Prawda

Piątek, 21 wrzesnia 2018 - 19:38

« Poprzedni Następny »


W islamie Jerozolima to nie Mekka


A.Z. Mohamed 2018-08-27

Meczet Al-Aksa na Wzgórzu Świątynnym w Jerozolimie. (Źródło: Andrew Shiva/Wikipedia)
Meczet Al-Aksa na Wzgórzu Świątynnym w Jerozolimie. (Źródło: Andrew Shiva/Wikipedia)

Ciekawa rzecz, muzułmanie wydają się pamiętać o Jerozolimie tylko, kiedy nie-muzułmanie mają kontrolę nad tym miastem. Poza tym, jak pokazuje historia, muzułmanie nigdy nie przypisywali Jerozolimie większego znaczenia. Nigdy nie twierdzili, że Jerozolima jest stolicą któregokolwiek z ich krajów lub imperiów. W rzeczywistości Mahomet poinstruował swoich wyznawców, by nie modlili się w kierunku Jerozolimy, jak to robili poprzednio, ale w kierunku Mekki:

„My ustanowiliśmy kierunek, którego ty się trzymałeś tylko po to, abyśmy mogli wiedzieć, kto postępuje za Posłańcem, a kto odwraca się na piętach. I to jest dla wszystkich wielka próba, lecz nie dla tych, których poprowadził Allah drogą prostą.
A Bóg nigdy nie zagubi waszej wiary”.— Koran 2:143

Ponadto pewne wersety koraniczne podkreślają związek Jerozolimy z Żydami i zaprzeczają jej islamizacji. Koran nie obiecuje muzułmanom wejścia do Jerozolimy lub rządzenia nią. W rzeczywistości jeden z wersetów cytuje proroka Mojżesza instruującego Żydów, by weszli do Ziemi Świętej (al-ard al-muqaddesa), która dał im Bóg – włącznie z Jerozolimą. Jest to jednak werset, który większość Arabów i muzułmanów ignoruje:

„O ludu mój! Wejdźcie do Ziemi Świętej, którą Allah przeznaczył dla was! I nie wracajcie waszymi śladami, bo powrócicie jako ci, którzy stracili." — Koran 5:21

Interpretacja tego wersetu identyfikuje al-ard al-muqaddesa jako Beit al-Maqdis czyli Jerozolimę i jej otoczenie (tutajtutaj), albo region rozciągający się od Egiptu do rzeki Eufrat  (tutaj).


W innym wersecie sam Bóg nakazuje synom Izraela zamieszkanie w tej ziemi:

„I powiedzieliśmy po śmierci faraona synom Izraela: ‘Zamieszkujcie tę ziemię! A kiedy nadejdzie obietnica życia ostatecznego, My przyprowadzimy was jako różnobarwny tłum.’”  — Koran 17:104.

"Ta ziemia" w tym wersecie oznacza al-Szam (Lewant), region na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego i na północ od Półwyspu Arabskiego, oraz na południe of Turcji.


"Jerozolima była ważna dla Brytyjczyków – to oni ustanowili Jerozolimę jako stolicę” – powiedział profesor Yehoshua Ben-Arieh,  zajmujący się historią geografii z Uniwersytetu Hebrajskiego w wywiadzie dla „New York Times”. "Przedtem nie była niczyją stolicą od czasów Pierwszej i Drugiej Świątyni” – dodał Ben-Arieh.


W grudniu 1917 r. brytyjski generał Edmund Allenby przejął kontrolę nad Jerozolimą od osmańskich władców tureckich.


W grudniu 1949 r. państwo Izrael zdecydowało o tym, że sesje Knesetu będą odbywać się w Jerozolimie i ogłosiło Jerozolimę swoją stolicą. Następnie w 1980 r. Kneset uchwalił Ustawę Zasadniczą: Jerozolima, stolicą Izraela i ogłosił Jerozolimę, całkowitą i zjednoczoną za „odwieczną i niepodzielną” stolicę Izraela.


Ani Palestyńska Karta Narodowa (1964), ani poprawka z 1968 r. Palestyńskiej Karty Narodowej nie wspominają nawet Jerozolimy. W poprawce z 1996 r. Jerozolima (Al-Kuds) była wspomniana tylko w kontekście rozmów o rezolucji ONZ w sprawie statusu tego miasta.


Dopiero w tymczasowej konstytucji Autonomii Palestyńskiej (Ustawa Zasadnicza Palestyny, zatwierdzona przez Palestyńską Radę Legislacyjną w 1997 r., podpisana w 2002 r.) można znaleźć artykuł stwierdzający, że Jerozolima jest stolicą „Palestyny”.


Jest niezwykłe, że mimo niemal 1200 lat muzułmańskich rządów Jerozolima "nigdy nie służyła jako stolica suwerennego państwa muzułmańskiego i nigdy nie stała się ośrodkiem kulturalnym lub naukowym. Niewiele z tego, co miało polityczne znaczenie dla muzułmanów, inicjowano tutaj”. Realny związek islamu i muzułmanów z Jerozolimą pojawił się dopiero sześć lat po śmierci proroka Mahometa, kiedy w 638 r. kalif Omar i jego najeźdźcze armie zdobyły Jerozolimę.


Po przybyciu do Jerozolimy
Omara oprowadzono po mieście, włącznie z Bazyliką Grobu Świętego. Kiedy nadeszła pora na muzułmańską modlitwę, Omar odmówił zaproszeniu Sofroniusa, patriarchy Jerozolimy, by modlił się w Bazylice i zamiast tego modlił się na zewnątrz. Omar obawiał się, że muzułmanie, którzy przyjdą po nim, mogą założyć meczet w miejsce kościoła, jeśli pomodli się tam. Omar był więc świadomy tego, co należy do muzułmanów, a co należy do chrześcijan.  


Wzgórze Świątynne Jerozolimy i Skała mieszcząca się tam są od tysiącleci święte dla Żydów. Według żydowskiej tradycji Skała jest miejscem, gdzie Abraham, przodek i pierwszy patriarcha ludu hebrajskiego, przygotował się do poświęcenia swojego syna, Izaaka. Wzgórze Świątynne jest także miejscem, gdzie stała Świątynia Salomona i jej następczyni, Druga Świątynia (znana także jako Świątynia Heroda). Od zburzenia Świątyń – Pierwszej przez babilońskiego króla Nabuchodonozora II w 587 r. p.n.e. i Drugiej Świątyni przez Rzymian w 70 r. n.e. - "Zachodnia Ściana" Wzgórza Świątynnego (mur oporowy) jest wszystkim, co pozostało z Świątyń, a Wzgórze Świątynne jest od tamtego czasu kierunkiem, w którym zwracają się Żydzi podczas modlitwy.                              


Według al-Tabariego [1] i Ibn Kathira [2], kiedy Omar przybył na Wzgórze Świątynne, modlił się plecami do Skały, twarzą do Mekki, na południowym krańcu platformy, gdzie później zbudowano meczet Al-Aksa.   


Omar był więc pierwszym muzułmaninem, który modlił się na Wzgórzu Świątynnym. Wyraźnie pokazał jednak, że Wzgórze i Skała nie były już muzułmańskim Kibla (kierunkiem, do którego powinni zwracać się muzułmanie podczas modlitwy). Wzgórze Świątynne było kierunkiem muzułmańskich modlitw do 622 r., kiedy został on na wieczność zamieniony na kierunek do Kaaby (Koran 2:142–145). Wzgórze Świątynne i Skała były jednak nadal święte i w domyśle islamskie, ponieważ w 621 r. prorok Mahomet powiedział swoim wyznawcom, iż we śnie wstąpił do nieba z miejsca na Skale.


W próbie zamienienia Jerozolimy w islamskie sanktuarium czyli islamizowania jej, nad Skałą zbudowano w latach 691-692  Kopułę na Skale, a w 705 r. kalif umajjadzki Abd al-Malik ibn Marwān zbudował meczet Al-Aksa na Wzgórzu Świątynnym, a więc ponad pół wieku po zdobyciu Jerozolimy przez armie arabskie.


Chociaż Kopuła na Skale (po arabsku: Kubbat al-Ṣachrah) jest "najstarszym istniejącym islamskim monumentem", nie jest meczetem i nie daje się zaklasyfikować do żadnej kategorii muzułmańskich budowli religijnych. „Wielka skala i bogate dekoracje” Kopuły, jak również ekstrawaganckie usługi dla odwiedzających skłoniły kilku muzułmańskich historyków, takich jak Ibn Kathir i Ibn Tajmijjah do stwierdzenia, że żyjący w Damaszku Abd al-Malik zbudował Kopułę na Skale jako próbę odciągnięcia muzułmanów od Mekki i skierowania ich ku Jerozolimie, kiedy Mekka była pod panowaniem rebeliantów, którym przewodził  Abdullah Ibn al-Zubajr. To był prawdopodobnie pierwszy raz, kiedy muzułmanie użyli Jerozolimy w wewnętrznej rywalizacji politycznej. 


Uczeni argumentowali również, że Abd al-Malik zbudował Kopułę na Skale, by proklamować pojawienie się islamu jako najwyższej nowej wiary. Według Encyclopedia Britannica:

"Celem budowy wielkiej Kopuły i bogatych dekoracji mogła być chęć rywalizowania z chrześcijańskimi budowlami świętymi w Jerozolimie, szczególnie z Bazyliką Grobu Świętego. Według tego poglądu przesłanie o supremacji islamu przekazywały także arabskie inskrypcje na Kopule, które przedstawiają wybór wersetów koranicznych i urywków szkicujących pogląd islamu na Jezusa – tj. potępiają chrześcijańskie doktryny Trójcy i boskości Jezusa, podkreślając jedność Boga i potwierdzając status Jezusa jako proroka”.     

Ibn Tajmijjah potępiał nie tylko bogate dekoracje, ale także budowę samej Kopuły jako rodzaj bidaa (herezji).


W dalszej islamizacji Jerozolimy meczet na Wzgórzu Świątynnym nazwano Al-Aksa, co po arabsku znaczy „najdalszy meczet”, zwrot  użyty w kluczowym fragmencie Koranu zwanym "Al-Israa, Nocna Podróż":

"Chwała Temu, który przeniósł Swojego sługę [Mahometa]nocą z Meczetu świętego [al-Masdżid al-Haram] do meczetu dalekiego [al-Masdżid al-Aqsa], którego otoczenie pobłogosławiliśmy, aby mu pokazać niektóre Nasze znaki. Zaprawdę, On jest Słyszący, Widzący!” — Koran 17:1.

Nazwanie jerozolimskiego meczetu Al-Aksa było próbą powiedzenia, że Kopuła na Skale była tym właśnie miejscem, z którego Mahomet wstąpił do nieba, wiążąc w ten sposób Jerozolimę do bożego objawienia w wierze islamskiej. Problem jednak polega na tym, że Mahomet zmarł w roku 632, czyli 73 lata przed zakończeniem budowy meczetu Al-Aksa.  


Dla muzułmanów znaczenie Jerozolimy zależy od politycznych i religijnych rywalizacji; jej znaczenie wydaje się oczywiste, kiedy nie-muzułmanie (włącznie z krzyżowcami, Brytyjczykami i Żydami) panują nad miastem. Tylko w tych okresach w historii  narodowi przywódcy islamscy twierdzą, że Jerozolima jest ich najświętszym miastem po Mekce i Medynie.


Nie zaskakuje, że prezydent Autonomii Palestyńskiej, Mahmoud Abbas, potępił przywódcę Hamasu, Mahmouda Al-Zahara, twierdząc, że Al-Zahar zminimalizował znaczenie Jerozolimy przez powiedzenie, że „Jerozolima nie jest Mekką”, kiedy Abbas nalegał, by wybory legislacyjne odbywały się w Jerozolimie. Gdyby Al-Zahar powiedział, że „Jerozolima nie jest Mekką i nie jest święta”, powiedziałby prawdę.   


W islamie Jerozolima jest tylko błogosławiona, ale nie jest święta. Mekką nie jest.


[1] The History of al-Tabari Vol. 12: The Battle of al-Qadisiyyah and the Conquest of Syria and Palestine A.D. 635-637/A.H. 14-15, pages 194-195. Published by State University of New York Press, Albany, 1992.
[2] Ibn Kathir (in Arabic, Bidaya), published by Maktabit AlMaaref, Beirut, 1966, II, page 96; VII, pages 54-56.


In Islam, Jerusalem is not Mecca

Gatestone Institute, 16 sierpnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

A.Z. Mohamed

Muzułmański publicysta z liskiego Wschodu.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Dysydenci

Znalezionych 192 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Musicie zakazać zarzynania ofiarnych zwierząt na ulicach   Baraka   2018-08-29
W islamie Jerozolima to nie Mekka   Mohamed   2018-08-27
Tajny powód arabskiego odrzucenia żydowskiego prawa narodowego   Tawil   2018-08-14
Pojechałam do Izraela i nie żałuję tego     2018-08-12
Dlaczego przywódcy palestyńscy sprzeciwiają się pomaganiu własnej ludności?   Tawil   2018-07-18
Jesteśmy rasistami, ale przypisujemy to Izraelowi   Al-Sa'di   2018-07-10
Palestyńczycy: jak poprawić jakość życia?   Tawil   2018-06-30
Dlaczego my, Arabowie, musimy krzyczeć   Maroun   2018-06-27
Palestyńczycy: Ofiary arabskiego apartheidu   Toameh   2018-06-25
W przyszłym roku w Jerozolimie   Eid   2018-06-22
Egipski Al-Azhar upiera się przy antysemityzmie   Mohamed   2018-06-14
O tym nie słyszeliście na Zachodzie   Tawil   2018-06-13
Tak, było mi dobrze w Izraelu, kiedy Palestyńczycy ginęli w Gazie   Maroun   2018-06-02
Obalenie 25 mitów lewicy i Arabów z prespektywy lewicowego Araba   Maroun   2018-05-05
Wciągamy religię w każdy aspekt naszego życia   Hamami   2018-04-21
Palestyńczycy torturowani; media milczą   Tawil   2018-04-21
Jestem jawnym i dumnym syjonistą, bo jestem jawnym i dumnym lewicowcem   Maroun   2018-04-11
Kiedy religię przedstawia się jako ideologię, jest bardziej niebezpieczna niż broń nuklearna     2018-03-22
Grożenie terrorem nie powinno być sposobem zarabiania na życie   Darwish   2018-01-31
Arabskie reżimy przerażone wolnością w Izraelu   Meotti   2018-01-30
Odwiedzanie Izraela jest przywilejem, a nie prawem   Maroun   2018-01-20
Witajcie na Zachodzie, ale prosimy się nie integrować …    Arbabzadah   2018-01-01
Rzeczywista reakcja palestyńska na jerozolimskie przemówienie Trumpa   Tawil   2017-12-09
Do moich rodaków Libańczyków, których gniewają izraelskie bomby   Maroun   2017-11-05
Palestyńczycy zamykają w więzieniu dziennikarzy za ujawnianie korupcji   Toameh   2017-10-02
Iracki duchowny: muzułmanie są utrapieniem świata     2017-09-29
Błędem jest ograniczanie wolności myśli obywateli   Al-Salem   2017-09-28
Popieranie Izraela jest obowiązkiem lewicy   Maroun   2017-09-24
Kiedy "progresizm" miażdży kobiety muzułmańskie   Mohamed   2017-09-23
Muzułmanie amerykańscy powinni zdemaskować imamów, którzy głoszą nienawiść   Al-Hadj   2017-09-20
Ograniczanie praw kobiet: Prawa islamskie i multikulturalizm   Khan   2017-09-16
Palestyńczycy, których zachodnie media wolą nie widzieć   Toameh   2017-09-13
Ofiary islamizacji Turcji: kobiety   Bekdil   2017-09-09
Szef ONZ Guterres, media i palestyńskie fake news   Tawil   2017-09-06
Palestyńczycy: Niszczenie sądownictwa   Toameh   2017-09-04
My, muzułmanie, jesteśmy całkowicie pozbawionymi samokrytycyzmu płaczliwymi łobuzami na szkolnym podwórku   Nawaz   2017-09-02
Uderzyć w wylęgarnie terroru   Khan   2017-09-01
Musimy podjąć stanowczą decyzję     2017-08-27
Czy było etyczne ze strony Izraela NIEdeportowanie Arabów w 1948 i 1967 r.?   Maroun   2017-08-06
Zaprzeczaj Holocaustowi, ale nigdy nie kwestionuj szariatu?   Rafizadeh   2017-07-31
Problemem z wykrywaczami metalu jest to, że są one żydowskie   Maroun   2017-07-25
Islamska koncepcja “feminizmu”   Darwish   2017-07-23
UNESCO wspiera terroryzm   Tawil   2017-07-20
Modernizacja Bliskiego Wschodu jest spektakularna   Taheri   2017-07-19
Arabowie, którzy nie cenią Izraela, są głupcami   Maroun   2017-07-16
My, Arabowie, mamy cholerne szczęście, że Żydzi nie zachowują się jak Arabowie   Maroun   2017-07-15
Nadchodzi kolejna antysemicka wojna, a świat dalej odwraca głowę   Maroun   2017-07-04
Turcja bez cenzury: wojna z mediami   Bulut   2017-07-03
Jako lekarz i muzułmanin protestuję przeciw okaleczaniu kobiet   Jasser   2017-07-01
Niewygodna prawda o konflikcie izraelsko-palestyńskim   Maroun   2017-06-30
Miękki szariat w Turcji     2017-06-29
Źli przywódcy - prawdziwa tragedia Palestyńczyków   Toameh   2017-06-24
Świat musi wygnać niszczące go fantazje   Qudosi   2017-06-11
Jako Arab wstydzę się za wojnę sześciodniową   Maroun   2017-06-07
Dorastając na północ od Izraela: Jak zostałem żarliwym syjonistą   Maroun   2017-05-31
Palestyńczycy: Groźby, które Trump powinien usłyszeć   Tawil   2017-05-22
Palestyńczycy potrzebują prawdziwego poparcia   Eid   2017-05-18
Przemysł terroryzmu   Tawil   2017-04-14
Kiedy Arabowie przestaną pozwalać, by prowadzono ich jak barany?   Maroun   2017-04-12
Proszę, czy Zachód mógłby przestać stawać po stronie zbrodniarzy?   Khan   2017-04-03
Linda Sarsour to objaw poważniejszej choroby   Maroun   2017-04-02
Gość z Czarnego Lądu   Koraszewski   2017-03-31
Palestyńczycy: Puste obietnice Abbasa   Toameh   2017-03-31
Czy twardogłowa lewica jest sprzymierzona z radykalnymi islamistami?   AlSaied   2017-03-29
Jako muzułmanka zdecydowanie popieram zakaz zakwefiania   Ahmed   2017-03-28
Czego nie mówią ci o Indonezji   Lato   2017-03-27
Palestyńczycy: fałszywe informacje i “alternatywne fakty”   Tawil   2017-03-14
Antysemityzm: wpatrywanie się w mrok   Maroun   2017-03-07
Wspieranie terroryzmu pod przykrywką dziennikarstwa   Tawil   2017-03-06
Tortury za murami Jerycha   Toameh   2017-02-08
Świat ma dość muzułmańskiego ekstremizmu religijnego     2017-01-22
Dysydenci arabscy i wojna o pokój     2017-01-19
Spojrzenie Araba na pokojowy szczyt w Paryżu   Maroun   2017-01-17
Przemówienie noworoczne do świata muzułmańskiego   Darwish   2017-01-07
Kontratak liberalnych muzułmanów   Palmer   2016-12-24
Komu po drodze z Trumpem?   Koraszewski   2016-12-09
Strach przed prezydenturą Trumpa jest  przesadny   Al-Hadj   2016-11-27
Żydzi z sześcioma ramionami   Rahola   2016-11-04
Skończcie z podżeganiem przeciwko Żydom     2016-10-23
Wywiad z francuskim eseistą, Majidem Oukacha   Canlorbe   2016-10-19
Świat jest jeden i trzeba do niego dołączyć     2016-10-17
Długa walka dra Turkiego Al-Hamada   Fernandez   2016-10-13
Złe wiadomości dla nienawidzących Izraela   Toameh   2016-09-24
Wzrastające szeregi muzułmańskich syjonistów   Koraszewski   2016-08-20
Terror jest produktem ekstremizmu w mediach, meczetach i szkołach   Al-Rashed   2016-08-15
Kampania „antynormalizacji” i prawo Izraela do istnienia   Toameh   2016-08-14
Arabowie muszą otworzyć nowy rozdział w kontaktach z Izraelem   Maroun   2016-08-12
Arabscy dziennikarze o kryzysie islamu i kultury arabskiej     2016-07-29
Historyczne błędy Arabów w relacjach z Izraelem   Maroun   2016-07-20
Terroryzm i muzułmańska hipokryzja – list otwarty muzułmanki     2016-07-18
Kiedy rasiści oskarżają o rasizm...     2016-07-02
"Sprzedanie domu Żydowi jest zdradą Allaha”   Toameh   2016-06-30
Czego spodziewać się od niepodległego państwa palestyńskiego   Maroun   2016-06-28
Pogrzebane nadzieje na europejski islam     2016-06-21
Dostarczając usługi religijne państwo tworzy ekstremizm i marnuje fundusze publiczne   Ghuraibeh   2016-05-25
Historyczna zdrada Palestyńczyków   Tawil   2016-04-16
List od Araba do Żyda, który popiera BDS   Maroun   2016-04-10
Kampusy palestyńskie "bardziej hamasowskie niż Hamas"   Toameh   2016-04-05
Najlepszą nadzieją Arabów na przyszłość jest państwo Izrael   Maroun   2016-04-01
Musimy przyznać, że terroryzm jest dziś głównie dziełem muzułmanów   Charbel   2016-03-31

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk