Prawda

Środa, 21 kwietnia 2021 - 12:53

« Poprzedni Następny »


Krytyczne myślenie w afrykańskiej szkole


Leo Igwe 2021-03-08


Pora zauważyć, że krytyczne myślenie afrykańskich społeczeństw musi się zacząć od szkół, bowiem to szkoły są miejscem uczenia się wartości, umiejętności i kompetencji.


Szkoły są miejscem, gdzie kształtowane i rozwijane są umysły dzieci. Były nawet takie propozycje, żeby szkoła uczyła krytycznego myślenia, kwestionowania idei i wierzeń. Okazuje się, że to tylko słowa, pusta retoryka, za którą nigdy nie idą żadne działania ani programy.


Wielu już wypowiadało się przeciwko ślepej wierze i mechanicznemu przekazywaniu wiedzy. Podkreślano wagę otwartości na nowe idee, na odmienne punkty widzenia, na umiejętność dyskutowania. Jednak takie wezwania nie przekładają się na rzeczywistą naukę krytycznego myślenia. Podnoszono argumenty przeciw dogmatycznemu podejściu do problemu uczenia norm społecznych i kulturowych. Zazwyczaj są to jednak rozmowy, które zaczynają się i kończą w klubowych fotelach.


Umiejętność kwestionowania idei jest dość powszechnie uważana za ważny element uczenia się nawigacji i rozróżniania tego, co sensowne w zalewie informacji, z jaką ludzie spotykają się każdego dnia. Krytyczne podejście wychwalane jest pod niebiosa jako niezbędna umiejętność odróżniania prawdy od fałszu, kłamstwa od rzeczywistych wiadomości, rzetelnej informacji od informacji nieścisłej czy wręcz dezinformującej. Posiadanie umiejętności krytycznego myślenia jest zasobem, bronią przeciw oszustwu, łatwowierności, manipulacji ze strony różnych magików i sprzedawców tabletek na platfus. Krytyczne myślenie jest uważane za antidotum na fanatyzm i bigoterię.


Niestety nie widać nigdzie programów poświęconych uczeniu i praktykowaniu krytycznego myślenia, w szczególności w szkołach podstawowych i średnich. W procesie edukacji krytyczne myślenie pojawia się w zbyt małych dawkach i zbyt późno. Nie ma również szczególnego zapału do uwzględniania tych wartości w reformach oświaty. Krytyczne myślenie pojawia się dopiero na poziomie kształcenia w szkołach wyższych. Jednak na tym etapie umysły młodych ludzi są już ukształtowane. Wielu studentów ma dogmatyczne poglądy i rzadko są gotowi do otwartej dyskusji i analizowania idei dotyczących wszystkich dziedzin ludzkiej działalności. Inaczej mówiąc, docierając do nauki na wyższych uczelniach, odmawiają lub mają tendencję do odmawiania krytycznej ewaluacji otrzymywanych informacji.


Ten opór wynika z faktu, że pierwszym etapem wychowywania dziecka jest religijna indoktrynacja, którą dziecko zaczyna dostawać jeszcze zanim zostanie posłane na formalną edukację do quasireligijnych szkół podstawowych, średnich i wyższych. Wychowanie dziecka nie pozostawia wiele miejsca na krytyczne dociekania. Nie ma programów zachęcających małe dzieci i młodych ludzi do porządnych dyskusji. I właśnie dlatego tak bardzo potrzebny jest osobny przedmiot nauki krytycznego myślenia od najmłodszych klas szkoły podstatowej. Nauka krytycznego myślenia w szkole podstawowej pozwoliłaby dzieciom wdrożyć się na wczesnym etapie do reagowania na impulsy ciekawości i praktykowania dociekliwości. Dzieci powinny rozumieć, że nauka nie ogranicza się do zapamiętywania przekazywanego materiału, ale obejmuje również techniki analizy. Nauczyciele muszą się nauczyć, że ich rolą nie jest tylko przekazywanie materiału, który uczeń ma połknąć i zwrocić na egzaminie, ale również dać im możliwość krytycznej analizy tego, co otrzymują. W szkołach konieczny jest przedmiot w całości poświecony ćwiczeniom generowania pytań tak, by opanowali sztukę ich formułowania. W dzisiejszej szkole uczniowie niemal wyłącznie słyszą pytania, na które mają odpowiadać.


To pozwoliłoby na zmianę roli nauczyciela z kogoś, kto tylko stawia pytania, w kogoś, kto również generuje zadawanie pytań. Co pozwoliłoby również na zmianę ucznia z kogoś, kto ma wyłącznie opowiadać na pytania, w kogoś, kto szuka odpowiedzi.


Na lekcjach krytycznego myślenia uczniowie uczą się formułowania pytań, analizowania idei i szukania odpowiedzi. Rolą nauczyciela jest wzmacnianie ciekawości i prowokowanie ich do zastanawiania się, a nie tylko dostarczanie  odpowiedzi. Wszystko może być materiałem analizy i dociekań. Krytyczne myślenie jako przedmiot nauczania w szkole może podnieść jakość afrykańskiej edukacji. Wszystkie afrykańskie kraje powinny podjąć stosowne kroki zmierzające do wprowadzenia takiego przedmiotu i to poczynając od najmłodszych klas szkoły podstawowej.


Teaching critical thinking in african schools

Guardian (nigeryjski), 14 lutego 2021

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Edukacja

Znalezionych 36 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Krytyczne myślenie w afrykańskiej szkole   Igwe   2021-03-08
Ochrona amerykańskich dzieci przed dzisiejszymi aktywistami edukacji   Hill   2021-03-03
Przekupieni: korumpowanie amerykańskich uniwersytetów   Ibrahim   2020-12-04
Ministrze, daj małpie brzytwę Ockhama   Kruk   2020-09-26
Różne drogi poznawania świata   Koraszewski   2020-09-23
Jak walczyć z wrogami wolności akademickiej   Klainerman   2020-08-20
Niedokończony projekt edukacji zdalnej   Kruk   2020-06-06
Strach przed czarami na nigeryjskich uniwersytetach   Igwe   2019-12-16
Wydział studiów antyizraelskich   Rosenthal   2019-06-30
Jak pisze się m-o-t-y-w-a-c-j-a?   Jacoby   2019-06-07
Jurassic Park à la polonaise   Kruk   2019-06-05
"Postępowi" atakują czarnego profesora jako ”rasistowskiego, seksistowskiego islamofoba”, ponieważ na czelność myśleć samodzielnie     2019-04-27
Ministerialny kult fallusa i organów kompatybilnych   Kruk   2019-02-23
Nauczyciel – nieudacznik, czy skarb?   Koraszewski   2019-02-22
Chiński problem amerykańskich uniwersytetów   Precht   2019-01-17
Kolejna szkoła waldorfska, kolejna epidemia. Co za niespodzianka!     2018-12-06
Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji   Bulut   2018-11-04
Turecka edukacja: ta sama religijna obsesja tylko gorsza   Bekdil   2018-09-26
Awaria w Zakładach Produkcji Wody Święconej   Kruk   2018-09-17
Pochwała Głupoty i wieża z kości słonowej   Koraszewski   2018-08-08
Po drugiej stronie lustra w Concordia University   Newman   2018-07-16
Propozycja powszechnego nauczania krytycznego myślenia   Igwe   2018-07-11
Rasa, klasa i nauka afirmująca nieuctwo   Koraszewski   2018-07-04
Moje trzy grosze do reformy Gowina   Koraszewski   2018-06-21
Czy małe dzieci kochają naukę?   Koraszewski   2018-06-19
O skutecznym rad sposobie   Kruk   2015-06-22
Życie jest traumatyczne, literatura też   Coyne   2015-05-20
Krytyka oparta na wiedzy   Kruk   2015-05-08
Piętaszek w cyfrowym świecie   Koraszewski   2014-04-05
Seks w małym palcu   Kruk   2014-04-04
Meandry racjonalizmu   Koraszewski   2014-01-03
Uniwersytety amerykańskie odrzucają wezwanie do bojkotu uniwersytetów izraelskich   Coyne   2013-12-27
Dzisiejsza młodzież    Koraszewski   2013-12-20
Droga do gospodarki opartej na wiedzy   Koraszewski   2013-12-05
Demokracja w rodzinnym domu   Koraszewski   2013-12-05
Kiedy człowiek ma naście lat...   Koraszewski   2013-11-17
Polecane
artykuły

Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa



 Palestyńskie weto



Wzmacnianie układu odpornościowego



Wykluczenie Tajwanu z WHO



Drzazgę źle się czyta



Sześć lat



Pochodzenie



Papież Franciszek



Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk