Prawda

Piątek, 17 maja 2024 - 21:04

« Poprzedni Następny »


Nauka on-line jest skuteczna


Steven Novella 2020-04-23


Kiedy wszyscy zamykamy się w domach, szczególnie kiedy tygodnie wloką się zbyt powoli, wielu ludzi szuka czegoś konstruktywnego do robienia. Oczywiście, niektórzy z nas mogą pracować z domu, inni mają kluczowe zadania i nadal chodzą do pracy, ale także wówczas spędzamy resztę czasu w domu zamiast gdzieś wyjść. To jest dobre dla mediów strumieniowych, ale zmieniło postrzeganie pewnych czynności on-line, włącznie z telezdrowiem, konferencjami on-line i nauką on-line. Ponieważ zasadniczo jesteśmy do tego zmuszeni, niektórzy ludzie, uprzednio oporni wobec tego kontaktu, odkrywają, że nie jest to takie złe. Zastanawiam się jak długo potrwa ten efekt. Czy będzie to krótkotrwały etap i szybko wrócimy do poprzednich postaw i standardów, czy też trwale zmieni to świat? Dowiemy się za kilka lat.

Tymczasem dobrze jest sprawdzać empirycznie, czy nauka on-line, na przykład, jest równie skuteczna jak nauka z osobistym kontaktem. Było to już przedmiotem wielu badań, a niedawne badanie dokłada się do tej listy. Metaanaliza z 2010 roku takich badań pokazała, że nauka on-line jest lepsza pod względem rezultatów niż tradycyjna nauka z osobistym kontaktem. Te wnioski były jednak krytykowane, ponieważ  badania skupiały się na dobrze przygotowanych studentach uniwersyteckich i nie można tego uogólniać na ludzi mniej uprzywilejowanych lub na całą populację. Ogólnie te badania wskazują, że nauka on-line jest co najmniej równa nauce z osobistym kontaktem, a w niektórych wypadkach może być lepsza.

 

To niedawne badanie zgadza się z ogólnym trendem obserwowanym w innych badaniach. Oto, co zrobili:

Eksperyment obejmował 325 studentów drugiego roku inżynierii z uniwersytetów o ograniczonych środkach. Studenci uczestniczyli w dwóch kursach prowadzonych na platformie Open Education. Przed rozpoczęciem kursu zostali losowo przydzieleni do trzech grup. Pierwsza grupa studiowała z osobistym kontaktem z wykładowcą ze swojego uniwersytetu, druga grupa oglądała wykłady on-line i uczestniczyła w dyskusjach, gdzie studenci byli osobiście obecni (tj. nauczanie mieszane), a trzecia grupa miała cały kurs on-line i komunikowała się z wykładowcą na forum kursu. 

Stwierdzili, że wszystkie trzy grupy otrzymały tę samą wiedzę mierzoną testami. Jednak grupa on-line miała nieco wyższe stopnie, ale nieco niższy poziom ogólnego zadowolenia. Niższe zadowolenie było związane z nieznajomością uczenia się on-line i pewnymi trudnościami w samodzielnym zarządzaniu czasem. To sugeruje, że studenci on-line potrzebują pewnej struktury organizacyjnej i wsparcia.  


Jest to więc mniej więcej zgodne z istniejącymi badaniami – nauka on-line jest równie dobra jak tradycyjna nauka z osobistym kontaktem, ale nie można tego zrobić bez systemu wsparcia. Ekonomiczne konsekwencje są jednak bardziej znaczące. W badaniu stwierdzono, że mieszane podejście kosztuje o 15-19% mniej na studenta, podczas gdy pełen kurs on-line kosztuje 79-81% mniej. Przy absurdalnie wysokich kosztach uniwersytetów i uczelni 80% redukcja kosztów dla osiągnięcia dokładnie tego samego wyniku w kategoria nauczenia się, brzmi wspaniale.  


Oczywiście traci się ”doświadczenie uniwersytetu”, które trudno jest ocenić ilościowo. Jednak, jak wszystkie nowe technologie, początkowo jest to wprowadzone po prostu jako zastępstwo istniejących technologii. Pierwsze samochody były zmotoryzowanymi pojazdami końskimi. Dopiero później zoptymalizowano je jako samochody. Podobnie, nauka on-line jest głównie dodatkiem do istniejącej infrastruktury wyższego wykształcenia. Wiem, że istnieją pełne uniwersytety on-line i wiele hybrydowych programów (moja żona zrobiła doktorat na hybrydowym programie) i idą one w kierunku optymalizowania wyższego nauczania przy użyciu zasobów on-line. W celu pełnego zrealizowania potencjału on-line to jest kierunek, w jakim musimy iść.  


Po pierwsze – programy on-line i hybrydowe powinny zostać uznane za równie pełnoprawne i skuteczne jak tradycyjne nauczanie. Badania potwierdzają to w wystarczającym stopniu, by akademicy starej szkoły nie mogli już dłużej patrzeć z góry na naukę on-line. Tradycyjne uniwersytety i uczelnie powinny w pełni przyjąć naukę on-line, zamiast zwalczać ją, oraz badać sposoby jej optymalizacji. To będzie wymagać kreatywnego myślenia i nowej infrastruktury. Potrzeba solidnego wsparcia technicznego. I trzeba przemyśleć, jaki jest najlepszy sposób rekompensowania tego, czego brakuje edukacji on-line.


Na przykład – można organizować lokalne lub regionalne spotkania z osobistym uczestnictwem studentów. Lub po prostu spotkania on-line. Pomocne byłyby bezpośrednie rozmowy on-line z profesorami poza wykładami i seminariami. Wydaje się, że potrzebne jest wsparcie dla tych studentów, którzy potrzebują struktury i pomocy w zarządzaniu czasem. Nawet niedopracowana nauka on-line, jaką mamy teraz, jest co najmniej równie skuteczna, jak tradycyjna nauka i znacznie tańsza, a także pod wieloma względami wygodniejsza. W pełni dopracowany program nauki on-line będzie prawdopodobnie znacznie lepszy. A może optymalnym systemem będzie jakiś rodzaj hybrydy.   


Dlaczego, na przykład, chodzić na wykład kompetentnego, ale miernego profesora na twojej lokalnej uczelni, skoro możesz obejrzeć ten sam wykład uznanego na całym świecie eksperta? Potem możesz dyskutować o treści ze swoim profesorem z uczelni. Szczegóły będą musiały zostać dopracowane metodą prób i błędów, ale pewnie wyłącznie ulegną poprawie.  


Prawdopodobnie będą także nieprzewidziane zmiany społeczne, jakie wynikną z szerokiej akceptacji i używania nauki on-line. Jeśli uczelnia będzie znacznie tańsza i można w większości uczyć się wirtualnie, otwiera to wiele możliwości, jak ustawić swoje życie wokół studiów. Możemy także spodziewać się powstawania wirtualnych uniwersytetów. Nie chodzi mi tylko o uniwersytety on-line – chodzi mi o wirtualne uniwersytety, których nauczanie może pochodzić z wielu miejsc. Taki wirtualny program mógłby zbierać najlepsze treści z wielu źródeł i splatać je w program prowadzący do dyplomu. Istota uniwersytetów może zmienić się fundamentalnie na zbiornice ekspertyzy, treści i wirtualne infrastruktury całkowicie niezależnych od jakiejkolwiek fizycznej lokalizacji.  


Być może to, za co studenci w przyszłości naprawdę będą płacić, jest obsługa dyplomów – osoba lub instytucja, która potrafi znaleźć i ściągnąć najlepsze dla nich treści, opakować je w  zestaw niezbędny dla uzyskania danego dyplomu i pomóc im przejść przez cały proces.


Po prostu zgaduję, nic takiego nie musi się zdarzyć. Za 100 lat możemy nadal mieć głównie uniwersytety w murach, które po prostu włączyły więcej rodzajów mediów i sposobów docierania do wiedzy. To jest jedna z tych rzeczy, które trudno przewidzieć – musimy próbować wszystkiego i zobaczyć, co będzie. Sądzę jednak, że COVID-19 ma skutek uboczny przełamywania lodów wobec wielu czynności on-line, włącznie z nauką on-line. Nawet jeśli nie będzie niczego innego, jest wielu profesorów, którzy nigdy przedtem nie prowadzili zajęć on-line, a teraz muszą nauczyć się, jak to robić. Niektórzy z nich mogą dlatego być bardziej skłonni do powtarzania tego w przyszłości.

 

Online Learning Works

NeuroLogica Blog, 9 kwietnia 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Opadający liść, latający smok   Yong   2015-01-10
Nowotwory są konsekwencją wieku, a nie grzechu   Ridley   2015-01-11
Lekcja ewolucji: specjacja w akcji!   Coyne   2015-01-12
Epidemiologia   Feldman   2015-01-13
Aquilops, mały dinozaur, który wiele mógł   Farke   2015-01-15
Mózgi dwudysznych wcale nie są nudne   Farke   2015-01-18
Nasi przyjaźni rozkładacze drożdży   Yong   2015-01-19
Rok 2014 był świetny dla Hupehsuchia   Farke   2015-01-24
Czy mikrobiom może się zbuntować?   Zimmer   2015-01-28
Moje życie zwolennika łagodnego ocieplenia   Ridley   2015-01-29
Dan Brown - akomodacjonista   Coyne   2015-01-31
Towarzyskim małpom w zimie jest cieplej   Yong   2015-02-01
Miejsce dla Hallucigenii   Łopatniuk   2015-02-08
Frankenstein dziś  nie może wyjść i się bawić   Zimmer   2015-02-11
Skaczący DNA i ewolucja ciąży   Yong   2015-02-12
Mitochondrialna donacja jest cudowną możliwością   Ridley   2015-02-13
O pochodzeniu kolorowych twarzy małp   Yong   2015-02-16
Mimikra chemiczna u mszyc   Coyne   2015-02-19
Ogon ćmy i nietoperze   Coyne   2015-02-23
Nasze wewnętrzne wirusy: obecne od 40 milionów lat   Zimmer   2015-02-27
Jak wirus odry stał się mistrzem zarażania   Zimmer   2015-03-01
Łowienie mikrobów u podstaw niedożywienia   Yong   2015-03-03
Astrocyty tworzą nowe neurony po udarze   Łopatniuk   2015-03-04
Trzecia droga ewolucji? Nie sądzę   Coyne   2015-03-05
Nie igraj z odrą   Łopatniuk   2015-03-06
Myszy z wszczepionym ludzkim DNA mają większe mózgi   Yong   2015-03-09
Pasożytnicze osy zarażone kontrolującymi umysł wirusami   Zimmer   2015-03-10
Twój spadek po przodkach, drogi strunowcu   Łopatniuk   2015-03-12
Modliszka storczykowa: czy upodabnia się do storczyka?   Coyne   2015-03-13
Ebola przenoszona drogą kropelkową?   Zimmer   2015-03-17
Woda odskakuje od skóry gekona   Yong   2015-03-19
Czerwonogłowe muchy   Naskręcki   2015-03-22
Porywacze mitochondriów   Łopatniuk   2015-03-23
Jesteśmy błyskawicznymi rozgryzaczami liczb   Zimmer   2015-03-24
Seks paproci i kreacjoniści   Coyne   2015-03-27
Piersi i jajniki, czyli rak i święto błaznów   Łopatniuk   2015-03-28
Walenie po niewłaściwej stronie świata   Zimmer   2015-03-31
Paliwa kopalne nie są wyczerpane, nie są przestarzałe, nie są złe   Ridley   2015-04-01
Francis Crick był niesamowitym geniuszem   Coyne   2015-04-02
Matrioszki, czyli płód w płodzie (fetus in fetu)   Łopatniuk   2015-04-03
Jak ryba łyka pokarm na lądzie?   Yong   2015-04-04
Dobór krewniaczy pozostaje wartościowym narzędziem   Coyne   2015-04-06
Malaria pachnąca cytryną    Zimmer   2015-04-07
Nowotwory sprzed tysiącleci   Łopatniuk   2015-04-08
Nowa i dziwaczna, zmieniająca kształt żaba   Coyne   2015-04-10
Czy mleko matek może odżywiać manipulujące umysłem mikroby?   Yong   2015-04-14
Wczesna aborcja farmakologiczna – skuteczna i bezpieczna, a w Arizonie w dodatku – odwracalna   Łopatniuk   2015-04-15
Małpo ty moja   Koraszewski   2015-04-17
Jak często geny przeskakują między gatunkami?   Coyne   2015-04-18
Młode mysie matki i oksytocyna   Yong   2015-04-21
Ciąg dalszy sporu o dobór grupowy   Coyne   2015-04-22
Jak psy zdobywają nasze serca?   Yong   2015-04-23
Niebo gwiaździste nade mną   Łopatniuk   2015-04-24
Żywotne pytanie   Ridley   2015-04-25
Czy rozum jest “większy niż nauka”? Kiepska próba deprecjonowania nauki   Coyne   2015-04-28
Kiedy Darwin spotkał inną małpę   Zimmer   2015-04-30
Redagowanie ludzkich embrionów: Pierwsze próby   Zimmer   2015-05-04
Robaki i rak   Łopatniuk   2015-05-09
Nowe skamieniałości: najwcześniejszy na świecie znany ptak   Coyne   2015-05-12
Pradawny DNA czyni z prehistorii otwartą książkę   Ridley   2015-05-13
Chiński dinozaur miał skrzydła jak nietoperz i pióra   Yong   2015-05-14
Czy człowiek musiał wyewoluować?   Coyne   2015-05-15
Gigantyczne walenie mają super elastyczne nerwy   Yong   2015-05-18
Znikające badaczki, czyli Sophie Spitz była kobietą   Łopatniuk   2015-05-21
Bambusowi matematycy   Zimmer   2015-05-25
Pierwsza znana ryba ciepłokrwista   Coyne   2015-05-27
Puszek kłębuszek, zdobywca serduszek   Łopatniuk   2015-05-28
Jak powiększyć kapitał naturalny   Ridley   2015-05-30
Symbiotyczna katastrofa długoletniej cykady   Yong   2015-06-02
Przypuszczalnie złamana kość    Coyne   2015-06-04
Tajemnica kangurzych adopcji   Zimmer   2015-06-05
Proszalne mruczenie kota zawiera płacz, dźwięk bardziej naglący i nieprzyjemny niż normalne mruczenie   Coyne   2015-06-09
Jak afrykańskie obszary trawiaste utrzymują tak wiele roślinożernych?   Yong   2015-06-11
Co tam, panie, w anatomii, czyli mózg, naczynia limfatyczne i inne drobiazgi   Łopatniuk   2015-06-13
Uratujmy producentów zombi!   Zimmer   2015-06-15
Mikrob, który dokonał inwazji karaibskich raf koralowych   Yong   2015-06-16
Ekomodernizm i zrównoważona intensyfikacja     2015-06-17
Kości! Wszędzie kości!   Łopatniuk   2015-06-20
Cud? Ryba-piła urodzona z dziewiczej matki   Coyne   2015-06-23
Rozproszony potencjał umysłowy owadów społecznych   Yong   2015-06-27
Jak i dlaczego ta gąsienica gwiżdże?   Coyne   2015-06-30
Co mamy zrobić z neuroróżnorodnością?   Coyne   2015-07-02
Ser z czekoladą, czyli w kuchni u patologów   Łopatniuk   2015-07-04
Nadajniki GPS zapowiadają nową epokę w badaniu zachowań zwierząt   Yong   2015-07-06
Seksizm w nauce: czy Watson i Crick naprawdę ukradli dane Rosalind Franklin?   Cobb   2015-07-07
Pielęgnice z jeziora w Kamerunie prawdopodobnie nie podlegały specjacji sympatrycznej: Część 1   Coyne   2015-07-09
Pielęgnice z jeziora w Kamerunie prawdopodobnie nie podlegały specjacji sympatrycznej: Część  2   Coyne   2015-07-10
Nowotwory spoza pakietu, czyli nie tylko czerniak   Łopatniuk   2015-07-11
Photoshop czy nie photoshop?   Naskręcki   2015-07-13
Gatunki inwazyjne są największym powodem wymierania   Ridley   2015-07-14
Depresja inbredowa u człowieka   Mayer   2015-07-15
Rozmowy między dzbanecznikiem a nietoperzem   Yong   2015-07-16
Zdumiewająca historia dwóch par bliźniąt   Coyne   2015-07-17
Ten chrząszcz niszczy twoją kawę przy pomocy bakterii   Yong   2015-07-22
Co wojny o klimat zrobiły nauce   Ridley   2015-07-23
Zabójcy z bagien   Naskręcki   2015-07-25
Jak olbrzymie krewetki mogą zwalczać chorobę tropikalną i biedę   Yong   2015-07-28
Ostrogony nie są naprawdę “żywymi skamieniałościami”    Coyne   2015-07-29
Czworonożny wąż   Mayer   2015-07-30
Gwałtownie ocieplający się klimat wywołał rewolucję megafauny   Yong   2015-07-31

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk