Prawda

Wtorek, 19 marca 2024 - 09:42

« Poprzedni Następny »


Wirtualna edukacja


Steven Novella 2019-12-03


Kiedy w latach 1970. byłem w liceum, komputery dopiero wchodziły w szkolne środowisko. Mieliśmy mały gabinet komputerowy z – według dzisiejszych standardów - okropnie prymitywnymi komputerami, ale na owe czasy były super. Pamiętam używanie bardzo prostego, opartego na DOS programu, który uczył jak używać chemicznej nomenklatury. Była to prosta gra, gdzie proszono cię o rozwiązanie problemu i dostawało się natychmiastową reakcję na twoją odpowiedź. Zrobiło na mnie wrażenie szybkie tempo, w jakim uczyłem się przy pomocy tego prostego, zindywidualizowanego mechanizmu interakcji. Zasadniczo była to gra wideo zaprojektowana do nauczenia jednej rzeczy i działało to naprawdę dobrze.

W tym czasie, a właściwie od tego czasu, uważałem, że w niedalekiej przyszłości ta technologia zmieni szkoły i system edukacji. Teraz, czterdzieści lat później, jestem zdziwiony, w jak niewielkim stopniu wcielono tę technologię w klasach szkolnych. Moje nastoletnie „ja” byłoby zaszokowane.  


Oczywiście, istnieje wspaniałe edukacyjne oprogramowanie. Głównie są to jednak komercyjne produkty do używania w domu. Jeśli chcesz nauczyć się języka lub poprawić umiejętność czytania twojego dziecka, są do tego aplikacje. Nadal jest tego znacznie mniej niż sądziłbym i mniej niż powinno być. Tym jednak, czego brakuje, jest wszechstronny, wirtualny program szkolny przeznaczony do użytku w szkołach. Nie sądzę, byśmy używali tej technologii tak szeroko, jak powinniśmy. 


Przypomniało mi o tym niedawne badanie, w którym stwierdzono, że małe dzieci szybciej uczą się podstaw matematyki od wirtualnej postaci AI. To, co nazywają „parasocjalnymi” interakcjami (bo jest to kontakt z wirtualną postacią z AI), poprawiło matematyczne umiejętności dzieci znacznie bardziej niż komputerowe nauczanie bez takiej wirtualnej postaci. 


Widzę pewne kroki w tym kierunku. Z pewnością wiele szkół (tych, które mają na to środki) ma dostęp do komputerów dla swoich uczniów i często są one włączone w ich zadania. Mam córkę na uczelni i drugą córkę w liceum, a więc widziałem standardy publicznej edukacji w dość zamożnej części kraju. Ogólnie oceniam, że komputerowe nauczanie jest zapóźnione. Nie zostało zintegrowane z nauczaniem w szkołach. Edukacja moich córek była i jest w zasadzie oparta na nauczycielach i podręcznikach. Ten styl nauczania jest przestarzały i niesłychanie niewydajny w porównaniu do tego, jaki mógłby być.


Po pierwsze, nie musimy na nowo wynajdować koła miliony razy w każdej klasie szkolnej. Jakość edukacji otrzymywanej przez dzieci nadal zależy głównie od jakości ich nauczyciela (to jest w rzeczywistości jedyny, najważniejszy czynnik). To pogarsza edukacyjne nierówności. Widziałem to na przykładzie własnych córek – każdy nauczyciel jest jak rzucenie kostką. Widziałem, jak rozkwitały z wspaniałym nauczycielem i jak kulały ze złym. Oczywiście, powinniśmy dążyć do podniesienia jakości nauczycieli, bo to zawsze będzie ważne, ale możemy wyrównać boisko przez danie wszystkim nauczycielom więcej wirtualnych zasobów.


Moim zdaniem dzisiaj w pełni zintegrowana edukacja, do której powinniśmy szybko zmierzać, powinna (i mogłaby) wyglądać następująco: po pierwsze, technika indywidualnych wykładów jest przestarzała. Mówię to jako człowiek, który uwielbia wykładać i – jak sądzę – jest w tym dość dobry. Po co jednak mieć tysiące nauczycieli o niesłychanie zróżnicowanej jakości, stojących przed uczniami i mówiących do nich? Zamiast tego, wybierzmy optymalny wykład i niech go nagra na wideo jeden z najlepszych nauczycieli. To medium może również zawierać grafikę i inne pomoce komunikacyjne. Uczniowie mogą to obejrzeć we własnym tempie i własnym czasie.  

Nawiasem mówiąc, tym właśnie są „The Great Courses”. Mam dwa takie kursy z tą firmą (i wkrótce również audiobook) i ten proces jest wspaniały. To są kursy na poziomie uniwersyteckim. Powinny również istnieć na poziomie klas maturalnych.  


Zestawmy treści wideo/audio z pisanymi odnośnikami, listami, opisami i rozwinięciami. Tak więc uczniowie i studenci otrzymywaliby większość informacji z tych źródeł, nie zaś od żywego nauczyciela, który do nich mówi. Następnie użyjmy czasu w klasie szkolnej na działalność typu warsztatowego. To tam integruje się informację i używa jej, a więc wzmacnia zapamiętywanie. Nauczyciele są także dostępni, by odpowiadać na pytania, podawać szerszy kontekst i upewniać się, że uczniowie przyswoili sobie lekcje.  


Można też używać programów komputerowych po prostu do przekazywania informacji, ale lepiej nadają się do uczenia umiejętności. To jest podejście gier wideo, gdzie reakcja jest natychmiastowa i uczniowie mogą postępować w zindywidualizowanym tempie aż opanują niezbędne umiejętności. Żywy nauczyciel jest potrzebny także tu, żeby wzmocnić umiejętności, przełożyć je na użyteczność i, oczywiście, ocenić uczniów i ich postępy w nauce. Nawet bez wirtualnej rzeczywistości i AI ten system, jeśli dobrze zaprojektowany, może być znacznie lepszy od tego, co mamy dzisiaj. VR i AI są dodanymi narzędziami, które mogą znacznie ulepszyć nauczanie komputerowe.    


Te zasoby mogą tworzyć podstawową linię odniesienia, tak że również szkoły bez wspaniałych nauczycieli mogą dostarczać (zakładając, że dostaną wystarczające środki) świetniej edukacji podstawowej.


Wiem, że do pewnego stopnia wszystko to dzieje się już teraz. Na mojej uczelni medycznej studenci w większości otrzymują wykłady w postaci podcastów i wideo, a potem w klasach jest czas na warsztaty. To zdecydowanie jest droga, którą należy iść.


Można także dowiedzieć się właściwie wszystkiego, czego się chce, z YouTube lub z komercyjnych produktów. Kiedy moje córki przychodziły do mnie z, na przykład, pracą domową, której nie rozumiały, próbowałem przeglądać razem z nimi materiały dostarczone przez szkołę. Nieodmiennie były one okropne (i dlatego w ogóle miały problem). Potem szukaliśmy wideo na YouTube, które dawało te same treści, i zawsze znajdowaliśmy wideo bez porównania lepsze od tego, co dostarczała szkoła, a potem rozumieliśmy zadanie i rozwiązywaliśmy je bez trudu. To jest siła wspaniałego nauczyciela, który wie, jak jasno wyjaśnić pojęcia. Nie w każdej klasie jest taki nauczyciel – ale to już dłużej nie ma znaczenia. Najlepsi, najbardziej utalentowani nauczyciele mogą wyjaśnić wszystko i zamieścić to na YouTube lub na nagrywanym kursie.


Wyczuwam, że kultura edukacji czuje się tym nieco zagrożona. Nie powinni jednak walczyć przeciwko temu. Powinni w całości to przyjąć. To w końcu przekształci edukację.


Virtual Education

NeuroLogica Blog, 21 listopada 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Wirtualne lekcje Paweł 2019-12-04


Nauka

Znalezionych 1467 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Ideolodzy: dlaczego nauczanie genetyki musi mieć charakter społeczno-polityczny   Coyne   2024-03-19
Przepływ genów od neandertalczyków i denisowian do ludzi „współczesnych” i odwrotnie   Coyne   2024-03-14
Wejdź – skoro nalegasz   Tonhasca Júnior   2024-03-09
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Kolejna błędna próba skorygowania ewolucji   Coyne   2024-02-22
Ryjący w ziemi przedsiębiorcy   Tonhasca Júnior   2024-02-15
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Wejdź, powiedziała, dam ci schronienie przed burzą   Tonhasca Júnior   2024-01-15
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Jak upadają wielcy   Tonhasca Júnior   2024-01-04
Oczy reniferów zmieniają kolor, żeby łatwiej im było dostrzec jadalne porosty   Coyne   2023-12-30
Życzliwi przestępcy   Tonhasca Júnior   2023-12-28
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Zdumiewający manipulatorzy   Tonhasca Júnior   2023-12-25
Nie gryzie się ręki, która cię zapyla   Tonhasca Júnior   2023-10-19
Rewolucja komunikacyjna   Hannam   2023-10-18
BBC szerzy propagandę rolnictwa organicznego, a biedni na świecie cierpią   i Kathleen Hefferon   2023-10-13
Niezwykły przypadek koewolucji i specyficzności zapylacz/storczyk   Coyne   2023-10-07
Płeć męska lub żeńska: nie ma nic pomiędzy   Elliot   2023-10-03
Myślenie intuicyjne i analityczne   Novella   2023-09-29
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
Jak (i dlaczego) ośmiornica edytuje swój RNA   Lewis   2023-09-23
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Kenia daje zielone światło 58 projektom GMO – naukowcy na całym świecie kontynuują badania w dziedzinie biotechnologii, mimo procesów sądowych i dezinformacji   Ombogo   2023-09-08
Lancet atakuje anty-przebudzenie, a czytelnik odpowiada   Coyne   2023-08-24
Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze   Coyne   2023-08-16
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Mało znana strona ryjkowców   Tonhasca Júnior   2023-08-11
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Walka z malarią za pomocą inżynierii genetycznej   Novella   2023-08-08
Jak restrykcje Unii Europejskiej podsycały głosy przeciwko GMO, jak również głód na globalnym Południu, a zwłaszcza w Afryce   Oria   2023-08-02
Nieznośni mali pomocnicy   Tonhasca Junior   2023-07-29
Macedońskie skarby   Tonhasca Júnior   2023-07-26
GMO i motyle   Novella   2023-07-25
Narzucanie ideologii naturze: Kew Garden celebruje „rośliny queer”   Coyne   2023-07-24
Smak miesiąca   Tonhasca Júnior   2023-07-20
Kłopoty na wylocie   Szczęsny   2023-07-18
Ideologiczne podważanie biologii   i Luana S. Maroja   2023-07-17
Role mężczyzn i kobiet w polowaniu, raz jeszcze   Coyne   2023-07-15
David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Niechętni dawcy i pracowici biorcy   Tonhasca Júnior   2023-07-08
Grube problemy z jelitem   Szczęsny   2023-07-07
Badaczka z Leakey Foundation twierdzi, że kości orangutanów mówią nam, że biologiczna płeć jest spektrum, a nie binarna   Coyne   2023-06-30
Przez dziurkę od klucza   Szczęsny   2023-06-24
Nowa (nie podparta żadnymi dowodami) hipoteza, która eliminuje role płciowe w społecznościach łowców-zbieraczy   Coyne   2023-06-22
Błędne wyobrażenia o ewolucji   Coyne   2023-06-16
Influencerzy z podziemia   Tonhasca Júnior   2023-06-13
Jak wyewoluowało ubarwienie ostrzegawcze?   Coyne   2023-06-12
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
Kolczasty problem   Tonhasca Júnior   2023-06-06
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Błędna krytyka genetycznych testów na pochodzenie   Coyne   2023-06-02
Zdatny do lotu   Tonhasca Júnior   2023-06-01
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
Główny problem w filogenezie zwierząt wydaje się być rozwiązany   Coyne   2023-05-26
Americana   Tonhasca Júnior   2023-05-24
Czy uprawa jabłek odzwierciedla bigoterię?   Coyne   2023-05-18
Kenia: Musimy zająć się brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, ale najpierw musimy położyć kres dezinformacji na temat upraw modyfikowanych genetycznie   Oria   2023-05-16
Czytanie myśli z fMRI i AI   Novella   2023-05-05
Jest lepiej niż myślisz   Lomborg   2023-05-03
Dwudziestu dziewięciunaukowców publikuje artykuł w obronie merytorycznych podstaw w nauce     2023-05-01
Niewygodna historia   Ferguson   2023-04-28
Biologia rezygnacji z działania: kiedy kontynuować, a kiedy spasować   Coyne   2023-04-26
Porywacze ciał   Tonhasca Júnior   2023-04-25
Porażka jest kluczowym składnikiem innowacji   Ridley   2023-04-22
Używanie roślin jako biofrabryk   Novella   2023-04-14
Dawno zmarli przemawiają do nas   Tonhasca Júnior   2023-04-12
Wątpliwi pomocnicy    Tonhasca Júnior   2023-04-08
Uganda: aktywiści przeciwni biotechnologii szerzą dezinformację   Wetaya   2023-04-05
Anglia pozwala na uprawy poddane edycji genów   Novella   2023-04-03
Recenzja z książki  Can “The Whole World” Be Wrong?   Rose   2023-04-01
Psychologia ewolucyjna dla początkujących   Coyne   2023-03-27
“Konwergentna” ewolucja mrówek grzybiarek Starego i Nowego świata   Coyne   2023-03-23
Gigantyczna armia małych zabójców   Tonhasca Júnior   2023-03-22
Colin Wright broni binarności płci u zwierząt   Coyne   2023-03-15
AI: gorąca randka z “Sydneyem ”   Gotefridi   2023-03-15
Zmienić język w ekologii i biologii ewolucyjnej! Przykład anemii sierpowatej   Coyne   2023-03-13
Wzrost liczby nieobecnych ojców i towarzyszące temu społeczne problemy   Geary   2023-03-11
No pasarán    Tonhasca Júnior   2023-03-04
Dezinformacja o GMO: Kenijczykom będzie trudno podejmować racjonalne decyzje i to może kosztować życie   Mykonyo   2023-02-24
Twardy kwiat do zgryzienia    Tonhasca Júnior   2023-02-22
ChatGPT niemal zdaje lekarski egzamin końcowy   Novella   2023-02-21
“Rogi” trylobitów mogły być używane jako broń w walkach między samcami   Coyne   2023-02-15
Postmodernizm obnażony   Dawkins   2023-02-14
Powody naszych wierzeń. Jak i dlaczego irracjonalność trzyma nas w swoich szponach i jak możemy z tym walczyć?   Pinker   2023-02-13
Kiedy zapada noc i ziemia jest ciemna   Tonhasca Júnior   2023-02-10
W nowej książce jest słuszna krytyka idei, że są lepsze i gorsze gatunki, ale jest także błędne twierdzenie, że gatunki nie są realne   Coyne   2023-02-06
Kolczatki wydmuchują bąbelki śluzu z nosa, żeby się ochłodzić   Coyne   2023-02-02
Mali i zręczni influencerzy   Tonhasca Júnior   2023-01-31
Dowody na ewolucję: Bezwłose zwierzęta mają martwe geny na sierść   Coyne   2023-01-23
Krew, znój, łzy i pot   Tonhasca Júnior   2023-01-19
Bąkojady czyszczą nosorożce   Coyne   2023-01-18
Mózg używa geometrii hiperbolicznej   Novella   2023-01-16
O wspaniały nowy świecie   Tonhasca Júnior   2023-01-12
Ciepło zabija. Zimno zabija wielu więcej   Jacoby   2023-01-09
Po co badać przestrzeń kosmiczną?   Jacoby   2023-01-04
Rdzenni Amerykanie żądają doczesnych resztek pumy z Griffith Park   Coyne   2023-01-03
Świetny artykuł o epigenetyce   Coyne   2022-12-30

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk