Prawda

Czwartek, 1 maja 2025 - 07:29

« Poprzedni Następny »


Powiadom znajomych o tym artykule:
Do:
Od:

Ramy uniwersalnej etyki żydowskiej


Elder of Ziyon 2025-04-13


Wspomnieliśmy o ironii tego, że wielu antysemitów dokonuje projekcji na Żydów swoich ambicji dominowania nad światem. Żydzi nie chcą kontrolować świata. (To męczące!) Judaizm jest jedną z niewielu religii, która nie zajmują się nawracaniem innych na swoją wiarę. 

 

Żydzi chcą jednak wpływać na świat. Bóg w Księdze Izajasza nazywa Izrael „światłem dla narodów” i to jest częścią żydowskiego etosu. Nie po to, aby zmusić kogokolwiek do zrobienia czegokolwiek, ale po to, aby chcieli zrobić to, co słuszne. 


Tradycyjny sposób, w jaki Żydzi postrzegali obowiązki świata nieżydowskiego, to Siedem Praw Noego, zasady wyprowadzone i opisane w Talmudzie. Obejmują one zakaz bałwochwalstwa, morderstwa, kradzieży, rozwiązłości seksualnej, bluźnierstwa i okrucieństwa wobec zwierząt, a także nakazują ustanowienie systemu sprawiedliwości.

 

Wcześniej pokrótce wspomnieliśmy Johna Seldena, genialnego angielskiego prawnika z XVII wieku, który uważał prawa Noego za podstawę prawa naturalnego – uniwersalnych prawd moralnych dostępnych za pośrednictwem rozumu. W De Jure Naturali (1640) Selden wykorzystał je do stworzenia ram prawnych, stosując je do praw własności, bezpieczeństwa osobistego i zarządzania. Jego idee wpłynęły na Johna Locke’a, kształtując dalej zasady angielskiego prawa zwyczajowego. 

 

W Ameryce James Madison – ukształtowany przez idee Seldena i Locke’a – odegrał główną rolę przy pisaniu Konstytucji. W Karcie Praw Madison umieścił zasady prawa naturalnego Seldena – sprawiedliwość, obowiązki wobec innych – w gwarancjach takich jak Pierwsza Poprawka (wolność religii, słowa) i Piąta Poprawka (należyty proces), zapewniając, że rząd będzie przestrzegać uniwersalnych obowiązków moralnych. Madison podzielał wiarę Locke’a, że istnieją już uniwersalne i boskie prawa moralne. Rozumiał, że nieuchronnie powstaną różne frakcje, które się nie zgadzają („Ukryte przyczyny odłamów są w ten sposób zasiane w naturze człowieka”), ale dobrze funkcjonująca republika może zapewnić, że żadna z nich nie będzie mogła zdominować innych. Talmudyczną analogią byłyby Dom Hillela i Dom Szammaja, dwie szkoły, które zaciekle debatowały, ale obie były postrzegane jako prawowite wyrazy prawdy. System przetrwał, ponieważ podtrzymywał zarówno uniwersalną etykę, jak i różnorodność kulturową.  

 

Nie tylko prawa Noego wpłynęły na zachodnią myśl polityczną. Sama Tora również miała wpływ. Monteskiusz zaczerpnął ideę rozdziału władzy (oddzielnej władzy sądowniczej, wykonawczej i ustawodawczej) z Księgi Powtórzonego Prawa, która opisuje hierarchiczny system sądowniczy wraz z „Sądem Najwyższym” w trudnych sprawach, oddzielonym od władzy króla. Madison odwołuje się do Monteskiusza w swoich pismach na temat rozdziału władzy. 

 

Z perspektywy Seldena i Monteskiusza te żydowskie koncepcje są interpretowane z perspektywy prawnej opartej na uniwersalnych prawdach moralnych. Wierzę, że w oparciu o pisma żydowskie musimy rozszerzyć to, czym są te koncepcje moralne, wykraczając poza prawa Noego, ale zatrzymując je jako podstawę. Koncepcje te powinny zostać upublicznione na świecie jako przedmiot poważnych badań, porównań, debat i (mam nadzieję) zaakceptowania ich. 

 

Nie jestem rabinem. Nie jestem filozofem. Nie jestem sławnym myślicielem. To, co proponuję – wyliczenie listy uniwersalnych koncepcji moralnych opartych na żydowskich źródłach – jest tak śmiałe, jak tylko można sobie wyobrazić, i nie mam żadnych kwalifikacji, by to zrobić. Ale debata jest również cenionym konceptem żydowskim. Jeśli to rozpocznie dyskusję, to już jest sukcesem.

 

Oto moje rozumienie tych koncepcji:

 

Pikuach Nefesh – Najwyższa wartość ludzkiego życia


Tzelem Elokim / Kavod HaBriyot
 – Każdy człowiek został stworzony na obraz Boga i zasługuje na godność


Emet
 – Istnieje coś takiego jak obiektywna prawda


Din/Rachamim
 (Imitatio Dei) – Naśladuj Boga w równoważeniu sprawiedliwości i miłosierdzia


Lifnei Iver
 – Postępuj uczciwie; nie pozwalaj na czyny niegodne


Lo Ta'amod / Kol Yisrael Areivim
 – Osobista odpowiedzialność za zapobieganie krzywdzie


Tzedakah / Chesed
 – Sprawiedliwość i dobroć to dwie strony tej samej monety


Lashon Hara
 – Używaj mowy etycznie i odpowiedzialnie


Derech Eretz
 – Kultura, maniery i szacunek na co dzień


Anavah / Teshuvah
 – Pokora i zdolność do zmiany


Miszpacha
 – Centralne miejsce rodziny

 

Oto kilka szczegółów na temat tych 11 koncepcji.

 

Pikuach Nefesh  – Najwyższa wartość ludzkiego życia

 

Zachowanie życia jest ważniejsze od niemal każdego innego nakazu. Życie ludzkie ma nieskończoną wartość, jest najwyższym priorytetem moralnym. Można by pomyśleć, że to oczywiste, ale staje się to trudne, gdy zrównoważymy to z życiem innych ludzi - w końcu samoobrona w celu uratowania życia jest również koncepcją żydowską. Wojna nie jest zabroniona, niektóre z nich są obowiązkowe. Ratowanie życia zakładnika teraz, gdy istnieje statystyczna niemal pewność, że uwolnieni więźniowie zabiją później więcej osób - to trudne kalkulacje moralne, i nawet ten najbardziej podstawowy ideał nie jest prosty w praktyce. Stosowanie tej zasady w sposób jednostronny nie jest moralne; to dewaluowanie życia innych, podczas gdy udaje się, że troszczy się o niektóre z nich. Wartość życia wymaga trudnych, uczciwych decyzji, a nie selektywnego współczucia, zapewnienia, że istnieje świat, w którym każde życie jest ważone z troską.

 

Tzelem Elokim / Kavod HaBriyot  – Każdy człowiek został stworzony na obraz Boga i zasługuje na godność

 

Tzelem Elokim, dosłownie „obraz Boga”, jest źródłem powszechnych równych praw. Odrzuca wszelką dehumanizację, czy to rasizm, czy obecny popularny trend demonizowania białych, heteroseksualnych mężczyzn. Co bardzo ważne, nie mówi tylko, że każdy zasługuje na szacunek – mówi, że każdy ma potencjał, by stać się naprawdę wspaniały. Sprzeciwia się tendencji przypisywania ludzi do kategorii i traktowania pewnych grup jako mniej wartościowych. Ta zasada oferuje uniwersalną etykę: dostrzegając boskość w każdym, możemy zbudować świat, w którym szacunek nie zależy od ideologii, koloru skóry czy zdolności, ale jest wrodzony naszemu stworzeniu.

 

Emet  – Istnieje coś takiego jak obiektywna prawda

 

Prawda jest związana z samym Bogiem, co czyni ją niezmienną. Podczas gdy judaizm ma wiele tekstów i powiedzeń o prawdzie, nigdzie nie akceptuje modnego współczesnego pojęcia, że każdy ma własną prawdę lub że „narracje” są równoważne prawdzie. Duża część filozofii rabinicznej jest poświęcona odkrywaniu prawdy. Ci, którzy twierdzą, że prawda jest względna, że fakty nie mają znaczenia, że każdy ma prawo do swojej prawdy, że oczywiste fałsze powinny być szanowane tak samo jak prawda, utracili nie tylko swoją moralność, ale także samą rzeczywistość. Nie da się zbudować moralnego świata, jeśli nie można się zgodzić co do podstawowych faktów. 

 

Din/Rachamim (Imitatio Dei) – Naśladuj Boga w równoważeniu sprawiedliwości i miłosierdzia

 

Rabini przez wieki przeszukiwali Torę, aby określić, kiedy Bóg wykazuje atrybut sprawiedliwości, a kiedy działa z miłosierdziem. Zrównoważenie sprawiedliwości i miłosierdzia jest boską sztuką, którą mamy naśladować. Nie odnosi się to tylko do wyroków w sądzie - osądzamy ludzi, których spotykamy każdego dnia. Ten osąd musi być łagodzony miłosierdziem, ponieważ, jak nam powiedziano, świat nie mógłby istnieć, gdyby Bóg nalegał na sprawiedliwość bez współczucia. Podobną koncepcją jest „dan l'chsaf zechut” – wątpliwości zawsze przemawiają na korzyść osądzanego. Nauczyciele, rodzice, przyjaciele - wszyscy muszą znaleźć równowagę między tymi dwoma, ponieważ miłosierdzie bez sprawiedliwości jest tak samo złe, jak sprawiedliwość bez miłosierdzia. To droga do relacji, w których ludzie czują się zarówno cenieni, jak i odpowiedzialni.

 

Lifnei Iver – Postępuj uczciwie; Nie toleruj nieuczciwości

 

„Nie stawiaj przeszkody przed niewidomym” – ta zasada dotyczy wszystkich aspektów naszego życia. Niektóre społeczeństwa stawiają na pierwszym miejscu unikanie hańby, podczas gdy społeczeństwa zachodnie bardziej dbają o unikanie poczucia winy. Różnica polega na tym, że ktoś robi coś negatywnego, o czym nikt inny nie wie. Społeczeństwa hańby nie widzą w tym żadnego problemu etycznego, dopóki nie zostaną przyłapani; społeczeństwa poczucia winy mówią, że trzeba postępować właściwie, nawet gdy nikt inny się o tym nie dowie. Prawość polega na robieniu tego, co słuszne, nawet gdy nikt nie patrzy, i upewnianiu się, że nasze działania nie sprowadzą innych na złą drogę. Postępowanie honorowe jest samo w sobie nagrodą, ale gdy wystarczająco dużo osób to robi, korzysta na tym całe społeczeństwo.    

 

Lo Ta'amod / Kol Yisrael Areivim  – odpowiedzialność osobista

 

Wielu ludzi mówi dzisiaj o prawach, ale niewielu mówi o obowiązkach. Naszą główną odpowiedzialnością są ci najbliżsi. Musimy wychować dzieci na moralnych obywateli i wspierać naszych bliskich. Ale mamy też obowiązki wobec naszych przyjaciół, a także pracowników, sąsiadów i większych społeczności. Lo ta'amod dotyczy w szczególności zapobiegania krzywdzenia innych, wkraczania, gdy widzimy kogoś w niebezpieczeństwie — niezależnie od tego, czy zagrożenie jest fizyczne, emocjonalne czy moralne. Gdy traktujemy odpowiedzialność poważnie, tworzymy sieć wsparcia. To praktyczna etyka, która buduje świat, w którym nikt nie czuje się samotny, w którym wszyscy dbamy o siebie nawzajem, zaczynając od tych najbliższych i rozszerzając dbałość na większy krąg. Żyjąc w ten sposób, zapewniamy, że troska jest prawdziwa, nie jest tylko gestem, wspierając społeczności, w których każdy czuje się chroniony i ceniony.

 

Tzedakah / Chesed  – Sprawiedliwość i dobroć to dwie strony tej samej monety

 

Tzedakah  luźno tłumaczy się jako dobroczynność, ale pojęcie to jest ujmowane bardziej jako obowiązek niż wybór. Hebrajskie słowo jest pokrewne słowom oznaczającym sprawiedliwość i prawość. To więcej niż odpowiedzialność w Lo Ta'amod - nie możemy odwrócić się od tych, którzy potrzebują pomocy. Pomaganie ludziom, którzy rozpaczliwie tego potrzebują, nie powinno być pozostawione innym; jeśli mamy możliwość, musimy to zrobić. Chesed to akty dobroci, takie jak odwiedzanie chorych, wolontariat i wszystkie aspekty pochówku.

 

Lashon Hara – Używaj mowy etycznie i odpowiedzialnie

 

Judaizm kładzie ogromny nacisk na moc i odpowiedzialność mowy. Słowo jest tym, jak Bóg stworzył świat. W ramach halachy zasady dotyczące tego, co wolno lub czego nie wolno mówić (lub nawet gestykulować lub robić minę) o innej osobie, zajmują całe tomy. Prawdziwość słów nie jest obroną. Te zasady dotyczą tym bardziej mediów społecznościowych, gdzie negatywne słowa mogą być rozprzestrzeniane natychmiast i bezpowrotnie. Plotki niszczą życie.

 

To jest prawdopodobnie największa różnica między etyką żydowską a kulturą Zachodu. Istnieje napięcie między zakazem lashon hara a wolnością słowa, ale nie są one sprzeczne: to, że coś można powiedzieć, nie oznacza, że słuszne jest powiedzenie tego. Buduj ludzi, nie niszcz ich.

 

Derech Eretz  – Kultura, maniery i szacunek na co dzień

 

Popularnym zwrotem jest „Derech Eretz poprzedza Torę”, a wielu komentatorów traktuje to dosłownie. Szacunek i maniery były uważane za ważne nawet poza żydowskimi ramami prawnymi. Derech eretz to wykraczanie poza konkretne zobowiązania prawne, takie jak podziękowanie kierowcy autobusu lub pakowaczowi zakupów, powitanie wszystkich z uśmiechem, słuchanie z szacunkiem osób, które same mogą nie mówić z szacunkiem, oddzielanie posłańca od przesłania.

 

Anavah / Teshuvah  – Pokora i zdolność do zmiany

 

Mówi się, że mistrz chasydzki z XVIII wieku zawsze trzymał dwie notatki, po jednej w każdej kieszeni. Jedna z nich mówiła: „Dla mnie świat został stworzony”. Na drugiej napisał biblijną frazę „Jestem tylko prochem i popiołem”. 

 

Pokora nie oznacza poniżania siebie ani braku szacunku do siebie. Oznacza ona poznanie i zrozumienie swojego miejsca w społeczeństwie i na świecie. Kiedy nie ma nikogo innego, kto zrobi to, co trzeba zrobić, zrób to sam. Zawsze jest ktoś mądrzejszy, silniejszy, szybszy, bardziej wykwalifikowany niż ty; wykorzystuj swoje umiejętności w najlepszy możliwy sposób, ale nie zachowuj się jak samochwała. 

 

Teshuvah to skrucha, kluczowa część judaizmu. Przyznaj się do swoich błędów, szukaj przebaczenia i postaraj się zachowywać lepiej następnym razem. Podobnie jak wszystkie te idee moralne, łatwiej powiedzieć niż zrobić. Ale ludzie szanują tych, którzy przyznają się do błędów, o wiele bardziej niż tych, którzy próbują je ukryć.

 

Mishpacha  – centralne miejsce rodziny

 

Twoim głównym obowiązkiem jest rodzina. Rodzina to miejsce, w którym uczysz się miłości, wartości, odpowiedzialności i wsparcia. Rodzice nie mogą dać swoim dzieciom lepszego prezentu niż zapewnienie im kochającej rodziny, która zawsze jest dla nich; dzieci muszą nauczyć się szanować swoich rodziców i dziadków. Rodzina jest kamieniem węgielnym silnego społeczeństwa. Nie jest przypadkiem, że marksizm jest przeciwko rodzinie, ani że sekty próbują oddzielać jednostki od ich rodzin. Złośliwe ruchy chcą odciągnąć ludzi od wartości, z którymi dorastali. 

 

Możesz być zaskoczony, że „Szalom – Pokój” nie ma na tej liście. Dzieje się tak, ponieważ lista ma być praktyczna, a nie abstrakcyjna lub podatna na nadużycia poprzez błędną interpretację. Ale, jak mówi Księga Przysłów, „Jej drogi są drogami przyjemności, a wszystkie jej ścieżki wiodą do pokoju”. Gdyby ludzie starali się ucieleśniać te idee, pokój byłby tego wynikiem. (Podobnie, w klasycznym judaizmie koncepcja „tikkun olam” polega na tym, że świat jest naprawiany poprzez życie zgodnie z tymi wartościami.)

 

Oprócz tych podstawowych wartości moralnych judaizm dostarcza ram, które można wykorzystać w sytuacjach, kiedy te wartości się zderzają. Jak wspomnieliśmy, judaizm nie unika trudnych pytań – zmaga się z nimi. Odpowiedź na pytanie dla jednego może być inna niż dla drugiego. Jest przeciwieństwem dogmatu. 

 

Większość innych systemów moralnych, które badaliśmy, zawiera samouwielbienie, uproszczenia i/lub ekstremizm. Żydowski kodeks moralny jest przeznaczony do samodoskonalenia, obejmuje złożoność i próbuje znaleźć drogę środka.

 

Czy nie wolałbyś żyć w świecie osobistej odpowiedzialności, szacunku i życzliwości zamiast w świecie przesiąkniętym poczuciem własnej wyższości, przywilejami i fetyszyzacją cierpiętnictwa?

 

Link do oryginału: https://elderofziyon.blogspot.com/2025/04/a-framework-of-universal-jewish-ethics.html

Elder of Ziyon, 6 kwietnia 2025

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Grosik Romana Kolarzowa 2025-04-13


Notatki

Znalezionych 2922 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Guardian” przedstawia antysemityzm na kampusach jako wytwór naszej wyobraźni   Levick   2025-04-29
Zachód znów wpada w pułapkę Iranu   Rafizadeh   2025-04-28
Jak ekstremizm maszeruje bez przeszkód   Bryen   2025-04-28
Vermont, Mohsem Mahdawi i tabun użytecznych idiotów   Collier   2025-04-25
Azerbejdżan: rozszerzenie Porozumień Abrahamowych   Sherman   2025-04-24
Dwa pełne lata piekła w Sudanie   Fernandez   2025-04-23
Szalona kampania mająca na celu dekryminalizację Hamasu   O'Neill   2025-04-21
Najnowsza próba podważenia Izraela? Wykorzystywanie palestyńskich chrześcijan   Bard   2025-04-20
Sytuacja kryzysowa kanadyjskich Żydów   Hecht   2025-04-19
Sahel: rodzące się centrum globalnego islamizmu   Haug   2025-04-19
Drodzy uprzejmi Żydzi i inni o mentalności „Nie chcę się do tego mieszać”:To nie działa.   Finlayson   2025-04-17
Żydowska ambiwalencja w walce z antysemityzmem   Bard   2025-04-17
Biesy napadają raz jeszcze   Koraszewski   2025-04-16
Zapomniana wojna w Sudanie ujawnia nieludzkość izraelofobii   O'Neill   2025-04-16
Zastosowanie żydowskiej perspektywy etycznej do zidentyfikowania i ujawnienia stronniczości mediów (znowu @NYTimes)     2025-04-15
Żydowska etyka polityczna: projekt dla sprawiedliwych     2025-04-14
Realistyczne spojrzenie na kolonializm osadniczy   Finlayson   2025-04-14
Ramy uniwersalnej etyki żydowskiej     2025-04-13
Trump i pułapka Najwyższego Przywódcy   Taheri   2025-04-13
Antyglobalista w Białym Domku   Koraszewski   2025-04-12
Etyka żydowska: wróg każdej wadliwej filozofii     2025-04-11
Udawanie rozbrajania Hezbollahu nic nie pomoże   Abdul-Hussain   2025-04-10
Wojna ONZ z sukcesem Żydów     2025-04-10
Ludobójcza krucjata Iranu     2025-04-09
Trzydzieści lat temu Izrael deportował przywódców Hamasu. Świat zmusił Izrael do przyjęcia ich z powrotem   Greenfield   2025-04-09
Turcja idzie w ślady demokracji z tradycjami   Koraszewski   2025-04-08
Nazistowski supersesjonizm: unicestwienie żydowskiej „antyrasy”     2025-04-08
Wojna socjalizmu z Żydami – od Marksa do dzisiaj     2025-04-07
Zbrodnia to niesłychana   Koraszewski   2025-04-06
Czy rząd USA ma prawo stawiać warunki finansując uniwersytety?   Dershowitz   2025-04-05
Palestyńscy mężczyźni dopuszczają się przemocy wobec kobiet, ale winą obarcza się Izrael   Levick   2025-04-05
Turcja: moment neoosmański   Fernandez   2025-04-04
Jak świecki progresywizm stał się moralnie regresywny     2025-04-04
Samą istotą palestynizmu jest supersesjonizm     2025-04-03
Zawsze przyczyna, nigdy skutek   Malicki   2025-04-02
Tożsamość w czasach zarazy   Koraszewski   2025-04-01
Sprawiedliwość społeczna i supersesjonizm     2025-04-01
Gaza, Trump, prawda i… „transfer”   Sherman   2025-03-31
Nie ma różnicy między “politykami” Hamasu a jego terrorystami   Toameh   2025-03-30
UE musi przestać podważać starania o uratowanie jej samej   Rafizadeh   2025-03-29
Rządy terroru w Bangladeszu: w stronę kolejnego islamistycznego centrum w Azji Południowej?   Bulut   2025-03-28
Jednolita teoria pola antysemityzmu     2025-03-27
Irak: Nieustające ataki na Jazydów   Bulut   2025-03-26
Dają nam słowo Hamasu, że piszą prawdę i tylko prawdę   Koraszewski   2025-03-26
Nie licz na to, że Arabowie odbudują Gazę lub pomogą Palestyńczykom   Toameh   2025-03-25
Jedna wojna ale w różnych odsłonach   Bryen   2025-03-23
Sieć kłamstw Hamasu i współudział mediów (w tym @NYTimes)     2025-03-22
Najwyższy czas usunąć biurokrację ONZ sprzyjającą Hamasowi   Cohen   2025-03-21
Palestyńczycy: “Giniemy z powodu Hamasu”   Toameh   2025-03-21
Dziwaczne zainteresowanie Mahmoudem Khalilem   Fitzgerald   2025-03-20
Kolejne kłamstwa ONZ na temat Izraela   O'Neill   2025-03-18
„Negocjator” USA w sprawie zakładników mówi, że Hamas chce pokoju, oferuje „15-letni rozejm” i odbudowę Gazy przez USA   Greenfield   2025-03-17
MKCK nie jest neutralny w żadnym sensie. Jest pro-Hamas     2025-03-16
Biden obiecał, że pomoc nie trafi do Hamasu. Działania USAID, które miały zapewnić realizacje tej obietnicy, były kiepskim żartem     2025-03-13
Wysokie notowania kryptoracjonalizmu   Koraszewski   2025-03-12
Przeczytajcie konstytucję Iranu i obalcie reżim   i Bill Siegel   2025-03-11
Jak Hamas uzyskał zawieszenie broni w Ramadanie bez uwolnienia zakładników   Frantzman   2025-03-11
Przywłaszczanie słów Goldy Meir   Oz   2025-03-10
Papież Franciszek ignoruje dżihadystyczną masakrę w kościele   Greenfield   2025-03-09
Prawie jeden na trzech Demokratów i prawie połowa młodych ludzi w USA popiera Hamas a nie Izrael     2025-03-08
Talibanizacja Bangladeszu   Bulut   2025-03-08
Reżim Iranu: Dlaczego dyplomacja i układy zawsze zawodzą   Rafizadeh   2025-03-07
Jak wyjaśnić wydarzenia z tego weekendu?     2025-03-04
Irytujący czubek góry lodowej   Koraszewski   2025-03-04
Hunter College poszukuje wykładowcy     2025-03-03
Dyplomaci, pokerzyści i matematycy   Koraszewski   2025-03-02
Stawianie czoła terroryzmowi i przesłanie wiadomości   Collins   2025-03-01
Tajemnica popularności sprawy palestyńskiej   Koraszewski   2025-02-28
Hamas zachowuje się tak, jakby Izrael nie był już tym, czym był kiedyś   Frantzman   2025-02-28
Przekręcanie słów w świadomości społecznej   Koraszewski   2025-02-26
ZEA obiecuje 200 milionów dolarów na wsparcie Sudanu   Williams   2025-02-26
Gaza. Plan Trumpa i trochę kontekstu   Anderson   2025-02-24
Nieunikniona konieczność wyciągnięcia wniosków o społeczeństwie palestyńskich Arabów   Tobin   2025-02-23
Dzień po zakończeniu pierwszego etapu zawieszenia broni w Gazie   Koraszewski   2025-02-23
Biznes poszukiwania rozwiązań   Bryen   2025-02-21
Trump ma rację, a @NYTimes myli się w sprawie usuwania materiałów wybuchowych w Gazie     2025-02-20
Haniebna reklama wykupiona przez Żydów w „New York Times”   Chesler   2025-02-19
Sokrates, Trump i Ukraina   Koraszewski   2025-02-18
Artykuł w katarskiej gazecie rządowej: Hamas wyłonił się jako zwycięzca z nienaruszoną siłą, armią i bronią; ludność Gazy nigdy jej nie opuści     2025-02-18
Strategia przetrwania reżimu irańskiego: opóźnić, oszukać, przetrwać Trumpa   Rafizadeh   2025-02-17
Proste pytanie, które pokazuje szkodliwość @UNRWA     2025-02-16
Jak bardzo nadal jest z nami?   Koraszewski   2025-02-16
Długa “Czarna Ręka” i 7 października   Collier   2025-02-15
Rozpoczął się niezwykle ważny proces   Spencer   2025-02-14
Burza piaskowa na Bliskim Wschodzie   Koraszewski   2025-02-13
Krytycy Trumpa chcą uczynić Amerykę bezpieczną dla antysemitów   Tobin   2025-02-13
Prawo do istnienia Spośród ponad 200 państw w systemie międzynarodowym, przetrwanie tylko jednego – państwa Izrael – wydaje się być kwestią dyskusyjną.   Cohen   2025-02-10
Liban i Izrael powinny zacząć rozmawiać o pokoju. Wojna Izraela, która zmiażdżyła Hezbollah, dała Libańczykom szansę. Powinni ją wykorzystać   Abdul-Hussain   2025-02-09
Kłamią i wiedzą, że kłamią   Koraszewski   2025-02-08
Koniec „Palestyny” Donald Trump przypomina światu, że idee mają termin zdatności do użycia   Smith   2025-02-07
Dlaczego Autonomia Palestyńska nie jest zdolna do sprawowania władzy w Gazie   Toameh   2025-02-07
Syria ma nowego autokratę, Szaraa przyznał sobie tytuł „prezydenta”   Abdul-Hussain   2025-02-06
Hamas i Czerwony Krzyż   Steinberg   2025-02-05
Trump ma rację, pozwalając Palestyńczykom opuścić Gazę   Tobin   2025-02-04
USA wysłały ponad 3 miliardy dolarów “armii” Hezbollahu   Greenfield   2025-02-02
Kłamstwo relatywizmu kulturowego. Nie jesteśmy tacy sami   Finlayson   2025-02-01
Dla zapewnienia pokoju na Bliskim Wschodzie, Trump musi przenieść amerykańską bazę lotniczą Al-Udeid z Kataru do Zjednoczonych Emiratów Arabskich   Williams   2025-02-01
Wykład, którego nie było    Koraszewski   2025-01-31
Palestyńczycy, którzy chcą zacząć nowe życie gdzie indziej, powinni mieć taką szansę     2025-01-31
Iran i zabawa w układanki   Taheri   2025-01-30

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk