Prawda

Sobota, 19 stycznia 2019 - 17:26

« Poprzedni Następny »


Zapomnij o rozwiązaniu w postaci dwóch państw: nieszablonowe myślenie o konflikcie izraelsko-palstyńskim


Daled Amos 2018-12-21

Ziad Sabateen pośrodku, po prawej Inon Dan Kehati, a po lewej David HaIvri, osadnik i przywódca syjonistyczny. Zdjęcie: Bennett Ruda
Ziad Sabateen pośrodku, po prawej Inon Dan Kehati, a po lewej David HaIvri, osadnik i przywódca syjonistyczny. Zdjęcie: Bennett Ruda

Konwencjonalna mądrość mówi, że najlepszą szansą na pokój na Bliskim Wschodzie między Izraelem a palestyńskimi Arabami jest rozwiązanie w postaci dwóch państw. Jeśli to się nie uda, pozostaje rozwiązanie w postaci jednego państwa. Oczywiście, problem polega na tym, że dziesięciolecia dążenia do rozwiązania w postaci dwóch państw nie przyniosły niczego poza okresami nasilonej przemocy.

Z drugiej strony, ma to tę zaletę, że pozwala ludziom po drugiej stronie świata rozprawiać o tym, co jest najlepsze dla Izraela i Arabów bez konieczności życia w tym regionie, rozumienia sytuacji ani znoszenia konsekwencji ich nieproszonych porad.


W rzeczywistości są pomysły na pokój, o których dyskutują ludzie, których sprawa dotyka bezpośrednio, Izraelczycy i Palestyńczycy, a te rozwiązanie nie mówią ani o rozwiązaniu w postaci jednego państwa, ani o rozwiązaniu w postaci dwóch państw.


Niezwykły arabski działacz na rzecz pokoju


Ziada Sabateena, kiedy był młodszy, wypełniał gniew i nienawiść do Izraela za to, co widział jako kradzież arabskiej ziemi. Kiedy w 1982 r. wybuchła Pierwsza Intifada, dołączył do przemocy.  

Sabateen został aresztowany i przez 5 lat siedział w izraelskim więzieniu. Patrząc wstecz, okazało się to fortunne.

W więzieniu Sabateen rozmawiał z współwięźniami: lekarzami, inżynierami i innymi Arabami o tym, jak zachowywać się wobec Izraela. Doszli do wniosku, że zamiast polegać na przemocy, miało więcej sensu zwrócenie się ku działaniom bez przemocy i rozpoczęcie dialogu z Izraelczykami.  

Stworzyli grupę, którą nazwali ”Kombatanci dla pokoju”, która składała się z byłych żołnierzy z obu stron. Popierali rozwiązanie w postaci dwóch państw i działali na rzecz równości praw.


Osadnicy dla pokoju


W tym mniej więcej czasie Ziad Sabateen spotkał rabina Menachema Fromana.

Rabin Froman, który zmarł w 2013 roku, był „osadnikiem” i członkiem założycielem Gusz Emunim – prawicową grupą ortodoksyjnych Żydów, oddanych osiedlom. Froman był rabinem Tekoa na Zachodnim Brzegu.

Był także działaczem na rzecz pokoju i negocjatorem z bliskimi więzami z palestyńskimi przywódcami.

Sabateenowi spotkanie z rabinem Fromanem i bywanie u niego w domu pomogło rozwiać stereotyp religijnego Żyda jako ekstremisty i wichrzyciela. Z czasem przestał nawet nazywać ich „osadnikami” – co jest pejoratywnym określeniem -  i zaczął mówić o nich „sąsiedzi” lub „mieszkańcy”. Wraz z rabinem Fromanem Sabateen był jednym z pierwszych, którzy propagowali kontakty w współpracę w Judei i Samarii.


Dom


W 2014 r., rok po śmierci rabina Froman, Inon Dan Kehati stworzył nową grupę, której członkiem jest Sabateen: Dom.

<span>Logo grupy Dom</span>
Logo grupy Dom

Dom, zarejestrowany jako NGO od 2015 r., definiuje się jako:

żydowsko-izraelsko-arabsko-palestyńska platforma, która jest otwarta dla każdej społeczności z całej Ziemi Świętej, w celu rozwijania i promowania włączającej dyskusji, działań między społecznościami i politycznego postępu, aby dać mieszkańcom tej ziemi bezpieczeństwo, godność i wolność, na jakie każdy człowiek zasługuje we własnym domu.

„Dom” zajmuje się budowaniem zaufania.

Ta grupa jest oddolną organizacją, pracującą z ludźmi, których to dotyczy bezpośrednio i osobiście. Uważają, że wiele problemów powoduje zewnętrzna ingerencja i pieniądze przychodzące ze Stanów Zjednoczonych i z Unii Europejskiej, a ci, którzy żyją na tej ziemi, ponoszą kosztowne konsekwencje tych ingerencji. Mówią o pieniądzach, które idą do Autonomii Palestyńskiej i znikają oraz o pieniądzach wysyłanych przez Iran Hamasowi. Palestyńscy Arabowie widzą korupcję.   

Podczas gdy „Dom” nie chce zewnętrznej ingerencji ludzi, którzy nie są ani Żydami, ani Palestyńczykami i nie żyją w tym kraju, z wdzięcznością przyjmują wsparcie swoich starań od innych, którzy jednak nie mają żadnego głosu w sprawie podejmowanych decyzji.  


Praca razem


„Dom” pracuje nad wspólnymi programami, które tworzą życzliwość między Izraelczykami a palestyńskimi Arabami – programami takimi jak Czyszczenie nienawiści, gdzie wszyscy razem zbierają śmieci w społecznościach żydowskich i arabskich. To wydaje się małą rzeczą, ale kluczem jest życzliwość tworzona przez wspólną pracę dla wspólnego dobra, co naświetla wspólne postrzeganie świętości tej ziemi. Bardziej akceptują siebie wzajemnie dzięki oddaniu ziemi.  




Kehati mówi, że 80 procent palestyńskich Arabów, z którymi rozmawiał (między 1 a 2 tysiące) popiera to. Spośród Izraelczyków w Judei i Samarii, z którymi rozmawiał, 30-40% popiera pracę „Domu”.

To nie znaczy, że reszta jest przeciwna, ale obecnie nie popierają tej działalności.  

Kehati tłumaczy to problemem percepcji: ponieważ pracuje z Arabami, niektórzy widzą go jako rodzaj lewicowca – co czyni go podejrzanym w ich oczach.  

Obecnie „Dom” nie jest uważany nawet za małego gracza wśród tych, którzy prezentują inne opcje do rozwiązania w postaci jednego państwa i rozwiązania w postaci dwóch państw.  Inni nie uważają ich ani za lewicę, ani za prawicę, choć „Dom” chciałby być uważany za jedno i drugie. Nie widzą siebie jako część „Przemysłu Pokoju”, ani nie interesuje ich wspólne siedzenie, śpiewanie kumbaya i jedzenie humusu – chcą prawdziwej dyskusji między rzeczywistymi ludźmi, którzy reprezentują ich tożsamość.  

Tutaj jest próbka ich działań z 2016 roku:



Wartości i cele


Konkretnie, misją jest przywrócenie izraelskiej suwerenności na całej Judei, Samarii i Gazie, tworząc federalną strukturę, która da palestyńskim Arabom i wszystkim mieszkańcom zarówno równe prawa obywatelskie, jak prawa polityczne. Prawa obywatelskie obejmują wolność poruszania się, studiowania, gdzie się chce, pracy, gdzie się chce i życia, gdzie się chce, jak na przykład w dużych miastach. Palestyńscy Arabowie z Betlejem mogliby mieszkać w Jaffie, Hajfie, Akko i Jerozolimie – tak jak Żyd z Tel Awiwu mógłby mieszkać w Hebronie, Betlejem lub Ramallah. Prawa polityczne obejmują głosowanie do Knesetu.

Ponieważ w Judei i Samarii jest 1,5 do 2,5 milionów Arabów, którzy nie znają demokratycznego systemu rządzenia, byłyby 3 opcje:

o  Ci, którzy spełniają obowiązki wobec państwa, takie jak służba w wojsku, albosłużba zastępcza oraz płacą podatki – otrzymaliby zarówno pełne prawa obywatelskie, jak pełne prawa polityczne.
o  Ci, którzy nie są skłonni do tego by dawać wkład w państwo Izrael ani w armii, ani przez służbę zastępczą i odmawiają płacenia podatków, nie otrzymaliby praw politycznych, a tylko pełne prawa obywatelskie. To samo dotyczyłoby Mea Szearim. Jeśli nie wypełniasz obywatelskiego/politycznego obowiązku wobec systemu, nie otrzymujesz praw politycznych od państwa.
o  Ci, którzy dołączą do dżihadu i będą walczyć przeciwko Żydów w Ziemi Izraela, nie będą mieli miejsca w Państwie i zostaną deportowani.  

Chodzi o stworzenie potencjalnego startu do integracji Palestyńczyków w Izraelu nie jako wrogów, ale jako dających wkład członków i o związanie ich losu z Izraelem.

Jest to długoterminowa idea, ale ma zaletę wciągania ludzi, których ten plan dotyczy bezpośrednio, pomijając polityków – w Izraelu, na terytoriach palestyńskich i na Zachodzie – którzy nie muszą radzić sobie z konsekwencjami swoich działań.

Być może, nie jest to pora na taki plan, ale co najmniej jest to początek idei, która może urosnąć w coś większego.

 

Forget About The Two-State Solution: Thinking Outside The Box About Israeli-Palestinian Peace

Elder of Ziyon, 12 grudnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

Daled Amos
(Bennet Ruda) 


Izraelski bloger piszący o historii i problemach Bliskiego Wschodu, a w szczególności Izraela.  http://daledamos.blogspot.com/

 


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
1. Kontrola ziemi MEF 2018-12-21


Notatki

Znalezionych 1207 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowe ”Monachium” Europy: Iran   Meotti   2019-01-16
Inna intersekcjonalność: ofiary islamu   Levin   2019-01-13
Pozostawianie ubogich tego świata w ciemności jest niemoralne   Lonborg   2019-01-12
Refleksje wokół kontrowersji na University of Michigan   Landes   2019-01-11
Dzieci Rewolucji Kulturalnej   Banker   2019-01-11
Duch pionierski Palestyńczyków   Shaw   2019-01-09
Jesteś tym, co czytasz, czego słuchasz, co  oglądasz   Koraszewski   2019-01-04
Polska - Szwecja - Ukraina   Garczyński-Gąssowski   2019-01-03
Przemysł produkcji kłamstw   Herf   2019-01-01
Romantyczna sztuka nierządu   Koraszewski   2018-12-31
Odpowiedź Mariam Barghouti, której ”Forward” nie wydrukuje   Landes   2018-12-29
Litera środowiskowej narracji, czy duch prawdy?   Koraszewski   2018-12-27
 Szpital za pokojową nagrodę Nobla   Frantzman   2018-12-26
Arabski historyk przyznaje, że nie ma palestyńskiego narodu   Bergman   2018-12-25
Zapomnij o rozwiązaniu w postaci dwóch państw: nieszablonowe myślenie o konflikcie izraelsko-palstyńskim     2018-12-21
Nowy wspaniały świat, czyli ludzie w sieci   Koraszewski   2018-12-20
Nowa Inkwizycja   Glick   2018-12-20
Młodzież pyta, prezydent Egiptu odpowiada     2018-12-19
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Terror zapłatą za ludzkie zachowania   Flatow   2018-12-16
Zabijanie żydowskich dzieci!   Sherman   2018-12-13
Dlaczego prasa zwraca mniejszą uwagę na mordowanie dziennikarzy nie nazywających się Chaszodżdżi   Baum   2018-12-12
Ciemności znowu kryją ziemię   Koraszewski   2018-12-11
Palestyńczycy, o których nikt nie mówi   Tawil   2018-12-09
ONZ odrzuca rezolucję potępiającą terroryzm Hamasu   Koraszewski   2018-12-08
Sprawa palestyńska jest „islamska”     2018-12-07
Gdzie był UNIFIL, kiedy Hezbollah kopał tunel terroru?   Amos   2018-12-06
Pryncypialność i elastyczność w rozwiązywaniu problemów społecznych   Koraszewski   2018-12-05
Kindertransport – okazjonalna wielkoduszność   Gur   2018-12-04
List dra Denisa MacEoina do Edinburgh University Students' Association   MacEoin   2018-12-02
"Palestyna" urojona   Chesler   2018-12-01
Izrael i Jazydzi   Frantzman   2018-11-29
Nowy niebezpieczny zakręt Unii Europejskiej   Murray   2018-11-27
Kochaj Bliźniego   Lewin   2018-11-26
Żydzi Afryki Północnej pod rządami muzułmańskimi   Blum   2018-11-25
Jak saudyjskie „dary" dla amerykańskich uniwersytetów wybielają religię   Ibrahim   2018-11-23
Bardzo głupia decyzja Airbnb   Maroun   2018-11-22
”Independent”: 3700 słów przyjaznej Hamasowi propagandy   Levick   2018-11-20
Palestyńskie groźby wobec arabskiej normalizacji stosunków z Izraelem   Toameh   2018-11-17
Skandal za kulisami zakazu neonikotynoidów   Ridley   2018-11-17
Powyborcza zaduma: Dokąd zmierzasz Ameryko? Dokąd zmierzacie amerykańscy Żydzi?   Chesler   2018-11-14
Sto lat nowej Europy   Koraszewski   2018-11-13
Antysemityzm jest przede wszystkim nienawiścią, polityka jest tylko wymówką     2018-11-11
Jak Izrael mógłby zwyciężyć w dzisiejszym asymetrycznym konflikcie   Rosenthal   2018-11-10
Mord w Stambule i walka o supremację w świecie sunnickim   Carmon   2018-11-08
Brutalne przebudzenie z palestyńskiego snu   Kedar   2018-11-06
Jesień oświecenia, czyli powszechne zniechęcenie do logiki   Koraszewski   2018-11-05
Pakistan: Asia Bibi uniewinniona po latach oczekiwania na śmierć za ”bluźnierstwo”   Meotti   2018-11-01
Funkcjonariusz z Gazy: HAMAS i FATAH zamienili naszych ludzi w żebraków   Toameh   2018-10-30
”Saudyjska afera” w Stambule ujawnia rywalizację sunnicko sunnicką   Bekdil   2018-10-27
Orzeczenie sprzeczne z rozsądkiem   Yemini   2018-10-26
Prawo, religia i sekularyzacja  w Nigerii   Igwe   2018-10-22
Chrześcijanie skazani na śmierć pod prawem szariatu   Rafizadeh   2018-10-22
Czasem Internet może korygować fake news, a nie tylko je szerzyć   Gross   2018-10-21
Kiepsko skrywany antysemityzm Facebooka   Maroun   2018-10-16
Turcja buduje meczety, likwiduje chrześcijaństwo   Bulut   2018-10-15
Skrzyżowanie Netzarim i narodziny Fake News   Landes   2018-10-14
Wierzę tej palestyńskiej nastolatce   Flatow   2018-10-12
Polityczne paradoksy więzi niemiecko-izraelskich   Sucharewicz   2018-10-11
Narodowe prawo Izraela i palestyńskie kłamstwa   Tawil   2018-10-10
Czy oczekiwanie od Arabów mniej niż od Żydów jest w porządku?   Maroun   2018-10-09
Dzisiaj opublikowana książka   Novella   2018-10-09
”Antysyjonizm” traktuje o Żydach, głupcze!   Tsalic   2018-10-08
Szwecja – schronieniem przestępców   Bergman   2018-10-07
A gdyby Kavanaugh był libaralnym muzułmaninem oskarżonym o terroryzm?   Dershowitz   2018-10-06
Na marginesie tegorocznej Nagrody Pokojowej Nobla     2018-10-06
Przekłuwanie mitu palestyńskich uchodźców   Rosenthal   2018-10-05
Chińska medycyna i policja myśli   Novella   2018-10-05
Trzy „nie” Palestyńczyków: co mają na myśli   Tawil   2018-10-04
Uderzający rasizm Autonomii Palestyńskiej   Bergman   2018-10-03
”Antyimperializm” i apologetyka morderstwa   Sixsmith   2018-10-03
Kto napisał te słowa o Jerozolimie?   Gross   2018-10-02
Samobójcza nienawiść Europy do Ameryki   Koraszewski   2018-10-01
Refleksje o Oslo i procesie pokojowym   Collins   2018-10-01
Dlaczego nie mogę krytykować własnej religii?   Rafizadeh   2018-09-30
Przywódca Hamasu przyznaje, że protesty graniczne są zainscenizowane, nikogo to nie obchodzi   Bergman   2018-09-28
Czy sztuczna inteligencja zapewni nam sztuczny racjonalizm?   Koraszewski   2018-09-25
Dlaczego Żydzi są rdzenną ludnością Palestyny – a Arabowie nie są   Amos   2018-09-25
Wyznanie: od 15 lat leczę się z islamofobii   Lindenberg   2018-09-24
Niewidomy w Betlejem   Flatow   2018-09-23
Co myślą palestyńscy Arabowie?   Roth   2018-09-21
To ”oni”, a nie ”on” zabili Ari Fulda   Peter   2018-09-20
Jak „New York Times” wybiela radykalny islam   Emerson   2018-09-18
Czas zakończyć fałszywą i krzywdzącą narrację   Rosenthal   2018-09-16
Dlaczego Clintonowie dzielili scenę z Farrakhanem?   Dershowitz   2018-09-15
Czy Facebook wspomaga radykalizm?   Rosenthal   2018-09-14
Abbas popełnia te same błędy, co Arafat     2018-09-14
Mosad w Paryżu, albo jak francuska prasa denuncjuje francuskich Żydów   Lewin   2018-09-10
Konfederacja jordańsko-palestyńska – dlaczego nie?   Yemini   2018-09-07
UNRWA i Żydzi   Julius   2018-09-06
Netanjahu, tragicznie, ma rację – Świat nie chroni słabych   Frantzman   2018-09-05
Jerozolima: dlaczego przywódcy palestyńscy mówią ”nie głosujcie”   Tawil   2018-09-04
YouTube blokuje ujawnianie antysemityzmu     2018-09-02
Podział Francji przez Macrona?   Mamou   2018-09-01
Fałszywi sojusznicy Ameryki w Zatoce    Bekdil   2018-08-31
Sfabrykowany kryzys humanitarny UNRWA   Bedein   2018-08-24
Mauretania: USA muszą żądać natychmiastowego uwolnienia przed wyborami kandydata ruchu przeciwko niewolnictwu   Blum   2018-08-23
Wielka Brytania: Dyskryminacja wobec chrześcijańskich uchodźców   Bergman   2018-08-22
Arabski dwugłos o pokoju na Bliskim Wschodzie     2018-08-21
Izrael – nie ma takiego państwa   Koraszewski   2018-08-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk