Prawda

Sobota, 4 maja 2024 - 16:07

« Poprzedni Następny »


Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa


Bob Seidensticker 2015-09-23


Księga Izajasza 53 to drugi rozdział, na który często wskazują chrześcijańscy apologeci jako na niezwykłe podsumowanie śmierci Jezusa, jednak – tak samo jak w przypadku roszczeń do Psalmu 22 – zobaczymy, że jest to również niewypał.

Najpierw oddajmy głos apologetom. Powołują się oni na kilka wersetów w Księdze Izajasza 53 (oraz na kilka ostatnich wersetów z wcześniejszego rozdziału), które stanowią analogię do ukrzyżowania.


Werset 52:14: „Wielu przeraziło się na Jego widok, tak bardzo zmieniona była Jego postać. Nie miał już nawet wyglądu ludzkiego”. Niektórzy twierdzą, że odnosi się on do cięgów, które dostał Jezus, mimo że o jego okropnym wyglądzie nie ma żadnej wzmianki w Nowym Testamencie.


53:3: „U wszystkich wzbudził odrazę i wzgardę ów Mąż boleści tak dotknięty bólem”. Jezus powinien był zostać uznany za Mesjasza, jednak Ewangelie mówią nam, że jego własny lud go odrzucił.


Z drugiej strony słowa: „U wszystkich wzbudził odrazę” nie kojarzą się z opisem charyzmatycznego rabina, który wygłaszał kazania do tysięcy uważnych słuchaczy i zasłynął z triumfalnego wjazdu do Jerozolimy w Niedzielę Palmową. A określenie: „Mąż boleści tak dotknięty bólem” mogłoby sugerować żywot ascety, takiego jak Jan Chrzciciel, ale nie opisuje to Jezusa.


53:7: „(…) nawet nie zamierzał otworzyć ust swoich. Był jak baranek na zabicie wiedziony, jak owieczka nie opierająca się tym, którzy ją strzygą, tak On nie otwierał ust swoich”. Ewangelie synoptyczne zgadzają się z tym, że Jezus milczał przed swoimi oskarżycielami, choć Księga Jana 18:34-19:11 mówi coś zupełnie odmiennego.


53:8 – W odpowiedzi na proces i skazanie Jezusa: „(…) lecz czy się ktoś losem Jego przejmuje?”, Jezus został zdany sam na siebie i żaden z jego uczniów nie próbował interweniować.


53:9: „Miejsce pogrzebania dano Mu wśród bezbożnych, a grób tam, gdzie bogaczy się chowa” –  jest to często interpretowane tak, by znaczyło, że Jezus powinien był zostać pochowany z przestępcami, ale faktycznie pochowano go wśród ludzi bogatych. Wiąże się to z pochowaniem Jezusa w grobie Józefa z Arymatei.


I wreszcie od 53:5 do końca rozdziału prawie każdy werset przedstawia jakąś wersję wyobrażenia cierpiącego sługi biorącego na siebie ciężar swojego ludu: „A On został tak przebity z powodu naszych grzechów (…) dzięki Jego ranom my uleczeni będziemy (53:5), „(…) i za grzechy nasze aż na śmierć skazany” (53:8), „A On wziął na siebie grzechy bardzo wielu i orędować chciał za przestępcami” (53:12) i tak dalej.


Przyjmowana jako zbiór wybranych fragmentów, cała sprawa wygląda intrygująco, jednak gdy się ją bierze jako całość – czyli pozwalając, by ten rozdział mówił sam za siebie – okazuje się, że ta opowieść się rozpada.


Po pierwsze, spójrzmy na niektóre z wersetów odrzuconych przez apologetów.


Werset 52:15: „I dziwić się temu będą rozliczne narody, w Jego obecności królowie zamkną swoje usta”


Narody będą zdziwione, a królowie zaniemówią? Nie, Jezus nie tylko nie cieszył się za życia międzynarodową sławą, ale poza Ewangeliami nie istnieją żadne historyczne zapisy o jego istnieniu. To prawda, że w pracach historyków takich jak Józef Flawiusz, Tacyt i Swetoniusz znajdujemy dowody na istnienie jego wyznawców, ale to dziwne, że nie dowiadujemy się nic o dziełach samego Jezusa od współczesnych mu tak płodnych autorów, jak Filon z Aleksandrii, Seneka i Pliniusz Starszy. Najwyraźniej nie był tak sławny, jakim chciałoby go widzieć wymyślone proroctwo.


53:10: „(…) ujrzy swoje potomstwo, przedłużą się dnie Jego i wypełni się przez Niego to, w czym Pan ma upodobanie”. To miła myśl – Jezus znosi wielkie próby, ale potem, tak jak Hiob, otrzymuje w nagrodę dzieci, dobrobyt i długie życie. Jak mówi Księga Przysłów: „Koroną ludzi starych są synowie ich synów”.


Niestety, ale nie tak się ta historia rozgrywa w Ewangelii.


53:11: „(…) Sługa mój usprawiedliwi wielu, biorąc na siebie wszystkie ich przewinienia”. Zatem Jezus, jedna z osób Trójcy Świętej i równa Bogu Ojcu, jest teraz Bożym sługą?


Należy pamiętać, że „mesjasz” znaczy po prostu „namaszczony” i że Stary Testament tytułem mesjasza szafuje dość beztrosko. Na mesjaszy namaszczano królów i kapłanów. A co tam, nawet król Persji Cyrus Wielki był mesjaszem (Księga Izajasza 45:1). Ale z pewnością żaden chrześcijanin nie może zgodzić się z taką logiką: „No, cóż, Dawid był mesjaszem i był sługą Bożym; to czemu tak samo nie miałby nim być Jezus?”. Dawid był ważną postacią biblijną, jednak Jezus z pewnością nie był w tej samej kategorii co Dawid.


A teraz to najlepsze: „Dlatego oddam Mu we władanie tłumy, przy podziale łupów będzie z potężnymi [czyli z wieloma]”. (53:12). Tak jak wojownik, który dostaje część łupów po walce, sługa zostanie sowicie nagrodzony. Ten sługa jest zaledwie jednym z wielu, którzy dostają swoją część.


Zaraz, zaraz – Jezus ma równych sobie? Jest jednym wśród równorzędnych, zaledwie „jednym z potężnych”? Co to za bzdury? Kolejny raz nie ma tu żadnego podobieństwa do Jezusa z Ewangelii.


To wszystko nabiera więcej sensu, jeśli w tym rozdziale „on” postrzegany jest jako Izrael, a nie Jezus – Izrael został ukarany niewolą babilońską i zostanie mu zwrócona chwała i potęga.


Ponadto (tak samo jak w analizie Psalmu 22) puentą każdej historii ukrzyżowania byłoby zmartwychwstanie, która nie występuje w tym rozdziale. Jedynie z naiwną pewnością siebie charakteryzującą ucznia Nostradamusa można by te luźno powrzucane do obszernego worka fragmenty „proroctwa” wyobrażać sobie jako idealnie dopasowane.

 


Religia jest pieluchą dzieciństwa ludzkości;
dobrze jest z niej wyrosnąć.

– PZ Myers

 

 

 

Isaiah 53: Another Failed Prophecy Claim

 

Tłumaczenie: Dariusz Jamrozowicz



Bob Seidensticker

 

Po ukończeniu Massachusetts Institute of Technology (1980) projektował sprzęt komputerowy, co było tematem jego pierwszej książki The Well-Tempered Digital Design (1986). Jest współautorem kilkunastu patentów sofware'owych, pracował w wielu firmach technologicznych, od kilkuosobowych start-upów po Microsoft i IBM.

Po opuszczeniu Microsoftu zajął się pisaniem. W książce Future Hype: The Myths of Technology Change (2006) poruszył kwestię przemiany technologicznej – jak ją postrzegamy, a jak ona w rzeczywistości przebiega. Krzyżowy ogień (2011) jest jego pierwszą powieścią. W 2013 roku wydał kolejną: A Modern Christmas Carol, podejmującą temat religii i jej wpływu na życie.

Mieszka niedaleko Seattle z żoną Sandy i psem Wheezerem.

 

………

 

Książka „Krzyżowy ogień. Historia niezwykłej duchowej podróży” ukazała się w Polsce nakładem wydawnictwa Błękitna Kropka i jest do nabycia m.in. na stronie www.blekitna.pl  

 

Więcej informacji o samej książce: http://www.blekitna.pl/tytuly/144-krzyzowy-ogien  

 

Każdy, kto złoży zamówienie na stronie wydawnictwa i w uwagach dopisze „Z polecenia Hili”, otrzyma dodatkowy 10-procentowy rabat.

 


Tipsa en vn Wydrukuj



Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy ateizm   Koraszewski   2013-11-16
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Opowieść o religijnym odwróceniu   Joseph   2014-01-06
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Nie - dla umiłowania cierpienia   Kuhlenbeck   2014-01-07
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Dziedzictwo nietolerancji   Shahid   2014-01-12
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
O modlitwie i petycji   Gogineni   2014-01-13
List otwarty do boga islamu   Imani   2014-01-17
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
O źródłach autocenzury   Nasreen   2014-01-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
No i wydało się...   Kruk   2014-02-04
Strzelanie zza pleców Boga   Koraszewski   2014-02-06
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Święta glina   Hili   2014-02-14
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Jajecznica   Kruk   2014-02-27
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Długi ateistów   Koraszewski   2014-03-03
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Życie seksualne wczoraj i dziś   Koraszewski   2014-03-11
Testowanie hipotezy Boga   Stenger   2014-03-11
Szkoły nie są polem bitwy religii!   Gogineni   2014-03-13
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Wyrafinowana teologia szyicka   Taheri   2014-03-19
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Zegarek na wrzosowisku   Ferus   2014-03-26
O nadziei w tym i owym   Koraszewski   2014-03-27
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Humanizm ewolucyjny   Ferus   2014-04-09
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Rozprawa między panem, zupą i szatanem   Kruk   2014-04-18
Kult Cargo   Szczęsny   2014-04-20
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Niemago rejestruje swój związek   Kruk   2014-05-04
Ponad dobrem i złem   Ferus   2014-05-05
Recykling sił nadprzyrodzonych   Koraszewski   2014-05-22
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
O kamiennych tablicach i nieco sfałszowanych zwojach   Szczęsny   2014-06-03
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Kiedy być “ekumenicznym” – a kiedy nie   Tsalic   2014-06-16
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Ekumeniczna nienawiść   Koraszewski   2014-06-26
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Manifest ateisty   Harris   2014-06-27
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Socjologia sekularyzmu   Koraszewski   2014-07-02
To nie okupacja, to islam   Greenfield   2014-07-05
Wiara szukająca ucieczki   Koraszewski   2014-07-14
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Nauka Biblii i praktyki religijne   Twain   2014-07-27
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Segregowanie uczniów według wyznania jest złym pomysłem   Ridley   2014-08-01
Osaczeni   Rushdie   2014-08-05
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Myśli i materia   Stenger   2014-08-31
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Marsz lunatyków do Armagedonu   Harris   2014-09-13
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Wolność słowa w Yale   Koraszewski   2014-09-18
Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk