Prawda

Niedziela, 9 sierpnia 2020 - 16:49

« Poprzedni Następny »


Nauka on-line jest skuteczna


Steven Novella 2020-04-23


Kiedy wszyscy zamykamy się w domach, szczególnie kiedy tygodnie wloką się zbyt powoli, wielu ludzi szuka czegoś konstruktywnego do robienia. Oczywiście, niektórzy z nas mogą pracować z domu, inni mają kluczowe zadania i nadal chodzą do pracy, ale także wówczas spędzamy resztę czasu w domu zamiast gdzieś wyjść. To jest dobre dla mediów strumieniowych, ale zmieniło postrzeganie pewnych czynności on-line, włącznie z telezdrowiem, konferencjami on-line i nauką on-line. Ponieważ zasadniczo jesteśmy do tego zmuszeni, niektórzy ludzie, uprzednio oporni wobec tego kontaktu, odkrywają, że nie jest to takie złe. Zastanawiam się jak długo potrwa ten efekt. Czy będzie to krótkotrwały etap i szybko wrócimy do poprzednich postaw i standardów, czy też trwale zmieni to świat? Dowiemy się za kilka lat.

Tymczasem dobrze jest sprawdzać empirycznie, czy nauka on-line, na przykład, jest równie skuteczna jak nauka z osobistym kontaktem. Było to już przedmiotem wielu badań, a niedawne badanie dokłada się do tej listy. Metaanaliza z 2010 roku takich badań pokazała, że nauka on-line jest lepsza pod względem rezultatów niż tradycyjna nauka z osobistym kontaktem. Te wnioski były jednak krytykowane, ponieważ  badania skupiały się na dobrze przygotowanych studentach uniwersyteckich i nie można tego uogólniać na ludzi mniej uprzywilejowanych lub na całą populację. Ogólnie te badania wskazują, że nauka on-line jest co najmniej równa nauce z osobistym kontaktem, a w niektórych wypadkach może być lepsza.

 

To niedawne badanie zgadza się z ogólnym trendem obserwowanym w innych badaniach. Oto, co zrobili:

Eksperyment obejmował 325 studentów drugiego roku inżynierii z uniwersytetów o ograniczonych środkach. Studenci uczestniczyli w dwóch kursach prowadzonych na platformie Open Education. Przed rozpoczęciem kursu zostali losowo przydzieleni do trzech grup. Pierwsza grupa studiowała z osobistym kontaktem z wykładowcą ze swojego uniwersytetu, druga grupa oglądała wykłady on-line i uczestniczyła w dyskusjach, gdzie studenci byli osobiście obecni (tj. nauczanie mieszane), a trzecia grupa miała cały kurs on-line i komunikowała się z wykładowcą na forum kursu. 

Stwierdzili, że wszystkie trzy grupy otrzymały tę samą wiedzę mierzoną testami. Jednak grupa on-line miała nieco wyższe stopnie, ale nieco niższy poziom ogólnego zadowolenia. Niższe zadowolenie było związane z nieznajomością uczenia się on-line i pewnymi trudnościami w samodzielnym zarządzaniu czasem. To sugeruje, że studenci on-line potrzebują pewnej struktury organizacyjnej i wsparcia.  


Jest to więc mniej więcej zgodne z istniejącymi badaniami – nauka on-line jest równie dobra jak tradycyjna nauka z osobistym kontaktem, ale nie można tego zrobić bez systemu wsparcia. Ekonomiczne konsekwencje są jednak bardziej znaczące. W badaniu stwierdzono, że mieszane podejście kosztuje o 15-19% mniej na studenta, podczas gdy pełen kurs on-line kosztuje 79-81% mniej. Przy absurdalnie wysokich kosztach uniwersytetów i uczelni 80% redukcja kosztów dla osiągnięcia dokładnie tego samego wyniku w kategoria nauczenia się, brzmi wspaniale.  


Oczywiście traci się ”doświadczenie uniwersytetu”, które trudno jest ocenić ilościowo. Jednak, jak wszystkie nowe technologie, początkowo jest to wprowadzone po prostu jako zastępstwo istniejących technologii. Pierwsze samochody były zmotoryzowanymi pojazdami końskimi. Dopiero później zoptymalizowano je jako samochody. Podobnie, nauka on-line jest głównie dodatkiem do istniejącej infrastruktury wyższego wykształcenia. Wiem, że istnieją pełne uniwersytety on-line i wiele hybrydowych programów (moja żona zrobiła doktorat na hybrydowym programie) i idą one w kierunku optymalizowania wyższego nauczania przy użyciu zasobów on-line. W celu pełnego zrealizowania potencjału on-line to jest kierunek, w jakim musimy iść.  


Po pierwsze – programy on-line i hybrydowe powinny zostać uznane za równie pełnoprawne i skuteczne jak tradycyjne nauczanie. Badania potwierdzają to w wystarczającym stopniu, by akademicy starej szkoły nie mogli już dłużej patrzeć z góry na naukę on-line. Tradycyjne uniwersytety i uczelnie powinny w pełni przyjąć naukę on-line, zamiast zwalczać ją, oraz badać sposoby jej optymalizacji. To będzie wymagać kreatywnego myślenia i nowej infrastruktury. Potrzeba solidnego wsparcia technicznego. I trzeba przemyśleć, jaki jest najlepszy sposób rekompensowania tego, czego brakuje edukacji on-line.


Na przykład – można organizować lokalne lub regionalne spotkania z osobistym uczestnictwem studentów. Lub po prostu spotkania on-line. Pomocne byłyby bezpośrednie rozmowy on-line z profesorami poza wykładami i seminariami. Wydaje się, że potrzebne jest wsparcie dla tych studentów, którzy potrzebują struktury i pomocy w zarządzaniu czasem. Nawet niedopracowana nauka on-line, jaką mamy teraz, jest co najmniej równie skuteczna, jak tradycyjna nauka i znacznie tańsza, a także pod wieloma względami wygodniejsza. W pełni dopracowany program nauki on-line będzie prawdopodobnie znacznie lepszy. A może optymalnym systemem będzie jakiś rodzaj hybrydy.   


Dlaczego, na przykład, chodzić na wykład kompetentnego, ale miernego profesora na twojej lokalnej uczelni, skoro możesz obejrzeć ten sam wykład uznanego na całym świecie eksperta? Potem możesz dyskutować o treści ze swoim profesorem z uczelni. Szczegóły będą musiały zostać dopracowane metodą prób i błędów, ale pewnie wyłącznie ulegną poprawie.  


Prawdopodobnie będą także nieprzewidziane zmiany społeczne, jakie wynikną z szerokiej akceptacji i używania nauki on-line. Jeśli uczelnia będzie znacznie tańsza i można w większości uczyć się wirtualnie, otwiera to wiele możliwości, jak ustawić swoje życie wokół studiów. Możemy także spodziewać się powstawania wirtualnych uniwersytetów. Nie chodzi mi tylko o uniwersytety on-line – chodzi mi o wirtualne uniwersytety, których nauczanie może pochodzić z wielu miejsc. Taki wirtualny program mógłby zbierać najlepsze treści z wielu źródeł i splatać je w program prowadzący do dyplomu. Istota uniwersytetów może zmienić się fundamentalnie na zbiornice ekspertyzy, treści i wirtualne infrastruktury całkowicie niezależnych od jakiejkolwiek fizycznej lokalizacji.  


Być może to, za co studenci w przyszłości naprawdę będą płacić, jest obsługa dyplomów – osoba lub instytucja, która potrafi znaleźć i ściągnąć najlepsze dla nich treści, opakować je w  zestaw niezbędny dla uzyskania danego dyplomu i pomóc im przejść przez cały proces.


Po prostu zgaduję, nic takiego nie musi się zdarzyć. Za 100 lat możemy nadal mieć głównie uniwersytety w murach, które po prostu włączyły więcej rodzajów mediów i sposobów docierania do wiedzy. To jest jedna z tych rzeczy, które trudno przewidzieć – musimy próbować wszystkiego i zobaczyć, co będzie. Sądzę jednak, że COVID-19 ma skutek uboczny przełamywania lodów wobec wielu czynności on-line, włącznie z nauką on-line. Nawet jeśli nie będzie niczego innego, jest wielu profesorów, którzy nigdy przedtem nie prowadzili zajęć on-line, a teraz muszą nauczyć się, jak to robić. Niektórzy z nich mogą dlatego być bardziej skłonni do powtarzania tego w przyszłości.

 

Online Learning Works

NeuroLogica Blog, 9 kwietnia 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.

Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1137 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy raport: Bakteria po stu milionach lat nadal żywa!   Coyne   2020-08-08
Modlitwa to nie jest lekarstwo   Nowella   2020-08-07
Maleńki, 10-centymetrowy dinosaur, który zjadał owady   Coyne   2020-08-06
Piękny skoczek, który upodabnia się do mrówki   Coyne   2020-08-03
Urodziny Rosalind Franklin!   Cobb   2020-07-31
Kondor wielki: ptak, który rzadko kiedy macha skrzydłami   Coyne   2020-07-28
Czy ludzie byli w Nowym Świecie ponad 30 tysięcy lat temu?   Coyne   2020-07-26
Oszaleć na punkcie nietoperzy w czasach korony i politykierstwa   Collins   2020-07-25
Dwa gatunki dały zdolną do życia hybrydę, mimo że rozeszły się 150 milionów lat temu   Coyne   2020-07-23
Niccolo Tartaglia jego tajemnica   Jacoby   2020-07-20
Akcja afirmatywna w wieloetnicznym narodzie   Hyams   2020-07-17
Dekolonizacja ewolucji (i Darwina) była nieunikniona   Coyne   2020-07-15
Filtr mózgu (czyli czego nie widzimy)   Novella   2020-07-14
Homeopatia jest bezwartościowa a czasami szkodliwa   Novella   2020-07-10
Pięć błędnych wyobrażeń o ewolucji: jedno jest wątpliwe, jedno niesłuszne   Coyne   2020-07-08
Wiecznie kurczący się tranzystor i wynalezienie Google   Ridley   2020-07-06
Postmodernizm: filozofia, która stoi za naszymi wojnami kulturowymi i postępującym nihilizmem   Hill   2020-07-02
Bodźce do innowacji w końcu pokonają COVID-19   Ridley   2020-06-27
Maleńkie stworzenia morskie budują olbrzymie, fantastyczne domy, by chronić się i zdobywać pokarm   Coyne   2020-06-25
Rośliny uprawne z edytowanym genomem pomagają farmerom i środowisku   Ridley   2020-06-20
Czy klucz do COVID można znaleźć w rosyjskiej pandemii?   Ridley   2020-06-18
Skąd więc wziął się ten wirus?   Ridley   2020-06-16
Nowe dane o tym, jak działają grzyby „mrówek zombie”   Coyne   2020-06-15
Czy brytyjski naukowy establishment popełnił największy błąd w historii?   Ridley   2020-06-13
Błysk światła w mroku   Sheagren   2020-06-12
Poczucie pewności napędza efekt potwierdzenia   Novella   2020-06-08
Czy możemy zobaczyć osobowość?   Novella   2020-06-05
Rozwiązanie dla obecnego kryzysu   Ridley   2020-06-02
Lokalizacja funkcji wykonawczych   Novella   2020-05-30
Przestańcie wierzyć w naukę   Greenfield   2020-05-28
Ewolucyjne korzenie sztuki   Koraszewski   2020-05-27
Innowacji nie można wymusić, ale można je zdławić   Ridley   2020-05-26
Stymulowanie kory wzrokowej   Novella   2020-05-23
Pora na telemedycynę   Novella   2020-05-19
Czy mrożącą krew w żyłach prawdą jest, że decyzja o zamknięciu społeczeństwa opierała się na luźnych matematycznych spekulacjach?   Ridley   2020-05-15
MMR jest bezpieczna i skuteczna   Novella   2020-05-14
Odporność stada na fakty   Koraszewski   2020-05-13
O COVID wiemy wszystko – i nie wiemy niczego   Ridley   2020-05-12
Nanotechnologia zastosowana do leczenia choroby Alzheimera   Novella   2020-05-11
COVID-19 – To są szkody   Novella   2020-05-05
Nadmiar teorii wszystkiego   Koraszewski   2020-05-04
Zawodnicy – i trudności – w wyścigu do wyleczenia COVID   Ridley   2020-04-30
Psychologia sprzeciwu wobec szczepień   Novella   2020-04-25
Prowokator czy prowokowany?   Witkowski   2020-04-24
Nauka on-line jest skuteczna   Novella   2020-04-23
Mądrość w pułapce autorytetu   Witkowski   2020-04-18
Znaleziono najstarszego “bilaterian”: odkryto podobne do robaka stworzenie wraz z jego skamieniałymi śladami   Coyne   2020-04-16
Nietoperze i pandemia   Ridley   2020-04-14
Pandemia ludzkiej głupoty   Novella   2020-04-12
W miarę postępu badań natura naszego wroga staje się coraz wyraźniejsza   Ridley   2020-04-04
Wzmacnianie układu odpornościowego podczas pandemii   Novella   2020-04-02
Dlaczego ten wirus inaczej dotyka pokolenia?   Ridley   2020-03-30
Czaszka maleńkiego dinozaura/ptaka znaleziona w bursztynie   Coyne   2020-03-27
Szczepionka na koronawirusa nie przybędzie szybko   Ridley   2020-03-25
Niebawem dowiemy się jak solidna jest nasza cywilizacja   Ridley   2020-03-23
Żywotność wirusa Covid-19 na różnych powierzchniach (rada: używaj rękawiczek, kiedy odbierasz paczki i nie otwieraj ich przez 24 godziny)   Coyne   2020-03-21
Dzień był krótszy 70 milionów lat temu   Novella   2020-03-20
Jak często powstają ptasie hybrydy?   Coyne   2020-03-18
Mózgi noworodków   Novella   2020-03-16
Twierdzenie o białku i DNA dinozaurów   Novella   2020-03-10
Porażka jest stałym elementem pracy naukowca   Konrad Bocian   2020-03-07
Jak myśleć o naszych problemach   Tupy   2020-03-03
Dlaczego tak wiele nowych wirusów pochodzi od nietoperzy?   Ridley   2020-02-29
Odkrycie antybiotyku przez AI   Novella   2020-02-27
Wizyta w Andach u łysek rogatych   Lyon   2020-02-26
Zioła nie pomagają na utratę wagi   Novella   2020-02-25
Dawkins pisze tweeta   Coyne   2020-02-24
W obronie binarności płci u ludzi   Coyne   2020-02-21
Nie palmy pieniędzy na ołtarzu zielonej manii   Lomborg   2020-02-20
Więcej dowodów ewolucji: końskie zarodki zaczynają tworzyć pięć palców, a cztery zawiązki znikają   Coyne   2020-02-18
Homeopatyczny rentgen   Novella   2020-02-14
Różnice płci w wyborze zabawek: chłopcy bawią się chłopięcymi zabawkami, dziewczynki dziewczęcymi zabawkami   Coyne   2020-02-13
Śmiertelność z powodu raka nadal spada wbrew twierdzeniom szarlatanów     2020-02-11
Odkrycie w immunologii, a leczenie nowotworów   Novella   2020-02-10
Ponowne psucie nauki przez ideologię: ”Slate” wypacza biologię ewolucyjną, by wyglądała na kapitalistyczną i antysocjalistyczną   Coyne   2020-02-07
Flamingi z braku łysek rogatych   Lyon   2020-02-06
Moja ostatnia praca badawcza. Część 3: Znaczenie   Coyne   2020-02-04
Moja ostatnia praca badawcza. Część 2: Wyniki   Coyne   2020-02-03
Moja ostatnia praca badawcza: Część 1: Cele i metody   Coyne   2020-02-01
Ewolucyjne wyjaśnienie nienaukowych przekonań   Bretl   2020-01-31
Zdumiewająca mimikra   Coyne   2020-01-27
Reality check: Pęd do szybkiej „zerowej” emisji to gwarancja przegranej   Lomborg   2020-01-27
Sfuszerowany artykuł o biologii w „Washington Post”   Coyne   2020-01-24
Punkty dla Ameryki w konflikcie między Iranem i USA   Destexhe   2020-01-24
Zbliżanie się do rozumienia pamięci   Novella   2020-01-22
Z perspektywy naszego kurnika   Witkowski   2020-01-16
Fałszywa pokora nie uratuje planety   Boudry   2020-01-09
Złoty ryż zatwierdzony na Filipinach   Novella   2020-01-07
Cudowna animacja DNA i komórek   Coyne   2020-01-06
Dychotomiczne myślenie, niepewność i zaprzeczanie nauce     2020-01-01
Mieliśmy najlepszą dekadę w historii. Naprawdę   Ridley   2019-12-31
Kreacjonista opowiada się za ”argumentem z niedowierzania”   Coyne   2019-12-26
Biologia męskiej agresji i dlaczego nie jest to tylko „socjalizacja”   Coyne   2019-12-24
Wydajność, wyzysk, wybory   Koraszewski   2019-12-23
Społecznościowe finansowanie szarlatanerii   Novella   2019-12-20
Wykład Dawkinsa o czerpaniu odwagi z darwinizmu   Coyne   2019-12-18
Uprawy GM, takie jak Złoty Ryż, uratują życie setek tysięcy dzieci   Ridey   2019-12-13
Darwin, lisy i inne ssaki na Falklandach   Mayer   2019-12-11
Wirtualna edukacja   Novella   2019-12-03
Teoria klasy próżniaczej Thorsteina Veblena – uaktualnienie statusu   Henderson   2019-12-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Wzmacnianie układu odpornościowego



Wykluczenie Tajwanu z WHO



Drzazgę źle się czyta



Sześć lat



Pochodzenie



Papież Franciszek



Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk