniu (a pamiętajmy, że dotyczy to tylko ludzi i tożsamość genderowa nie jest istotna w przypadku każdego badania o płci), to jak najbardziej użyj opcji zapisu, co według mnie, biorąc pod uwagę liczbę dostępnych „tożsamości genderowych” (obecnie jest ich ponad 100!) wydaje się w każdym razie konieczna.


Klucz do tego artykułu leży w drugim akapicie powyżej: poprawne określenie tożsamości genderowej ludzi jest kwestią „sprawiedliwości”, a przez to rozumieją „sprawiedliwość społeczną”. Cóż, czasami jest to ważne i w takim przypadku musisz skorzystać z opcji zapisu (biorąc pod uwagę ponad 100 różnych tożsamości genderowych, zaznaczanie pól nie będzie działać. Lub, jeśli tożsamość nie jest ważna, a problemem jest płeć biologiczna, możesz użyć takiej ankiety:

Płeć

Mężczyzna
Kobieta
Inna (proszę wyjaśnić) __________


Tożsamość genderowa

Mężczyzna
Kobieta
Inna (proszę wyjaśnić) __________

To powinno wystarczyć.


Uwaga: Trzecia pozycja dotyczy raczej uprzejmości niż sprawiedliwości.

Wreszcie badacze mogą wykorzystać modalność genderową, aby dokładniej przemyśleć, co tak naprawdę próbują uchwycić w swoich badaniach.


Istnieje wiele luk językowych, jeśli chodzi o naszą zdolność do opisywania doświadczeń osób trans. Na przykład dyskryminację osób transgenderowych często opisuje się jako dyskryminację ze względu na tożsamość genderową. Chociaż ten skrót może być dopuszczalny, nie jest całkowicie dokładny. Jeśli transgenderowa kobieta zostanie zwolniona z powodu bycia trans, czy powinniśmy powiedzieć, że jej tożsamość genderowa była powodem, skoro ma tę samą tożsamość genderową co kobiety cis? Chociaż jej tożsamość genderowa była częścią równania, trafniejsze byłoby stwierdzenie, że doświadczyła dyskryminacji ze względu na swoją modalność genderową. To modalność genderowa, a nie tożsamość genderowa, odróżnia kobiety trans od kobiet cis.

Nie, tym, co odróżnia kobiety trans od kobiet cis, jest ich płeć biologiczna, a nie „modalność, a nie tożsamość”. Dodanie tutaj „modalności” nie zmienia sytuacji prawnej, która jest następująca: ktoś został zwolniony, ponieważ jego tożsamość płciowa nie była zgodna z płcią biologiczną. Jak widać, cała ta bzdura bierze się z odmowy autorów użycia słowa „płeć”, które samo w sobie nie pojawia się w całym artykule (pojawia się kilka razy w słowach typu „interpłciowość”).


Autorzy mówią to w pewnym momencie: „Nie każdy jest mężczyzną lub kobietą”. Cóż, tylko jedna osoba na 5600 nie jest, a oni wyolbrzymiają tę liczbę, podobnie jak wielu, myśląc, że w jakiś sposób wzmacnia to osoby o odmiennej tożsamości genderowej. Ale płeć biologiczna jest terminem naukowym o dobrze rozumianym znaczeniu i ci, którzy czują, że nie odpowiadają stereotypom „męskim” lub „żeńskim”, nadal mają płeć biologiczną, ale wyczuwają swoją niezgodność ze stereotypami z nią związanymi. Nie ma w tym nic złego, mogą też wyjaśnić swoje uczucia, komu chcą – jeśli wyjaśnienie jest ważne. (Podobnie jak rasa, tożsamość genderowa stała się czyjąś najważniejszą cechą). W rzeczywistości uważam, że każdy, kto ma tożsamość genderową inną niż mężczyzna czy kobieta, wyjaśniłby różnice w unikalny sposób, więc wyjaśnienie jest prawie zawsze konieczne.


Pod koniec autorzy w pewnym sensie przyznają, że używanie terminu „modalność genderowa” nie jest jeszcze rozwiązaniem:

Modalność genderowa nie jest panaceum. Jest to raczej jeden element zestawu narzędzi tych, którzy angażują się w badania z udziałem ludzi, czy to w naukach medycznych, biologicznych czy społecznych. Jego siła tkwi w tym, co ludzie z niego zrobią. Mamy nadzieję, że badacze i inne osoby będą się nim bawić, rozciągając to pojęcie i odkrywając jego pełny potencjał. Zamiast wykluczać ewolucję języka, modalność genderowa z radością ją przyjmuje.

„Jego siła tkwi w tym, co ludzie o tym myślą”. Cóż, nie widzę tej siły; wydaje mi się to identyczne z „tożsamością genderową”. I nie mam zamiaru „bawić się tym terminem”. Już sama ta sugestia ukazuje postmodernizm nieodłącznie związany z tym poglądem.


Najważniejszy dla mnie aspekt tego artykułu jest następujący: dlaczego, u licha, opublikowało go jedno z najlepszych czasopism naukowych na świecie? Odpowiedź jest niewątpliwie następująca: „Nature” sygnalizuje cnotę, publikując artykuł na temat semantyki, aby zaspokoić potrzeby aktywistów gender. To postępowe! Ale to także degraduje naukowe pismo. Pomyśl tylko: na tym miejscu mogłyby znaleźć się trzy strony prawdziwej nauki, nauki, z której można by się czegoś nauczyć. Czy dowiedzieliście się z tego artykułu czegoś poza tym, że „Nature” padło ofiarą ideologii?

 

Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2024/06/13/nature-writes-about-gender-semantics-rather-than-science/

Why Evolution Is True, 13 czerwca 2024 r.

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski

 

Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1510 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Rządy prawa: Między literą a duchem prawa   Walter   2025-04-27
Chytra manipulacja płci   Tonhasca Júnior   2025-04-20
Colin Wright przedstawia historię gametycznej definicji biologicznej płci   Coyne   2025-04-11
Granice władzy państwa, granice wolności: Hayek i liberalna tradycja myślenia o władzy   Walter   2025-03-23
Król i jego muchy   Tonhasca Júnior   2025-03-16
Niezależna i wielokrotna ewolucja płci binarnej   Coyne   2025-03-01
Barbarzyńcy u bram   Tonhasca Júnior   2025-02-02
Przeleciało z wiatrem   Tonhasca Júnior   2025-01-12
Biologia nie jest bigoterią   Coyne   2025-01-05
Jeszcze więcej cenzurowania nauki przez poprawność polityczną: małżeństwo kuzynów jest tematem tabu w Wielkiej Brytanii   Coyne   2024-12-22
Cobb o Cricku: “Centralny Dogmat”   Coyne   2024-12-15
Najbardziej bzdurny artykuł roku   Coyne   2024-12-08
Errare humanum est   Koraszewski   2024-12-03
Trzepoczące dusze   Tonhasca Júnior   2024-11-10
Katastrofy mieszkaniowe   Tonhasca Júnior   2024-10-30
Oparta na ideologii i wprowadzająca w błąd krytyka sposobu nauczania współczesnej genetyki   Coyne   2024-10-22
Ignorowanie przez świat głodu w Sudanie dowodzi, że rasizm i antysemityzm to dwie strony tej samej monety     2024-09-25
Zarażenie i uzależnienie: metafory antysemityzmu   Garrard   2024-08-19
„Wyżeraj ich czaszki”: przyjemności antysemityzmu ponownie rozpatrzone po 7 października   Garrard   2024-08-18
Dumania o “Ewolucja jest faktem”   Coyne   2024-08-15
Imperializm i irredentyzm islamski i arabski napędzają konflikt między rzeką a morzem   Landes   2024-08-11
Zombi antysyjonizm    Tabarovsky   2024-08-08
Nowe odkrycia o „ostatnim uniwersalnym wspólnym przodku” Stworzenie, które dało początek wszystkim żywym istotom - istniało znacznie wcześniej niż dotychczas sądzono   Coyne   2024-08-06
Dowody na to, że ludzie współcześni opuścili Afrykę znacznie wcześniej niż nam się wydawało   Coyne   2024-07-25
Nowe odkrycia o denisowianach   Coyne   2024-07-18
Gdzie jest dziś Ameryka?   Koraszewski   2024-07-17
Pierwszy dowód na to, że owady przekraczają ocean   Coyne   2024-07-11
Podejrzenia i dowody   Tonhasca Júnior   2024-07-06
Tajemnica ewolucji ryb flądrokształtnych: częściowo rozwiązana    Coyne   2024-07-03
Starożytne kości ofiar ludzkich składanych przez Majów wykazują pokrewieństwo między zabitymi (i nie tylko to)   Coyne   2024-06-27
Nature” pisze o semantyce płci, a nie o nauce   Coyne   2024-06-18
Czerwone skarby   Tonhasca Júnior   2024-05-16
“Lancet” wychwala tradycyjną wiedzę rdzennych ludów   Coyne   2024-05-10
Więcej ludzi, więcej dobrobytu: wskaźnik obfitości SimonaWedług Simon Abundance Index 2024 zasoby Ziemi są o 509% większe niż w 1980 roku.   Tupy   2024-05-08
Rdzenna matematyka: zasłona dymna   Coyne   2024-05-02
Skamieniałe zachowanie: termity uwięzione w tandemie   Coyne   2024-04-25
Artykuł w piśmie „Science”: rozszerzyć DEI w STEMM   Coyne   2024-04-19
Dlaczego organizacje naukowe powinny zachować neutralność polityczną?   Coyne   2024-04-11
Darwin znowu się myli! Artykuł pokazuje, że jego hipoteza o „samcach większych u ssaków” wydaje się błędna   Coyne   2024-04-06
Czasami gwoździe, koparki, straż, czasami lalki, wstążki, makijaż   Tonhasca Júnior   2024-04-03
Po raz kolejny twierdzenie, że płeć nie jest binarna, ale bez żadnych nowych argumentów   Coyne   2024-03-29
Jak małpy człekokształtne (włącznie z ludźmi) straciły swoje ogony   Coyne   2024-03-26
Ale najpierw kawa   Tonhasca Júnior   2024-03-21
Ideolodzy: dlaczego nauczanie genetyki musi mieć charakter społeczno-polityczny   Coyne   2024-03-19
Przepływ genów od neandertalczyków i denisowian do ludzi „współczesnych” i odwrotnie   Coyne   2024-03-14
Wejdź – skoro nalegasz   Tonhasca Júnior   2024-03-09
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Kolejna błędna próba skorygowania ewolucji   Coyne   2024-02-22
Ryjący w ziemi przedsiębiorcy   Tonhasca Júnior   2024-02-15
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Wejdź, powiedziała, dam ci schronienie przed burzą   Tonhasca Júnior   2024-01-15
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Jak upadają wielcy   Tonhasca Júnior   2024-01-04
Oczy reniferów zmieniają kolor, żeby łatwiej im było dostrzec jadalne porosty   Coyne   2023-12-30
Życzliwi przestępcy   Tonhasca Júnior   2023-12-28
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Zdumiewający manipulatorzy   Tonhasca Júnior   2023-12-25
Nie gryzie się ręki, która cię zapyla   Tonhasca Júnior   2023-10-19
Rewolucja komunikacyjna   Hannam   2023-10-18
BBC szerzy propagandę rolnictwa organicznego, a biedni na świecie cierpią   i Kathleen Hefferon   2023-10-13
Niezwykły przypadek koewolucji i specyficzności zapylacz/storczyk   Coyne   2023-10-07
Płeć męska lub żeńska: nie ma nic pomiędzy   Elliot   2023-10-03
Myślenie intuicyjne i analityczne   Novella   2023-09-29
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
Jak (i dlaczego) ośmiornica edytuje swój RNA   Lewis   2023-09-23
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Kenia daje zielone światło 58 projektom GMO – naukowcy na całym świecie kontynuują badania w dziedzinie biotechnologii, mimo procesów sądowych i dezinformacji   Ombogo   2023-09-08
Lancet atakuje anty-przebudzenie, a czytelnik odpowiada   Coyne   2023-08-24
Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze   Coyne   2023-08-16
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Mało znana strona ryjkowców   Tonhasca Júnior   2023-08-11
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Walka z malarią za pomocą inżynierii genetycznej   Novella   2023-08-08
Jak restrykcje Unii Europejskiej podsycały głosy przeciwko GMO, jak również głód na globalnym Południu, a zwłaszcza w Afryce   Oria   2023-08-02
Nieznośni mali pomocnicy   Tonhasca Junior   2023-07-29
Macedońskie skarby   Tonhasca Júnior   2023-07-26
GMO i motyle   Novella   2023-07-25
Narzucanie ideologii naturze: Kew Garden celebruje „rośliny queer”   Coyne   2023-07-24
Smak miesiąca   Tonhasca Júnior   2023-07-20
Kłopoty na wylocie   Szczęsny   2023-07-18
Ideologiczne podważanie biologii   i Luana S. Maroja   2023-07-17
Role mężczyzn i kobiet w polowaniu, raz jeszcze   Coyne   2023-07-15
David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Niechętni dawcy i pracowici biorcy   Tonhasca Júnior   2023-07-08
Grube problemy z jelitem   Szczęsny   2023-07-07
Badaczka z Leakey Foundation twierdzi, że kości orangutanów mówią nam, że biologiczna płeć jest spektrum, a nie binarna   Coyne   2023-06-30
Przez dziurkę od klucza   Szczęsny   2023-06-24
Nowa (nie podparta żadnymi dowodami) hipoteza, która eliminuje role płciowe w społecznościach łowców-zbieraczy   Coyne   2023-06-22
Błędne wyobrażenia o ewolucji   Coyne   2023-06-16
Influencerzy z podziemia   Tonhasca Júnior   2023-06-13
Jak wyewoluowało ubarwienie ostrzegawcze?   Coyne   2023-06-12
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
Kolczasty problem   Tonhasca Júnior   2023-06-06
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Błędna krytyka genetycznych testów na pochodzenie   Coyne   2023-06-02
Zdatny do lotu   Tonhasca Júnior   2023-06-01
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
Główny problem w filogenezie zwierząt wydaje się być rozwiązany   Coyne   2023-05-26

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk