Prawda

Piątek, 4 lipca 2025 - 08:41

« Poprzedni Następny »


Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?


Leo Igwe 2017-09-30


Musimy nieubłaganie stawiać to żądanie i domagać się odpowiedzi na pytanie: dlaczego religie potrzebują pieniędzy, naszych pieniędzy, na ich wyprawy do ich ziem świętych? Dlaczego ludzie o żarliwej wierze w dobrotliwe, opatrznościowe, posiadające raj bóstwa żądają pieniędzy – ziemskich pieniędzy – by finansować swoje programy?

Najłagodniej mówiąc, to jest niepojęte. Mówi Biblia:  „Oddajcie co jest cesarskiego, cesarzowi, a co jest bożego Bogu”, ten nakaz jest ignorowany przez przywódców religijnych. To żądanie ziemskich dóbr dla finansowanie pobożnych, niebiańskich praktyk, pokazuje nie tylko nędzę boskości, ale ujawnia także osobliwe idee wyznaniowe i teologiczne, które zasługują na bliższe zbadanie przez wolnomyślicieli.


W czasach, kiedy świat zmaga się z religijnym ekstremizmem i wiele krajów próbuje dotrzeć do korzeni i sieci dżihadystów, którzy terroryzują glob, stało się tym istotniejsze pytanie, dlaczego religie potrzebują finansowego wsparcia od państwa? Dlaczego przywódcy religijni chcą, by rząd, a nie Bóg czy wierni, płacili ich rachunki, by państwo finansowało ich działalność – budowę świątyń, żywność podczas miesiąca ramadanu i sponsorowanie pielgrzymek do ich miejsc świętych?


Kwestia państwowego finansowania pielgrzymek wywołała gorącą debatę w krajach takich jak Nigeria. Podzieliła religijną społeczność z powodu dyskryminujących zasad. Państwowe finansowanie religijnych pielgrzymek widzi się na ogół jako religijny faworytyzm. Teokraci przebrani za demokratów są wspólnikami w tym przedsięwzięciu. W poszukiwaniu socjoekonomicznego kapitału gubernator stanu Katsina, Alhaji Aminu Masara, oznajmił, że jego administracja wydaje miliard naira rocznie na subsydiowanie pielgrzymki hadż. Inne stany, zarówno na północy, jak na południu wydają miliardy rocznie, by promować tak muzułmańskie jak i chrześcijańskie pielgrzymki.


Konstytucja Nigerii jest niejasna w kwestii stosunków między państwem a religią.  Zgodnie z oczekiwaniami strona państwowa i jej religijni sojusznicy wykorzystują tę niejasność tak, jak gdyby istniało konstytucyjne postanowienie, które nakazuje explicite sponsorowanie działalności religijnej.  Spójrzmy więc na to, co mówi konstytucja.


Ustęp 10 konstytucji nigeryjskiej zakazuje religii państwowej. Stanowi, że żadna część Federacji lub państwa nie przyjmie żadnej religii jako religii państwowej. Przez implikację, państwo nie powinno sponsorować wydarzeń religijnych. Jest niekonstytucyjne finansowanie przez państwo działalności religijnej, włącznie z pielgrzymkami. Na tej podstawie niektórzy argumentują, że Nigeria jest państwem świeckim. Czy Nigeria naprawdę jest państwem świeckim?


Oczywiście, jest to jeden sposób interpretowania tego. Inni interpretowali to inaczej, by służyć swoim religijnym interesom. Twierdzą, że to postanowienie oznacza, iż państwo nie popiera wyłącznie jednej religii, że Nigeria jest państwem wieloreligijnym.


Osobliwy jest tu fakt, że ta sama konstytucja uznaje stosowanie prawa szariatu w kwestiach rodzinnych i domowych, takich jak małżeństwo i dziedziczenie. Ta niejasność, zrodzona z braku porozumienia i jednomyślności wśród wyznawców głównych religii w kraju, chrześcijan i muzułmanów, w sprawie roli religii w państwie, nadal prześladuje Nigerię.


Ten brak jasności w konstytucji w kwestii statusu religii w państwie jest wykorzystywany przez teokratów do mieszania i zlewania religii i państwa w ich polityce i programach. Na przykład w 1999 r. użyto tego do uzasadnienia przyjęcia prawa szariatu przez stany z większością muzułmańską. Te stany z większością muzułmańską odmówiły przyjęcia ustawy o prawach dziecka, ponieważ twierdzą, że jest sprzeczna z warunkami prawa szariatu, które dopuszcza małżeństwo dzieci.


Tak więc rozdzielenie religii i państwa, przedstawione w ustępie 10 konstytucji nigeryjskiej nie zmaterializowało się. Zarówno rząd państwowy, jak rządy stanowe łamią to postanowienie. Idea świeckiej Nigerii jest w zasadzie tylko na papierze i nie ma praktycznego znaczenia. Nie wolno nam jednak zapominać, że włączenie tej świeckiej klauzuli do konstytucji było kompromisem zawartym przez ludzi zdecydowanych na sklecenie jednostki państwowej o nazwie Nigeria, by rozwiązać panujący kryzys konstytucyjny. Czy jednak jest to pozytywne dla kraju?


No cóż, podczas gdy ustęp 10 konstytucji nigeryjskiej mógłby służyć interesom nigeryjskiego społeczeństwa, z wszystkiego wynika, że rzeczywista sytuacja polityczna jest zupełnie inna. W praktyce islam i chrześcijaństwo są religiami państwowymi. Jedne części Federacji, stany o większości muzułmańskiej, mają islam jako swoją religię państwową. Inne części na Południu mają tylko chrześcijaństwo albo zarówno chrześcijaństwo, jak i islam, jako religie państwowe. Tak więc mur mający odgraniczać religie i państwo nigdy nie został wzniesiony.


W czasach, kiedy gospodarka Nigerii jest w recesji i rząd twierdzi, że opanowuje złe zarządzanie zasobami państwowymi, pilne stało się przywołanie konstytucyjnych postanowień, by zakwestionować finansowanie pielgrzymek przez państwo. Pójście na pielgrzymkę jest - i powinno być sprawą indywidualną, a nie państwową. Jest konieczne żądanie rozdziału między pieniędzmi kościołów i meczetu, a pieniędzmi państwa tak w prawie jak i w praktyce w Nigerii.


Z pewnością ma to sens ekonomiczny.


Nigeria: Why do Religions need Money for Pilgrimages?

Modern Ghana, 17 sierpnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe


Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 935 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Zamierzam mówić, póki jest to jeszcze legalne   Finlayson   2025-05-10
Mit o dziurze w kształcie Boga   Dawkins   2025-01-06
Ernestine Louise Rose: „człowieczeństwo nie uznaje płci”   Walter   2024-12-10
Ateistka, feministka i abolicjonistka z kraju Kościuszki   Koraszewski   2024-12-01
Osobliwy Testament demiurga   Ferus   2024-10-06
Krezusowa cena zbawienia    Ferus   2024-09-29
Przerażająca cena zbawieniaCzyli kogo najwięcej kosztował ten soteriologiczny pomysł.   Ferus   2024-09-22
Nieistniejący Bóg.Czyli przedwczesny optymizm teistów  (IV)   Ferus   2024-09-15
„ATEISTA” Koraszewskiego zmusza do myślenia   Ciring   2024-09-12
Nieistniejący Bóg, czyli przedwczesny optymizm teistów (III)   Ferus   2024-09-08
Nieistniejący Bóg (II)Czyli przedwczesny optymizm teistów.   Ferus   2024-09-01
Nieistniejący Bóg.Czyli przedwczesny optymizm teistów.   Ferus   2024-08-25
Ubogacony krzyż w Sejmie.Czyli moja propozycja religijnego symbolu.   Ferus   2024-08-18
Fałszywa przepowiednia. Czyli przegapiliśmy kolejny koniec świata.   Ferus   2024-08-11
Najlepsza religia na świecie II.   Ferus   2024-08-04
Najlepsza religia na świecie   Ferus   2024-07-28
Baśniowy urok apokryfów (IV)   Ferus   2024-07-14
Baśniowy urok apokryfów (III)   Ferus   2024-07-07
Baśniowy urok apokryfów (II)   Ferus   2024-06-30
Ofiara z dzieci i islamSpecjalny esej z okazji Id al-Adha, Święta Ofiarowania   Pandavar   2024-06-24
Baśniowy urok apokryfów   Ferus   2024-06-23
Dwie koncepcje zbawienia ludzi (III)   Ferus   2024-06-16
Dwie koncepcje zbawienia ludzi (II)   Ferus   2024-06-09
Dwie koncepcje zbawienia ludzi   Ferus   2024-06-02
Umarł Bóg, niech żyje bóg   Koraszewski   2024-05-29
Anielska lekcja religii   Ferus   2024-05-26
Kulturowy pasożyt   Ferus   2024-05-19
Alternatywny Genesis: Boski reality show” III.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-05-12
Alternatywny Genesis: Boski reality show II.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-05-05
Alternatywny Genesis: Boski reality show.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-04-28
Jak głęboka jest nienawiść muzułmanów do niewiernych?   Koraszewski   2024-04-25
Geneza i paradoksy teizmu (IV)   Ferus   2024-04-21
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk