Prawda

Piątek, 29 marca 2024 - 16:17

« Poprzedni Następny »


W islamie Jerozolima to nie Mekka


A.Z. Mohamed 2018-08-27

Meczet Al-Aksa na Wzgórzu Świątynnym w Jerozolimie. (Źródło: Andrew Shiva/Wikipedia)
Meczet Al-Aksa na Wzgórzu Świątynnym w Jerozolimie. (Źródło: Andrew Shiva/Wikipedia)

Ciekawa rzecz, muzułmanie wydają się pamiętać o Jerozolimie tylko, kiedy nie-muzułmanie mają kontrolę nad tym miastem. Poza tym, jak pokazuje historia, muzułmanie nigdy nie przypisywali Jerozolimie większego znaczenia. Nigdy nie twierdzili, że Jerozolima jest stolicą któregokolwiek z ich krajów lub imperiów. W rzeczywistości Mahomet poinstruował swoich wyznawców, by nie modlili się w kierunku Jerozolimy, jak to robili poprzednio, ale w kierunku Mekki:

„My ustanowiliśmy kierunek, którego ty się trzymałeś tylko po to, abyśmy mogli wiedzieć, kto postępuje za Posłańcem, a kto odwraca się na piętach. I to jest dla wszystkich wielka próba, lecz nie dla tych, których poprowadził Allah drogą prostą.
A Bóg nigdy nie zagubi waszej wiary”.— Koran 2:143

Ponadto pewne wersety koraniczne podkreślają związek Jerozolimy z Żydami i zaprzeczają jej islamizacji. Koran nie obiecuje muzułmanom wejścia do Jerozolimy lub rządzenia nią. W rzeczywistości jeden z wersetów cytuje proroka Mojżesza instruującego Żydów, by weszli do Ziemi Świętej (al-ard al-muqaddesa), która dał im Bóg – włącznie z Jerozolimą. Jest to jednak werset, który większość Arabów i muzułmanów ignoruje:

„O ludu mój! Wejdźcie do Ziemi Świętej, którą Allah przeznaczył dla was! I nie wracajcie waszymi śladami, bo powrócicie jako ci, którzy stracili." — Koran 5:21

Interpretacja tego wersetu identyfikuje al-ard al-muqaddesa jako Beit al-Maqdis czyli Jerozolimę i jej otoczenie (tutajtutaj), albo region rozciągający się od Egiptu do rzeki Eufrat  (tutaj).


W innym wersecie sam Bóg nakazuje synom Izraela zamieszkanie w tej ziemi:

„I powiedzieliśmy po śmierci faraona synom Izraela: ‘Zamieszkujcie tę ziemię! A kiedy nadejdzie obietnica życia ostatecznego, My przyprowadzimy was jako różnobarwny tłum.’”  — Koran 17:104.

"Ta ziemia" w tym wersecie oznacza al-Szam (Lewant), region na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego i na północ od Półwyspu Arabskiego, oraz na południe of Turcji.


"Jerozolima była ważna dla Brytyjczyków – to oni ustanowili Jerozolimę jako stolicę” – powiedział profesor Yehoshua Ben-Arieh,  zajmujący się historią geografii z Uniwersytetu Hebrajskiego w wywiadzie dla „New York Times”. "Przedtem nie była niczyją stolicą od czasów Pierwszej i Drugiej Świątyni” – dodał Ben-Arieh.


W grudniu 1917 r. brytyjski generał Edmund Allenby przejął kontrolę nad Jerozolimą od osmańskich władców tureckich.


W grudniu 1949 r. państwo Izrael zdecydowało o tym, że sesje Knesetu będą odbywać się w Jerozolimie i ogłosiło Jerozolimę swoją stolicą. Następnie w 1980 r. Kneset uchwalił Ustawę Zasadniczą: Jerozolima, stolicą Izraela i ogłosił Jerozolimę, całkowitą i zjednoczoną za „odwieczną i niepodzielną” stolicę Izraela.


Ani Palestyńska Karta Narodowa (1964), ani poprawka z 1968 r. Palestyńskiej Karty Narodowej nie wspominają nawet Jerozolimy. W poprawce z 1996 r. Jerozolima (Al-Kuds) była wspomniana tylko w kontekście rozmów o rezolucji ONZ w sprawie statusu tego miasta.


Dopiero w tymczasowej konstytucji Autonomii Palestyńskiej (Ustawa Zasadnicza Palestyny, zatwierdzona przez Palestyńską Radę Legislacyjną w 1997 r., podpisana w 2002 r.) można znaleźć artykuł stwierdzający, że Jerozolima jest stolicą „Palestyny”.


Jest niezwykłe, że mimo niemal 1200 lat muzułmańskich rządów Jerozolima "nigdy nie służyła jako stolica suwerennego państwa muzułmańskiego i nigdy nie stała się ośrodkiem kulturalnym lub naukowym. Niewiele z tego, co miało polityczne znaczenie dla muzułmanów, inicjowano tutaj”. Realny związek islamu i muzułmanów z Jerozolimą pojawił się dopiero sześć lat po śmierci proroka Mahometa, kiedy w 638 r. kalif Omar i jego najeźdźcze armie zdobyły Jerozolimę.


Po przybyciu do Jerozolimy
Omara oprowadzono po mieście, włącznie z Bazyliką Grobu Świętego. Kiedy nadeszła pora na muzułmańską modlitwę, Omar odmówił zaproszeniu Sofroniusa, patriarchy Jerozolimy, by modlił się w Bazylice i zamiast tego modlił się na zewnątrz. Omar obawiał się, że muzułmanie, którzy przyjdą po nim, mogą założyć meczet w miejsce kościoła, jeśli pomodli się tam. Omar był więc świadomy tego, co należy do muzułmanów, a co należy do chrześcijan.  


Wzgórze Świątynne Jerozolimy i Skała mieszcząca się tam są od tysiącleci święte dla Żydów. Według żydowskiej tradycji Skała jest miejscem, gdzie Abraham, przodek i pierwszy patriarcha ludu hebrajskiego, przygotował się do poświęcenia swojego syna, Izaaka. Wzgórze Świątynne jest także miejscem, gdzie stała Świątynia Salomona i jej następczyni, Druga Świątynia (znana także jako Świątynia Heroda). Od zburzenia Świątyń – Pierwszej przez babilońskiego króla Nabuchodonozora II w 587 r. p.n.e. i Drugiej Świątyni przez Rzymian w 70 r. n.e. - "Zachodnia Ściana" Wzgórza Świątynnego (mur oporowy) jest wszystkim, co pozostało z Świątyń, a Wzgórze Świątynne jest od tamtego czasu kierunkiem, w którym zwracają się Żydzi podczas modlitwy.                              


Według al-Tabariego [1] i Ibn Kathira [2], kiedy Omar przybył na Wzgórze Świątynne, modlił się plecami do Skały, twarzą do Mekki, na południowym krańcu platformy, gdzie później zbudowano meczet Al-Aksa.   


Omar był więc pierwszym muzułmaninem, który modlił się na Wzgórzu Świątynnym. Wyraźnie pokazał jednak, że Wzgórze i Skała nie były już muzułmańskim Kibla (kierunkiem, do którego powinni zwracać się muzułmanie podczas modlitwy). Wzgórze Świątynne było kierunkiem muzułmańskich modlitw do 622 r., kiedy został on na wieczność zamieniony na kierunek do Kaaby (Koran 2:142–145). Wzgórze Świątynne i Skała były jednak nadal święte i w domyśle islamskie, ponieważ w 621 r. prorok Mahomet powiedział swoim wyznawcom, iż we śnie wstąpił do nieba z miejsca na Skale.


W próbie zamienienia Jerozolimy w islamskie sanktuarium czyli islamizowania jej, nad Skałą zbudowano w latach 691-692  Kopułę na Skale, a w 705 r. kalif umajjadzki Abd al-Malik ibn Marwān zbudował meczet Al-Aksa na Wzgórzu Świątynnym, a więc ponad pół wieku po zdobyciu Jerozolimy przez armie arabskie.


Chociaż Kopuła na Skale (po arabsku: Kubbat al-Ṣachrah) jest "najstarszym istniejącym islamskim monumentem", nie jest meczetem i nie daje się zaklasyfikować do żadnej kategorii muzułmańskich budowli religijnych. „Wielka skala i bogate dekoracje” Kopuły, jak również ekstrawaganckie usługi dla odwiedzających skłoniły kilku muzułmańskich historyków, takich jak Ibn Kathir i Ibn Tajmijjah do stwierdzenia, że żyjący w Damaszku Abd al-Malik zbudował Kopułę na Skale jako próbę odciągnięcia muzułmanów od Mekki i skierowania ich ku Jerozolimie, kiedy Mekka była pod panowaniem rebeliantów, którym przewodził  Abdullah Ibn al-Zubajr. To był prawdopodobnie pierwszy raz, kiedy muzułmanie użyli Jerozolimy w wewnętrznej rywalizacji politycznej. 


Uczeni argumentowali również, że Abd al-Malik zbudował Kopułę na Skale, by proklamować pojawienie się islamu jako najwyższej nowej wiary. Według Encyclopedia Britannica:

"Celem budowy wielkiej Kopuły i bogatych dekoracji mogła być chęć rywalizowania z chrześcijańskimi budowlami świętymi w Jerozolimie, szczególnie z Bazyliką Grobu Świętego. Według tego poglądu przesłanie o supremacji islamu przekazywały także arabskie inskrypcje na Kopule, które przedstawiają wybór wersetów koranicznych i urywków szkicujących pogląd islamu na Jezusa – tj. potępiają chrześcijańskie doktryny Trójcy i boskości Jezusa, podkreślając jedność Boga i potwierdzając status Jezusa jako proroka”.     

Ibn Tajmijjah potępiał nie tylko bogate dekoracje, ale także budowę samej Kopuły jako rodzaj bidaa (herezji).


W dalszej islamizacji Jerozolimy meczet na Wzgórzu Świątynnym nazwano Al-Aksa, co po arabsku znaczy „najdalszy meczet”, zwrot  użyty w kluczowym fragmencie Koranu zwanym "Al-Israa, Nocna Podróż":

"Chwała Temu, który przeniósł Swojego sługę [Mahometa]nocą z Meczetu świętego [al-Masdżid al-Haram] do meczetu dalekiego [al-Masdżid al-Aqsa], którego otoczenie pobłogosławiliśmy, aby mu pokazać niektóre Nasze znaki. Zaprawdę, On jest Słyszący, Widzący!” — Koran 17:1.

Nazwanie jerozolimskiego meczetu Al-Aksa było próbą powiedzenia, że Kopuła na Skale była tym właśnie miejscem, z którego Mahomet wstąpił do nieba, wiążąc w ten sposób Jerozolimę do bożego objawienia w wierze islamskiej. Problem jednak polega na tym, że Mahomet zmarł w roku 632, czyli 73 lata przed zakończeniem budowy meczetu Al-Aksa.  


Dla muzułmanów znaczenie Jerozolimy zależy od politycznych i religijnych rywalizacji; jej znaczenie wydaje się oczywiste, kiedy nie-muzułmanie (włącznie z krzyżowcami, Brytyjczykami i Żydami) panują nad miastem. Tylko w tych okresach w historii  narodowi przywódcy islamscy twierdzą, że Jerozolima jest ich najświętszym miastem po Mekce i Medynie.


Nie zaskakuje, że prezydent Autonomii Palestyńskiej, Mahmoud Abbas, potępił przywódcę Hamasu, Mahmouda Al-Zahara, twierdząc, że Al-Zahar zminimalizował znaczenie Jerozolimy przez powiedzenie, że „Jerozolima nie jest Mekką”, kiedy Abbas nalegał, by wybory legislacyjne odbywały się w Jerozolimie. Gdyby Al-Zahar powiedział, że „Jerozolima nie jest Mekką i nie jest święta”, powiedziałby prawdę.   


W islamie Jerozolima jest tylko błogosławiona, ale nie jest święta. Mekką nie jest.


[1] The History of al-Tabari Vol. 12: The Battle of al-Qadisiyyah and the Conquest of Syria and Palestine A.D. 635-637/A.H. 14-15, pages 194-195. Published by State University of New York Press, Albany, 1992.
[2] Ibn Kathir (in Arabic, Bidaya), published by Maktabit AlMaaref, Beirut, 1966, II, page 96; VII, pages 54-56.


In Islam, Jerusalem is not Mecca

Gatestone Institute, 16 sierpnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

A.Z. Mohamed

Muzułmański publicysta z liskiego Wschodu.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Dysydenci

Znalezionych 319 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

"Sprzedanie domu Żydowi jest zdradą Allaha”   Toameh   2016-06-30
„Dlaczego Hamas nie pójdzie do piekła i nie ukryje się tam?”: Inne głosy z Gazy   Tawil   2024-02-17
“Aktywista praw człowieka”, który kocha tyranów   Abdul-Hussain   2021-07-05
4006 Palestyńczyków, o których Europejczycy nie słyszeli   Tawil   2019-11-22
Ateizm: luksus dla bogatych?   Coyne   2014-01-01
 Jako rzecze Al-Kaida     2014-10-30
Arabscy dziennikarze o kryzysie islamu i kultury arabskiej     2016-07-29
Arabska dziennikarka do kobiet arabskiego Wschodu   Al-Budair   2015-08-11
Dlaczego my, Arabowie, musimy krzyczeć   Maroun   2018-06-27
Dostarczając usługi religijne państwo tworzy ekstremizm i marnuje fundusze publiczne   Ghuraibeh   2016-05-25
Dwugłos muzułmańskiego zażenowania   Kasim Hafeez   2015-10-11
Dziwaczny bojkot Izraela   Eid   2015-02-07
Hołd muzułmanina dla syjonistycznego tworu     2015-04-24
Koronawirus w Turcji: Rząd atakuje lekarzy    Şahin   2020-04-15
Ludobójstwo Ormian: przywódcy kurdyjscy dają przykład moralny Turcji przez przyznanie się do swoich zbrodni   Bulut   2015-05-05
Nadchodzi kolejna antysemicka wojna, a świat dalej odwraca głowę   Maroun   2017-07-04
Pakistan jest bliski stania się sunnicką wersją szyickiego IranuŹródło: MEMRI     2013-12-20
Pocałunek śmierci dla liberalizmu na Bliskim Wschodzie     2015-09-01
Przestępstwa zdrady stanu w Autonomii Palestyńskiej   Toameh   2015-05-16
Reżimy arabskie nie zapłacą za swoje zbrodnie przeciwko Palestyńczykom   Maroun   2015-06-20
Skończcie z podżeganiem przeciwko Żydom     2016-10-23
Strach przed prezydenturą Trumpa jest  przesadny   Al-Hadj   2016-11-27
Tracąc moją religię?   Fellah   2015-04-30
Witajcie na Zachodzie, ale prosimy się nie integrować …    Arbabzadah   2018-01-01
Wzrastające szeregi muzułmańskich syjonistów   Koraszewski   2016-08-20
Śmierć 12 w Paryżu i 200 tysięcy w Syrii   Wannous   2015-02-08
Żydzi z sześcioma ramionami   Rahola   2016-11-04
Samotna nauczycielka przeciw ekstremistom w syryjskim mieście   Koraszewski   2013-11-14
Palestyńczycy   Koraszewski   2013-11-15
Dorastanie jako Palestynka pod izraelską okupacją   Elshazly   2013-12-04
A co z arabskimi zbrodniami na Palestyńczykach?   Toameh   2015-01-10
Abbas wybiera Hamas zamiast pokoju z Izraelem   Toameh   2020-01-31
Administracja Bidena ignoruje to, co Palestyńczycy rzeczywiście mówią   Toameh   2022-04-29
Ajatollah-dysydent pisze z irańskiego więzienia   Boroudżerdi   2015-09-02
Ameryka zdradza umiarkowanych Arabów i kolaboruje z terrorystami   Toameh   2015-02-13
Ani jeden to jeszcze za dużo   Bellerose   2015-02-02
Anioł pokoju i dysydenci   Koraszewski   2015-05-18
Antysemityzm: wpatrywanie się w mrok   Maroun   2017-03-07
Arabowie muszą otworzyć nowy rozdział w kontaktach z Izraelem   Maroun   2016-08-12
Arabowie są winni Żydom dużo więcej niż 250 miliardów dolarów   Maroun   2019-02-07
Arabowie, którzy nie cenią Izraela, są głupcami   Maroun   2017-07-16
Arabowie: Niezwykle ważny głos na rzecz pokoju   Toameh   2021-01-14
Arabscy użytkownicy mediów społecznościowych: Bezczeszczenie zwłok, gwałcenie dziewcząt, porywanie starych kobiet są sprzeczne z islamem     2023-10-14
Arabskie reżimy przerażone wolnością w Izraelu   Meotti   2018-01-30
Auschwitz i platońska jaskinia   Koraszewski   2014-05-03
Bliski Wschód: Dzwon alarmowy dla administracji Bidena   Toameh   2021-06-16
Bliskowschodni Arab chwali ”niesłychane osiągnięcia” Izraela, krytykuje ”tyrańskie dynastie”   Dabbas   2019-12-31
Bohaterzy chińskiego narodu   Jackoby   2021-04-24
Bojkot ogłoszony przez Ben & Jerry szkodzi Palestyńczykom   Eid   2021-07-23
Błędem jest ograniczanie wolności myśli obywateli   Al-Salem   2017-09-28
Co byłoby, gdyby Izrael zniknął?   Mahmoud   2020-05-18
Co kanadyjski żołnierz uświadomił mi o IDF   Dandachi   2020-06-12
Co Żydzi robią źle   Bellerose   2015-04-27
Czego chcą palestyńscy terroryści?   Tawil   2015-10-26
Czego Francja i Europa mogłyby się nauczyć   Tawil   2015-11-27
Czego mógłby dokonać świat arabski, gdyby zawarł pokój z Izraelem   Dabbas   2019-12-13
Czego nie mówią ci o Indonezji   Lato   2017-03-27
Czego spodziewać się od niepodległego państwa palestyńskiego   Maroun   2016-06-28
Czy Autonomię Palestyńską można „zrekonstruować”?   Tawil   2023-12-11
Czy było etyczne ze strony Izraela NIEdeportowanie Arabów w 1948 i 1967 r.?   Maroun   2017-08-06
Czy Izrael uratuje świat po raz trzeci?   Zahran   2015-07-30
Czy kryzys ekonomiczny Jordanii może rozwiązać konflikt izraelsko-palestyński?   Dabbas   2019-12-22
Czy naprawdę jesteśmy Charlie Hebdo?   Ghaddar   2015-01-13
Czy Palestyńczycy są odpowiedzialny za swoją niedolę?   Maroun   2015-01-31
Czy Palestyńczycy wybierają terroryzm czy pokój? Abbas wybiera jedno i drugie   Toameh   2021-12-09
Czy pojedynczy protest może coś zmienić?   Sarin   2022-10-28
Czy twardogłowa lewica jest sprzymierzona z radykalnymi islamistami?   AlSaied   2017-03-29
Czy świat wysłucha opowieści o losie Palestyńczyków w Gazie?   Haddad   2023-02-17
Czyje głosy w dzisiejszym Izraelu są najsilniej syjonistyczne i najmniej przepraszające?   Oz   2020-06-09
Deklaracja Równości Kobiet Muzułmańskich   Chesler   2014-06-18
Demokraci na amerykańskim uniwersytecie wymazują palestyńskie głosy   Eid   2021-04-08
Dlaczego Iran finansuje palestyńskich terrorystów?   Tawil   2018-12-15
Dlaczego islam potrzebuje reformacji   Hirsi Ali   2015-03-30
Dlaczego Jordania nie chce więcej Palestyńczyków   Abu Toameh   2014-08-24
Dlaczego media mają obsesję na punkcie Izraela?   Friedman   2015-02-01
Dlaczego niektórzy Palestyńczycy kochają Solejmaniego   Toameh   2020-02-04
Dlaczego Palestyńczycy nie chcą kamer na Wzgórzu Świątynnym   Toameh   2015-11-17
Dlaczego Palestyńczycy popełniają samobójstwa?   Toameh   2020-08-02
Dlaczego Palestyńczycy wolą pracować w Izraelu   Toameh   2021-10-20
Dlaczego Palestyńczycy świętują mordowanie Żydów   Toameh   2022-04-24
Dlaczego przywódcy palestyńscy sprzeciwiają się pomaganiu własnej ludności?   Tawil   2018-07-18
Do moich rodaków Libańczyków, których gniewają izraelskie bomby   Maroun   2017-11-05
Doradzanie palestyńskim przywódcom, by działali racjonalnie, jest skrajnie irracjonalne     2020-06-05
Dorastając na północ od Izraela: Jak zostałem żarliwym syjonistą   Maroun   2017-05-31
Dwaj marokańscy intelektualiści potępiają Hamas; inni ich potępiają     2023-12-08
Dysydenci arabscy i wojna o pokój     2017-01-19
Dysydenci arabscy: demonstrujmy jak w Paryżu     2015-01-15
Dysydenci muzułmańskiego świata     2015-02-14
Długa walka dra Turkiego Al-Hamada   Fernandez   2016-10-13
Egipcjanin broni Izraela i spotyka się z odrzuceniem   Pine   2016-02-11
Egipski Al-Azhar upiera się przy antysemityzmie   Mohamed   2018-06-14
Egipski analityk w libańskiej telewizji: Hamas jest problemem; Arabowie muszą przestać myśleć, że Izrael zniknie; Hezbollah przejął Liban”     2024-01-15
Egipski dziennikarz o zbrodniach  Hamasu     2023-10-31
Egipski historyk chce normalizacji z Izraelem     2015-06-06
Europa, islam i polityka   Dabbas   2021-03-23
Fatwa potępia Hamas za rakiety, które spadły w Gazie, za dzieci-żołnierzy, za ludzkie tarcze i za profanowanie Ramadanu   Amos   2023-04-04
Francuski imam czeka na twoją pomoc     2015-04-19
Gaza i narracja dekolonizacji   Abdul-Hussain   2023-11-14
Gdyby Izraelczycy nazwali swoje państwo Palestyną     2021-12-05
Gdzie są umiarkowani muzułmanie?   Hroub   2014-03-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk