Prawda

Środa, 28 wrzesnia 2022 - 22:13

« Poprzedni Następny »


Tradycja powinna się zmieniać pod wpływem praw człowieka


Leo Igwe 2021-12-30


„Afrykańskie tradycje” nie są monolitem. Zawsze  ewoluowały i muszą nadal ewoluować, aby dostosować się do praw człowieka. Prawa człowieka nie mogą dostosowywać się tradycji i religii. 


Popularny ugandyjski działacz Simon Ssenkaayi przekonywał, że prawa człowieka nie mogą działać w Afryce, jeśli nie są zgodne z „tradycyjnymi afrykańskimi zwyczajami”. Ten argument był wcześniej często używany, jako uzasadnienia odrzucenia praw kobiet, czy praw osób homoseksualnych. Uważam, że ten argument jest błędny i całkowicie pozbawiony wartości.


Przede wszystkim Afryka nie jest społeczeństwem homogenicznym. Afryka to zróżnicowany kontynent, z różnymi wierzeniami, kulturami i zwyczajami. W rzeczywistości cała idea „afrykańskich tradycji” jest myląca, należy ją rozłożyć na części, aby miała jakikolwiek sens.


Na przykład w samej Nigerii istnieje ponad 200 grup etnicznych. Grupy te mają różne wierzenia i zwyczaje, czasem podobne, a czasem bardzo odmienne religie. W Afryce jest ponad 50 krajów. Kiedy więc Ssenkaayi opowiada się za „poszanowaniem tradycyjnych afrykańskich zwyczajów”, nie bardzo wiadomo, o czym właściwie mówi. Czy mówi o tradycyjnych zwyczajach w Nigerii, czy o tych w Kenii, RPA, Senegalu, Etiopii czy Rwandzie?


Te tradycyjne praktyki lub ich warianty istnieją lub istniały w innych społeczeństwach nieafrykańskich. W rzeczywistości niektóre „afrykańskie” zwyczaje pochodzą z obcych krajów. Są to wierzenia zapożyczone i zaadaptowane na przestrzeni wieków. Jak więc Ssenkaayi określa, co składa się na „tradycyjne afrykańskie zwyczaje”? To, co dziś autor może uznać za „tradycyjne afrykańskie zwyczaje”, zostało prawdopodobnie zapożyczone z obcych kultur dziesięciolecia, a często stulecia temu. Jakich ram czasowych mamy używać do osądzania, co jest afrykańską tradycją?  


Kultura jest dynamiczna. Tradycje się zmieniają. Dotyczy to zarówno Afryki, jak i całej reszty świata. Co pozwala temu autorowi sądzić, że „kultura afrykańska” jest niezmienna? W różnych kulturach ludzie nieustannie wymyślają i wprowadzają innowacje, próbują dostosować się do nowej rzeczywistości.


Tradycyjne afrykańskie zwyczaje  – jak je Ssenkaayi nazywa – nigdy nie były ponadczasowe. Zmieniały się i będą się zmieniać. Te zwyczaje zmieniają się, ponieważ opierają się na wiedzy i pojęciach, które zmieniają się w czasie. Jeśli „afrykańskie” zwyczaje są barykadą na drodze do nowoczesnych przekonań, nadszedł czas, aby je zreformować i dostosować do uniwersalnych praw człowieka. To nie czas, aby budować mur między afrykańskimi tradycjami a prawami człowieka.


Jeśli pewne aspekty lokalnej tradycji są w sprzeczności z prawami człowieka, to tradycyjne zwyczaje muszą dostosować się do praw człowieka, a nie odwrotnie. 


Nie wolno poświęcać praw człowieka na ołtarzu wierzeń religijnych. W rzeczywistości najwyższy czas, by zakazać niektóre tradycyjne praktyki, takie jak okaleczanie żeńskich narządów płciowych, mordy rytualne, dyskryminacja osób homoseksualnych, zabijanie „czarownic” i albinosów oraz składanie ofiar z ludzi. Tradycja, religijna lub kulturowa, nie może być pretekstem do legitymizacji kryminalnych naruszeń praw człowieka.


Ssenkaayi twierdzi również, że religia i działalność na rzecz praw człowieka nie mogą w Afryce iść w parze z powodu analfabetyzmu. Naprawdę? Tan autor mówi, że Afrykanie są niewykształceni i dlatego interpretują życie w sposób, który utrudnia im zrozumienie idei praw człowieka. To oczywiście jest absurdalne. W Afryce istnieje poważny problem analfabetyzmu. Jednak Afrykanie nie są „całkowicie lub częściowo analfabetami” w stopniu, który uniemożliwia zrozumienie idei praw człowieka. Co właściwie jest tak trudnego w uniwersalnych prawach człowieka, czego współcześni Afrykanie nie mogą zrozumieć?


Wartości zapisane w prawach człowieka są również w wielu lokalnych zwyczajach. Obejmują one prawo do życia, wolność sumienia i wypowiedzi, wolność zrzeszania się i poruszania się. W prawach człowieka nie ma nic, co byłoby nie do pogodzenia z religiami. Zielonoświątkowiec, muzułmanin i chrześcijanin mogą dostosowywać swoje wierzenia do lokalnych tradycji. Jednak prawa człowieka nie mogą sobie na to pozwolić. Zasady praw człowieka są uniwersalne. Mogą pogodzić lokalne tradycje tylko w takim stopniu, w jakim są one zgodne z poszanowaniem ludzkiej godności. 


Patrząc na niektóre ustawy w krajach afrykańskich legalizujące dyskryminację homoseksualizmu, widać tragedię z powodu konfliktu między wpływającą na rządy zorganizowaną religią, a grupami działającymi na rzecz praw człowieka. Jednak sprzeciw wielu wierzących wobec praw człowieka nie jest nowy. Nie jest to również zjawisko charakterystyczne dla Afryki. Wiele grup prowadzących kampanię przeciwko legalizacji małżeństw homoseksualnych w Europie i Ameryce to organizacje odwołujące się do religii. W przeszłości byli znacznie silniejsi, ale Europejczycy i Amerykanie nie ugięli się pod presją grup religijnych. Nie odrzucali praw człowieka jako „obcych” i „niezgodnych” z ich tradycyjnymi zwyczajami. W rezultacie dzisiaj wiele grup religijnych w krajach zachodnich stopniowo porzuca homofobiczną postawę i uznaje prawa homoseksualistów. Tak powinno być w Afryce. Każda sprzeczna z prawami człowieka narracja jest po złej stronie historii.


Tradition should defer to human rights, not the other way around

OpenGlobalRights

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski   



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary. Niedawno ukazał się zbiór jego artykułów tłumaczonych na język polski.                                                          




Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 796 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kilka poważnych powodów do śmiechu   Koraszewski   2022-09-26
Zbłąkane dzieci Matki Natury   Ferus   2022-09-25
Marnotrawny Syn Boży   Ferus   2022-09-18
Niepojęta miłość Boga Ojca   Ferus   2022-09-11
Fałszywka Boga: wygnanie ludzi z raju   Ferus   2022-09-04
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (V)   Ferus   2022-08-28
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. IV.   Ferus   2022-08-21
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy.   Ferus   2022-07-31
Śmierć dla “bluźnierców” w Pakistanie   Ibrahim   2022-07-27
Podstępne kuszenie Jezusa (IV)   Ferus   2022-07-24
Podstępne kuszenie Jezusa (III)   Ferus   2022-07-17
Podstępne kuszenie Jezusa (II)   Ferus   2022-07-10
Podstępne kuszenie Jezusa   Ferus   2022-07-03
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Potwór stworzony ludzką wyobraźnią   Ferus   2022-06-26
Z jakiej gliny ulepiłeś swojego boga?   Koraszewski   2022-06-23
Nowy ateizm umarł, niech żyje nowy ateizm   Koraszewski   2022-06-20
Kobieta czyli zło konieczne?   Ferus   2022-06-19
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Niezamierzony przez Stwórcę byt   Ferus   2022-06-12
Nowy Ład w dziele bożym   Ferus   2022-06-05
Kreacjonizm i owce Labana   Ferus   2022-05-29
Pacyfizm i papieska omylność   Stewart   2022-05-27
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop” (III)   Ferus   2022-05-22
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop” (II)   Ferus   2022-05-15
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Marzenie o bezbożnym państwie   Koraszewski   2022-05-04
Moje (po)wielkanocne refleksje   Ferus   2022-05-01
Niepotrzebna ziemska sprawiedliwość   Ferus   2022-04-24
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Słabość ateizmu czy religii?   Ferus   2022-03-27
Pytania do Boga   Ferus   2022-03-20
Retoryczne pytanie: „Gdzie był Bóg?”   Ferus   2022-03-13
Wojna pod znakiem krzyża     2022-03-11
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Niewiarygodna „prawdziwość” religii   Ferus   2022-02-20
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Pierwszy krytyk bożego dzieła (VI)   Ferus   2022-01-16
Pierwszy krytyk dzieła bożego (V)   Ferus   2022-01-09
Hashtag „też odchodzę”   Koraszewski   2022-01-03
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Tradycja powinna się zmieniać pod wpływem praw człowieka   Igwe   2021-12-30
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
(Nie)zwykła opowieść wigilijna. Czyli moja nocna, niedokończona rozmowa z psem.   Ferus   2021-12-26
Jacek Tabisz o nowym humanizmie    Tabisz   2021-12-21
Pierwszy krytyk bożego dzieła (IV)   Ferus   2021-12-19
Pierwszy krytyk bożego dzieła (III)   Ferus   2021-12-12
Pierwszy krytyk bożego dzieła (II)   Ferus   2021-12-05
Pierwszy krytyk bożego dzieła   Ferus   2021-11-28
Paradoksalne „Dzięki Bogu” (II)   Ferus   2021-11-21
Paradoksalne „Dzięki Bogu”.   Ferus   2021-11-14
Absurdalna awersja wierzących do ateizmu   Ferus   2021-11-07
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Pytanie bez odpowiedzi   Łukaszewski   2021-10-18
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Nasila się dżihadystyczne ludobójstwo chrześcijan w Nigerii   Ibrahim   2021-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Idea, która wyprowadziła rozum na manowce   Ferus   2021-10-03
"Time Magazine” i zachodnie podejście do islamizmu   Mahmoud   2021-10-02
Powolne odrzucanie religijnego mitu   Koraszewski   2021-09-27
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Kościół zdeprawowany i mamoną silny   Koraszewski   2021-09-22
Turecki ateista zamordowany 31 lat temu   Bulut   2021-09-18
Naturalne czy sztucznie wykreowane religie?   Ferus   2021-09-12
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Ojciec święty, święty Paweł i teologia zastąpienia    Koraszewski   2021-08-30
(Nie)Fachowe pośrednictwo religijne.Czyli nieudana próba połączenia sprzecznych ze sobą zachowań.   Ferus   2021-08-29
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
W oparach ateizmu z czasu przeszłego   Koraszewski   2021-08-19
Islam – religia pokoju   Koraszewski   2021-08-16
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Kult jednostki i bunt umysłu zniewolonego   Pandavar   2021-08-10
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Bezduszna duchowość ateistów   Koraszewski   2021-08-03
Most nad przepaścią (III)   Ferus   2021-08-01
Most nad przepaścią (II)   Ferus   2021-07-25
Most nad przepaścią   Ferus   2021-07-18
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Ekumeniczne spotkanie apostatów   Koraszewski   2021-06-29
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Targniecie się na życie wieczne?   Ferus   2021-06-27
Dwa różne Dekalogi   Ferus   2021-06-20
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Jest człowieczeństwo i jest muzułmańskie człowieczeństwo   Pandavar   2021-06-03
Żałoba bez złudzeń   Igwe   2021-05-26
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa



 Palestyńskie weto



Wzmacnianie układu odpornościowego



Wykluczenie Tajwanu z WHO



Drzazgę źle się czyta



Sześć lat



Pochodzenie



Papież Franciszek



Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk