Prawda

Środa, 18 października 2017 - 07:31

« Poprzedni Następny »


Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę


Leo Igwe 2017-04-27


Podczas niedawnego wykładu, Owen Jones, który przedstawia się jako “socjalistyczny humanista” i “ateista”, mówił o swoich zastrzeżeniach wobec “agresywnego ateizmu”. Zdefiniował agresywny ateizm jako rodzaj ateizmu, który traktuje z pogardą wiarę religijną i wierzących. Jones powiedział: „Mimo że jestem ateistą, nie gardzę ludźmi religijnymi”.

„Istnieje agresywny rodzaj ateizmu, który prostacko redukuje wszystkie problemy świata do wiary religijnej i traktuje wierzących i wiarę – jakby ona nie była umiarkowana – z pogardą”. Zastanawiałem się nad tą wypowiedzią, od kiedy wysłuchałem jego wykładu. Próbowałem odnieść ją do sytuacji w wielu częściach świata, gdzie szaleje agresywny teizm i rządzi fanatyczna religia.


Jones argumentował, że przejawy “agresywnego ateizmu” nie sprzyjają zbudowaniu pokojowego i harmonijnego społeczeństwa i mogą tylko prowadzić do ekstremizmu. No cóż, zgaduję, że Jones mówił to, mając na myśli społeczeństwo brytyjskie. Nawet w takim wypadku uważam jego stanowisko za dwuznaczne i wprowadzające w błąd.


Traktowanie religii z pogardą


Moim zdaniem Jones pomieszał zbyt wiele kwestii w swoich wysiłkach potępienia i zdyskredytowania owego „agresywnego ateizmu”. Istnieją poglądy i zachowania religijne, które w żaden sposób nie zasługują na szacunek. Istnieje nauczanie religijne, które powinno być traktowane z pogardą, niezależnie od tego, czy jest się agresywnym ateistą, czy nie. Te koncepcje religijne są albo fałszywe, albo niemoralne. Przekonania ludzi religijnych okazują lekceważenie dla faktów i dowodów. Ponadto istnieją pewne kategorie wierzących, którzy powinni być traktowani z szyderstwem i lekceważeniem. Ci wierzący powinni być tak traktowani nie z powodu tego, kim są jako ludzie, ale z powodu tego, co robią, tj. czynionego zła; z powodu tego, czym kupczą, tj. kłamstwami, a z powodu czynów, które popełniają, a popełniają potworności!


Weźmy, dla przykładu religijne przekonanie, wiarę, iż bóg domaga się śmierci za w bluźnierstwo, które to przekonanie jest dzisiaj powodem spustoszeń w wielu miejscach na świecie. Czy należy z szacunkiem traktować taki obsceniczny dogmat? Chodzi mi o to, że wiele religii uważa za przestępstwo karalne śmiercią lub uwięzieniem obrażenie czynem lub słowem, lub okazanie braku szacunku dla bóstwa lub czegokolwiek uznanego za “święte”.


Proszę pomyśleć: jak ustala się, co jest obraźliwe dla boga lub religii? Mamy na całym świecie wiele religii czczonych przez ludzi. Te wiary głoszą sprzeczne roszczenia w sprawie boga i świętości. W rzeczywistości, konkurują w swoich roszczeniach do posiadania jedynego boga, traktując inne wiary jako obrazę i brak szacunku, ich nauczanie jest we wzajemnym konflikcie i jest sprzeczne pod wieloma względami. Jak ktokolwiek może mówić o braku szacunku dla boga? Którego boga? Czy nie jest absurdem, że duch może być szanowany lub nie szanowany?


Religie są z definicji wzajemnie bluźniercze


Nawet bez agresywnego ateizmu lub tendencji części ateistów do szydzenia lub wyśmiewania przekonań religijnych, jest dosłownie niemożliwe osiągnięcie harmonijnego, religijnie pluralistycznego społeczeństwa, kiedy religijna wiara w bluźnierstwo jest czynnie stosowana, ponieważ religie są wzajemnie bluźniercze. Dzisiejsze religie są bluźnierstwem wobec wczorajszych religii!


Każdy wierzący jest bluźniercą, ponieważ nauczanie jednej religii odrzuca doktryny innych wyznań. W rzeczywistości, to, co jedna religia uznaje za świętość, inna traktuje jak profanację. Islamskie doktryny religijne szydzą z wiary chrześcijańskiej i odwrotnie. Zarówno chrześcijańscy, jak islamscy kaznodzieje, wyśmiewają twierdzenia rdzennych, afrykańskich religii, kiedy nauczają własnej wiary.


Mogę więc zapytać: jak może istnieć szacunek dla wolności religii lub przekonań i wolności słowa w społeczeństwach, a  których istnieje kara za bluźnierstwo? Jak można na równi gwarantować prawa człowieka wierzących i niewierzących w społeczeństwie, w którym panuje skandaliczna koncepcja, że bogowie lub religie mogą poczuć się obrażeni, a ci, którzy nie szanują tych bogów i wiar, powinni zostać straceni?


Tak więc, religijna koncepcja bluźnierstwa jest przepisem na prześladowania, chaos, anarchię i rozlew krwi. Jeśli ktoś ma wątpliwości, niech spojrzy na kraje takie jak Pakistan, Bangladesz, Nigeria i Jordania, gdzie bluźnierstwo wobec islamu jest przestępstwem zapisanym w prawie. Religijni wierni muzułmańscy często biorą prawo w swoje ręce. Mordują ludzi, których oskarżają o bluźnierstwo. Ich bracia w wierze próbują rozciągnąć to prawo na Zachód i na cały świat. Prowadzą kampanię na rzecz uczynienia krytyki islamu, czyli tego, co oni nazywają islamofobią, przestępstwem.


Osobiście odczuwam wyłącznie pogardę dla każdej religii, która z pogardą traktuje ludzkie życie, godność i wolność. Absurdy religijne, które stanowią motywację dla wiernych do popełniania potworności, nie zasługują na szacunek. Każda religia, czy to chrześcijaństwo, islam, hinduizm czy wiary rdzenne, która aprobuje karę śmierci za bluźnierstwo, jest zła i niegodna człowieka. Satyra i krytyka powinny być używane, by naświetlić ich absurdalne idee i wypaczoną moralność.


Wierzący, którzy mordują bluźnierców i apostatów, stają się ludźmi zamienionymi w bestie. Używanie satyry, by zdemaskować absurd tego, co reprezentują, jest obowiązkiem moralnym wobec ludzkości. Wierzący, którzy popierają pogląd, że człowieka, który narysował karykaturę Mahometa, lub kogoś kto ich zdaniem bezcześci Koran, trzeba zabić, powinni być traktowani z najwyższą pogardą, ponieważ ich wiara stanowi rzeczywiste zagrożenie i niebezpieczeństwo dla otwartego, tolerancyjnego i postępowego społeczeństwa.


Chcę powtórzyć, że religie, które traktują ludzkie życie, wolność, prawdę, fakty i dowody z pogardą, nie zasługują na nic innego jak zdyskredytowanie. Takie przekonania religijne trzeba wyśmiewać i miażdżąco krytykować, żeby przestały być akceptowane. Konkretnie: wszyscy mułłowie i muzułmanie, stojący za najnowszym atakiem na bluźnierców w Pakistanie, który doprowadził do zamordowania studenta uniwersytetu, Maszala, są hańbą dla ludzkości. Ten rodzaj islamu, jaki reprezentują, będzie na zawsze okryty niesławą.


Jeśli to czyni ze mnie “agresywnego ateistę”, to trudno, to niech tak będzie.


Religion: Death For Blasphemy Deserves Scorn

Modern Ghana, 18 kwietnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe


Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 414 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Moja ambiwalentna krytyka religii II.   Ferus   2017-10-15
Moja ambiwalentna krytyka religii   Ferus   2017-10-08
Nie rydzykujmy Polski   Koraszewski   2017-10-06
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?   Igwe   2017-09-30
Relikty religijnego myślenia   Ferus   2017-09-24
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
W poszukiwaniu definicji islamu i islamizmu   Ahmad   2017-09-17
Niespójne koncepcje Boga.   Ferus   2017-09-10
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Czy nauka czyni zbędną wiarę w Boga?   Stenger   2017-08-25
Imam, który wzywał do unicestwienia Żydów, robił to, co inni   Gabra   2017-08-19
Ostatnia gimnazjalna ciąża w Rzeczpospolitej   Kruk   2017-08-14
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Krytyczne myślenie i aktywny humanizm w Afryce w epoce Internetu   Igwe   2017-07-14
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Realizm, islamizm i islam: kiedy zaczną się trudne rozmowy?   Herf   2017-06-19
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Nowoczesność, ponowoczesność i głódź wiedzy   Koraszewski   2017-06-18
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu   Rafizadeh   2017-06-14
Naprawdę terroryzm nie ma żadnego usprawiedliwienia?   Ferus   2017-06-11
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Francja: ideologia islamskiego cierpiętnictwa   Mamou   2017-05-30
Proca z celownikiem laserowym   Ferus   2017-05-21
Grzechy religii: koncepcja „chorego człowieczeństwa”.   Ferus   2017-05-14
Poświąteczna refleksja: wymuszanie wdzięczności   Ferus   2017-05-07
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę   Igwe   2017-04-27
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
O jakości naszych bogówCzęść IV   Ferus   2017-04-16
Wrobieni w „wolną wolę”   Ferus   2017-04-09
Żyjemy w epoce drugiej kontrreformacji   Koraszewski   2017-04-03
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
O jakości naszych bogów.Część III.   Ferus   2017-03-19
O religii bez cienia szacunku   Koraszewski   2017-03-16
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
O jakości naszych bogów. Część II.   Ferus   2017-03-05
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Wierzący wszelkiej maści łączcie się   Koraszewski   2017-02-23
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Wolna wola - klucz do piekielnych bram (II).   Ferus   2017-02-12
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Refleksje sprzed lat: „Spisek sykstyński”   Ferus   2017-01-15
Wystarczy zadawać pytania?   Ferus   2017-01-08
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremno   Koraszewski   2016-12-27
Rozum i Wiara. Część XVI   Ferus   2016-12-25
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Dwie tezy dla „postępowców” o dżihadzie   Lumish   2016-12-23
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Rozum i Wiara. Część XV.   Ferus   2016-12-11
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Podporządkować prawo Bogu, czy bogów prawu?   Koraszewski   2016-11-30
Rozum i Wiara. Część XIV.   Ferus   2016-11-27
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Rozum i Wiara. Część XIII   Ferus   2016-11-13
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Test na prawdziwość religijnej wiary   Ferus   2016-10-30
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Uwagi o prawdziwych katolikach i prawdziwych muzułmanach   Koraszewski   2016-10-05
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
Fiasko poszukiwań dobrego Boga   Ferus   2016-10-02
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Szukając dobrego Boga w Biblii   Ferus   2016-09-18
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Szukając dobrego Boga w realnym świecie   Ferus   2016-09-11
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
W poszukiwaniu drogi do świeckiego państwa   Koraszewski   2016-09-01

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji



Religia zdrowego rozsądku



Kto się boi czarnego luda?



Land of the pure



świecące ryby



Lewica klania sie



Nis zgubic



Religia pieklo



Nienawisc



Niedożywienie w Ugandzie



Ewolucja nieunikniona



Starty z powierzchni



Niewolnictwo seksualne



Miłość teoretycznie przyzwoitych



Psy nie idą do Nieba


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk