Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 16:45

« Poprzedni Następny »


Długi cień Malthusa


Matt Ridley 2016-01-01


Traktowanie ewolucji jako przepisu, a nie opisu, było głupie i okrutne

Od ponad 200 lat w historii Zachodu przewija się niepokojąco brutalny wątek oparty na biologii i uzasadnianiu okrucieństwa na niewyobrażalną wręcz skalę. Koncentruje się on na pytaniu, jak kontrolować wzrost populacji i odpowiada na to pytanie, że musimy być okrutni, by czynić dobro, że cel uświęca środki. Problem nadal jest z nami dzisiaj; i jest w najwyższym stopniu błędnie sformułowany. Jest kontynuacją praktyki nadużywania teorii Malthusa.


Według epitafium w Bath Abbey, wielebny Thomas Robert Malthus, autor Prawa ludności(1798), był znany ze „słodyczy charakteru, wytwornych manier i miękkości serca, dobrotliwości i pobożności”. Niemniej to jego koncepcjami uzasadniano największe zbrodnie w historii. Przez powiedzenie, że jeśli nie przekona się ludzi do opóźniania małżeństw, będziemy zmuszeni do wywoływania klęsk głodowych i „zrezygnowania z środków zaradczych na pustoszące choroby”, niechcący dał początek serii bezdusznych działań – prawom ubogich, stosunkowi rządu brytyjskiego do klęski głodu w Irlandii i w Indiach, społecznemu darwinizmowi, eugenice, Holocaustowi, przymusowej sterylizacji w Indiach i polityce jednego dziecka w Chinach. Wszystko to – mniej lub bardziej bezpośrednio - czerpało podstawę logiczną z nieporządnej lektury Malthusa.


Do dziś, jeśli piszesz lub mówisz o malejącej śmiertelności dzieci w Afryce, możesz być pewien, że otrzymasz następującą reakcję maltuzjańską: ale przecież jest złą rzeczą zapobieganie śmierci dzieci biedaków? Lepiej być okrutnym, by być dobrym. W rzeczywistości jednak wiemy, że ten argument jest błędny. Skutecznym sposobem na spowolnienie wzrostu populacji jest właśnie utrzymywanie dzieci przy życiu, a wtedy ludzie planują mniejsze rodziny. Kiedy wzrasta zamożność, dostarczasz opieki zdrowotnej i edukacji dla wszystkich, maleje przyrost naturalny.


Brytyjskie Prawo Ubogich z 1834 r., które próbowało zapewnić, żeby bardzo biedni nie otrzymywali pomocy poza przytułkami, i żeby warunki w przytułkach nie były lepsze niż najgorsze w kraju, było oparte explicite na koncepcjach maltuzjańskich i założeniu, że zbyt dużo dobroczynności wyłącznie zachęca do rozmnażanie się, szczególnie pozamałżeńskiego, czyli produkowania „bękartów”. Przesądy maltuzjańskie, podzielane przez polityków brytyjskich u władzy, nieskończenie pogorszyły irlandzki głód z lat 1840. Motywacją premiera, Lorda Johna Russela, był, zdaniem jego biografa, „maltuzjański strach przed długofalowymi skutkami pomocy”. Podsekretarz Skarbu, Charles Trevelyan, był uczniem Malthusa w East India Company College: uważał, że klęska głodowa była “skutecznym mechanizmem redukowania nadwyżki populacji” i “bezpośrednim działaniem wszechmądrej i wszechmiłosiernej Opatrzności” w celu dania nauczki “samolubnym, zboczonym i buntowniczym” Irlandczykom. Trevelyan dodał: „Najwyższa Mądrość wywiodła trwałe dobro z przejściowego zła”.   


W Indiach w 1877 r. głód zabił dziesięć milionów ludzi. Wicekról, Lord Lytton, cytował niemal bezpośrednio Malthusa, wyjaśniając, że zatrzymał prywatne próby przyjścia z pomocą głodującym: „Populacja Indii ma tendencję szybszego rośnięcia niż żywność rośnie z ziemi”. Jego polityka polegała na gromadzeniu głodujących w obozach, gdzie dostawali głodowe – dosłownie - racje. Lytton uważał, że jest okrutny, by być dobry.


Także Charles Darwin uległ temu na krótko. W wyraźnie maltuzjańskim akapicie w książce z 1871 r., O pochodzeniu człowieka, zanotował, że „niedorozwiniętych umysłowo, kaleki i chorych” ratują zakłady opiekuńcze i lekarze; słabych trzymają przy życiu szczepionki. „Dzięki temu słabi członkowie cywilizowanych społeczeństw mają możność pozostawienia po sobie potomstwa”, a każdy hodowca bydła wie, że jest to „wysoce szkodliwe dla rodzaju ludzkiego”. Była to wskazówka entuzjastycznie przyjęta przez kilku orędowników Darwina, a szczególnie jego kuzyna, Francisa Galtona i jego tłumacza Ernsta Haeckla. Galton chciał, by ludzie staranniej wybierali partnerów do małżeństwa, tak by przystosowani rozmnażali się, a nieprzystosowani pozostawali bezpotomni.


Zwolennicy Galtona prześcigali się wkrótce wzajemnie w pędzie do nacjonalizowania małżeństwa, dawania licencji na posiadanie potomstwa i sterylizowania niezdatnych. Wielu z najbardziej entuzjastycznych eugeników, tacy jak Sidney i Beatrice Webb, George Bernard Shaw, Havelock Ellis i H.G. Wells, byli socjalistami, którzy uważali, że siła państwa będzie niezbędna, by zrealizować ten program selektywnego hodowania ludzi. Wśród elit Wielkiej Brytanii, Francji i Stanów Zjednoczonych stało się politycznie niepoprawne wstrzymywanie się od propagowania eugeniki. Być przeciwko eugenice oznaczało niedbanie o przyszłość rasy ludzkiej.


Nawiasem mówiąc, “darwinizm społeczny” to doktryna, która mówi, że powinniśmy zachęcać ewolucję biologiczną, by wspomóc postęp społeczny: że powinniśmy ordynować  dobór naturalny wśród ludzi przez licencjonowanie małżeństw i sterylizowanie lub zabijanie „niedostosowanych” ludzi. Trudno o coś odleglejszego od nowoczesnych teorii ewolucji kulturowej, za którą opowiadam się w mojej nowej książce The Evolution of Everything (Fourth Estate, £20), a której główną tezą jest to, że same idee ewoluują drogą prób i błędów: że idee mogą umrzeć, żeby nie musieli umierać ludzie.


W Niemczech, Haeckel użył zwrotu wziętego bezpośrednio z Malthusa w pamiętnym wykładzie w Altenburg w 1892 r.: “Szczególnie Darwin trzydzieści trzy lata temu otworzył nam oczy swoją doktryną walki o byt i teorią doboru na tym opartą”. W 1905 r. czterech zwolenników Haeckla założyło Niemieckie Towarzystwo Higieny Rasowej, krok, który całkiem bezpośrednio prowadził do praw norymberskich, konferencji Wannsee i komór gazowych. Nie chodzi o obwinianie niewinnego duchownego i matematyka o grzechy nazistów. Nie ma nic moralnie złego w opisaniu walki o byt jako cechy populacji ludzkiej. Złem jest przepisywanie tego jako polityki.


Leonard Darwin, syn Charlesa, nie ukrywał przejścia od opisu do przepisu w swoim przemówieniu inauguracyjnym do Pierwszego Międzynarodowego Kongresu Eugeniki w Londynie w 1912 r.: „Jako czynnik postępu świadomy dobór musi zastąpić ślepe siły doboru naturalnego”. Ameryka, z Kalifornią na czele, zrozumiała aluzję. Do czasu, kiedy prawa eugeniczne zostały anulowane na początku lat 1970., około 63 tysięcy Amerykanów zostało przymusowo wysterylizowanych, a wielu innych przekonano do dobrowolnej sterylizacji. Do 1933 r. Kalifornia przymusowo wysterylizowała więcej ludzi niż wszystkie pozostałe stany razem wzięte.


W Kalifornii też Ernst Rudin z Niemieckiego Towarzystwa Higieny Rasowej szukał porad, kiedy został mianowany Reichskommissar eugeniki przez rząd nazistowski. Do 1934 r. Niemcy sterylizowały ponad 5 tysięcy ludzi miesięcznie i wkrótce przeszły do zabijania ich zamiast sterylizowania. Kalifornijski działacz na rzecz ochrony przyrody, Charles Goethe, wrócił z wizyty w Niemczech pełen radości, że przykład Kalifornii „skłonił do działania wielki rząd 60 milionów ludzi”.


Po II wojnie światowej i ujawnieniu koszmarnych rezultatów tej polityki, doprowadzonych do apogeum w Auschwitz, eugenika wyszła z mody. Ale czy na pewno? Dokładnie te same argumenty pojawiły się w ruchu na rzecz kontrolowania populacji świata. W bestsellerze z 1948 r., Road to Survival, amerykański biolog, William Vogt, chwalił „przenikliwego duchownego” Malthusa i lamentował, że rządy brytyjskie w Indiach przyczyniły się do braku skutecznych klęsk głodowych, co było wielką szkodą, bo doprowadziło Hindusów do „mnożenia się z nieodpowiedzialnością dorszy”.


Ten związek był równie wyraźny po drugiej stronie Atlantyku. W 1952 r. Sir Charles Galton Darwin, siostrzeniec Leonarda i wnuk Charlesa, opublikował pesymistyczną książkę pod tytułem The Next Million Years, w której napisał: „Ci, którzy najbardziej niepokoją się maltuzjańskim zagrożeniem, argumentują, że zmniejszenie populacji przez zamożność jest rozwiązaniem problemu populacyjnego. Nie są świadomi degeneracji rasy powodowanej przez taki warunek, albo może są skłonni zaakceptować ją jako mniejsze zło”. Zalecał sterylizację i obawiał się, że będzie przeciwko temu „żarliwy protest”.


Sir Julian Huxley, pierwszy szef UNESCO i wczesny adwokat kontroli populacji, jeszcze w 1962 r. lamentował, że „obecnie społeczeństwo z pewnością nie będzie tolerowało przymusowej eugeniki lub sterylizacji, ale jeśli zacznie się kilka eksperymentów, włącznie z dobrowolnymi, i zobaczy, że działają i jeśli dokona się masowej próby wyedukowania ludzi i spowodowania, że zrozumieją, jaka jest stawka, można będzie, w ciągu pokolenia, wpłynąć na ogólną populację”.


Paul Ehrlich, który zyskał sławę w 1968 r. ponuro maltuzjańską książką The Population Bomb, chciał, by prezydent Johnson jako warunek pomocy żywnościowej dla Indii zażądał przymusowej sterylizacji wszystkich, którzy mają troje lub więcej dzieci: „przymus w dobrej sprawie”, jak to nazywał. Fakt, że powiązanie przez Johnsona pomocy dla Indii z kontrolą populacji, wywołało krytykę w kraju, napełnił Ehrlicha „zdumieniem”.


Nie jest tak, że te poglądy pozostawały niekwestionowane. Dyplomata brazylijski, Josué de Castro, pisał w książce Geopolitics of Hunger: „Droga do przetrwania nie wiedzie więc przez neomaltuzjańskie recepty eliminacji nadwyżki ludzi, ani przez kontrolę narodzin, ale przez wysiłki, by uczynić każdego człowieka na ziemi produktywnym”. Ekonomista Julian Simon atakował pesymizm populacyjny Ehrlicha twierdząc, że jest coś bardzo niesłusznego w tezie, że narodziny dziecka są złem, ale narodziny cielaka dobrem.


Chińska polityka jednego dziecka także wypływa bezpośrednio z prac neomaltuzjan. Jak opisuje antropolog z Harvardu, Susan Greenhalgh, w książce Just One Child, w 1978 r. Song Jian, projektant samosterujących pocisków, uczestniczył w konferencji technicznej w Helsinkach. Usłyszał tam o dwóch książkach neomaltuzjańskich panikarzy związanych z podejrzaną grupą środowiskowców o nazwie Klub Rzymski, którzy wydali książki: Granice wzrostu i A Blueprint for Survival. W Granicach wzrostu zastosowano teorię systemów kontroli tego rodzaju, w jakich Song był ekspertem, ale nie do trajektorii pocisków tylko do trajektorii populacji i użycia zasobów. A Blueprint for Survival, napisany przez wujka Zaca Goldsmitha, Teddy’ego, ale podpisany przez śmietankę establishmentu naukowego, włącznie z Sir Julianem Huxley’em, Sir Peterem Medawarem i Sir Peterem Scottem, powtarzał Malthusa: “Zakładanie, że będzie wzrost produkcji rolnej adekwatny dla zaspokojenia przewidywanego zapotrzebowania na żywność, jest nierealistyczne”.


Po powrocie do Chin Song opublikował pod własnym nazwiskiem główne tezy obu książek i zdobył sławę w kręgach reżimu. Generał Qian Xing Shong stanął na czele polityki jednego dziecka. Nakazał sterylizację wszystkich kobiet z dwojgiem lub więcej dziećmi, wstawienie wkładki domacicznej wszystkim kobietom z jednym dzieckiem (której usunięcie było przestępstwem), zakazał porodów kobiet poniżej 23 lat i obowiązkową aborcję wszystkich nieautoryzowanych ciąż do ósmego miesiąca.


Jaka była reakcja międzynarodowa? Sekretarz Generalny Narodów Zjednoczonych przyznał generałowi Qian nagrodę w 1983 r. i zanotował swoje „głębokie uznanie” dla sposobu, w jaki rząd chiński „zebrał zasoby niezbędne dla wprowadzenia polityki populacyjnej na tak olbrzymią skalę”. Osiem lat później, mimo że koszmar tej polityki stawał się coraz wyraźniejszy, przewodniczący Agencji Planowania Rodziny Narodów Zjednoczonych powiedział, że „Chiny mają wszystkie powody do dumy ze swojego nadzwyczajnego osiągnięcia” w dziedzinie kontroli populacji, a następnie zaoferował Chinom pomoc przy nauczaniu innych krajów jak to robić. Przyjazny pogląd na tę totalitarną potworność trwa do dnia dzisiejszego. Magnat medialny Ted Turner powiedział w wywiadzie gazetowym w 2010 r., że inne kraje powinny naśladować Chiny i wprowadzić politykę jednego dziecka, by z czasem zredukować globalną populację.


Wiemy teraz, że maltuzjańska mizantropia – koncepcja, że powinieneś utwardzić swoje serce, aprobować klęski głodowe i choroby, wstydzić się litości i współczucia, dla dobra rasy ludzkiej – była zła zarówno pragmatycznie, jak moralnie. Słuszną postawą wobec ubogich, głodnych i płodnych ludzi zawsze było i nadal jest danie im nadziei, możliwości, wolności, edukacji, żywności i medycyny, włącznie, oczywiście, z dobrowolną antykoncepcją, bo nie tylko będą szczęśliwsi, ale będą mieli mniejsze rodziny.

 

Artykuł pierwotnie ukazał się na łamach Standpoint magazine. Jest to nieco zmieniony fragment z  mojej nowej książki The Evolution of Everything. Interesujące, że jakimś cudem John Gray w recenzji z tej książki oskarżył mnie o społeczny darwinizm, mimo, że musiał czytać ten rozdział!

 

The Long Shadow of Malthus

Rational Optimist, 27 grudnia 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Matt Ridley


Brytyjski pisarz popularnonaukowy, sympatyk filozofii libertariańskiej. Współzałożyciel i b. prezes International Centre for Life, "parku naukowego” w Newcastle. Zrobił doktorat z zoologii (Uniwersytet Oksfordzki). Przez wiele lat był korespondentem naukowym w "The Economist". Autor książek: The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature (1994; pol. wyd. Czerwona królowa, 2001, tłum. J.J. Bujarski, A. Milos), The Origins Of Virtue (1997, wyd. pol. O pochodzeniu cnoty, 2000, tłum. M. Koraszewska), Genome (1999; wyd. pol. Genom, 2001, tłum. M. Koraszewska), Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What Makes us Human (także jako: The Agile Gene: How Nature Turns on Nurture, 2003), Rational Optimist 2010.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Re: 1. stabilizacja populacji w bogatych społeczeństwach Efef 2016-01-02
1. stabilizacja populacji w bogatych społeczeństwach mieczysławski 2016-01-01


Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Grubogłowi przedsiębiorcy pogrzebowi w noc żywych trupów”   Júnior   2022-05-31
„Gryzoń skunksowy”, który żuje trujące rośliny i wypluwa truciznę na swoje futro   Coyne   2020-12-02
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
„New Yorker” pisze o hoacynie, sugeruje, że koncepcja Darwina drzew ewolucyjnych może być urojeniem   Coyne   2022-07-25
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
„Zapylisz mnie!”: nachalni bohaterowie świata roślin   Júnior   2022-06-11
“Czarne tygrysy” w małym indyjskim rezerwacie sugerują losowy dryf genetyczny   Coyne   2021-10-26
“Daily Beast” wypacza epigenetykę oszukańczymi twierdzeniami, że dzieci mogą “odziedziczyć wspomnienia Holocaustu”   Coyne   2017-10-05
“Konwergentna” ewolucja mrówek grzybiarek Starego i Nowego świata   Coyne   2023-03-23
“Lancet” wychwala tradycyjną wiedzę rdzennych ludów   Coyne   2024-05-10
“Odwrócenie specjacji” (fuzja gatunków) u kruków   Coyne   2018-03-16
“Partenogenetyczny” rak rozmnaża się bez seksu: czy to jest nowy gatunek?   Coyne   2018-02-17
“Rogi” trylobitów mogły być używane jako broń w walkach między samcami   Coyne   2023-02-15
“Scientific American” poświęca się polityce, a nie nauce; odmawia publikowania krytycznych analiz swoich fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń   Coyne   2022-09-01
“Współczesny” Homo sapiens mógł być w Eurazji aż 210 tysięcy lat temu   Coyne   2019-07-17
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
 Syntetyczna biologia oferuje obietnicę rozwiązania globalnego problemu z plastikiem   Agaba   2021-12-13
10 twierdzeń działaczy walczących w Afryce z GMO o tym, dlaczego postępy w biotechnologii upraw powinny zostać odrzucone – i dlaczego są one błędne   Maina   2022-11-17
100 milionów lat ozdabiania się śmieciami   Yong   2016-07-05
12 podstawowych punktów biologii ewolucyjnej   Cobb   2016-03-02
Pseudonauka Masaru Emoto   Novella   2017-12-18
Czy „toksyczna kobiecość” jest główną przyczyną bojów o społeczną sprawiedliwość?   Coyne   2021-02-08
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
“New Scientist”: Darwin jednak miał rację    Coyne   2020-10-01
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 1. Genetyczna plastyczność    Coyne   2020-10-03
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 2. Rzekome nieistnienie gatunków   Coyne   2020-10-05
Klasyczna historia skorygowana: porosty to grzyby + glony + drożdże (inne grzyby)   Coyne   2016-08-05
Homo floresiensis, hominin “hobbit”, w Internecie   Coyne   2016-11-25
No pasarán    Tonhasca Júnior   2023-03-04
Strzelby, zarazki, maszyny to zdecydowanie antyrasistowska książka. Dlaczego lewica jej nie kocha?   Barnett   2021-10-13
„ Całujące się” koralowce złapane in flagranti   Yong   2016-07-28
”Sygnalizowanie cnoty” może nas irytować. Cywilizacja byłaby jednak bez niego niemożliwa    Miller   2019-09-13
A jednak chorują na raka    Łopatniuk   2016-02-13
Czyste okrucieństwo cięć w pomocy żywnościowej   Lomborg   2017-08-07
Dalszy spadek zgonów z powodu raka   Novella   2019-02-04
Dlaczego mamy alergie?   Zimmer   2016-01-28
Dlaczego sądy nie powinny rozstrzygać o nauce     2018-12-13
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Dziennik z Mozambiku: Demony w kurzu   Naskręcki   2018-03-30
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Gigantyczne “paleonory” wykopane przez wymarłe ssaki   Coyne   2017-06-29
Grupy anty-GMO przegrywają sprawę sądową w Nigerii    i Nkechi Isaak   2022-07-30
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Kiedy zapada noc i ziemia jest ciemna   Tonhasca Júnior   2023-02-10
Kilka lekcji z rosyjskiej rewolucji. Jak kuszący radykalny nihilizm prowadzi do ekstremizmu   Geifman   2021-03-22
Komisja Europejska ukrywa naukę o pszczołach   Ridley   2017-05-03
Malaria pachnąca cytryną    Zimmer   2015-04-07
Małpo ty moja   Koraszewski   2015-04-17
Metamorfozy    Júnior   2022-04-09
Minęło 40 lat od wydania „Samolubnego genu” – śmiała książka Richarda Dawkinsa ostała się próbie czasu   Ridley   2016-02-17
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Nowe badanie wskazuje na jednego oszusta   Coyne   2016-08-18
Nowy i dziwaczny rodzaj mimikry: nasiona rośliny naśladują kształt i zapach odchodów zwierzęcych, by ułatwić roznoszenie ich przez żuki gnojowe   Coyne   2015-10-20
O porażkach wolności i lęku przed nauką   Dennett   2016-05-20
O rzeczywistości rasy i odrazie do rasizmu    i Brian Boutwell   2017-09-04
Obniżenie poprzeczki dla tradycyjnej medycyny chińskiej dla ideologii i zysku     2017-12-29
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Osobisty mikrobiom w cyfrach   Zimmer   2014-08-14
Ostrogony nie są naprawdę “żywymi skamieniałościami”    Coyne   2015-07-29
Palestyńska intersekcjonalność z nazistami   Frantzman   2017-07-08
Pochwała ignorancji, czyli wiem, że nie wiem   Cullen   2017-01-11
Przykre niespodzianki, czyli czerniak i siwizna   Łopatniuk   2015-08-01
Przypuszczalnie złamana kość    Coyne   2015-06-04
Rozum i Wiara IICzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-22
Ryba z biodrami   Mayer   2016-03-30
Siedem narzędzi myślenia   Dennett   2014-11-19
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Tako rzecze antyszczepionkowa “wojowniczka mama”, Brittney Kara: jeśli szczepionki są tak wspaniałe, to dlaczego nie wspomina ich Biblia?     2018-04-26
Twardy kwiat do zgryzienia    Tonhasca Júnior   2023-02-22
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Wątpliwi pomocnicy    Tonhasca Júnior   2023-04-08
Świetna ewolucyjna innowacjaktóra okazała się zgubna   Yong   2015-12-10
Dlaczego odmawiamy dostrzegania jaśniejszej strony, choć powinniśmy   Pinker   2018-04-17
Krew, znój, łzy i pot   Tonhasca Júnior   2023-01-19
Mądrość w pułapce autorytetu   Witkowski   2020-04-18
Po prostu nie mogę się doczekać, aby znów wyruszyć w trasę   Tonhasca Júnior   2022-10-27
Pochwała jednoznaczności   Witkowski   2019-10-29
Z perspektywy naszego kurnika   Witkowski   2020-01-16
A co to takie włochate?   Łopatniuk   2016-04-02
A genomy ciągle kurczą się…   Zimmer   2016-11-22
A teraz dobre wiadomości: Sprawy naprawdę idą w dobrym kierunku   Pinker   2015-11-24
A polać wielką wodą…   Cipiur   2019-05-18
A.N. Wilson znowu kopie Darwina, tym razem w “Times”   Coyne   2017-09-07
Adam i Ewa: dwoje, czy więcej niż dwoje przodków?   Coyne   2017-01-07
Afrykańscy naukowcy wzywają do polityki poparcia biologii syntetycznej i innych innowacji   Agaba   2021-12-02
Agroekologia zmienia biednych farmerów w biedniejszych   Muhumuza   2022-06-09
AI – asystent lekarza   Novella   2020-12-09
AI: gorąca randka z “Sydneyem ”   Gotefridi   2023-03-15
Akademicki skandal: troje badaczy umyślnie publikowało fałszywe artykuły o „badaniach żałości”, by pokazać fatalne standardy akademickie w naukach społecznych   Coyne   2018-10-12
Akcja afirmatywna w wieloetnicznym narodzie   Hyams   2020-07-17
Aktywacja telomerazy mogłaby prowadzić do leczenia samej starości   Ridley   2015-10-27
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Aktywność umysłowa nie zapobiega osłabieniu umysłowej sprawności   Novella   2018-12-15
Akupunktura jadu pszczelego: śmiercionośne znachorstwo, które może zabić     2018-04-23
Akupunktura kontra nauka, wersja lingwistyczna     2017-06-01

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk