Prawda

Sobota, 27 kwietnia 2024 - 10:38

« Poprzedni Następny »


Nadzieja w beznadziejności raz jeszcze


Andrzej Koraszewski 2024-01-31

Pierwszy szczyt poświęcony bezpieczeństwu AI, na którym zapewnienia o międzynarodowej współpracy nosiły wszystkie znamiona najlepszych tradycyjnych kabaretów.  (Źródło zdjęcia: Wikipedia.)
Pierwszy szczyt poświęcony bezpieczeństwu AI, na którym zapewnienia o międzynarodowej współpracy nosiły wszystkie znamiona najlepszych tradycyjnych kabaretów.  (Źródło zdjęcia: Wikipedia.)

Większości młodych czytelników nazwisko Nadieżdy Mandelsztam nic już nie mówi, jej książka Nadzieja w beznadziejności nie jest wznawiana, a gdyby ktoś się na to zdecydował, miałby murowane straty finansowe. Tamta walka z totalitarnym radzieckim systemem odchodzi w niepamięć. Gwarancje, że sztuczna inteligencja nie będzie wykorzystywana do celów destrukcyjnych, są tyleż warte, co gwarancje, że Pegasus może być wykorzystywany wyłącznie do zwalczania terroryzmu. Czy Barbara Nowacka zdoła poprawić polski system edukacyjny? Z różnych stron słyszę krakanie, a sam nie należę do optymistów. To zadanie jest równie trudne lub wręcz trudniejsze niż próba poprawienia polskiego systemu opieki zdrowotnej.

Czytam odpowiedź byłej już nauczycielki na apel Barbary Nowackiej o powrót do szkoły tych, którzy powiedzieli dość. Autorka artykułu pisze, że nie wróci, i że inni też nie wrócą. Ten głos mnie nie dziwi. Nie wraca się do miejsca, gdzie człowiek był niszczony, pozbawiony godności i szansy wykonywania pracy, którą kochał. Ci ludzie mają dreszcze przerażenia na samą myśl o powrocie. Uciekli z piekła i starają się o nim nie myśleć.


Barbara Nowacka nie może pozwolić sobie na pesymizm, nie ma zamiaru powiedzieć mission imposssible i zrezygnować z walki.  Kto wie, może rozmowy z tymi nauczycielami, którzy odeszli i nie zamierzają wracać, pozwoliłyby jej ustawić priorytety.


Bezmiar trudności tego zadania utrudnia strategię. Nie sądzę, żeby istniał człowiek, który ma właściwą receptę i posiada gotową odpowiedź na ustawienie hierarchii celów i pomysł na logistykę ich realizowania.


Na skrawkach papieru, notuję priorytety innych. Kto i co stawia na pierwszym miejscu. Ja sam stawiam na pierwszym miejscu politykę kadrową i dobór dyrektorów szkół. Łatwo powiedzieć. Barbara Nowacka zmieniła już kuratorów. Przypomina mi się rozmowa sprzed wielu lat z człowiekiem, który wiedząc o moich dziwnych znajomościach zapytał, czy nie znam przypadkiem jakiegoś palestyńskiego terrorysty, który wysadziłby te kuratoria w powietrze. Źle znoszę takie żarty, więc nawet nie próbowałem się uśmiechnąć, chociaż doskonale rozumiałem uczucia mojego rozmówcy.


Barbara Nowacka ma swoje priorytety, prawdopodobnie wie, że będzie popełniać błędy, jak również to, że każde jej działanie będzie natrafiało na opór. Nauczyciele, ci na dyrektorskich stanowiskach i ci szeregowi, klną na biurokrację (przeklinają również wiele innych rzeczy w tej pracy). Czy można ograniczyć zmorę kradzieży czasu na papierkową robotę? Nie wiem. To co wiem, to że armia nadzorujących oświatę biurokratów, zrobi wszystko, żeby to uniemożliwić.


Czy można powierzyć radykalną zmianę podstawy programowej innej instytucji niż tej, która narobiła bigosu? Nie wiem, nigdy nie byłem ministrem (ale wiem, że Barbara Nowacka nie ma teraz czasu na czytanie takich książek jak Yes Minister, więc jeśli nie czytała jej wcześniej, to może nie zdawać sobie sprawy z tego, co ją czeka).    


Czy można oprzeć szkołę na nauczycielu z powołania, dając mu/jej dużą swobodę działania i nagradzając za wyniki, a nie za staż? Takie próby w różnych krajach natrafiały na wściekły opór nauczycielskich związków zawodowych i jak dotąd kończyły się porażką.         


Gdziekolwiek przyglądam się dyskusji o edukacji, wszędzie powraca pytanie o obecność urządzeń elektronicznych w szkole. Nowy wspaniały świat skłania do nostalgii za coraz lepiej postrzeganą przeszłością.           


Wielu pedagogów, psychologów, dziennikarzy i polityków jest głęboko przekonanych, że mądry telefon ogłupia młode pokolenie, zmieniając dzieci w idiotów, uniemożliwia naukę w szkole, zniechęca do samodzielnego myślenia, a wraz z rozwojem sztucznej inteligencji to wszystko zmierza szybkim krokiem do apokalipsy.        


Brytyjski dziennikarz Douglas Murray próbuje zrozumieć izraelską rzeczywistość, jest na miejscu i rozmawia z kim tylko może (od premiera po przechodnia). W jednym ze swoich wywiadów opowiada o ulicznej rozmowie z przypadkowym mężczyzną około sześćdziesiątki, który powiedział mu, że musi przeprosić tych wszystkich młodych ludzi, na których patrzył jak na nieszczęście i zagrożenie dla kraju, przerażały go te istoty zagapione w swoje smartphony i zajęte tylko Tik-Tokiem i Instagramem. Teraz, kiedy widzi ich, jak sprawdzają się w bojowych warunkach, doszedł do wniosku, że się mylił. (Ja też nie mogę wykluczyć, że zbyt łatwo oceniam i że to kolejne pokolenie będzie tak samo zróżnicowane, jak wszystkie poprzednie.)           


Barbara Nowacka staje przed zadaniem budowania szkoły w świecie, którego jeszcze nie znamy. Wiemy, że to, co dotąd nazywaliśmy rewolucją informatyczną, było tylko wstępem, prawdziwa rewolucja dopiero się zaczęła i nabiera przyspieszenia.           


Biolodzy często przypominają, że ewolucja jest procesem przystosowania gatunków do środowiska, które się zmienia, procesem przystosowania do tego, co było, a nie do tego, co będzie, a to czasem okazuje się tragiczne w skutkach. Nie inaczej jest z ewolucją systemów masowej oświaty. Czy Barbara Nowacka myśli głównie o naprawie tego, co popsuli poprzednicy, czy jest w pełni świadoma, że trzeba przygotować się do funkcjonowania w nowej rzeczywistości? Sama jest informatykiem, wie o tym, co się na tym polu dzieje, więcej niż większość z nas.


Pierwsze poważne zderzenie szkoły z cyfrowym światem spowodowała epidemia Covidu i konieczność wprowadzenia nauczania zdalnego. Podczas tej epidemii bezskutecznie poszukiwałem nauczycieli, którzy dostrzegli cokolwiek pozytywnego w tym doświadczeniu. Wielu próbowało minimalizować szkody, wielu szukało możliwości najlepszej prezentacji materiałów w tej nowej formule i nowych metod kontaktu z uczniem i z rodzicami. To wszystko odbywało się w niesłychanie stresujących warunkach i z nadzieją, że da się to po prostu przeczekać i zapomnieć.            


Tymczasem ubiegły rok przyniósł skokowy rozwój sztucznej inteligencji, o której w sierpniu 2023r. polsko-amerykański ekonomista, Andrzej Lubowski pisał, że szkody, jakie media społecznościowe wyrządziły demokracji, to zabawa w piaskownicy w porównaniu z tym, jakie potencjalne zagrożenia niesie AI. 

 

Na ile sztuczna inteligencja zmieni świat? Czy rzeczywiście jest wynalazkiem, „przy którym blednie wynalazek ognia i elektryczności”? Jak będą się miały zyski w porównaniu do zagrożeń?  

 

„Naiwnemu użytkownikowi ChatGPT wydaje się – pisze Andrzej Lubowski - że ma do czynienia z niezwykle sprawnym i elokwentnym skrzyżowaniem bibliotekarza i uczonego, co skłania do bezrefleksyjnej akceptacji tego, co mu ChatGPT serwuje.”

 

Sztuczna inteligencja niesłychanie pomoże w tworzeniu innowacji, już to robi. W kilku zawodach świat przed sztuczną inteligencją to prehistoria, taka jak ręczne składanie czcionek.


Sztuczna inteligencja będzie wszędzie i na wszystkich poziomach. Będzie pomagać w tworzeniu doskonalszych lekarstw i doskonalszych kłamstw.

 

Jak przygotować powszechną oświatę do nowej rzeczywistości, która dopiero się wyłania, jak przygotować kadrę nauczycieli do posługiwania się technologią, w której uczniowie będą sprawniejsi od tych, którzy ich uczą?

 

Czy jest nadzieja w beznadziejności, czy pozostaje nam tylko oczekiwanie na wielką katastrofę?

          
Złośliwie żartuję, że mam szczęście i już się tego nie dowiem. Cieszę się, że Barbara Nowacka ma kwalifikacje pozwalające jej zajrzeć w tę przyszłość nieco głębiej niż mogą to zrobić inni. Ciekaw jestem, czy i jak dyskutuje o tym ze swoimi doradcami, co jej doradzają, jak sama próbuje zaplanować swoją bitwę o oświatę na jutro?

 

Centralne zarządzanie powoduje, że błędy decydentów zmieniają się w ogólnonarodowe katastrofy, to co w gospodarce rynkowej kończy się bankructwem przedsiębiorstwa lub kryzysem branży, w socjalizmie kończy się bankructwem państwa. Czy możliwe jest zastosowanie w oświacie metody prób i błędów? Gdybym miał coś radzić, to radziłbym szukanie utalentowanych maniaków oświaty, którzy mieliby prawo do eksperymentu i do błędu. Dobrej szkoły nie da się wymyślić przy biurku, a udany eksperyment nie zawsze daje się powielić, zadanie, przed którym stoi Barbara Nowacka jest niemal beznadziejne. Kto wie, czy to właśnie nie jest jej szansą? Nie ma innej rady, trzeba pozwolić nauczycielom pracować.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Edukacja

Znalezionych 54 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nadzieja w beznadziejności raz jeszcze   Koraszewski   2024-01-31
Czy uda się zreformować naszą edukację?   Koraszewski   2024-01-27
Zadania domowe, czyli spór o nową szkołę   Koraszewski   2024-01-25
Bieg do fraktala   Kruk   2023-06-29
“Rada ds. Wolności Akademickiej” Harvardu   Dershowitz   2023-05-13
Komunistyczna ikona podbija amerykańskie szkoły podstawowe   Mikics   2023-05-06
Były egipski minister kultury: Nieobecność Egiptu w dziedzinie osiągnięć naukowych powinna być powodem niepokoju     2023-04-10
Prawda to tylko teoria?   Koraszewski   2023-04-07
“Przebudzenie” łatwo zdefiniować. Trudniej z nim walczyć   Jacoby   2023-04-06
Gdzieś w niebie Booker T. Washington płacze   Jacoby   2023-03-09
Nielubiani przybysze z innej kultury   Koraszewski   2023-03-06
Harvard poddaje się antysemickiej bandzie   Tobin   2023-01-22
Intelektualiści, politycy i zagubiony suweren   Koraszewski   2022-12-24
Właściwy człowiek, na właściwym miejscu   Koraszewski   2022-09-06
No i wydało się...   Kruk   2022-02-12
Znaczenie akademickiej bezstronności   Beard   2022-02-02
Wielorakie źródła demokracji sadystycznej   Koraszewski   2022-02-01
Wesołych Świąt   Kruk   2021-08-26
Krytyczne myślenie w afrykańskiej szkole   Igwe   2021-03-08
Ochrona amerykańskich dzieci przed dzisiejszymi aktywistami edukacji   Hill   2021-03-03
Przekupieni: korumpowanie amerykańskich uniwersytetów   Ibrahim   2020-12-04
Ministrze, daj małpie brzytwę Ockhama   Kruk   2020-09-26
Różne drogi poznawania świata   Koraszewski   2020-09-23
Jak walczyć z wrogami wolności akademickiej   Klainerman   2020-08-20
Niedokończony projekt edukacji zdalnej   Kruk   2020-06-06
Strach przed czarami na nigeryjskich uniwersytetach   Igwe   2019-12-16
Wydział studiów antyizraelskich   Rosenthal   2019-06-30
Jak pisze się m-o-t-y-w-a-c-j-a?   Jacoby   2019-06-07
Jurassic Park à la polonaise   Kruk   2019-06-05
"Postępowi" atakują czarnego profesora jako ”rasistowskiego, seksistowskiego islamofoba”, ponieważ na czelność myśleć samodzielnie     2019-04-27
Ministerialny kult fallusa i organów kompatybilnych   Kruk   2019-02-23
Nauczyciel – nieudacznik, czy skarb?   Koraszewski   2019-02-22
Chiński problem amerykańskich uniwersytetów   Precht   2019-01-17
Kolejna szkoła waldorfska, kolejna epidemia. Co za niespodzianka!     2018-12-06
Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji   Bulut   2018-11-04
Turecka edukacja: ta sama religijna obsesja tylko gorsza   Bekdil   2018-09-26
Awaria w Zakładach Produkcji Wody Święconej   Kruk   2018-09-17
Pochwała Głupoty i wieża z kości słonowej   Koraszewski   2018-08-08
Po drugiej stronie lustra w Concordia University   Newman   2018-07-16
Propozycja powszechnego nauczania krytycznego myślenia   Igwe   2018-07-11
Rasa, klasa i nauka afirmująca nieuctwo   Koraszewski   2018-07-04
Moje trzy grosze do reformy Gowina   Koraszewski   2018-06-21
Czy małe dzieci kochają naukę?   Koraszewski   2018-06-19
O skutecznym rad sposobie   Kruk   2015-06-22
Życie jest traumatyczne, literatura też   Coyne   2015-05-20
Krytyka oparta na wiedzy   Kruk   2015-05-08
Piętaszek w cyfrowym świecie   Koraszewski   2014-04-05
Seks w małym palcu   Kruk   2014-04-04
Meandry racjonalizmu   Koraszewski   2014-01-03
Uniwersytety amerykańskie odrzucają wezwanie do bojkotu uniwersytetów izraelskich   Coyne   2013-12-27
Dzisiejsza młodzież    Koraszewski   2013-12-20
Droga do gospodarki opartej na wiedzy   Koraszewski   2013-12-05
Demokracja w rodzinnym domu   Koraszewski   2013-12-05
Kiedy człowiek ma naście lat...   Koraszewski   2013-11-17
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk