Prawda

Środa, 29 maja 2024 - 03:05

« Poprzedni Następny »


Długi cień Malthusa


Matt Ridley 2016-01-01


Traktowanie ewolucji jako przepisu, a nie opisu, było głupie i okrutne

Od ponad 200 lat w historii Zachodu przewija się niepokojąco brutalny wątek oparty na biologii i uzasadnianiu okrucieństwa na niewyobrażalną wręcz skalę. Koncentruje się on na pytaniu, jak kontrolować wzrost populacji i odpowiada na to pytanie, że musimy być okrutni, by czynić dobro, że cel uświęca środki. Problem nadal jest z nami dzisiaj; i jest w najwyższym stopniu błędnie sformułowany. Jest kontynuacją praktyki nadużywania teorii Malthusa.


Według epitafium w Bath Abbey, wielebny Thomas Robert Malthus, autor Prawa ludności(1798), był znany ze „słodyczy charakteru, wytwornych manier i miękkości serca, dobrotliwości i pobożności”. Niemniej to jego koncepcjami uzasadniano największe zbrodnie w historii. Przez powiedzenie, że jeśli nie przekona się ludzi do opóźniania małżeństw, będziemy zmuszeni do wywoływania klęsk głodowych i „zrezygnowania z środków zaradczych na pustoszące choroby”, niechcący dał początek serii bezdusznych działań – prawom ubogich, stosunkowi rządu brytyjskiego do klęski głodu w Irlandii i w Indiach, społecznemu darwinizmowi, eugenice, Holocaustowi, przymusowej sterylizacji w Indiach i polityce jednego dziecka w Chinach. Wszystko to – mniej lub bardziej bezpośrednio - czerpało podstawę logiczną z nieporządnej lektury Malthusa.


Do dziś, jeśli piszesz lub mówisz o malejącej śmiertelności dzieci w Afryce, możesz być pewien, że otrzymasz następującą reakcję maltuzjańską: ale przecież jest złą rzeczą zapobieganie śmierci dzieci biedaków? Lepiej być okrutnym, by być dobrym. W rzeczywistości jednak wiemy, że ten argument jest błędny. Skutecznym sposobem na spowolnienie wzrostu populacji jest właśnie utrzymywanie dzieci przy życiu, a wtedy ludzie planują mniejsze rodziny. Kiedy wzrasta zamożność, dostarczasz opieki zdrowotnej i edukacji dla wszystkich, maleje przyrost naturalny.


Brytyjskie Prawo Ubogich z 1834 r., które próbowało zapewnić, żeby bardzo biedni nie otrzymywali pomocy poza przytułkami, i żeby warunki w przytułkach nie były lepsze niż najgorsze w kraju, było oparte explicite na koncepcjach maltuzjańskich i założeniu, że zbyt dużo dobroczynności wyłącznie zachęca do rozmnażanie się, szczególnie pozamałżeńskiego, czyli produkowania „bękartów”. Przesądy maltuzjańskie, podzielane przez polityków brytyjskich u władzy, nieskończenie pogorszyły irlandzki głód z lat 1840. Motywacją premiera, Lorda Johna Russela, był, zdaniem jego biografa, „maltuzjański strach przed długofalowymi skutkami pomocy”. Podsekretarz Skarbu, Charles Trevelyan, był uczniem Malthusa w East India Company College: uważał, że klęska głodowa była “skutecznym mechanizmem redukowania nadwyżki populacji” i “bezpośrednim działaniem wszechmądrej i wszechmiłosiernej Opatrzności” w celu dania nauczki “samolubnym, zboczonym i buntowniczym” Irlandczykom. Trevelyan dodał: „Najwyższa Mądrość wywiodła trwałe dobro z przejściowego zła”.   


W Indiach w 1877 r. głód zabił dziesięć milionów ludzi. Wicekról, Lord Lytton, cytował niemal bezpośrednio Malthusa, wyjaśniając, że zatrzymał prywatne próby przyjścia z pomocą głodującym: „Populacja Indii ma tendencję szybszego rośnięcia niż żywność rośnie z ziemi”. Jego polityka polegała na gromadzeniu głodujących w obozach, gdzie dostawali głodowe – dosłownie - racje. Lytton uważał, że jest okrutny, by być dobry.


Także Charles Darwin uległ temu na krótko. W wyraźnie maltuzjańskim akapicie w książce z 1871 r., O pochodzeniu człowieka, zanotował, że „niedorozwiniętych umysłowo, kaleki i chorych” ratują zakłady opiekuńcze i lekarze; słabych trzymają przy życiu szczepionki. „Dzięki temu słabi członkowie cywilizowanych społeczeństw mają możność pozostawienia po sobie potomstwa”, a każdy hodowca bydła wie, że jest to „wysoce szkodliwe dla rodzaju ludzkiego”. Była to wskazówka entuzjastycznie przyjęta przez kilku orędowników Darwina, a szczególnie jego kuzyna, Francisa Galtona i jego tłumacza Ernsta Haeckla. Galton chciał, by ludzie staranniej wybierali partnerów do małżeństwa, tak by przystosowani rozmnażali się, a nieprzystosowani pozostawali bezpotomni.


Zwolennicy Galtona prześcigali się wkrótce wzajemnie w pędzie do nacjonalizowania małżeństwa, dawania licencji na posiadanie potomstwa i sterylizowania niezdatnych. Wielu z najbardziej entuzjastycznych eugeników, tacy jak Sidney i Beatrice Webb, George Bernard Shaw, Havelock Ellis i H.G. Wells, byli socjalistami, którzy uważali, że siła państwa będzie niezbędna, by zrealizować ten program selektywnego hodowania ludzi. Wśród elit Wielkiej Brytanii, Francji i Stanów Zjednoczonych stało się politycznie niepoprawne wstrzymywanie się od propagowania eugeniki. Być przeciwko eugenice oznaczało niedbanie o przyszłość rasy ludzkiej.


Nawiasem mówiąc, “darwinizm społeczny” to doktryna, która mówi, że powinniśmy zachęcać ewolucję biologiczną, by wspomóc postęp społeczny: że powinniśmy ordynować  dobór naturalny wśród ludzi przez licencjonowanie małżeństw i sterylizowanie lub zabijanie „niedostosowanych” ludzi. Trudno o coś odleglejszego od nowoczesnych teorii ewolucji kulturowej, za którą opowiadam się w mojej nowej książce The Evolution of Everything (Fourth Estate, £20), a której główną tezą jest to, że same idee ewoluują drogą prób i błędów: że idee mogą umrzeć, żeby nie musieli umierać ludzie.


W Niemczech, Haeckel użył zwrotu wziętego bezpośrednio z Malthusa w pamiętnym wykładzie w Altenburg w 1892 r.: “Szczególnie Darwin trzydzieści trzy lata temu otworzył nam oczy swoją doktryną walki o byt i teorią doboru na tym opartą”. W 1905 r. czterech zwolenników Haeckla założyło Niemieckie Towarzystwo Higieny Rasowej, krok, który całkiem bezpośrednio prowadził do praw norymberskich, konferencji Wannsee i komór gazowych. Nie chodzi o obwinianie niewinnego duchownego i matematyka o grzechy nazistów. Nie ma nic moralnie złego w opisaniu walki o byt jako cechy populacji ludzkiej. Złem jest przepisywanie tego jako polityki.


Leonard Darwin, syn Charlesa, nie ukrywał przejścia od opisu do przepisu w swoim przemówieniu inauguracyjnym do Pierwszego Międzynarodowego Kongresu Eugeniki w Londynie w 1912 r.: „Jako czynnik postępu świadomy dobór musi zastąpić ślepe siły doboru naturalnego”. Ameryka, z Kalifornią na czele, zrozumiała aluzję. Do czasu, kiedy prawa eugeniczne zostały anulowane na początku lat 1970., około 63 tysięcy Amerykanów zostało przymusowo wysterylizowanych, a wielu innych przekonano do dobrowolnej sterylizacji. Do 1933 r. Kalifornia przymusowo wysterylizowała więcej ludzi niż wszystkie pozostałe stany razem wzięte.


W Kalifornii też Ernst Rudin z Niemieckiego Towarzystwa Higieny Rasowej szukał porad, kiedy został mianowany Reichskommissar eugeniki przez rząd nazistowski. Do 1934 r. Niemcy sterylizowały ponad 5 tysięcy ludzi miesięcznie i wkrótce przeszły do zabijania ich zamiast sterylizowania. Kalifornijski działacz na rzecz ochrony przyrody, Charles Goethe, wrócił z wizyty w Niemczech pełen radości, że przykład Kalifornii „skłonił do działania wielki rząd 60 milionów ludzi”.


Po II wojnie światowej i ujawnieniu koszmarnych rezultatów tej polityki, doprowadzonych do apogeum w Auschwitz, eugenika wyszła z mody. Ale czy na pewno? Dokładnie te same argumenty pojawiły się w ruchu na rzecz kontrolowania populacji świata. W bestsellerze z 1948 r., Road to Survival, amerykański biolog, William Vogt, chwalił „przenikliwego duchownego” Malthusa i lamentował, że rządy brytyjskie w Indiach przyczyniły się do braku skutecznych klęsk głodowych, co było wielką szkodą, bo doprowadziło Hindusów do „mnożenia się z nieodpowiedzialnością dorszy”.


Ten związek był równie wyraźny po drugiej stronie Atlantyku. W 1952 r. Sir Charles Galton Darwin, siostrzeniec Leonarda i wnuk Charlesa, opublikował pesymistyczną książkę pod tytułem The Next Million Years, w której napisał: „Ci, którzy najbardziej niepokoją się maltuzjańskim zagrożeniem, argumentują, że zmniejszenie populacji przez zamożność jest rozwiązaniem problemu populacyjnego. Nie są świadomi degeneracji rasy powodowanej przez taki warunek, albo może są skłonni zaakceptować ją jako mniejsze zło”. Zalecał sterylizację i obawiał się, że będzie przeciwko temu „żarliwy protest”.


Sir Julian Huxley, pierwszy szef UNESCO i wczesny adwokat kontroli populacji, jeszcze w 1962 r. lamentował, że „obecnie społeczeństwo z pewnością nie będzie tolerowało przymusowej eugeniki lub sterylizacji, ale jeśli zacznie się kilka eksperymentów, włącznie z dobrowolnymi, i zobaczy, że działają i jeśli dokona się masowej próby wyedukowania ludzi i spowodowania, że zrozumieją, jaka jest stawka, można będzie, w ciągu pokolenia, wpłynąć na ogólną populację”.


Paul Ehrlich, który zyskał sławę w 1968 r. ponuro maltuzjańską książką The Population Bomb, chciał, by prezydent Johnson jako warunek pomocy żywnościowej dla Indii zażądał przymusowej sterylizacji wszystkich, którzy mają troje lub więcej dzieci: „przymus w dobrej sprawie”, jak to nazywał. Fakt, że powiązanie przez Johnsona pomocy dla Indii z kontrolą populacji, wywołało krytykę w kraju, napełnił Ehrlicha „zdumieniem”.


Nie jest tak, że te poglądy pozostawały niekwestionowane. Dyplomata brazylijski, Josué de Castro, pisał w książce Geopolitics of Hunger: „Droga do przetrwania nie wiedzie więc przez neomaltuzjańskie recepty eliminacji nadwyżki ludzi, ani przez kontrolę narodzin, ale przez wysiłki, by uczynić każdego człowieka na ziemi produktywnym”. Ekonomista Julian Simon atakował pesymizm populacyjny Ehrlicha twierdząc, że jest coś bardzo niesłusznego w tezie, że narodziny dziecka są złem, ale narodziny cielaka dobrem.


Chińska polityka jednego dziecka także wypływa bezpośrednio z prac neomaltuzjan. Jak opisuje antropolog z Harvardu, Susan Greenhalgh, w książce Just One Child, w 1978 r. Song Jian, projektant samosterujących pocisków, uczestniczył w konferencji technicznej w Helsinkach. Usłyszał tam o dwóch książkach neomaltuzjańskich panikarzy związanych z podejrzaną grupą środowiskowców o nazwie Klub Rzymski, którzy wydali książki: Granice wzrostu i A Blueprint for Survival. W Granicach wzrostu zastosowano teorię systemów kontroli tego rodzaju, w jakich Song był ekspertem, ale nie do trajektorii pocisków tylko do trajektorii populacji i użycia zasobów. A Blueprint for Survival, napisany przez wujka Zaca Goldsmitha, Teddy’ego, ale podpisany przez śmietankę establishmentu naukowego, włącznie z Sir Julianem Huxley’em, Sir Peterem Medawarem i Sir Peterem Scottem, powtarzał Malthusa: “Zakładanie, że będzie wzrost produkcji rolnej adekwatny dla zaspokojenia przewidywanego zapotrzebowania na żywność, jest nierealistyczne”.


Po powrocie do Chin Song opublikował pod własnym nazwiskiem główne tezy obu książek i zdobył sławę w kręgach reżimu. Generał Qian Xing Shong stanął na czele polityki jednego dziecka. Nakazał sterylizację wszystkich kobiet z dwojgiem lub więcej dziećmi, wstawienie wkładki domacicznej wszystkim kobietom z jednym dzieckiem (której usunięcie było przestępstwem), zakazał porodów kobiet poniżej 23 lat i obowiązkową aborcję wszystkich nieautoryzowanych ciąż do ósmego miesiąca.


Jaka była reakcja międzynarodowa? Sekretarz Generalny Narodów Zjednoczonych przyznał generałowi Qian nagrodę w 1983 r. i zanotował swoje „głębokie uznanie” dla sposobu, w jaki rząd chiński „zebrał zasoby niezbędne dla wprowadzenia polityki populacyjnej na tak olbrzymią skalę”. Osiem lat później, mimo że koszmar tej polityki stawał się coraz wyraźniejszy, przewodniczący Agencji Planowania Rodziny Narodów Zjednoczonych powiedział, że „Chiny mają wszystkie powody do dumy ze swojego nadzwyczajnego osiągnięcia” w dziedzinie kontroli populacji, a następnie zaoferował Chinom pomoc przy nauczaniu innych krajów jak to robić. Przyjazny pogląd na tę totalitarną potworność trwa do dnia dzisiejszego. Magnat medialny Ted Turner powiedział w wywiadzie gazetowym w 2010 r., że inne kraje powinny naśladować Chiny i wprowadzić politykę jednego dziecka, by z czasem zredukować globalną populację.


Wiemy teraz, że maltuzjańska mizantropia – koncepcja, że powinieneś utwardzić swoje serce, aprobować klęski głodowe i choroby, wstydzić się litości i współczucia, dla dobra rasy ludzkiej – była zła zarówno pragmatycznie, jak moralnie. Słuszną postawą wobec ubogich, głodnych i płodnych ludzi zawsze było i nadal jest danie im nadziei, możliwości, wolności, edukacji, żywności i medycyny, włącznie, oczywiście, z dobrowolną antykoncepcją, bo nie tylko będą szczęśliwsi, ale będą mieli mniejsze rodziny.

 

Artykuł pierwotnie ukazał się na łamach Standpoint magazine. Jest to nieco zmieniony fragment z  mojej nowej książki The Evolution of Everything. Interesujące, że jakimś cudem John Gray w recenzji z tej książki oskarżył mnie o społeczny darwinizm, mimo, że musiał czytać ten rozdział!

 

The Long Shadow of Malthus

Rational Optimist, 27 grudnia 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Matt Ridley


Brytyjski pisarz popularnonaukowy, sympatyk filozofii libertariańskiej. Współzałożyciel i b. prezes International Centre for Life, "parku naukowego” w Newcastle. Zrobił doktorat z zoologii (Uniwersytet Oksfordzki). Przez wiele lat był korespondentem naukowym w "The Economist". Autor książek: The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature (1994; pol. wyd. Czerwona królowa, 2001, tłum. J.J. Bujarski, A. Milos), The Origins Of Virtue (1997, wyd. pol. O pochodzeniu cnoty, 2000, tłum. M. Koraszewska), Genome (1999; wyd. pol. Genom, 2001, tłum. M. Koraszewska), Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What Makes us Human (także jako: The Agile Gene: How Nature Turns on Nurture, 2003), Rational Optimist 2010.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Re: 1. stabilizacja populacji w bogatych społeczeństwach Efef 2016-01-02
1. stabilizacja populacji w bogatych społeczeństwach mieczysławski 2016-01-01


Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

W nowej książce jest słuszna krytyka idei, że są lepsze i gorsze gatunki, ale jest także błędne twierdzenie, że gatunki nie są realne   Coyne   2023-02-06
Kolczatki wydmuchują bąbelki śluzu z nosa, żeby się ochłodzić   Coyne   2023-02-02
Mali i zręczni influencerzy   Tonhasca Júnior   2023-01-31
Dowody na ewolucję: Bezwłose zwierzęta mają martwe geny na sierść   Coyne   2023-01-23
Krew, znój, łzy i pot   Tonhasca Júnior   2023-01-19
Bąkojady czyszczą nosorożce   Coyne   2023-01-18
Mózg używa geometrii hiperbolicznej   Novella   2023-01-16
O wspaniały nowy świecie   Tonhasca Júnior   2023-01-12
Ciepło zabija. Zimno zabija wielu więcej   Jacoby   2023-01-09
Po co badać przestrzeń kosmiczną?   Jacoby   2023-01-04
Rdzenni Amerykanie żądają doczesnych resztek pumy z Griffith Park   Coyne   2023-01-03
Świetny artykuł o epigenetyce   Coyne   2022-12-30
Śmiało podążaj tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden owad   Tonhasca Júnior   2022-12-28
Rzecz o splątaniu nauki i wiary   Koraszewski   2022-12-26
Pradawny ekosystem zrekonstruowany przy użyciu skamieniałego DNA   Coyne   2022-12-19
Rozważania heretyckiego mediewisty o historii, wartościach i zdumiewającej głupocie   Landes   2022-12-16
Ewolucyjne ślepe zaułki i lepkie urządzenia: botanik Darwin   Tonhasca Júnior   2022-12-14
Ewolucja nie idzie prostą drogą   Novella   2022-12-08
Geny i języki   Novella   2022-11-26
Uporczywa obecność religijnego mitu   Winegard   2022-11-24
Znaleziono skrytkę posągów z brązu   Novella   2022-11-23
W oparach zrównoważonej ignorancji   Koraszewski   2022-11-21
10 twierdzeń działaczy walczących w Afryce z GMO o tym, dlaczego postępy w biotechnologii upraw powinny zostać odrzucone – i dlaczego są one błędne   Maina   2022-11-17
List otwarty do wszystkich oszołomów   Novella   2022-11-03
Po prostu nie mogę się doczekać, aby znów wyruszyć w trasę   Tonhasca Júnior   2022-10-27
Czy mizoandria może być zakaźna?   Tonhasca Júnior   2022-10-24
Niezwykła fizjologia hibernujących niedźwiedzi   Coyne   2022-10-22
Cuchnąca pułapka i przytulna kryjówka   Tonhasca Júnior   2022-10-21
Obraz Izraela na amerykańskich uniwersytetach   Mansour   2022-10-19
Kenia aprobuje GMO po 10 latach zakazu   Maina   2022-10-18
Pangenom jedwabnika morwowego   Novella   2022-10-14
Czy Samolubny gen zaszkodził publicznemu rozumieniu biologii?   Coyne   2022-10-13
Nieokrzesani goście   Tonhasca Júnior   2022-10-11
Niezrozumienie równości   Winegard   2022-10-07
Zyski klimatyczne to „niewygodna prawda” — nie wszystkie wiadomości o środowisku są złymi wieściami   Lomborg   2022-10-06
Gorzko-słodki, uzależniający lek   Tonhasca Júnior   2022-09-30
Przeciwko autentyczności   Winegard   2022-09-27
Biomedyczne znaczenie płci (i jej binarnej natury)   Coyne   2022-09-22
Mózgi neandertalczyków   Novella   2022-09-20
Oszuści i oszukani w grze w zapylanie   Tonhasca Júnior   2022-09-15
Po raz kolejny “Scientific American” wypacza biologię, a teraz także historię, by podeprzeć swoją ideologię   Coyne   2022-09-14
Upadek czasopisma “Nature”   Winegard   2022-09-08
Instynkt macierzyński i “New York Times”   Coyne   2022-09-07
Ćmy ze złym public relations   Tonhasca Júnior   2022-09-05
Studenci Uniwersytetu Ghany debatują nad wykorzystaniem upraw GMO w ich kraju   Gakpo   2022-09-02
“Scientific American” poświęca się polityce, a nie nauce; odmawia publikowania krytycznych analiz swoich fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń   Coyne   2022-09-01
Dysonansy poznawcze: czekolada a muszki, wino a osy   Júnior   2022-08-29
Patrick Matthew: prawdziwy autor idei doboru naturalnego?   Coyne   2022-08-26
Odporny na choroby, genetycznie modyfikowany maniok zapowiada przełom w Kenii   Maina   2022-08-25
Niekochane, ale czasem pożyteczne   Tonhasca Júnior   2022-08-23
Trwałość laktazy w populacjach pijących mleko: ponowna ocena klasycznej historii z ewolucji człowieka   Coyne   2022-08-19
Pierwszy znany drapieżnik: nowo opisana skamieniałość   Coyne   2022-08-16
Nie karm mózgu śmieciowym jedzeniem   Bhogal   2022-08-10
Kot Mehitabel pisze w “Science”   Coyne   2022-08-09
Nauka o wolności: rozmowa z Anną Kryłow   i Anna Kryłow   2022-08-06
Pierwsze dowody kopalne na opiekę nad lęgiem i niezwykły przypadek asymetrii kierunkowej   Coyne   2022-08-05
Badania dowodzą, że fakty nie mają znaczenia: jak propaganda wykorzystuje i normalizuje antysemityzm     2022-08-03
Horyzontalny transfer genów u owadów: jest rozpowszechniony, ale co to znaczy?   Coyne   2022-08-02
Dokonane w Afryce badanie genomu fasolnika egipskiego oznacza krok naprzód w dywersyfikacji światowego zaopatrzenia w żywność   Karavolias   2022-08-01
Grupy anty-GMO przegrywają sprawę sądową w Nigerii    i Nkechi Isaak   2022-07-30
Raz jeszcze: czy rasy są tylko społecznym konstruktem bez naukowego lub biologicznego znaczenia?   Coyne   2022-07-28
„New Yorker” pisze o hoacynie, sugeruje, że koncepcja Darwina drzew ewolucyjnych może być urojeniem   Coyne   2022-07-25
Nazistowscy lekarze i dzisiejsi antysemici: redefinicja etyki, żeby usprawiedliwić prześladowania Żydów     2022-07-18
Carl Sagan i wolność wątpienia   Jacoby   2022-07-18
Jak Darwin spowodował globalne ocieplenie swoją teorią doboru płciowego   Coyne   2022-07-16
Dieta mieszana misiów i innych   Júnior   2022-07-14
Londyńskie Natural History Museum popełnia błąd naturalistyczny - wielokrotnie   Coyne   2022-07-11
Nigeria gotowa na spełnienie oczekiwań rolników     2022-07-08
Szczepionki przeciwko grypie związane ze zmniejszonym ryzykiem choroby Alzheimera   Novella   2022-07-07
Nowoczesność Darwina: w O powstawaniu jest antycypacja neutralnej teorii i przerywanej równowagi   Coyne   2022-07-06
Pinker: “Wojna o ewolucję jest także wojną kulturową”   Coyne   2022-07-05
Raz jeszcze: błędny artykuł o tym, dlaczego teoria ewolucji jest przestarzała   Coyne   2022-07-04
Niech Moc będzie z pszczołą   Júnior   2022-06-28
Dramatyczny wzrost cen paliw kopalnych jest bolesny, ale daje niewielkie korzyści w walce z globalnym ociepleniem   Lomborg   2022-06-25
Efekt grupy – paskudny błąd poznawczy   Novella   2022-06-22
Nasiona z edytowanymi genomami będą miały przystępną cenę   Maina   2022-06-15
„Zapylisz mnie!”: nachalni bohaterowie świata roślin   Júnior   2022-06-11
Agroekologia zmienia biednych farmerów w biedniejszych   Muhumuza   2022-06-09
Kartofel z Matką Boską w jednej klapie i Karolem Marksem w drugiej   Koraszewski   2022-06-06
Jak nasze wspomnienia są powiązane   Novella   2022-06-04
Wielka Brytania dąży do zezwolenia na edytowanie genów   Novella   2022-06-02
„Grubogłowi przedsiębiorcy pogrzebowi w noc żywych trupów”   Júnior   2022-05-31
Coraz mniejsza część głównych plonów roślin jadalnych na świecie idzie na wyżywienie głodnych, a coraz więcej wykorzystuje się do celów niespożywczych     2022-05-28
Naukowiec z Ghany: “Afryka potrzebuje GMO bardziej niż reszta świata”   Gakpo   2022-05-26
GMO i edytowanie genów: jaka jest różnica?   Karavolias   2022-05-23
Toksyczny nektar, czyli ostrożnie z tureckim miodem   Júnior   2022-05-20
Kolejna nieudana i podyktowana ideologią próba wykazania, że płeć u ludzi nie jest binarna   Coyne   2022-05-18
Brian Charlesworth o błędach nowego artykułu rzekomo pokazującego, że fundamentalne założenie ewolucji neodarwinowskiej jest błędne   Coyne   2022-05-16
Trutnie i inni fruwający panowie   Junior   2022-05-13
Wygnanie z uniwersyteckiego świata – dwa lata później   Winegard   2022-05-10
Życie kwitnące po śmierci   Junior   2022-05-05
Organiczne środki owadobójcze są szkodliwe dla pożytecznych owadów     2022-04-30
Oxitec rozszerza próby z komarami GMO, by zredukować szerzenie się malarii   Conrow   2022-04-28
Słowa w wosku zapisane   Tonhasca Junior   2022-04-26
Rodzice, szkoła, państwo: kultura niskich oczekiwań   Koraszewski   2022-04-25
Nowoczesne ulepszanie roślin uprawnych przyjmuje historyczne podejście   Karavolias   2022-04-20
Pierwsza spożywcza roślina GMO w Ghanie   Baffour-Awuah   2022-04-16
Indie zwalniają edytowanie genów z wymaganej dla GMO oceny bezpieczeństwa   Paranjape   2022-04-11
Metamorfozy    Júnior   2022-04-09
Rolnicy nie mogą uprawiać tego, na co ich nie stać   Ongu   2022-04-07

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk