Prawda

Niedziela, 18 maja 2025 - 09:41

« Poprzedni Następny »


Zabobony w postkolonialnej Afryce


Leo Igwe 2018-03-10


Ostatnio informowano o szkodliwych incydentach związanych z tradycyjnymi wierzeniami i praktykami w regionie. Na przykład, ludzie atakowali farmerów i kupców za “wiązanie deszczu”. Twierdzili, że ofiary panowały nas opadami deszczu, by były korzystne dla ich przedsiębiorstw. Wiara w wywoływanie i powstrzymywanie deszczu znana jest w innych afrykańskich społeczeństwach. Na szczęście, interweniowała policja i ostrzegła sprawców przed rzucaniem takich oskarżeń.

W innym wydarzeniu rytualiści zabili pięciu łysych mężczyzn w okręgu Milange, ponieważ ich głowy rzekomo zawierały złoto. Nie jest jasne jak i kiedy Mozambijczycy zaczęli kojarzyć łyse głowy ze złotem lub magicznym bogactwem. Podobne zabobony prowadziły do przemocy w innych afrykańskich kulturach. Na przykład, w Nigerii, gdzie wierzą, że garb zawiera “cenne minerały”, atakowano ludzi garbatych.  


W ostatnich latach jednak Mozambik był wyjątkowo podatny na rytualne morderstwa. Polowano w Mozambiku i zabijano ludzi z albinizmem (PLA), by zdobyć części ich ciał. Używane one były do przygotowania magicznych substancji, które rzekomo dawały bogactwo i przynosiły szczęście. We wrześniu 2017 r. rytualiści zabili 17-letniego chłopca i porwali jego mózg.


Mozambijczycy, którzy chorują lub którym umiera członek rodziny, zakładają działanie czarów, a oskarżeni o rzucanie czarów często są atakowani lub zabijani. W 2011 r. w Mozambiku zamordowano ponad 20 osób za rzekome rzucanie czarów. Wśród aresztowanych za atakowanie lub zlinczowanie rzekomych czarowników byli także nauczyciele szkolni. Ważne jest więc zbadanie, jak te przejawy zabobonów są związane z nowoczesnością i kontekstem postkolonialnym. Dlaczego szerzenie się nowoczesności nie spowodowało zaniku zabobonnych wierzeń i praktyk w Mozambiku?  


Reakcja na nowoczesność?


Niektórzy badacze, tacy jak Peter Geschiere, Jean i John Comaroff uznali, że przejawy okultystycznej wiary we współczesnej Afryce są częścią reakcji na zetknięcie się Afryki z nowoczesnością. Twierdzą, że nowoczesne zmiany rozbiły Afrykę i zakłóciły życie ludzi w Afryce. Rytualna wiara i oparte na zabobonach praktyki, twierdzą Geschiere i Comaroff, są próbami nadania sensu tym zmianom przez Afrykanów.  


Argument nowoczesności wymaga jednak krytycznej analizy. Po pierwsze, jak oskarżanie kupców i farmerów o zatrzymanie deszczu lub zabijanie albinosów może być sposobem nadawania sensu nowoczesnym zmianom? Czy modernizacja popycha ludzi do rzucania oskarżeń o czary i linczowania rzekomych czarownic? Jak kryzys spowodowany przez modernizację (cokolwiek to znaczy) jest związany z magicznymi zarzutami i rytualną wiarą? Gdzie jest logika w argumencie, że nowoczesność jest przyczyną narastającej widoczności okultystycznych przekonań w regionie? Czy nowoczesność nie ma być przeciwieństwem magii i zabobonu?


Nie ulega wątpliwości, że modernizacja spowodowała znaczącą zmianę w afrykańskich społeczeństwach. Wprowadzenie biurokracji państwowej, systemu szkolnego, nauki i techniki, neoliberalnej ekonomii i mediów doprowadziło do społecznych, ekonomicznych i politycznych zmian w postkolonialnej Afryce. Ale okultystyczne przekonania i praktyki wyprzedzają nowoczesność w Afryce. Afrykanie posługiwali się narracją magii, by nadać sens swojemu życiu i organizacjom społecznym przed wprowadzeniem państwowej biurokracji i innych nowoczesnych instytucji. Modernizacja nie doprowadziła do całkowitego zniknięcia magicznych przekonań. Czy jest więc uprawnione twierdzenie, że przejawy zabobonu w postkolonialnej Afryce są spowodowane nowoczesnością?


We współczesnej Afryce ludzie czynią użytek zarówno z magii, jak z nowoczesności. Modernizacja dała Afrykanom dodatkowe narzędzia i zasoby do nadawania sensu ich doświadczeniom. Tam, gdzie ludzie w Afryce nie mogą używać, lub nie mają dostępu do tego, co nowoczesne, używają magii. Jeśli nowoczesność nie wystarcza, uzupełniają ją zabobonem. Ludzie próbują wyjaśnić swoje nieszczęścia przy pomocy nauki i logiki lub stosując zasoby materialne i naturalistyczne. Tam jednak, gdzie to, co materialne i naturalistyczne nie pomaga lub jest niezadowalające, gdzie nie dostarcza odpowiedzi i rozwiązań, używa się nadnaturalności i duchowości.


Zabobony i magia


Zabobony i magia rosną i objawiają się z siłą w miejscach takich jak Mozambik mimo procesu modernizacji, ponieważ istnieje cel, któremu służą te rytualistyczne przekonania i praktyki, a którym nie zajmuje się nowoczesność


Kiedy państwo zawodzi


W Mozambiku państwo nie pomogło obywatelom w sensowny sposób radzić sobie z brakami deszczu i innymi egzystencjalnymi niepewnościami i lękami. Brak jest niezbędnej edukacji i uświadamiania. Państwo nie dostarczyło opartej na dowodach informacji ani sposobów radzenia sobie z ograniczonymi opadami deszczu szczególnie dla ludzi w wiejskich społecznościach. Jak informują miejscowe źródła, starsi ludzie w kraju żyją w nędzy: „Nie mają dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej, transportu i mieszkań. Większość starych ludzi żyje w biedzie. Żyją w opłakanych warunkach, opuszczeni przez krewnych, oskarżani o czary i z bardzo małymi lub żadnymi dochodami”.


Państwo Mozambik nie było w stanie zrealizować skutecznego programu złagodzenia biedy swoich obywateli. Nie ma funkcjonującego systemu społecznego wsparcia dla ubogich i bezrobotnych. Ludzie próbują więc nadać sens swojej nieszczęsnej sytuacji używając wszystkiego co jest dostępne, czy jest to materialne, mityczne, czy też mieszanina jednego i drugiego. Nie ma żadnych bodźców dla farmerów i rybaków, którzy borykają się, by zarobić na życie. Ponoszą cały ciężar spadających na nich klęsk bez wsparcia lub subsydiów państwowych. Kupcy i inni są pozostawieni sami, by radzili sobie z surową rzeczywistością ekonomiczną.


Wniosek


Z powodu braku skutecznych państwowych interwencji i kierownictwa w tych podstawowych dziedzinach Afrykanie uciekają się do okultystycznych praktyk, by nadać sens swojemu życiu i doświadczeniom. Przy braku nowoczesności ludzie w Mozambiku i w innych miejscach w regionie przywołują magię i zabobon jako pomoc w przetworzeniu egzystencjalnych wyzwań i niepewności, jakie spotykają w codziennym życiu.  

 

Confronting Superstition in Postcolonial Africa

Modern Ghana, 27 lutego 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2935 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Samer Berany: Nadszedł czas na przywrócenie Druzom autonomii – państwa, którego Turcy zawsze się bali   Oz   2025-05-17
Czy Unia Europejska rzeczywiście oczekuje, że radykalni islamiści mogą się zreformować?   Haug   2025-05-17
Turcja: masowe aresztowania, tortury, cenzura   Bulut   2025-05-16
Tętent galopujących wiadomości   Koraszewski   2025-05-15
Kącik Miłośników Językoznawstwa, czyli: co znaczy słowo "antysemityzm"?      Kerner   2025-05-15
Benjamin Netanjahu kontra Edward Said: globalna wojna o idee przebudzone   Taub   2025-05-14
Nielegalne przejmowanie ziemi przez Europę   Rhea   2025-05-12
Siedem największych kłamstw na temat działań Izraela i Sił Obronnych Izraela w Gazie   i Arsen Ostrovsky   2025-05-09
Krótka historia antysemityzmu jako sygnalizacji cnoty     2025-05-07
Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii potwierdza, że kobiety istnieją   Greenfield   2025-05-07
Malowane papugi na plafonie jak długi   Koraszewski   2025-05-05
Koszmarne dziedzictwo kolonializmu   Koraszewski   2025-05-02
Departament Sprawiedliwości stwierdza, że UNRWA może zostać pozwana przed amerykańskim sądem   Fitzgerald   2025-05-02
„Guardian” przedstawia antysemityzm na kampusach jako wytwór naszej wyobraźni   Levick   2025-04-29
Zachód znów wpada w pułapkę Iranu   Rafizadeh   2025-04-28
Jak ekstremizm maszeruje bez przeszkód   Bryen   2025-04-28
Vermont, Mohsem Mahdawi i tabun użytecznych idiotów   Collier   2025-04-25
Azerbejdżan: rozszerzenie Porozumień Abrahamowych   Sherman   2025-04-24
Dwa pełne lata piekła w Sudanie   Fernandez   2025-04-23
Szalona kampania mająca na celu dekryminalizację Hamasu   O'Neill   2025-04-21
Najnowsza próba podważenia Izraela? Wykorzystywanie palestyńskich chrześcijan   Bard   2025-04-20
Sytuacja kryzysowa kanadyjskich Żydów   Hecht   2025-04-19
Sahel: rodzące się centrum globalnego islamizmu   Haug   2025-04-19
Drodzy uprzejmi Żydzi i inni o mentalności „Nie chcę się do tego mieszać”:To nie działa.   Finlayson   2025-04-17
Żydowska ambiwalencja w walce z antysemityzmem   Bard   2025-04-17
Biesy napadają raz jeszcze   Koraszewski   2025-04-16
Zapomniana wojna w Sudanie ujawnia nieludzkość izraelofobii   O'Neill   2025-04-16
Zastosowanie żydowskiej perspektywy etycznej do zidentyfikowania i ujawnienia stronniczości mediów (znowu @NYTimes)     2025-04-15
Żydowska etyka polityczna: projekt dla sprawiedliwych     2025-04-14
Realistyczne spojrzenie na kolonializm osadniczy   Finlayson   2025-04-14
Ramy uniwersalnej etyki żydowskiej     2025-04-13
Trump i pułapka Najwyższego Przywódcy   Taheri   2025-04-13
Antyglobalista w Białym Domku   Koraszewski   2025-04-12
Etyka żydowska: wróg każdej wadliwej filozofii     2025-04-11
Udawanie rozbrajania Hezbollahu nic nie pomoże   Abdul-Hussain   2025-04-10
Wojna ONZ z sukcesem Żydów     2025-04-10
Ludobójcza krucjata Iranu     2025-04-09
Trzydzieści lat temu Izrael deportował przywódców Hamasu. Świat zmusił Izrael do przyjęcia ich z powrotem   Greenfield   2025-04-09
Turcja idzie w ślady demokracji z tradycjami   Koraszewski   2025-04-08
Nazistowski supersesjonizm: unicestwienie żydowskiej „antyrasy”     2025-04-08
Wojna socjalizmu z Żydami – od Marksa do dzisiaj     2025-04-07
Zbrodnia to niesłychana   Koraszewski   2025-04-06
Czy rząd USA ma prawo stawiać warunki finansując uniwersytety?   Dershowitz   2025-04-05
Palestyńscy mężczyźni dopuszczają się przemocy wobec kobiet, ale winą obarcza się Izrael   Levick   2025-04-05
Turcja: moment neoosmański   Fernandez   2025-04-04
Jak świecki progresywizm stał się moralnie regresywny     2025-04-04
Samą istotą palestynizmu jest supersesjonizm     2025-04-03
Zawsze przyczyna, nigdy skutek   Malicki   2025-04-02
Tożsamość w czasach zarazy   Koraszewski   2025-04-01
Sprawiedliwość społeczna i supersesjonizm     2025-04-01
Gaza, Trump, prawda i… „transfer”   Sherman   2025-03-31
Nie ma różnicy między “politykami” Hamasu a jego terrorystami   Toameh   2025-03-30
UE musi przestać podważać starania o uratowanie jej samej   Rafizadeh   2025-03-29
Rządy terroru w Bangladeszu: w stronę kolejnego islamistycznego centrum w Azji Południowej?   Bulut   2025-03-28
Jednolita teoria pola antysemityzmu     2025-03-27
Irak: Nieustające ataki na Jazydów   Bulut   2025-03-26
Dają nam słowo Hamasu, że piszą prawdę i tylko prawdę   Koraszewski   2025-03-26
Nie licz na to, że Arabowie odbudują Gazę lub pomogą Palestyńczykom   Toameh   2025-03-25
Jedna wojna ale w różnych odsłonach   Bryen   2025-03-23
Sieć kłamstw Hamasu i współudział mediów (w tym @NYTimes)     2025-03-22
Najwyższy czas usunąć biurokrację ONZ sprzyjającą Hamasowi   Cohen   2025-03-21
Palestyńczycy: “Giniemy z powodu Hamasu”   Toameh   2025-03-21
Dziwaczne zainteresowanie Mahmoudem Khalilem   Fitzgerald   2025-03-20
Kolejne kłamstwa ONZ na temat Izraela   O'Neill   2025-03-18
„Negocjator” USA w sprawie zakładników mówi, że Hamas chce pokoju, oferuje „15-letni rozejm” i odbudowę Gazy przez USA   Greenfield   2025-03-17
MKCK nie jest neutralny w żadnym sensie. Jest pro-Hamas     2025-03-16
Biden obiecał, że pomoc nie trafi do Hamasu. Działania USAID, które miały zapewnić realizacje tej obietnicy, były kiepskim żartem     2025-03-13
Wysokie notowania kryptoracjonalizmu   Koraszewski   2025-03-12
Przeczytajcie konstytucję Iranu i obalcie reżim   i Bill Siegel   2025-03-11
Jak Hamas uzyskał zawieszenie broni w Ramadanie bez uwolnienia zakładników   Frantzman   2025-03-11
Przywłaszczanie słów Goldy Meir   Oz   2025-03-10
Papież Franciszek ignoruje dżihadystyczną masakrę w kościele   Greenfield   2025-03-09
Prawie jeden na trzech Demokratów i prawie połowa młodych ludzi w USA popiera Hamas a nie Izrael     2025-03-08
Talibanizacja Bangladeszu   Bulut   2025-03-08
Reżim Iranu: Dlaczego dyplomacja i układy zawsze zawodzą   Rafizadeh   2025-03-07
Jak wyjaśnić wydarzenia z tego weekendu?     2025-03-04
Irytujący czubek góry lodowej   Koraszewski   2025-03-04
Hunter College poszukuje wykładowcy     2025-03-03
Dyplomaci, pokerzyści i matematycy   Koraszewski   2025-03-02
Stawianie czoła terroryzmowi i przesłanie wiadomości   Collins   2025-03-01
Tajemnica popularności sprawy palestyńskiej   Koraszewski   2025-02-28
Hamas zachowuje się tak, jakby Izrael nie był już tym, czym był kiedyś   Frantzman   2025-02-28
Przekręcanie słów w świadomości społecznej   Koraszewski   2025-02-26
ZEA obiecuje 200 milionów dolarów na wsparcie Sudanu   Williams   2025-02-26
Gaza. Plan Trumpa i trochę kontekstu   Anderson   2025-02-24
Nieunikniona konieczność wyciągnięcia wniosków o społeczeństwie palestyńskich Arabów   Tobin   2025-02-23
Dzień po zakończeniu pierwszego etapu zawieszenia broni w Gazie   Koraszewski   2025-02-23
Biznes poszukiwania rozwiązań   Bryen   2025-02-21
Trump ma rację, a @NYTimes myli się w sprawie usuwania materiałów wybuchowych w Gazie     2025-02-20
Haniebna reklama wykupiona przez Żydów w „New York Times”   Chesler   2025-02-19
Sokrates, Trump i Ukraina   Koraszewski   2025-02-18
Artykuł w katarskiej gazecie rządowej: Hamas wyłonił się jako zwycięzca z nienaruszoną siłą, armią i bronią; ludność Gazy nigdy jej nie opuści     2025-02-18
Strategia przetrwania reżimu irańskiego: opóźnić, oszukać, przetrwać Trumpa   Rafizadeh   2025-02-17
Proste pytanie, które pokazuje szkodliwość @UNRWA     2025-02-16
Jak bardzo nadal jest z nami?   Koraszewski   2025-02-16
Długa “Czarna Ręka” i 7 października   Collier   2025-02-15
Rozpoczął się niezwykle ważny proces   Spencer   2025-02-14
Burza piaskowa na Bliskim Wschodzie   Koraszewski   2025-02-13
Krytycy Trumpa chcą uczynić Amerykę bezpieczną dla antysemitów   Tobin   2025-02-13
Prawo do istnienia Spośród ponad 200 państw w systemie międzynarodowym, przetrwanie tylko jednego – państwa Izrael – wydaje się być kwestią dyskusyjną.   Cohen   2025-02-10

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk