Prawda

Piątek, 24 listopada 2017 - 13:46

« Poprzedni Następny »


Drobna życzliwość (Koran 107): wielkoduszne rozwiązanie konfliktu arabsko-izraelskiego


Richard Landes 2017-07-17


Ludzie Zachodu, z ich wiarą w obustronne korzyści, widzą “dwa państwa” jako oczywiste rozwiązanie konfliktu o ziemię między rzeką Jordan a morzem. Ale to rozwiązanie, analizowane w kategoriach honoru-hańby nie tylko nie jest rozwiązaniem dla jednej z zaangażowanych stron, ale jest przez nich pomyślane jako “dwu etapowa” strategia zrealizowania ich marzenia o sumie zerowej: „Palestyna od rzeki do morza”. Kiedy zrozumiemy, że problemem wcale nie jest to “ile terytorium Izrael jest skłonny oddać, by zadowolić Palestyńczyków”, ale “jak Arabowie muzułmańscy mogą przezwyciężyć upokorzenie, jakim jest samo istnienie Izraela, i znaleźć godność w społeczności globalnej bez podporządkowywania sobie niewiernych”, powstaje inny krajobraz i inne możliwości.

Po pierwsze, staje się kryształowo jasne, że rozwiązanie tego sporu w sposób, który przekona zwolenników supremacji islamskiej, by ustąpili, staje się koniecznością nie tylko dla Izraela, ale także dla Zachodu i dla wszystkich ludzi na świecie, którzy we wczesnych dziesięcioleciach trzeciego (globalnego) tysiąclecia również są celem tej wersji monoteizmu, która jest napędzana pojęciem honoru, imperialistyczna i zakłada wynik o sumie zerowej: jeden Bóg, jedna władza, jedna religia. Koncepcja, że “ziemia za pokój” jest opcją (lub jedyną prawdziwą opcją), przekonała ludzi postępowych – Żydów lub nie – że tylko jeśli wepchną to rozwiązanie Izraelowi w gardło (dla własnego dobra Izraela, oczywiście, à la J-Street), rozwiążą problem. Ci ludzie wydają się być nieświadomi możliwości, że takie rozwiązanie tylko dolewa oliwy do dżihadystycznego ognia.


Alternatywne spojrzenie jednak, rozważenie rzeczywistych przyczyn, otwiera możliwość nowego myślenia i nowych rozwiązań. Oznacza spojrzenie na ten konflikt nie tak, jak nalegają Palestyńczycy, między izraelskim Goliatem a palestyńskim Dawidem, ale według tego, co znaczy sam termin intifada, czyli „otrząsanie się” z insekta (Izraela) przez wielkie zwierzę.


Kto jest wielkim zwierzem? Oczywiście nie Palestyńczycy. Mogą oni być małą częścią wielkiej skóry zwierza, która strząsa insekta. Ale są na usługach znacznie większego i znacznie potężniejszego stworzenia. Innymi słowy, w oczach arabskich i muzułmańskich konflikt nie jest między potężnymi Izraelczykami i biednymi Palestyńczykami; gdyby był tylko tym, upokorzenie przegranej wobec Żydów mogło by być mniej bolesne. Konflikt jest między Izraelem, jedynym państwem żydowskim na świecie (i demokracją kwitnącą w bardzo trudnych warunkach), odpierającym 22 autorytarne państwa arabskie i 57 muzułmańskich oraz inne, szeroki wachlarz pozarządowych propagatorów dżihadu i daawa, wszystkie napędzane triumfalistyczną wizją islamu, grające w grze o nieprzejednanie zerowym wyniku, która nie może tolerować samego istnienia państwa niewiernych pośrodku Dar al Islam. W skrócie: jest to front bitwy w wojnie między muzułmańską teokratyczną, autorytarną kulturą polityczną a demokratycznym Zachodem. Dla Zachodu zaś nie tylko niezrozumienie tego, ale stawanie po stronie triumfalistycznych Palestyńczyków (dla których żadne państwo żydowskie nie jest do przyjęcia) przeciwko Izraelowi, jest bardziej niż głupie. Jest autodestrukcyjne.


Na tym tle chciałbym zaproponować zainspirowaną Koranem alternatywę, także oczywiste rozwiązanie, ale takie, które idzie do sedna dylematu, nie tylko „lokalnego” konfliktu arabsko-izraelskiego, ale globalnego konfliktu „muzułmanie-niewierni”, a mianowicie trudności, jaką ma tak wielu muzułmanów w pokojowym życiu ze swoimi sąsiadami, czy są oni muzułmanami, czy niewiernymi. Największym wyzwaniem globalnego pokolenia – czy oglądanego jako pierwsze pokolenie XXI wieku, czy drugie pokolenie XV wieku) jest, by muzułmanie dokonali wielkich zmian w sposobie, w jaki historycznie odnosili się do kuffar (niewiernych), kobiet i każdego kto jest mniej potężny od nich, widząc w tym grę o sumie zerowej. Życie wszystkich na tej coraz bardziej połączonej planecie na początku trzeciego tysiąclecia zależy od muzułmanów i niewiernych podejmujących się dokonania tej zmiany.


W tym sensie Izrael jest muzułmańską Sprawą Dreyfusa, ich egzaminem na nowoczesność. Czy potrafią zmienić paradygmaty moralne i porzucić triumfalistyczne religianctwo? Czy potrafią żyć w pokoju z resztą świata, nie próbując podporządkować jej sobie? Testem jest, jak współżyją z Żydami w swoim regionie, szczególnie, ponieważ ci suwerenni Żydzi okazali się znacznie bardziej pokojowi wobec Arabów (także tych najbardziej wojowniczych) niż arabscy muzułmanie są wzajem do siebie.


Dla tych wiernych Allaha, którzy chcieliby, by islam zajął honorowe miejsce wśród narodów pokojowego i miłującego pokój świata, mam propozycję, która, jak sądzę, ustawi ich na owocnej drodze. W Koranie Sura 107 wyjaśnia ludziom, że w Dzień sądu Ostatecznego Allah nie uśmiechnie się do tych, którzy będą podziwiani, ale odmówią drobnej życzliwości.  A właśnie tego Arabowie i muzułmanie odmawiają Żydom przez ostatnie 69 lat


Jest ponad miliard muzułmanów na świecie czyli około jednej piątej populacji globalnej; jest 12 milionów Żydów czyli około jednej piątej jednego procenta populacji świata. Z całych terytoriów zajmowanych przez arabsko mówiącą większość na świecie Izrael zajmuje jedną piątą procenta całości. Biorąc pod uwagę wszystko, co islam podziela z judaizmem (czy można odważyć się powiedzieć: przejął od judaizmu), czy wy, muzułmanie, naprawdę myślicie, że w Dzień Sądu ostatecznego Allah wybaczy wam, jeśli odmówicie nam „drobnej życzliwości” pozwolenia na życie na tym małym skrawku ziemi? Na rzecz pokoju światowego – dosłownie – nie odmawiajcie nam tej „drobnej życzliwości”.

 

The Small Kindness (Qur’an 107): A Magnanimous Solution to the Arab Israeli Conflict

The Augean Stables, 9 lipca 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Richard Allen Landes


Amerykański historyk, wykładowca na Boston University, dyrektor bostońskiego Center for Millennial Studies. Autor szeregu książek o średniowieczu i ruchach apokaliptycznych. Obserwator konfliktu na Bliskim Wschodzie (to on ukuł pojęcie „Pallywood” na wyprodukowane ze statystami filmy mające być „dowodami” przeciwko Izraelowi). Jest również autorem dwuczęściowej druzgoczącej analizy  tzw. „Raportu Goldstone’a”.    


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 899 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Hipokryzja odwołań i bojkotów   Yemini   2017-11-24
Czego uczą w islamskich szkołach i w meczetach na Zachodzie?   Bulut   2017-11-23
Zmowa Europy z Palestyńczykami w zawłaszczaniu ziemi   Blum   2017-11-22
Wróg otwiera bramę     2017-11-21
Dymią kominy, dym nad Dąbrową…   Koraszewski   2017-11-20
Kanarek w kopalni   Lewin   2017-11-20
Zachować żydowskie państwo   Rosenthal   2017-11-19
Kto płaci Palestyńczykom rzucającym kamienie!   Flatow   2017-11-18
Liban: długi lament nad narodem z lewego łoża   Maroun   2017-11-17
Jak Iran próbował zamienić państwa arabskie w widma   Taheri   2017-11-16
Czy wielokulturowość jest utopią?   Koraszewski   2017-11-15
Amerykański plan pokojowy dla Bliskiego Wschodu?   Tawil   2017-11-15
Dawa: sianie nasion nienawiści   Bergman   2017-11-14
Ignorujemy islamizm na własną zgubę   Maroun   2017-11-13
Problemem nie jest to, co dzieje się pod szkołami UNRWA   Bedein   2017-11-12
Tunele terroru i obrzucanie się błotem   Collins   2017-11-11
Cztery dekady irańskiej nienawiści     2017-11-10
Każdy naród ma swoją “Nakbę”   Yemini   2017-11-09
Niespodzianka! Badanie wykazuje, że islamski terroryzm jest islamski   Bergman   2017-11-08
Rewolucyjny romantyzm wiecznie żywy   Koraszewski   2017-11-07
Dlaczego jesteśmy w Nigrze?   Bryen   2017-11-07
Stalinowskie czystki Erdogana w Turcji   Meotti   2017-11-06
Milicje a palestyńskie “pojednanie”   Toameh   2017-11-04
Kryzys uchodźców Rohingja: rola islamistycznych terrorystów   Franklin   2017-11-03
Demistyfikacja Deklaracji Balfoura   Tsalic   2017-11-02
Dlaczego tak wielu twierdzi, że Iran stosuje się do porozumienia, skoro dowody pokazują, że tego nie robi?   Dershowitz   2017-11-01
Wielkie manewry na globalnej scenie   Koraszewski   2017-10-31
Europa: dziennikarze przeciwko wolności słowa   Bergman   2017-10-31
Najlepszy amerykański rektor uniwersytetu   Coyne   2017-10-30
Żydzi, mniejszość, która irytuje   Maroun   2017-10-30
Hiszpania głośno domaga się rozwiązania w postaci dwóch państw, ale nie w Katalonii   Jacoby   2017-10-29
Grona ich gniewu: Żydzi i Arabowie walczą o ugory   Dann   2017-10-28
Przekleństwo dobrych intencji   Ridley   2017-10-27
Francja: Islamiści Facebooka polują stadami   Mamou   2017-10-27
Wielka Brytania: Skrajnie selektywna wolność słowa   Bergman   2017-10-26
Na tropie islamofobów   Koraszewski   2017-10-24
“Nasz spór z Żydami jest religijny”     2017-10-23
Bajka: Gdyby arabscy przywódcy byli mądrzy   Maroun   2017-10-22
Patrząc z Jemenu na Singapur     2017-10-21
“Słodki handel” Monteskiusza i “dyplomacja Boga” Cobdena   Ridley   2017-10-20
Izraelscy Arabowie przełamują milczenie   Yemini   2017-10-20
Szwecja: kraj podwójnych standardów   Bergman   2017-10-19
Rakka zdobyta, Erdogan w Warszawie   Koraszewski   2017-10-18
Nazywam się Rachel ‘X’   Collier   2017-10-18
Islam i feminizm   Assaf   2017-10-17
Nieuczciwy artykuł redakcyjny z “Ha’aretz”   Rosenthal   2017-10-15
Państwo w państwie?   Toameh   2017-10-13
Palestyńska normalizacja – z Hamasem, nie z Izraelem   Tawil   2017-10-13
“Szlachetna dzikuska” przemówiła   Arbabzadah   2017-10-12
Odkrycie Ameryki zawdzięczamy islamowi i muzułmanom   Spencer   2017-10-12
Kiedy wilk pilnuje owiec   Nirenstein   2017-10-11
Uwolniony w umowie o Shalita pobożny Arab palestyński, morderca, wraca (zbyt późno) do więziennej celi   Roth   2017-10-10
Mowa obronna na rzecz kurdyjskiej niepodległości    Dershowitz   2017-10-09
Żydowskie matki i palestyńscy ojcowie   Bellerose   2017-10-08
Prawdziwe znaczenie “Nigdy więcej”   Rosenthal   2017-10-07
Mohammad Bakri, wróg Palestyńczyków   Yemini   2017-10-06
Walczymy z radykałami, nie z muzułmanami   Bauer   2017-10-05
Muzułmańscy reformatorzy potrzebują ochrony policyjnej   Meotti   2017-10-04
Najbardziej orwellowska instytucja świata   Koraszewski   2017-10-03
Islamskie reguły w duńskich szkołach   Bergman   2017-10-03
Demokratyczny Kurdystan zainspiruje wolność na Bliskim Wschodzie   Boteach   2017-10-01
Phyllis Chesler na wojnie z “fałszywymi feministkami” z lewicy   Landes   2017-09-30
A jednak moja żona niczego nie złamała   Koraszewski   2017-09-29
Narody Zjednoczone żądają powrotu do status quo   Koraszewski   2017-09-27
Islamiści odpowiedzialni za kryzys uchodźców Rohingya   Habib   2017-09-26
Lekcje dla Zachodu: Uwięzieni z powodu wiary   Rafizadeh   2017-09-25
Big Pharma i inne teorie spiskowe   Koraszewski   2017-09-25
Jak alarmistyczna retoryka wypacza politykę klimatyczną   Lomborg   2017-09-22
Masowe prześladowania chrześcijan i Kurdów przez Turcję   Bulut   2017-09-22
Argument przeciwko otwartym granicom i liberalna nieposkromiona pycha   Sixsmith   2017-09-21
Nazywanie Izraela państwem “białej supremacji” utrwala zachodni antysemityzm   Frantzman   2017-09-21
Testament palestyńskiego nożownika, Katiby Zahrana     2017-09-19
Czy huragan Irma był karą boską?     2017-09-18
Kulisy Porozumienia z Oslo   Carmon   2017-09-15
W poszukiwaniu merytorycznej bezstronności   Koraszewski   2017-09-14
Students for Justice in Palestine wrzucają syjonistów do jednego worka z faszystami i zwolennikami białej supremacji, i wzywają do przemocy   Coyne   2017-09-14
Centryzm: manifest umiarkowania   Winegard   2017-09-13
Oszczerstwo o eksmitowaniu Palestyńczyków z Jerozolimy szerzy się jak ogień na prerii   Julius   2017-09-12
Prawdziwy nauczyciel Chameneiego - Chomeini czy Kim?   Taheri   2017-09-11
Socjalizm głupców, czyli o lewicowym antysemityzmie   Koraszewski   2017-09-10
Patrząc na Afrykę oczyma Ryszarda Kapuścińskiego   Koraszewski   2017-09-08
Chrześcijanie, którzy kochają zbrodniarzy   MacEoin   2017-09-08
Czy pakistańska broń atomowa wpadnie w ręce dżihadystów?   Ahmad   2017-09-07
Czego lub kogo mamy się bać?   Koraszewski   2017-09-05
Czy kultura tolerancji jest zastępowana przez kulturę nietolerancji?   Fares   2017-09-03
Kiedy feministki dołączają do islamskich terrorystów   Rafizadeh   2017-08-31
Przypowieść o dobrym muzułmaninie   Koraszewski   2017-08-30
Apel do sekretarza generalnego   Prosor   2017-08-29
Turcy świętują bombardowanie Cypru napalmem w 1964 r.   Bulut   2017-08-28
Polowanie na muchosa   Kruk   2017-08-26
Marzenia o muzułmańskiej Hiszpanii   Fernandez   2017-08-26
Autonomia Palestyńska jest tworem terrorystycznym i tak powinna być traktowana   Milliere   2017-08-25
Chroniona droga do nuklearnego Iranu   i A. Savyon   2017-08-24
Edukacja turecka: dżihad wchodzi, ewolucja wypada   Bekdil   2017-08-23
Współistnienie czy ISIS   Charbel   2017-08-22
Wielka Brytania nadal zaprasza dżihadystów   Murray   2017-08-21
Wojna z nietolerancją wymaga nietolerancji   Koraszewski   2017-08-20
Liberalizm w niebezpieczeństwie   Palmer   2017-08-20
Obawy przed rosyjskim straszydłem osłabiają Zachód   Frantzman   2017-08-17
Dziecięca choroba „lewicowości”   Koraszewski   2017-08-15

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji



Religia zdrowego rozsądku



Kto się boi czarnego luda?



Land of the pure



świecące ryby



Lewica klania sie



Nis zgubic



Religia pieklo



Nienawisc



Niedożywienie w Ugandzie



Ewolucja nieunikniona



Starty z powierzchni


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk