Prawda

Środa, 13 grudnia 2017 - 08:07

« Poprzedni Następny »


Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?


Leo Igwe 2017-09-30


Musimy nieubłaganie stawiać to żądanie i domagać się odpowiedzi na pytanie: dlaczego religie potrzebują pieniędzy, naszych pieniędzy, na ich wyprawy do ich ziem świętych? Dlaczego ludzie o żarliwej wierze w dobrotliwe, opatrznościowe, posiadające raj bóstwa żądają pieniędzy – ziemskich pieniędzy – by finansować swoje programy?

Najłagodniej mówiąc, to jest niepojęte. Mówi Biblia:  „Oddajcie co jest cesarskiego, cesarzowi, a co jest bożego Bogu”, ten nakaz jest ignorowany przez przywódców religijnych. To żądanie ziemskich dóbr dla finansowanie pobożnych, niebiańskich praktyk, pokazuje nie tylko nędzę boskości, ale ujawnia także osobliwe idee wyznaniowe i teologiczne, które zasługują na bliższe zbadanie przez wolnomyślicieli.


W czasach, kiedy świat zmaga się z religijnym ekstremizmem i wiele krajów próbuje dotrzeć do korzeni i sieci dżihadystów, którzy terroryzują glob, stało się tym istotniejsze pytanie, dlaczego religie potrzebują finansowego wsparcia od państwa? Dlaczego przywódcy religijni chcą, by rząd, a nie Bóg czy wierni, płacili ich rachunki, by państwo finansowało ich działalność – budowę świątyń, żywność podczas miesiąca ramadanu i sponsorowanie pielgrzymek do ich miejsc świętych?


Kwestia państwowego finansowania pielgrzymek wywołała gorącą debatę w krajach takich jak Nigeria. Podzieliła religijną społeczność z powodu dyskryminujących zasad. Państwowe finansowanie religijnych pielgrzymek widzi się na ogół jako religijny faworytyzm. Teokraci przebrani za demokratów są wspólnikami w tym przedsięwzięciu. W poszukiwaniu socjoekonomicznego kapitału gubernator stanu Katsina, Alhaji Aminu Masara, oznajmił, że jego administracja wydaje miliard naira rocznie na subsydiowanie pielgrzymki hadż. Inne stany, zarówno na północy, jak na południu wydają miliardy rocznie, by promować tak muzułmańskie jak i chrześcijańskie pielgrzymki.


Konstytucja Nigerii jest niejasna w kwestii stosunków między państwem a religią.  Zgodnie z oczekiwaniami strona państwowa i jej religijni sojusznicy wykorzystują tę niejasność tak, jak gdyby istniało konstytucyjne postanowienie, które nakazuje explicite sponsorowanie działalności religijnej.  Spójrzmy więc na to, co mówi konstytucja.


Ustęp 10 konstytucji nigeryjskiej zakazuje religii państwowej. Stanowi, że żadna część Federacji lub państwa nie przyjmie żadnej religii jako religii państwowej. Przez implikację, państwo nie powinno sponsorować wydarzeń religijnych. Jest niekonstytucyjne finansowanie przez państwo działalności religijnej, włącznie z pielgrzymkami. Na tej podstawie niektórzy argumentują, że Nigeria jest państwem świeckim. Czy Nigeria naprawdę jest państwem świeckim?


Oczywiście, jest to jeden sposób interpretowania tego. Inni interpretowali to inaczej, by służyć swoim religijnym interesom. Twierdzą, że to postanowienie oznacza, iż państwo nie popiera wyłącznie jednej religii, że Nigeria jest państwem wieloreligijnym.


Osobliwy jest tu fakt, że ta sama konstytucja uznaje stosowanie prawa szariatu w kwestiach rodzinnych i domowych, takich jak małżeństwo i dziedziczenie. Ta niejasność, zrodzona z braku porozumienia i jednomyślności wśród wyznawców głównych religii w kraju, chrześcijan i muzułmanów, w sprawie roli religii w państwie, nadal prześladuje Nigerię.


Ten brak jasności w konstytucji w kwestii statusu religii w państwie jest wykorzystywany przez teokratów do mieszania i zlewania religii i państwa w ich polityce i programach. Na przykład w 1999 r. użyto tego do uzasadnienia przyjęcia prawa szariatu przez stany z większością muzułmańską. Te stany z większością muzułmańską odmówiły przyjęcia ustawy o prawach dziecka, ponieważ twierdzą, że jest sprzeczna z warunkami prawa szariatu, które dopuszcza małżeństwo dzieci.


Tak więc rozdzielenie religii i państwa, przedstawione w ustępie 10 konstytucji nigeryjskiej nie zmaterializowało się. Zarówno rząd państwowy, jak rządy stanowe łamią to postanowienie. Idea świeckiej Nigerii jest w zasadzie tylko na papierze i nie ma praktycznego znaczenia. Nie wolno nam jednak zapominać, że włączenie tej świeckiej klauzuli do konstytucji było kompromisem zawartym przez ludzi zdecydowanych na sklecenie jednostki państwowej o nazwie Nigeria, by rozwiązać panujący kryzys konstytucyjny. Czy jednak jest to pozytywne dla kraju?


No cóż, podczas gdy ustęp 10 konstytucji nigeryjskiej mógłby służyć interesom nigeryjskiego społeczeństwa, z wszystkiego wynika, że rzeczywista sytuacja polityczna jest zupełnie inna. W praktyce islam i chrześcijaństwo są religiami państwowymi. Jedne części Federacji, stany o większości muzułmańskiej, mają islam jako swoją religię państwową. Inne części na Południu mają tylko chrześcijaństwo albo zarówno chrześcijaństwo, jak i islam, jako religie państwowe. Tak więc mur mający odgraniczać religie i państwo nigdy nie został wzniesiony.


W czasach, kiedy gospodarka Nigerii jest w recesji i rząd twierdzi, że opanowuje złe zarządzanie zasobami państwowymi, pilne stało się przywołanie konstytucyjnych postanowień, by zakwestionować finansowanie pielgrzymek przez państwo. Pójście na pielgrzymkę jest - i powinno być sprawą indywidualną, a nie państwową. Jest konieczne żądanie rozdziału między pieniędzmi kościołów i meczetu, a pieniędzmi państwa tak w prawie jak i w praktyce w Nigerii.


Z pewnością ma to sens ekonomiczny.


Nigeria: Why do Religions need Money for Pilgrimages?

Modern Ghana, 17 sierpnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe


Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 425 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Fałszywi prorocy, Część VI.   Ferus   2017-12-10
Senator fatalista i jego wyznania   Koraszewski   2017-12-05
Fałszywi prorocy. Część V   Ferus   2017-12-03
Turcja islamizuje Danię budując meczety   Bergman   2017-12-02
Meczety: piasek w trybach integracji   Frank   2017-11-30
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Fałszywi prorocy. Część IV   Ferus   2017-11-19
Fałszywi prorocy, Część III.   Ferus   2017-11-12
Fałszywi prorocy, Część II.   Feus   2017-11-05
Fałszywi prorocy   Ferus   2017-10-29
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Moja ambiwalentna krytyka religii II.   Ferus   2017-10-15
Moja ambiwalentna krytyka religii   Ferus   2017-10-08
Nie rydzykujmy Polski   Koraszewski   2017-10-06
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?   Igwe   2017-09-30
Relikty religijnego myślenia   Ferus   2017-09-24
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
W poszukiwaniu definicji islamu i islamizmu   Ahmad   2017-09-17
Niespójne koncepcje Boga.   Ferus   2017-09-10
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Czy nauka czyni zbędną wiarę w Boga?   Stenger   2017-08-25
Imam, który wzywał do unicestwienia Żydów, robił to, co inni   Gabra   2017-08-19
Ostatnia gimnazjalna ciąża w Rzeczpospolitej   Kruk   2017-08-14
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Krytyczne myślenie i aktywny humanizm w Afryce w epoce Internetu   Igwe   2017-07-14
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Realizm, islamizm i islam: kiedy zaczną się trudne rozmowy?   Herf   2017-06-19
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Nowoczesność, ponowoczesność i głódź wiedzy   Koraszewski   2017-06-18
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu   Rafizadeh   2017-06-14
Naprawdę terroryzm nie ma żadnego usprawiedliwienia?   Ferus   2017-06-11
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Francja: ideologia islamskiego cierpiętnictwa   Mamou   2017-05-30
Proca z celownikiem laserowym   Ferus   2017-05-21
Grzechy religii: koncepcja „chorego człowieczeństwa”.   Ferus   2017-05-14
Poświąteczna refleksja: wymuszanie wdzięczności   Ferus   2017-05-07
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę   Igwe   2017-04-27
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
O jakości naszych bogówCzęść IV   Ferus   2017-04-16
Wrobieni w „wolną wolę”   Ferus   2017-04-09
Żyjemy w epoce drugiej kontrreformacji   Koraszewski   2017-04-03
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
O jakości naszych bogów.Część III.   Ferus   2017-03-19
O religii bez cienia szacunku   Koraszewski   2017-03-16
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
O jakości naszych bogów. Część II.   Ferus   2017-03-05
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Wierzący wszelkiej maści łączcie się   Koraszewski   2017-02-23
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Wolna wola - klucz do piekielnych bram (II).   Ferus   2017-02-12
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Refleksje sprzed lat: „Spisek sykstyński”   Ferus   2017-01-15
Wystarczy zadawać pytania?   Ferus   2017-01-08
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremno   Koraszewski   2016-12-27
Rozum i Wiara. Część XVI   Ferus   2016-12-25
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Dwie tezy dla „postępowców” o dżihadzie   Lumish   2016-12-23
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Rozum i Wiara. Część XV.   Ferus   2016-12-11
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Podporządkować prawo Bogu, czy bogów prawu?   Koraszewski   2016-11-30
Rozum i Wiara. Część XIV.   Ferus   2016-11-27
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Rozum i Wiara. Część XIII   Ferus   2016-11-13
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Test na prawdziwość religijnej wiary   Ferus   2016-10-30
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Uwagi o prawdziwych katolikach i prawdziwych muzułmanach   Koraszewski   2016-10-05
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
Fiasko poszukiwań dobrego Boga   Ferus   2016-10-02
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji



Religia zdrowego rozsądku



Kto się boi czarnego luda?



Land of the pure



świecące ryby



Lewica klania sie



Nis zgubic



Religia pieklo



Nienawisc



Niedożywienie w Ugandzie



Ewolucja nieunikniona



Starty z powierzchni


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk