Prawda

Poniedziałek, 19 listopada 2018 - 00:26

« Poprzedni Następny »


Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji


Uzay Bulut 2018-11-04

Na zdjęciu: turecki prezydent Recep Tayyip Erdoğan odwiedza religijną szkołę \
Na zdjęciu: turecki prezydent Recep Tayyip Erdoğan odwiedza religijną szkołę "imam hatip" 2 kwietnia 2018 r. (Zrzut z ekranu z aHBR wideo)

Według gazety „Cumhuriyet”, turecki urząd ds. religijnych (Diyanet) ma otrzymać dodatkowe dwa miliardy lirów (około 350 milionów dolarów), co podniesie jego budżet na rok 2019 z zeszłorocznych 8,3 miliardów lirów (1,5 miliarda dolarów) do 10,4 miliardów lirów (1,8 miliarda dolarów). Ten wzrost budżetu przewyższa 29 innych dużych instytucji państwowych, włącznie z ministerstwami spraw wewnętrznych i zagranicznych.

Diyanet, organ państwowy zajmujący się rolą islamu w Turcji, wyraźnie otrzymał jako jedną ze swoich głównych misji, przekształcenie systemu edukacyjnego w kraju. Obecnie bierze pełen udział w formułowaniu programów szkolnych.


Po zniesieniu w 2011 r. minimalnego wieku na naukę Koranu w Turcji w dziesięciu miastach w kraju przeprowadzono pilotażowy projekt o nazwie „Przedszkolna edukacja religijna poprzez lekcje Koranu”, realizowany przez Diyanet w 2013 r. Projekt polega na nauczaniu Koranu i „podstawowych informacji o islamie” dzieci w wieku od czterech do sześciu lat. W 2015 r. Diyanet postanowił rozszerzyć program na „wszystkie miejsca, gdzie są odpowiednie warunki fizyczne”. Od tego czasu liczba „przedszkolnych klas Koranu” ciągle rosła. W ciągu pięciu lat wzrosła do 150 tysięcy uczniów.


W 2016 r. tureckie Ministerstwo Edukacji i Diyanet podpisały "protokół współpracy", według którego wszystkie publikacje Diyanet  - jak również programy radiowe i telewizyjne – dla  Edukacyjnej Sieci Informacyjnej (EBA) Turcji miały „zostać zamienione na treści i materiały do nauczania”.


W dodatku w każdej dziedzinie w zakresie kompetencji Ministerstwa Edukacji Diyanet będzie również miał takie same kompetencje do podejmowania decyzji. Tak stanowi regulacja prawna wydana przez Ministerstwo Finansów w 2017 r. Współpraca między tymi dwiema instytucjami jako ”równymi partnerami w podejmowaniu decyzji” gwałtownie rozszerza się. Jednym ze wspólnych przedsięwzięć jest "projekt szkoleniowy hafiz", który ma na celu "wychowanie dzieci z religijną dyscypliną". Uczniowie liceów w religijnych szkołach zawodowych nazywanych "imam hatip", uczą się obecnie na pamięć całego Koranu.  


Ten projekt jest nie tylko pierwszym opartym o meczety programem edukacyjnym w Turcji; uczestnicy, którzy zdobywają płynną znajomość Koranu – niezależnie od ich wyników w przedmiotach świeckich - przechodzą do następnej klasy.


Według
 Feray Aytekin Aydoğan, przewodniczącej Związku Edukacyjnego:

"Fakt, że te dzieci – od dziewiątego roku życia – zostają przekazane ludziom związanym z Diyanet, którzy nie są nauczycielami i wychowawcami, jest złamaniem praw dzieci… Edukacja hafiz jest bezprawna... Uczniowie, którzy chodzą do meczetów na tę naukę, nie będą w szkole, a to jest przestępstwo i naruszenie ich praw”.

Niemniej liczba szkół ”imam hatip" poszybowała od 450 w 2002 r. do 4112 w 2017 r. Tymczasem w całym kraju są tylko, 302 wyspecjalizowane licea z naukami ścisłymi.


Szkoły „imam hatip”, których celem jest kształcenie dzieci na imamów i kaznodziei, otwarto w Turcji po raz pierwszy w 1924 r. Jednak od czasu kiedy islamistyczna Partia Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP) doszła do władzy w 2002 r., władze wydają się dawać tym szkołom pierwszeństwo nad innymi rodzajami szkół i zasypują je pieniędzmi w wyraźnej próbie przekształcenia tureckiego systemu edukacji. Dzisiaj programy szkolne szkół imam hatip obejmują naukę islamu, jak również inne przedmioty, ale absolwenci mogą studiować na wszystkich wydziałach uniwersyteckich.  


Ministerstwo Edukacji, dzięki regulacji prawnej z 2017 r. podniosło liczbę szkół imam hatip, które mogą działać w kraju, z 5 tysięcy do 50 tysięcy, torując drogę dla szkoły imam hatip  "w każdej dzielnicy" w Turcji.


W dodatku rząd turecki dał zielone światło na ponowne zakładanie madras, islamskich szkół teologicznych.


Pierwsze madrasy założyli w Anatolii Turcy Seldżucy, którzy najechali i zdobyli ten teren w jedenastym wieku, żeby nauczać islamskiego prawoznawstwa (fikih) w islamie sunnickim. Osmanowie przyjęli tradycję madras w czternastym wieku i wzmocnili je jako swoje najwyższe instytucje edukacyjne.


Według profesora Ekmeleddina Ihsanoglu, uczonego teologa i kandydata w wyborach prezydenckich w 2014 r., „Budowa meczetu wraz z madrasą [stała się] tradycją w miejscach zdobytych przez Osmanów, integralną częścią ich polityki podboju”.  


Chociaż madrasy zostały zniesione w Turcji w 1924 r., kilka „nieoficjalnych” nadal działa w kraju.


15 września Ali Erbaş, szef Diyanet, odwiedził rektora Uniwersytetu Eren w Bitlis i powiedział, że uniwersytety i madrasy "korzystają" wzajem od siebie. W 2016 r. Mehmet Görmez, ówczesny szef Diyanet, zwrócił się do rządu o ponowne zalegalizowanie madras. „Tradycja madras osłabła z czasem” - powiedzial.


Turecki prezydent Recep Tayyip Erdogan zgodził się, mówiąc:

"Kiedy republika zamknęła madrasy, stworzyła wielką [społeczną] próżnię… Szkoły imam hatip i wydziały teologii [na uniwersytetach] są ważne, ale nie sięgnęły jeszcze poziomu wiedzy tradycyjnych madras”.

Diyanet również oznajmił niedawno, że meczety są nie tylko miejscami modłów, ale także „szkołami”. Zwracając się do władz religijnych podczas konferencji w Edirne 22 września, Erbaş powiedział:

"Walka między haqq a batil ["prawda" i "fałsz" po arabsku] będzie trwała do dnia Sądu Ostatecznego. Czy dzisiejsza ciemnota i ignorancja są mniejsze niż były wczoraj?... Ta sprawa się nie skończy; będzie trwała. A kto wykona pracę na rzecz Proroka? My wykonamy, wy wykonacie i wszyscy z nas wykonają. Każdy meczet powinien być także szkołą. Ci, którzy przychodzą do meczetu i ci, którzy nie [przychodzą], jak również ludzie w waszym sąsiedztwie, wszyscy są waszymi uczniami”.

Diyanet wzmógł także działalność w akademikach. Na przykład, w 2016 r. pilotował "projekt poradnictwa duchowego". Tylko w tym roku Diyanet mianował 559 ”duchowych przewodników” w akademikach w całej Turcji. Do obowiązków tych duchowych przewodników należy „rekomendowanie studentom książek i artykułów, przeprowadzanie sondaży i organizowanie sympozjów”.


W wywiadzie dla tureckiej gazety ”Birgun” we wrześniu İlknur Bahadır Kaya, przewodnicząca Związku Rodziców, pomstowała na tę sytuację:

"Kiedy mówimy o ureligijnieniu systemu edukacyjnego, nie mówimy tylko o wzroście liczby szkół imam hatip. Istnieją religijne organizacje i społeczności, którym pozwala się na wchodzenie do szkół bez żadnego nadzoru. Wylewają własną ideologię na dzieci podczas lekcji ‘edukacja o wartościach’ lub podczas seminariów. Wiemy, że używają jednostronnego języka, demonizującego tych, którzy są inni. Widzimy, że uczniowie, którzy przeszli takie programy, uważają innych za swoich ‘wrogów’.


Widzimy także, że ubogie rodziny i rodziny z wieloma dziećmi, zapisują swoje dzieci do internatów prowadzonych przez te religijne organizacje i fundacje… Nie daje się zrozumieć, że ci, którzy nie mają najmniejszego problemu z tym, co dzieje się w tych internatach [jak gwałcenie dzieci przez ich nauczycieli], mają problemy z dziewczynkami i chłopcami siedzącymi obok siebie lub trzymającymi się za ręce w szkołach koedukacyjnych. Dlatego martwimy się o przyszłość naszego kraju. Kiedy patrzy się na kraje takie jak Afganistan, gdzie podjęto podobne kroki, można zobaczyć, dokąd prowadzi ten proces”.  

The Breakneck Islamization of Turkey’s Education

Gatestone Institute, 27 października 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

Od Redakcji „Listów z naszego sadu”


Gmina Dobrzyń nad Wisła obejmuje wieś Chalin, gdzie do szkoły chodził Lech Wałęsa. Dziś budynek szkoły jest piękny, a dzieci uczone są zgodnie z programem „dobrej zmiany”. Na  stronie internetowej tej szkoły znajdujemy informację o podręcznikach, z jakich dzieci się uczą:   

Klasa 1 – Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa, red. A. Krasiński PIW  

Klasa 2 – Kochamy Pana Jezusa, red. A. Krasiński, PIW

Klasa 3 – Przyjmujemy Pana Jezusa, red. A Krasiński PIW

Klasa IV Wierzę w Boga Ojca, red A. Krasiński PIW

Klasa V – Ufam synowi Bożemu, red A. Krasiński PIW

Klasa VI - Wierzę w Kościół,  W. Janiga, Wydawnictwo Gaudium

Klasa VII  - Spotykam Twoje słowo,  P. Mąkosa, Wydawnictwo Gaudium

Klasa VIII – Z Tobą idę przez życie, P. Makosa, Wydawnictwo Gaudium

 

Zderzenie cywilizacji czy przenikanie się kultur dobrej zmiany?



Uzay Bulut

Publicystka turecka z Ankary, która obecnie przebywa w USA. Pisze o sobie, że urodziła się jako muzułmanka.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Edukacja

Znalezionych 20 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji   Bulut   2018-11-04
Turecka edukacja: ta sama religijna obsesja tylko gorsza   Bekdil   2018-09-26
Awaria w Zakładach Produkcji Wody Święconej   Kruk   2018-09-17
Pochwała Głupoty i wieża z kości słonowej   Koraszewski   2018-08-08
Po drugiej stronie lustra w Concordia University   Newman   2018-07-16
Propozycja powszechnego nauczania krytycznego myślenia   Igwe   2018-07-11
Rasa, klasa i nauka afirmująca nieuctwo   Koraszewski   2018-07-04
Moje trzy grosze do reformy Gowina   Koraszewski   2018-06-21
Czy małe dzieci kochają naukę?   Koraszewski   2018-06-19
O skutecznym rad sposobie   Kruk   2015-06-22
Życie jest traumatyczne, literatura też   Coyne   2015-05-20
Krytyka oparta na wiedzy   Kruk   2015-05-08
Piętaszek w cyfrowym świecie   Koraszewski   2014-04-05
Seks w małym palcu   Kruk   2014-04-04
Meandry racjonalizmu   Koraszewski   2014-01-03
Uniwersytety amerykańskie odrzucają wezwanie do bojkotu uniwersytetów izraelskich   Coyne   2013-12-27
Dzisiejsza młodzież    Koraszewski   2013-12-20
Droga do gospodarki opartej na wiedzy   Koraszewski   2013-12-05
Demokracja w rodzinnym domu   Koraszewski   2013-12-05
Kiedy człowiek ma naście lat...   Koraszewski   2013-11-17
Polecane
artykuły

Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk