Prawda

Poniedziałek, 29 listopada 2021 - 03:44

« Poprzedni Następny »


Machina religijnej nienawiści w działaniu


Satish Chandra 2014-09-09


Minął rok od zamordowania Narendry Dabholkara. Podczas gdy racjonaliści, humaniści i wolnomyśliciele pamiętają, o co walczył Narendra Dabholkar i żądają o wymierzenia sprawiedliwości jego mordercom, których nadal nie zatrzymano, prawicowa gazeta hinduska, inaczej widzi Narendrę Dabholkara.

Pod zdjęciem umieszczonym na ich stronie na Facebooku czytamy:

Rozmowa między neutralnym obserwatorem a działaczem przeciwko przesądom może wyglądać następująco:

- Chociaż mam wątpliwości, jak wiele rzeczywistych reform dokonujesz, należy to docenić, jeśli pomaga to ludziom.

- Cóż, dziękuję za poparcie.

- .. proszę bardzo. Mam jednak często wrażenie, jakbyście używali tej działalności jako przebrania do atakowania wszystkiego, co jest związane z wiarą hinduską. Dlaczego tak jest?

- .. a jak inaczej twoim zdaniem moglibyśmy dostawać fundusze zagraniczne od  FCRA liczące się w milionach?

- Nie mam nic więcej do dodania.

————————–

Morderstwo jest skrajną zbrodnią. Jednak dla niektórych staje się czymś pożytecznym, bo wybiela ich czyny i ratuje ich przed możliwą hańbą publiczną.

Co więcej, niektórym nadaje etykietkę wielkości.

Jednym takim przykładem jest tak zwany działacz przeciwko przesądom Narendra Dabholkar.

Został zamordowany w zeszłym roku i jego mordercy nadal są na wolności. Odebrali życie Dabholkarowi, a także prawu możliwość rozprawienia się z nim za jego czyny, media zaś zrobiły z niego „męczennika”.

————————–


Jadu przeciwko dr Dabholkarowi nie można po prostu zlekceważyć, uznając, że to działanie jakiejś marginalnej grupy. Oskarżenie o “nienawiść do hindusów” i o “zagraniczne finansowanie” jest dobrze znane każdemu, kto kiedykolwiek krytykował zabobony lub religię hinduską. Mają podstawę ideologiczną w Hindutwa [hasło hinduskiego purytanizmu, MK] i jej głównych założeniach:

  1. Krytyka hinduizmu jest „nienawiścią do hindusów”
  2. Taka krytyka powinna być nielegalna, a sugerowaną podstawą jej zakazania jest to, że Indie to Hindu Rasztra (Naród hinduski),  a więc “nienawiść do hindusów” jest występowaniem przeciwko narodowi.
  3. Taka krytyka jest finansowana “z zagranicy”, co jest innym sposobem powiedzenia, że jest finansowana przez chrześcijan, muzułmanów lub także Hindusów, którzy nie są prawdziwymi  hindusami,  tj. nie są prawdziwie patriotyczni i oddani Ojczyźnie i Świętej ziemi.

 

Nienawiść do hindusów


Pojęcie „nienawiści do hindusów” ma silne paralele do “islamofobii”. Można mieć pełne uczucia empatii wobec muzułmanów, nie akceptując równocześnie irracjonalności islamu. Niemniej apologeci islamscy określają krytykę islamu jako „nienawiść do muzułmanów”. Mają własny interes w dławieniu krytyki islamu, a więc znajdują ucieczkę w islamofobii, jako metodzie uciszenia krytyków.


Ustawa przeciwko przesądom
, o którą walczył dr Dabholkar, celuje w bardzo określone czyny i obejmuje przesądy i zabobony panujące także w społecznościach chrześcijańskich i muzułmańskich.


Ignorancją byłoby twierdzenie, że jego działalność była selektywnie wymierzona w hinduizm. A nawet gdyby była, byłoby nadal niesłuszne nazywanie tego nienawiścią do hindusów, ponieważ nie ma niczego złego w chęci zreformowania hinduizmu. Przewrotnością byłoby twierdzenie, że nie można reformować hinduizmu dopóki najpierw nie zostaną zreformowane inne religie.

 

W rzeczywistości, jak pisze Narendra Nayak, stanowisko dra Dabholkara było stosunkowo łagodne:

 

Dr Narendra Dabholkar nie prowadził zawziętych kampanii, jak to robi wielu spośród nas. Był bardzo łagodny. Nie twierdził nawet, że jest ateistą (chociaż nim był) i mówił ludziom, że wiara nie jest niczym strasznym, jak długo wierzący nie zachowują się nieludzko i nie występują przeciwko godności ludzkiej.

Próbował doprowadzić do reform przez edukację, jak na przykład prosić ludzi, by nie zanieczyszczali wody, zanurzając w niej pomalowane idole, lub nie pogorszali środowiska innych na przykład hałasem powodowanym przez petardy. Był wspaniałym planistą i prowadził działalność przez dawanie przykładu. Jest ruchoma wystawa MANS o naukowym podejściu do otaczających nas zjawisk - nadal jeździ po całym stanie.

Niemniej mówi się, że dr Dabholkar „nienawidził hindusów”. Trzeba być bardzo radykalnym, żeby tak o nim mówić. Ale Hindutwa jest bardo radykalna.


Hindu Rasztra


Ustanowienie Indii jako Hindu Rasztra (naród hindusów) jest podstawowym celem Hindutwa. Definicja Hindu Rasztra, według jego orędowników, brzmi mniej więcej tak:

Słowo Hindu nie jest etykietką religijną. Wywodzi się do perskiego słowa Sindhu, które oznacza ziemię na wschód od rzeki Indus. W takim razie wszyscy mieszkańcy tej ziemi są hindusami, a Indie są narodem hindusów. Jest także kwestia wspólnej kultury, która różni się od kultur islamskiej i chrześcijańskiej, powstałych poza subkontynentem indyjskim. Ta wspólna kultura jest kulturą hindusów.

Przy takiej definicji, co zrobiłoby z kogoś człowieka nienawidzącego hindusów? Jeśli urodzenie się w Indiach i dorastanie w jej kulturze czyni z człowieka Hindusa, dr Dabholkar powinien być bona fide Hindusem. Dlaczego więc miałby być „nienawidzącym hindusów”? Odpowiedź leży w orwellowskiej dwójmowie, jakiej używa Hindutwa. Kiedy mówi „wspólna kultura”, ma na myśli tylko jeden podzbiór kultur na subkontynencie indyjskim – podzbiór, który stanowi religia hinduizmu, a bardziej szczegółowo, religia wedyjska.


To dlatego krytykowanie przesądów, które są żywotną częścią każdej religii, jest uwłaczaniem „wspólnej kulturze”. Każdy, kto to robi, staje się „nienawidzącym hindusów”. Ponieważ Hindutwa uważa Indie za Hindu Rasztra, kto według ich definicji jest człowiekiem  „nienawidzącym hindusów”, jest automatycznie wrogiem narodu, a więc może być ścigany prawnie. To wyjaśnia, dlaczego powyższa ilustracja sugeruje, że dr Dabholkar mógł być ścigany sądownie za swoje „czyny”.


Zagraniczne finansowanie


Jest to teoria spiskowa, która w ostatnich latach pochwyciła wyobraźnię przeciętnego zwolennika Hindutwa. Od czasu do czasu do „Nirmukty” przychodzą osobliwe komentarze mówiące na przykład, że jesteśmy misjonarzami chrześcijańskimi i akceptujemy obce fundusze, by oczerniać hinduizm, jak na przykład ten. Byłoby ich więcej, ale moderatorzy na ogół wyrzucają je do kosza. Te oskarżenia o branie pieniędzy za krytykowanie przesądów są jednak wspólnym doświadczeniem każdego, kto próbował krytykować hinduizm.

 

Co powoduje, że orędownicy Hindutwa wierzą, iż ludzie tacy jak dr Dabholkar akceptują zagraniczne fundusze z wyraźnym celem bluźnienia przeciwko ich religii? Naprawdę nie wiem. Zgaduję, że jest to związane z byciem „wrogiem narodu”. Ponieważ działacze tacy jak dr Dabholkar mają duży wpływ na młodych ludzi, musi być bardzo trudno zagorzałym fanatykom z Hindutwa przełknąć fakt, że wpływ ten sięga tak daleko. Ich zdaniem jedynym logicznym wyjaśnieniem muszą być te mgławicowe „zagraniczne fundusze” lub jakieś agencje wywiadowcze, takie jak CIA lub KGB, które chcą zdestabilizować Indie. Myśl, że można być dobrym obywatelem Indii, a także reformatorem, nawet im nie powstaje w ich głowach. (Jak na ironię,  istnieje również ta NGO, która otrzymuje zagraniczne fundusze.)

 

Wszystkie te czynniki zbiegły się więc razem przy tworzeniu tego nikczemnego medialnego „napadu” na zamordowanego dr Dabholkara. Jego zdjęcie widzimy przez celownik, żeby pokazać, że był już od dawna celem, ale zainterweniował „los” i oszczędził im kłopotu dalszego polowania na niego. Teraz będą oczywiście twierdzić, że celownik jest metaforyczny i że tylko chcieli “mierzyć” w niego przy pomocy prawa, ale to jest znowu orwellowska dwójmowa. Dr Dabholkar nigdy nie zrobił niczego nielegalnego. Musieliby zmienić konstytucję Indii, by zdelegalizować krytykę przesądów. Biorąc jednak pod uwagę, jak mało to jest prawdopodobne, nawet z rządem, który popiera sprawę Hindutwa, zastanawiam się, czy religia nie skłania do myślenia: „Prawo nie działa, jak powinno, muszę więc wziąć sprawy we własne ręce i wymierzyć sprawiedliwość”.

 

The hindutva hate machine in action

Nirmukta, 3 września 2014

Tłumaczeie: Małgorzata Koraszewska

 

Satish Chandra

 

Publicysta „Nirmukty”, indyjskiego magazynu racjonalistów.  


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 740 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Pierwszy krytyk bożego dzieła   Ferus   2021-11-28
Paradoksalne „Dzięki Bogu” (II)   Ferus   2021-11-21
Paradoksalne „Dzięki Bogu”.   Ferus   2021-11-14
Absurdalna awersja wierzących do ateizmu   Ferus   2021-11-07
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Pytanie bez odpowiedzi   Łukaszewski   2021-10-18
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Nasila się dżihadystyczne ludobójstwo chrześcijan w Nigerii   Ibrahim   2021-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Idea, która wyprowadziła rozum na manowce   Ferus   2021-10-03
"Time Magazine” i zachodnie podejście do islamizmu   Mahmoud   2021-10-02
Powolne odrzucanie religijnego mitu   Koraszewski   2021-09-27
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Kościół zdeprawowany i mamoną silny   Koraszewski   2021-09-22
Turecki ateista zamordowany 31 lat temu   Bulut   2021-09-18
Naturalne czy sztucznie wykreowane religie?   Ferus   2021-09-12
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Ojciec święty, święty Paweł i teologia zastąpienia    Koraszewski   2021-08-30
(Nie)Fachowe pośrednictwo religijne.Czyli nieudana próba połączenia sprzecznych ze sobą zachowań.   Ferus   2021-08-29
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
W oparach ateizmu z czasu przeszłego   Koraszewski   2021-08-19
Islam – religia pokoju   Koraszewski   2021-08-16
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Kult jednostki i bunt umysłu zniewolonego   Pandavar   2021-08-10
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Bezduszna duchowość ateistów   Koraszewski   2021-08-03
Most nad przepaścią (III)   Ferus   2021-08-01
Most nad przepaścią (II)   Ferus   2021-07-25
Most nad przepaścią   Ferus   2021-07-18
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Ekumeniczne spotkanie apostatów   Koraszewski   2021-06-29
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Targniecie się na życie wieczne?   Ferus   2021-06-27
Dwa różne Dekalogi   Ferus   2021-06-20
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Jest człowieczeństwo i jest muzułmańskie człowieczeństwo   Pandavar   2021-06-03
Żałoba bez złudzeń   Igwe   2021-05-26
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Obraza uczuć religijnych. Czyli co obraża osoby wierzące, a co nie, choć może powinno?   Ferus   2021-05-09
„Szczepionkowa” hipoteza powstania religii   Ferus   2021-05-02
Książka Lucjana Ferusa   Koraszewski   2021-04-26
Kłamiemy, gdyż taką mamy naturę? Czyli „względna równowaga między prawdą a fikcją”.   Ferus   2021-04-25
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Poświąteczna refleksja. Kiedy mity traktowane są jako rzeczywistość.   Ferus   2021-04-11
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Miecz czy Rozum? Czyli jak uczy historia religii: na jedno wychodzi!   Ferus   2021-03-28
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dziewuchy dziewuchom tu i tam   Koraszewski   2021-03-16
Irracjonalne „objawienia boże” (II)   Ferus   2021-03-14
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Groza umiarkowanego islamizmu   Chesler   2021-03-04
Hartowanie ciała i hart ducha   Ferus   2021-02-28
Bezbożne „Ranczo”.Czyli nie jest dobrze, iż wierni mało wiedzą o religii, czy raczej bardzo dobrze?   Ferus   2021-02-21
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (IV)   Ferus   2021-02-14
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (II)   Ferus   2021-01-31
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości   Ferus   2021-01-24
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Opatrzność Boża, a szczepienia na COVID-19   Ferus   2021-01-03
W Gazie Hamas jest Grinchem, który ukradł Boże Narodzenie   Fitzgerald   2020-12-31
Episkopat Polski w sprawie szczepionek zaleca: róbta co chceta   Koraszewski   2020-12-30
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (III)   Ferus   2020-12-20
Islam nakazuje kochać Mahometa i Dżihad bardziej niż własne rodziny     2020-12-14
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (II)   Ferus   2020-12-13
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów   Ferus   2020-11-29
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Dylemat moralny czy prosty wybór?   Ferus   2020-11-15
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet” II.   Ferus   2020-11-08
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Nasze zacofanie jest najgorszą obrazą Proroka   Montaser   2020-10-31
USA to jedyny kraj, który rozlicza mułłów   Rafizadeh   2020-10-27
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Dziecinne pytanie: Po co ludzie stworzyli bogów?   Ferus   2020-10-18
Dziecinne pytanie: Po co Bóg stworzył ludzi?   Ferus   2020-10-11
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Refleksje sprzed lat: „Głęboka wiara” i inne.   Ferus   2020-09-20
Zamordowanie amerykańskiego “bluźniercy” w Pakistanie   Ibrahim   2020-09-16
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Ludzie są grzeszni, ale Kościół (na pokaz) jest święty   Kruk   2020-09-03
Kogo bije dzban?   Koraszewski   2020-08-31
Refleksje sprzed lat: „Łaska boska” i inne   Ferus   2020-08-30
Ignorowane ludobójstwo chrześcijan w Nigerii    Ibrahim   2020-08-25
Egocentryzm religijny   Ferus   2020-08-23
Quo vadis religio?   Ferus   2020-08-16
Palestyńczycy: Priorytety muzułmańskich “uczonych” podczas COVID-19   Toameh   2020-08-04
Ituriel – elektroniczny bóg. Czyli książka, której nie napisałem.   Ferus   2020-08-02
Porwanie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-07-08
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Palestyńczycy: Nieislamskie prawo o ochronie rodziny   Toameh   2020-07-02
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-07-01
Pochwała parlamentarnego ateizmu   Koraszewski   2020-06-28

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa



 Palestyńskie weto



Wzmacnianie układu odpornościowego



Wykluczenie Tajwanu z WHO



Drzazgę źle się czyta



Sześć lat



Pochodzenie



Papież Franciszek



Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk