Prawda

Środa, 27 marca 2019 - 03:38

« Poprzedni Następny »


Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?


Leo Igwe 2017-09-30


Musimy nieubłaganie stawiać to żądanie i domagać się odpowiedzi na pytanie: dlaczego religie potrzebują pieniędzy, naszych pieniędzy, na ich wyprawy do ich ziem świętych? Dlaczego ludzie o żarliwej wierze w dobrotliwe, opatrznościowe, posiadające raj bóstwa żądają pieniędzy – ziemskich pieniędzy – by finansować swoje programy?

Najłagodniej mówiąc, to jest niepojęte. Mówi Biblia:  „Oddajcie co jest cesarskiego, cesarzowi, a co jest bożego Bogu”, ten nakaz jest ignorowany przez przywódców religijnych. To żądanie ziemskich dóbr dla finansowanie pobożnych, niebiańskich praktyk, pokazuje nie tylko nędzę boskości, ale ujawnia także osobliwe idee wyznaniowe i teologiczne, które zasługują na bliższe zbadanie przez wolnomyślicieli.


W czasach, kiedy świat zmaga się z religijnym ekstremizmem i wiele krajów próbuje dotrzeć do korzeni i sieci dżihadystów, którzy terroryzują glob, stało się tym istotniejsze pytanie, dlaczego religie potrzebują finansowego wsparcia od państwa? Dlaczego przywódcy religijni chcą, by rząd, a nie Bóg czy wierni, płacili ich rachunki, by państwo finansowało ich działalność – budowę świątyń, żywność podczas miesiąca ramadanu i sponsorowanie pielgrzymek do ich miejsc świętych?


Kwestia państwowego finansowania pielgrzymek wywołała gorącą debatę w krajach takich jak Nigeria. Podzieliła religijną społeczność z powodu dyskryminujących zasad. Państwowe finansowanie religijnych pielgrzymek widzi się na ogół jako religijny faworytyzm. Teokraci przebrani za demokratów są wspólnikami w tym przedsięwzięciu. W poszukiwaniu socjoekonomicznego kapitału gubernator stanu Katsina, Alhaji Aminu Masara, oznajmił, że jego administracja wydaje miliard naira rocznie na subsydiowanie pielgrzymki hadż. Inne stany, zarówno na północy, jak na południu wydają miliardy rocznie, by promować tak muzułmańskie jak i chrześcijańskie pielgrzymki.


Konstytucja Nigerii jest niejasna w kwestii stosunków między państwem a religią.  Zgodnie z oczekiwaniami strona państwowa i jej religijni sojusznicy wykorzystują tę niejasność tak, jak gdyby istniało konstytucyjne postanowienie, które nakazuje explicite sponsorowanie działalności religijnej.  Spójrzmy więc na to, co mówi konstytucja.


Ustęp 10 konstytucji nigeryjskiej zakazuje religii państwowej. Stanowi, że żadna część Federacji lub państwa nie przyjmie żadnej religii jako religii państwowej. Przez implikację, państwo nie powinno sponsorować wydarzeń religijnych. Jest niekonstytucyjne finansowanie przez państwo działalności religijnej, włącznie z pielgrzymkami. Na tej podstawie niektórzy argumentują, że Nigeria jest państwem świeckim. Czy Nigeria naprawdę jest państwem świeckim?


Oczywiście, jest to jeden sposób interpretowania tego. Inni interpretowali to inaczej, by służyć swoim religijnym interesom. Twierdzą, że to postanowienie oznacza, iż państwo nie popiera wyłącznie jednej religii, że Nigeria jest państwem wieloreligijnym.


Osobliwy jest tu fakt, że ta sama konstytucja uznaje stosowanie prawa szariatu w kwestiach rodzinnych i domowych, takich jak małżeństwo i dziedziczenie. Ta niejasność, zrodzona z braku porozumienia i jednomyślności wśród wyznawców głównych religii w kraju, chrześcijan i muzułmanów, w sprawie roli religii w państwie, nadal prześladuje Nigerię.


Ten brak jasności w konstytucji w kwestii statusu religii w państwie jest wykorzystywany przez teokratów do mieszania i zlewania religii i państwa w ich polityce i programach. Na przykład w 1999 r. użyto tego do uzasadnienia przyjęcia prawa szariatu przez stany z większością muzułmańską. Te stany z większością muzułmańską odmówiły przyjęcia ustawy o prawach dziecka, ponieważ twierdzą, że jest sprzeczna z warunkami prawa szariatu, które dopuszcza małżeństwo dzieci.


Tak więc rozdzielenie religii i państwa, przedstawione w ustępie 10 konstytucji nigeryjskiej nie zmaterializowało się. Zarówno rząd państwowy, jak rządy stanowe łamią to postanowienie. Idea świeckiej Nigerii jest w zasadzie tylko na papierze i nie ma praktycznego znaczenia. Nie wolno nam jednak zapominać, że włączenie tej świeckiej klauzuli do konstytucji było kompromisem zawartym przez ludzi zdecydowanych na sklecenie jednostki państwowej o nazwie Nigeria, by rozwiązać panujący kryzys konstytucyjny. Czy jednak jest to pozytywne dla kraju?


No cóż, podczas gdy ustęp 10 konstytucji nigeryjskiej mógłby służyć interesom nigeryjskiego społeczeństwa, z wszystkiego wynika, że rzeczywista sytuacja polityczna jest zupełnie inna. W praktyce islam i chrześcijaństwo są religiami państwowymi. Jedne części Federacji, stany o większości muzułmańskiej, mają islam jako swoją religię państwową. Inne części na Południu mają tylko chrześcijaństwo albo zarówno chrześcijaństwo, jak i islam, jako religie państwowe. Tak więc mur mający odgraniczać religie i państwo nigdy nie został wzniesiony.


W czasach, kiedy gospodarka Nigerii jest w recesji i rząd twierdzi, że opanowuje złe zarządzanie zasobami państwowymi, pilne stało się przywołanie konstytucyjnych postanowień, by zakwestionować finansowanie pielgrzymek przez państwo. Pójście na pielgrzymkę jest - i powinno być sprawą indywidualną, a nie państwową. Jest konieczne żądanie rozdziału między pieniędzmi kościołów i meczetu, a pieniędzmi państwa tak w prawie jak i w praktyce w Nigerii.


Z pewnością ma to sens ekonomiczny.


Nigeria: Why do Religions need Money for Pilgrimages?

Modern Ghana, 17 sierpnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe


Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 531 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Mały Traktat o duszy dziecka poczętego tak lub inaczej   Koraszewski   2019-03-26
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Zwalczanie oszukańczych kapłanów i komercjalizacji religii w Republice Południowej Afryki   Igwe   2019-03-23
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Eks-ateistka obnaża nędzę ateizmu   Koraszewski   2019-03-07
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Trzy dni, które nie wstrząsną Kościołem   Koraszewski   2019-02-25
Ego kontra Świadomość II. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-24
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-17
Papież ucałował notorycznego islamistycznego antysemitę   Meotti   2019-02-12
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Płaska Ziemia: czyli kwestia wiedzy czy wiary?   Ferus   2019-01-20
Zachodni apologeci ekstremizmu   Rafizadeh   2019-01-19
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Ośmioletnia panna młoda   Rafizadeh   2019-01-02
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Duchowni wypaczają religię i mordują kobiety   Reza   2018-12-03
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem   Igwe   2018-11-29
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Szatan pierwszej klasy   Kruk   2018-10-15
Przemyślana odmowa przymusowej relokacji uchodźców   Ferus   2018-10-14
Kiedy rzeczywistość zaprzecza religijnej fikcji. Czyli refleksje nad listem papieża Franciszka do ludu Bożego.   Ferus   2018-10-07
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Rozum uskrzydlony wiarą (II)   Ferus   2018-09-23
Rozum uskrzydlony wiarą   Ferus   2018-09-16
Zbrodnie Boga czy zbrodnie ludzi w imieniu Boga?   Ferus   2018-09-09
Kiedy stworzenie czuje się lepsze od Stwórcy.   Ferus   2018-09-02
Na skrzydłach Nauki i Wiary (III)   Ferus   2018-08-26
Na skrzydłach Nauki i Wiary (II)   Ferus   2018-08-19
Na skrzydłach Nauki i Wiary   Ferus   2018-08-12
Religia i strach, historia hidżabu   Rafizadeh   2018-08-10
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary.   Ferus   2018-07-22
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Wolna myśl, religianctwo i nasze uniwersytety   Igwe   2018-06-29
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Islam jest nie do pogodzenia z wolnością   Imani   2018-06-06
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Wielkie urojenie świętych pism   Mohamed   2018-06-01
Niech przemówią tureccy uczeni: zobaczymy czym jest islamizm   Bekdil   2018-05-30
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Seks w Kościele Powszechnym   Koraszewski   2018-05-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Paradoksy cudu Słońca w Fatimie   Ferus   2018-05-06
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Nocna rozmowa z biskupem o sensie życia   Koraszewski   2018-04-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
O przebudzenie sceptycyzmu w Mozambiku   Igwe   2018-03-21
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Refleksje sprzed lat: „Czy pewność to prawda?”   Ferus   2018-03-04
Tęsknota za bezpiecznym miejscem III.     2018-02-25
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Tęsknota za bezpiecznym miejscem (II)Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-18
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
#PrayForGaza #PrayForPalestina.   Koraszewski   2018-02-07
Religijna troska o wspólny dom - Ziemię   Ferus   2018-02-04
Niebo naprawdę istnieje? To i piekło też?   Ferus   2018-01-28
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Nie ma konfliktu między nauką i religią, jest konflikt między religią i nauką   Koraszewski   2018-01-24
Fałszywi prorocy. Zakończenie.   Ferus   2018-01-21
Fałszywi prorocy. Podsumowanie.   Ferus   2018-01-14

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk