Prawda

Czwartek, 25 kwietnia 2024 - 09:48

« Poprzedni Następny »


Zabobony w postkolonialnej Afryce


Leo Igwe 2018-03-10


Ostatnio informowano o szkodliwych incydentach związanych z tradycyjnymi wierzeniami i praktykami w regionie. Na przykład, ludzie atakowali farmerów i kupców za “wiązanie deszczu”. Twierdzili, że ofiary panowały nas opadami deszczu, by były korzystne dla ich przedsiębiorstw. Wiara w wywoływanie i powstrzymywanie deszczu znana jest w innych afrykańskich społeczeństwach. Na szczęście, interweniowała policja i ostrzegła sprawców przed rzucaniem takich oskarżeń.

W innym wydarzeniu rytualiści zabili pięciu łysych mężczyzn w okręgu Milange, ponieważ ich głowy rzekomo zawierały złoto. Nie jest jasne jak i kiedy Mozambijczycy zaczęli kojarzyć łyse głowy ze złotem lub magicznym bogactwem. Podobne zabobony prowadziły do przemocy w innych afrykańskich kulturach. Na przykład, w Nigerii, gdzie wierzą, że garb zawiera “cenne minerały”, atakowano ludzi garbatych.  


W ostatnich latach jednak Mozambik był wyjątkowo podatny na rytualne morderstwa. Polowano w Mozambiku i zabijano ludzi z albinizmem (PLA), by zdobyć części ich ciał. Używane one były do przygotowania magicznych substancji, które rzekomo dawały bogactwo i przynosiły szczęście. We wrześniu 2017 r. rytualiści zabili 17-letniego chłopca i porwali jego mózg.


Mozambijczycy, którzy chorują lub którym umiera członek rodziny, zakładają działanie czarów, a oskarżeni o rzucanie czarów często są atakowani lub zabijani. W 2011 r. w Mozambiku zamordowano ponad 20 osób za rzekome rzucanie czarów. Wśród aresztowanych za atakowanie lub zlinczowanie rzekomych czarowników byli także nauczyciele szkolni. Ważne jest więc zbadanie, jak te przejawy zabobonów są związane z nowoczesnością i kontekstem postkolonialnym. Dlaczego szerzenie się nowoczesności nie spowodowało zaniku zabobonnych wierzeń i praktyk w Mozambiku?  


Reakcja na nowoczesność?


Niektórzy badacze, tacy jak Peter Geschiere, Jean i John Comaroff uznali, że przejawy okultystycznej wiary we współczesnej Afryce są częścią reakcji na zetknięcie się Afryki z nowoczesnością. Twierdzą, że nowoczesne zmiany rozbiły Afrykę i zakłóciły życie ludzi w Afryce. Rytualna wiara i oparte na zabobonach praktyki, twierdzą Geschiere i Comaroff, są próbami nadania sensu tym zmianom przez Afrykanów.  


Argument nowoczesności wymaga jednak krytycznej analizy. Po pierwsze, jak oskarżanie kupców i farmerów o zatrzymanie deszczu lub zabijanie albinosów może być sposobem nadawania sensu nowoczesnym zmianom? Czy modernizacja popycha ludzi do rzucania oskarżeń o czary i linczowania rzekomych czarownic? Jak kryzys spowodowany przez modernizację (cokolwiek to znaczy) jest związany z magicznymi zarzutami i rytualną wiarą? Gdzie jest logika w argumencie, że nowoczesność jest przyczyną narastającej widoczności okultystycznych przekonań w regionie? Czy nowoczesność nie ma być przeciwieństwem magii i zabobonu?


Nie ulega wątpliwości, że modernizacja spowodowała znaczącą zmianę w afrykańskich społeczeństwach. Wprowadzenie biurokracji państwowej, systemu szkolnego, nauki i techniki, neoliberalnej ekonomii i mediów doprowadziło do społecznych, ekonomicznych i politycznych zmian w postkolonialnej Afryce. Ale okultystyczne przekonania i praktyki wyprzedzają nowoczesność w Afryce. Afrykanie posługiwali się narracją magii, by nadać sens swojemu życiu i organizacjom społecznym przed wprowadzeniem państwowej biurokracji i innych nowoczesnych instytucji. Modernizacja nie doprowadziła do całkowitego zniknięcia magicznych przekonań. Czy jest więc uprawnione twierdzenie, że przejawy zabobonu w postkolonialnej Afryce są spowodowane nowoczesnością?


We współczesnej Afryce ludzie czynią użytek zarówno z magii, jak z nowoczesności. Modernizacja dała Afrykanom dodatkowe narzędzia i zasoby do nadawania sensu ich doświadczeniom. Tam, gdzie ludzie w Afryce nie mogą używać, lub nie mają dostępu do tego, co nowoczesne, używają magii. Jeśli nowoczesność nie wystarcza, uzupełniają ją zabobonem. Ludzie próbują wyjaśnić swoje nieszczęścia przy pomocy nauki i logiki lub stosując zasoby materialne i naturalistyczne. Tam jednak, gdzie to, co materialne i naturalistyczne nie pomaga lub jest niezadowalające, gdzie nie dostarcza odpowiedzi i rozwiązań, używa się nadnaturalności i duchowości.


Zabobony i magia


Zabobony i magia rosną i objawiają się z siłą w miejscach takich jak Mozambik mimo procesu modernizacji, ponieważ istnieje cel, któremu służą te rytualistyczne przekonania i praktyki, a którym nie zajmuje się nowoczesność


Kiedy państwo zawodzi


W Mozambiku państwo nie pomogło obywatelom w sensowny sposób radzić sobie z brakami deszczu i innymi egzystencjalnymi niepewnościami i lękami. Brak jest niezbędnej edukacji i uświadamiania. Państwo nie dostarczyło opartej na dowodach informacji ani sposobów radzenia sobie z ograniczonymi opadami deszczu szczególnie dla ludzi w wiejskich społecznościach. Jak informują miejscowe źródła, starsi ludzie w kraju żyją w nędzy: „Nie mają dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej, transportu i mieszkań. Większość starych ludzi żyje w biedzie. Żyją w opłakanych warunkach, opuszczeni przez krewnych, oskarżani o czary i z bardzo małymi lub żadnymi dochodami”.


Państwo Mozambik nie było w stanie zrealizować skutecznego programu złagodzenia biedy swoich obywateli. Nie ma funkcjonującego systemu społecznego wsparcia dla ubogich i bezrobotnych. Ludzie próbują więc nadać sens swojej nieszczęsnej sytuacji używając wszystkiego co jest dostępne, czy jest to materialne, mityczne, czy też mieszanina jednego i drugiego. Nie ma żadnych bodźców dla farmerów i rybaków, którzy borykają się, by zarobić na życie. Ponoszą cały ciężar spadających na nich klęsk bez wsparcia lub subsydiów państwowych. Kupcy i inni są pozostawieni sami, by radzili sobie z surową rzeczywistością ekonomiczną.


Wniosek


Z powodu braku skutecznych państwowych interwencji i kierownictwa w tych podstawowych dziedzinach Afrykanie uciekają się do okultystycznych praktyk, by nadać sens swojemu życiu i doświadczeniom. Przy braku nowoczesności ludzie w Mozambiku i w innych miejscach w regionie przywołują magię i zabobon jako pomoc w przetworzeniu egzystencjalnych wyzwań i niepewności, jakie spotykają w codziennym życiu.  

 

Confronting Superstition in Postcolonial Africa

Modern Ghana, 27 lutego 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2591 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wydajmy razem "Głos Rozpaczy"   Kruk   2013-12-14
Woda wyżej   Koraszewski   2013-12-15
Izraelski apartheid   Lesser   2013-12-19
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
Szokująca decyzja  autobojkotu związków uniwersyteckich   Davidson   2013-12-25
Co zrobić z wszystkimi “czarownicami”?   Igwe   2013-12-26
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Święty Mikołaj aresztowany w Pakistanie   Khuldune Shahid   2014-01-02
Całkowity brak zainteresowania   Treppenwitz   2014-01-02
Tajemnice palestyńskiej ambasady     2014-01-05
Zabójstwa honorowe na Zachodzie   Chesler   2014-01-10
Znak czasu   Treppenwitz   2014-01-11
Przepraszamy, zabiliśmy was z powodu nieuniknionych błędów!   Bekdil   2014-01-14
Chińską politykę jednego dziecka zainspirowali zieleni z Zachodu   Ridley   2014-01-20
Ani Marks, ani Chomsky, ani Jezus, ani Mahomet   Koraszewski   2014-01-27
Precedens w świecie arabskimOficjalna impreza upamiętniająca Holocaust     2014-01-30
Lekcje Holocaustu są międzynarodowe     2014-01-30
Gniewny śpiew o kulturze gwałtu   Chesler   2014-01-30
Kocia sprawa   Hili   2014-02-01
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Zakaz przechodzenia przez jezdnię po lody!   Lomborg   2014-02-08
Listy z globalnej wioski   Hili   2014-02-09
Czy ludziom bardziej przeszkadza nierówność niż bieda?   Ridley   2014-02-09
Okupacyjna Olimpiada Putina   Kontorovich   2014-02-10
Przemysł, który nie będzie bojkotował Izraela   Apfel   2014-02-11
O mordowaniu zwalczających polio     2014-02-13
Abbas potrzebuje opcji zerowej   Charney   2014-02-14
Rasa & polityka: od sali wykładowej do ONZ   Valdary   2014-02-17
Kongres i Biały Dom zgadzają się: Najlepszym rozwiązaniem jest okupacja     2014-02-18
Kultura wojny   Tobin   2014-02-19
Muzułmanie szkodzą sami sobie    Al-Dżibrin   2014-02-20
Jak wytworzyć paskudny obraz Izraela za przestrzeganie porozumień     2014-02-23
W poszukiwaniu palestyńskiej tożsamości     2014-02-26
Arabia Saudyjska: prawdziwy apartheid   Greenfield   2014-03-03
Islamskie państwo Iranu i dyskryminacja płci   Rafizadeh   2014-03-04
Niewolnictwo nadal istnieje   Koraszewski   2014-03-05
Dramat syryjskich chrześcijan   Koraszewski   2014-03-06
Palenie (i regulacje europejskie) zabijają   Ridley   2014-03-06
Naród wyklęty   Koraszewski   2014-03-07
Izraelski Apartheid i jego radzieckie korzenie   Koraszewski   2014-03-08
Miss apartheidu   Koraszewski   2014-03-09
Wspaniały sposób na dobre samopoczucie za pieniądze innych ludzi   Lomborg   2014-03-09
Tragiczna farsa Rady Praw Człowieka ONZ   Cotler   2014-03-13
Akademicy milczą w sprawie imperializmu rosyjskiego: “To nie jest Izrael”     2014-03-14
Afrykańscy więźniowie sumienia   Keita   2014-03-17
Opowieść o niedźwiedziu   Koraszewski   2014-03-20
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Tyrania ekspertów   Ridley   2014-03-24
Demokracja islamska: skorumpowana i niedemokratyczna   Bekdil   2014-03-26
Technika i technologia zarówno tworzą, jak i likwidują miejsca pracy   Ridley   2014-03-29
Kobiety w krajach arabskich mają prawa z epoki kamienia   Akram   2014-03-31
Egipt pozwie Izrael za dziesięć plag   Al-Gamal   2014-04-01
Chochoł królem Polski   Kruk   2014-04-01
Przeciw złemu światu   Roth   2014-04-04
Światowa Wojna Środowiskowa   Greenfield   2014-04-05
Rakiety domowej roboty?   Roth   2014-04-08
Najnowszy argument przeciw nauce   Coyne   2014-04-10
Ruda nie wróci   Koraszewski   2014-04-11
Palestyńczycy muszą prosić o pokój   Dershowitz   2014-04-12
Zmierzch Czerwonych i Zielonych   Greenfield   2014-04-14
Niespodzianka! Nowe badanie Australijczyków pokazuje, że homeopatia jest bzdurą   Coyne   2014-04-15
Szariat to… szariat tamto…   Rahman   2014-04-22
Problem z Bliskim Wschodem   Tsalic   2014-04-25
Zagadka brytyjskiego zatrudnienia i wydajności   Ridley   2014-04-25
Sojusznik NATO na pół etatu   Bekdil   2014-04-26
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Nie dla koniny, ani dla bredni   Tsalic   2014-04-29
Paradoks gospodarczego wzrostu   Ridley   2014-05-01
Negacja Holocaustu i ludobójstwo w Ruandzie   Boteach   2014-05-05
Izrael, kraj paradoksów   Yemini   2014-05-06
Wielka barykada na drodze chorążego pokoju   Apfel   2014-05-08
Czy powinniśmy polować na krezusy?   Koraszewski   2014-05-10
Sprawdzanie moich przywilejów   Fortgang   2014-05-10
Boko Haram i gwałcenie dzieci w Dżihadzie   Chesler   2014-05-11
Pokój ma na imię Hadassah   Ahmed   2014-05-12
Religijny humanizm   Al-Harbi   2014-05-13
Światowa stolica teorii spiskowych   Totten   2014-05-14
Spóźnione olśnienie Tony Blaira   Bekdil   2014-05-15
Wyznanie obojnaka   Kruk   2014-05-16
E-papierosy wypierają tytoń   Ridley   2014-05-18
Nakba czy porażka?   Al-Mulhim   2014-05-19
Nacjonalizm, patriotyzm, humanizm   Koraszewski   2014-05-19
Magiczne myślenie Palestyńczyków   Spyer   2014-05-21
Nakba każdego narodu   Jemini   2014-05-22
EU finansuje terroryzm   Tsalic   2014-05-24
Komu pomaga UNRWA?   Roth   2014-05-25
Małżeństwa z dziećmi  powinny być karalne   Inger Stark   2014-05-26
O wyższości podboju nad okupacją   Bekdil   2014-05-28
Obraźmy się na wiecznie obrażonych muzułmanów   Sennels   2014-05-29
Czy wstrętny generał odmieni Libię?   Greenfield   2014-05-30
Zgwałcili i powiesili   Chesler   2014-06-02
Zdumiewający głos z Syrii   Winter   2014-06-03
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Przepraszam, ale się stąd nie wyniesiemy!   Bekdil   2014-06-05
Wojna i (nie) pokój   Tsalic   2014-06-09
Terroryści bezskutecznie próbują zdobyć uwagę BBC     2014-06-10
Czeski prezydent o islamie i antysemityzmie   Geenfield   2014-06-12
Nielegalne osiedla   Levick   2014-06-14
Naiwność to jeszcze nie dobroć   Lawson   2014-06-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk