Prawda

Czwartek, 9 maja 2024 - 02:17

« Poprzedni Następny »


Role mężczyzn i kobiet w polowaniu, raz jeszcze


Jerry A. Coyne 2023-07-15

Kobiety też polowały na grubego zwierza.
Kobiety też polowały na grubego zwierza.

Trzydziestego czerwca opisywałem artykuł w PLOS One, którego dane pokazały, że w istniejących społecznościach łowców-zbieraczy kobiety brały udział w polowaniach znacznie częściej, niż większość ludzi (przynajmniej ja) myślała. (Artykuł jest tutaj.) Oto co napisałem, podając wnioski autorów (słowa autorów są podwójnie wcięte, mój krótki fragment pojedynczo).

Wnioski autorów:

Tutaj zbadaliśmy, czy odnotowane trendy łowiectwa, niezwiązane z płcią, znane z zapisówarcheologicznych, utrzymywały się w nowszych okresach etnograficznych. Opisana tutaj próbka jest wystarczająca, aby uzasadnić wniosek, że kobiety w społecznościach łowiecko-zbierackich na całym świecie w późniejszych okresach uczestniczyły w polowaniach, co ma sens, biorąc pod uwagę ogólną morfologię i fizjologię kobiet. Częstość występowania danych na temat polujących kobiet bezpośrednio zaprzecza powszechnemu przekonaniu, że kobiety zajmują się wyłącznie zbieractwem, podczas gdy mężczyźni wyłącznie polują, a ponadto, że dorozumiany płciowy podział pracy „łowca/zbieracz” jest niewłaściwie stosowany. Biorąc pod uwagę, że ten bimodalny paradygmat wpłynął na interpretację dowodów archeologicznych, które obejmują niechęć do rozpoznawania broni miotanej znajdowanej w grobach kobiet jako przeznaczonej do polowania (lub walki), ta praca przyłącza się do innych w wezwaniu do konieczności ponownej oceny archeologicznych dowodów, ponownego oszacowania etnograficznych dowodów, kwestionowania dychotomicznego używanie „łowiectwo i zbieractwo” i dekonstrukcji ogólnej narracji o „mężczyźnie-myśliwym”.


Spośród 63 społeczności łowiecko-zbierackich z jasnymi opisami strategii łowieckich, 79% z nich wykazywało polowanie przez kobiety. Powszechna obecność polujących kobiet sugeruje, że kobiety odgrywają zasadniczą rolę w polowaniach, dodatkowo dodając do danych, że kobiety przyczyniają się nieproporcjonalnie do całkowitego spożycia kalorii przez wiele grup łowiecko-zbierackich. Ponadto ponad 70% polowań dokonywanych przez kobiety interpretuje się jako celowe, co oznacza, że kobiety odgrywają aktywną i ważną rolę w polowaniu – i nauczaniu polowania – nawet jeśli używają różnych narzędzi i stosują różne strategie. Na przykład wśród Aka wymagany był udział kobiet w polowaniu sieciami, podczas gdy udział mężczyzn nie był.

Z tych danych jasno wynika, że społeczności łowców-zbieraczy nie wykazują ścisłego podziału pracy, chociaż chciałbym zobaczyć dane dotyczące częstotliwości polowań, w których uczestniczą kobiety, a nie tylko częstotliwości społeczeństw, w których kobiety polują. Mężczyźni nadal wykonują większość polowań i większość polowań na grubego zwierza, ale pokazuje to raczej umiarkowany niż ekstensywny podział pracy.

Dane te wzbudziły duże zainteresowanie, ponieważ artykuł podobno „obalał mit”, że w społecznościach łowców-zbieraczy, zarówno teraz, jak i wśród naszych przodków, istniał ścisły podział pracy: mężczyźni zajmowali się polowaniem, a kobiety zbieractwem. Podczas gdy większość antropologów, którzy się wtrącali, twierdziła, że nikt w tej dziedzinie nie wierzył w aż tak ścisły podział pracy, jestem pewien, że przynajmniej niektórzy laicy wierzyli, a dane są cenne w obalaniu takiego mitu.


Śledzę reakcję na oryginalny artykuł, ponieważ mamy tutaj przypadek nauki w toku: wydaje się, że „paradygmat” pracy przypisanej do płci został obalony (lub przynajmniej nadgryziony), a inni będą teraz analizować dane i wypowiadać się. Jedna rzecz, która nie była jasna w pierwotnym artykule, brzmiała: biorąc pod uwagę, że kobiety uczestniczą w polowaniach w większości współczesnych społeczeństw łowiecko-zbierackich, w jakim stopniu uczestniczą? Czy wykonują połowę polowań, czy tylko trochę? Podkreślam, że jakikolwiek taki podział pracy nie ma nic wspólnego z niższością jednej płci nad drugą, ale może być produktem ubocznym różnic w sile i szybkości mężczyzn i kobiet, cech, które wynikają z doboru naturalnego lub płciowego. Zanim jednak zaczniemy spekulować, potrzebujemy danych.


W każdym razie, w kiepsko zatytułowanym artykule w „Aporia Magazine” (polowanie przez kobiety NIE jest „mitem” i poniższy artykuł pokazuje, że nie jest), autor przeanalizował dane z 11 społeczeństw afrykańskich (granica tego, co można by przedstawić w tym krótkim artykule) i okazało się, że tak, kobiety polowały w wielu społeczeństwach – ale nigdy w takim stopniu, jak mężczyźni.


Autor, „Aleksander”, jest opisany następująco:

Alexander jest absolwentem badań behawioralnych i poznawczych. Jego zainteresowania badawcze dotyczą związków i atrakcyjności. Możesz śledzić go na Twitterze, aby uzyskać ciekawe wątki badawcze i na YouTube aby uzyskać porady randkowe oparte na dowodach.

 

Możesz przeczytać artykuł, klikając na link pod zrzutem ekranu poniżej.


Alexander zauważa zainteresowanie mediów artykułem w PLOS One, ale mówi, że chociaż nagłówki mogły błędnie podawać wyniki, prawdziwe „duże problemy” z artykułem są następujące:

  1. Dane nie pokazują, że jest „mitem”, iż mężczyźni są dominującymi myśliwymi w tych kulturach.
  2. Dane nie pokazują, że kobiety polują tak często jak mężczyźni.
  3. Dane nie pokazują, że kobiety zawsze polowały tak samo często jak mężczyźni.

Tak więc „mit” nie polega na tym, że kobiety nie polują, ale na tym, że polują tak często, jak mężczyźni. Tytuł powinien był to wyjaśnić.


Oto, jak Alexander przedstawił to, co zostało zrobione w oryginalnym artykule: proste kodowanie binarne z 0 dla „nie” (polowanie, łowienie ryb, zbieractwo) i 1 dla „tak”.

Anderson i in. (2023) przeanalizowali istniejącą literaturę etnograficzną w celu udokumentowania polowań przez kobiety. Zostało to sklasyfikowane jako zmienna binarna. Jeśli istniała jakakolwiek dokumentacja o polowaniach kobiet, zapisywano to jako 1, proste „tak”. Rodzi to problem. Nie określa ilościowo, ilu mężczyzn i kobiet uczestniczy w polowaniach. Nie miało znaczenia, czy polowania były rzadkie w przypadku kobiet, czy praktyki łowieckie kobiet znacznie różniły się od praktyk łowieckich mężczyzn (np. chwytanie ptaków w pułapki w porównaniu z polowaniem na słonie z włóczniami).

Alexander przyjrzał się 11 społeczeństwom w Afryce, konsultując się z oryginalnymi źródłami. Cytuje z nich; w niektórych wydaje się, że istnieje ścisły podział pracy bez kobiet polujących, w innych kobiety polują z sieciami, ale w innych kobiety polują bardzo rzadko. Alexander dzieli podział pracy na cztery subiektywne kategorie, a następnie wykreśla kategorię dla każdego społeczeństwa (poniżej):

Na podstawie opisu kultur w Anderson et al. (2023) i badań cytowanych powyżej, zakodowałem kultury zgodnie z następującym schematem:


Wyraźny podział pracy myśliwych ze względu na płeć: binarny tak/nie.


Stopień ogólnej segregacji polowań: skala 1-4. 1 oznacza brak segregacji; mężczyźni i kobiety wykonują te same zadania łowieckie w mieszanych grupach. 4 oznacza prawie całkowitą segregację.


Oto wyniki dla uwzględnionych społeczeństw afrykańskich:



Oto jego konkluzja:

100% społeczeństw miało płciowy podział pracy w polowaniu. Kobiety mogły uczestniczyć wraz z mężczyznami w niektórych kontekstach łowieckich, zwykle chwytając drobną zwierzynę za pomocą sieci, ale znacznie rzadziej uczestniczyły w polowaniu na grubą zwierzynę z bronią. Nawet w tych kontekstach zwykle bywało tak, że rola kobiet podczas wspólnego polowania była inna. Na przykład kobiety zapędzały dziką zwierzynę do pułapki, podczas gdy mężczyźni zabijali zwierzęta.


To są moje subiektywne oceny oparte na artykułach, które przeczytałem w Anderson et al. (2023) i cytowanej przeze mnie literaturze pomocniczej. Możecie się nie zgodzić i przypisać różne oceny. Chodzi o to, że istnieją znaczne różnice między kulturami w rolach łowieckich opartych na płci. Ponadto w każdym ze społeczeństw tak naprawdę te role są obecne.

Ponownie, wszystko, co możesz zrobić, to spojrzeć na dane, które odtwarza. Jego konkluzja jest taka, że generalnie istnieje pewien podział pracy, ale nie ma społeczeństw o randze 1 („brak segregacji”), a cztery wykazują „całkowitą segregację”.


Przeczytaj ten artykuł wraz z moim wcześniejszym postem i postem Aleksandra (zwłaszcza tekst, który odtwarza z oryginalnych źródeł), a także artykułem z PLOS One. I pamiętaj, że różnice między rolami płciowymi, duże lub małe, nie mówią nic o rankingu. Pamiętaj też, że pomysł, że „kobiety nigdy nie polują w społecznościach łowców-zbieraczy”, jest czymś, co antropolodzy odrzucili dawno temu. Aleksander kończy tym przypomnieniem:

Dlaczego powstało postrzeganie „mężczyzny-myśliwego”? Jest tak prawdopodobnie dlatego, że obserwujemy wiele praktyk łowieckich z podziałem na płeć, szczególnie podczas polowania z bronią na grubą zwierzynę. Ponadto, kiedy myślisz o polowaniu, pierwszą rzeczą, która przychodzi ci do głowy, może nie być zaganianie ptaków w sieci. Prawdopodobnie myślisz o mężczyźnie z włócznią — zazwyczaj jest to mężczyzna, a nie kobieta z włócznią.


Niemniej ważne jest nie dewaluowanie roli polowania na drobną zwierzynę i zbieractwa. Ichikawa (2021) zauważył, że polowanie na drobną zwierzynę łowną za pomocą sieci zapewniało taką samą podaż pożywienia w tonach, ale było również stabilne i nie sporadyczne w porównaniu z polowaniami na słonie. W społeczeństwach rolniczych kobiety nie tylko siedzą w domu. Praca w rolnictwie jest dzielona, a kobiety zwykle produkują tyle samo żywności, co mężczyźni. Kobiety ciężko pracują w różnych kulturach. Nie siedzą w jaskini, czekając, aż wrócisz z mięsem mamuta.


Niektórym to nie wystarcza. Kieruje nimi przekonanie, że egalitaryzm społeczeństw łowców-zbieraczy oznacza, że nie mają ról ani podziałów opartych na płci. To nie tylko wiara, ale ideologiczne pragnienie. Chcą wierzyć, że egalitaryzm łowców-zbieraczy oznacza identyczność płci. W tej kwestii zostawię was z tym, co  Lewis (2014)  napisał o rolach płciowych dla jednej grupy łowców-zbieraczy pigmejów, powiązanej z tymi, które zostały omówione w tej literaturze:

Mbendjele rozpoznają, pielęgnują i celebrują różnice między płciami, ale cenią je jednakowo. Aby zrozumieć egalitarne społeczeństwa, konieczne jest zrozumienie, że zróżnicowanie indywidualne i równość współistnieją.


[…] Mężczyźni i kobiety Mbendjele spędzają większość czasu poza snem osobno; w lesie kobiety zbierają się i łowią razem z innymi kobietami i dziećmi, mężczyźni szukają miodu lub polują w mniejszych grupach wyłącznie męskich.

Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2023/07/07/the-roles-of-men-and-women-in-hunting-revisited/

Why Evolution Is True, 7 lipca 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1477 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Mali i zręczni influencerzy   Tonhasca Júnior   2023-01-31
Dowody na ewolucję: Bezwłose zwierzęta mają martwe geny na sierść   Coyne   2023-01-23
Krew, znój, łzy i pot   Tonhasca Júnior   2023-01-19
Bąkojady czyszczą nosorożce   Coyne   2023-01-18
Mózg używa geometrii hiperbolicznej   Novella   2023-01-16
O wspaniały nowy świecie   Tonhasca Júnior   2023-01-12
Ciepło zabija. Zimno zabija wielu więcej   Jacoby   2023-01-09
Po co badać przestrzeń kosmiczną?   Jacoby   2023-01-04
Rdzenni Amerykanie żądają doczesnych resztek pumy z Griffith Park   Coyne   2023-01-03
Świetny artykuł o epigenetyce   Coyne   2022-12-30
Śmiało podążaj tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden owad   Tonhasca Júnior   2022-12-28
Rzecz o splątaniu nauki i wiary   Koraszewski   2022-12-26
Pradawny ekosystem zrekonstruowany przy użyciu skamieniałego DNA   Coyne   2022-12-19
Rozważania heretyckiego mediewisty o historii, wartościach i zdumiewającej głupocie   Landes   2022-12-16
Ewolucyjne ślepe zaułki i lepkie urządzenia: botanik Darwin   Tonhasca Júnior   2022-12-14
Ewolucja nie idzie prostą drogą   Novella   2022-12-08
Geny i języki   Novella   2022-11-26
Uporczywa obecność religijnego mitu   Winegard   2022-11-24
Znaleziono skrytkę posągów z brązu   Novella   2022-11-23
W oparach zrównoważonej ignorancji   Koraszewski   2022-11-21
10 twierdzeń działaczy walczących w Afryce z GMO o tym, dlaczego postępy w biotechnologii upraw powinny zostać odrzucone – i dlaczego są one błędne   Maina   2022-11-17
List otwarty do wszystkich oszołomów   Novella   2022-11-03
Po prostu nie mogę się doczekać, aby znów wyruszyć w trasę   Tonhasca Júnior   2022-10-27
Czy mizoandria może być zakaźna?   Tonhasca Júnior   2022-10-24
Niezwykła fizjologia hibernujących niedźwiedzi   Coyne   2022-10-22
Cuchnąca pułapka i przytulna kryjówka   Tonhasca Júnior   2022-10-21
Obraz Izraela na amerykańskich uniwersytetach   Mansour   2022-10-19
Kenia aprobuje GMO po 10 latach zakazu   Maina   2022-10-18
Pangenom jedwabnika morwowego   Novella   2022-10-14
Czy Samolubny gen zaszkodził publicznemu rozumieniu biologii?   Coyne   2022-10-13
Nieokrzesani goście   Tonhasca Júnior   2022-10-11
Niezrozumienie równości   Winegard   2022-10-07
Zyski klimatyczne to „niewygodna prawda” — nie wszystkie wiadomości o środowisku są złymi wieściami   Lomborg   2022-10-06
Gorzko-słodki, uzależniający lek   Tonhasca Júnior   2022-09-30
Przeciwko autentyczności   Winegard   2022-09-27
Biomedyczne znaczenie płci (i jej binarnej natury)   Coyne   2022-09-22
Mózgi neandertalczyków   Novella   2022-09-20
Oszuści i oszukani w grze w zapylanie   Tonhasca Júnior   2022-09-15
Po raz kolejny “Scientific American” wypacza biologię, a teraz także historię, by podeprzeć swoją ideologię   Coyne   2022-09-14
Upadek czasopisma “Nature”   Winegard   2022-09-08
Instynkt macierzyński i “New York Times”   Coyne   2022-09-07
Ćmy ze złym public relations   Tonhasca Júnior   2022-09-05
Studenci Uniwersytetu Ghany debatują nad wykorzystaniem upraw GMO w ich kraju   Gakpo   2022-09-02
“Scientific American” poświęca się polityce, a nie nauce; odmawia publikowania krytycznych analiz swoich fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń   Coyne   2022-09-01
Dysonansy poznawcze: czekolada a muszki, wino a osy   Júnior   2022-08-29
Patrick Matthew: prawdziwy autor idei doboru naturalnego?   Coyne   2022-08-26
Odporny na choroby, genetycznie modyfikowany maniok zapowiada przełom w Kenii   Maina   2022-08-25
Niekochane, ale czasem pożyteczne   Tonhasca Júnior   2022-08-23
Trwałość laktazy w populacjach pijących mleko: ponowna ocena klasycznej historii z ewolucji człowieka   Coyne   2022-08-19
Pierwszy znany drapieżnik: nowo opisana skamieniałość   Coyne   2022-08-16
Nie karm mózgu śmieciowym jedzeniem   Bhogal   2022-08-10
Kot Mehitabel pisze w “Science”   Coyne   2022-08-09
Nauka o wolności: rozmowa z Anną Kryłow   i Anna Kryłow   2022-08-06
Pierwsze dowody kopalne na opiekę nad lęgiem i niezwykły przypadek asymetrii kierunkowej   Coyne   2022-08-05
Badania dowodzą, że fakty nie mają znaczenia: jak propaganda wykorzystuje i normalizuje antysemityzm     2022-08-03
Horyzontalny transfer genów u owadów: jest rozpowszechniony, ale co to znaczy?   Coyne   2022-08-02
Dokonane w Afryce badanie genomu fasolnika egipskiego oznacza krok naprzód w dywersyfikacji światowego zaopatrzenia w żywność   Karavolias   2022-08-01
Grupy anty-GMO przegrywają sprawę sądową w Nigerii    i Nkechi Isaak   2022-07-30
Raz jeszcze: czy rasy są tylko społecznym konstruktem bez naukowego lub biologicznego znaczenia?   Coyne   2022-07-28
„New Yorker” pisze o hoacynie, sugeruje, że koncepcja Darwina drzew ewolucyjnych może być urojeniem   Coyne   2022-07-25
Nazistowscy lekarze i dzisiejsi antysemici: redefinicja etyki, żeby usprawiedliwić prześladowania Żydów     2022-07-18
Carl Sagan i wolność wątpienia   Jacoby   2022-07-18
Jak Darwin spowodował globalne ocieplenie swoją teorią doboru płciowego   Coyne   2022-07-16
Dieta mieszana misiów i innych   Júnior   2022-07-14
Londyńskie Natural History Museum popełnia błąd naturalistyczny - wielokrotnie   Coyne   2022-07-11
Nigeria gotowa na spełnienie oczekiwań rolników     2022-07-08
Szczepionki przeciwko grypie związane ze zmniejszonym ryzykiem choroby Alzheimera   Novella   2022-07-07
Nowoczesność Darwina: w O powstawaniu jest antycypacja neutralnej teorii i przerywanej równowagi   Coyne   2022-07-06
Pinker: “Wojna o ewolucję jest także wojną kulturową”   Coyne   2022-07-05
Raz jeszcze: błędny artykuł o tym, dlaczego teoria ewolucji jest przestarzała   Coyne   2022-07-04
Niech Moc będzie z pszczołą   Júnior   2022-06-28
Dramatyczny wzrost cen paliw kopalnych jest bolesny, ale daje niewielkie korzyści w walce z globalnym ociepleniem   Lomborg   2022-06-25
Efekt grupy – paskudny błąd poznawczy   Novella   2022-06-22
Nasiona z edytowanymi genomami będą miały przystępną cenę   Maina   2022-06-15
„Zapylisz mnie!”: nachalni bohaterowie świata roślin   Júnior   2022-06-11
Agroekologia zmienia biednych farmerów w biedniejszych   Muhumuza   2022-06-09
Kartofel z Matką Boską w jednej klapie i Karolem Marksem w drugiej   Koraszewski   2022-06-06
Jak nasze wspomnienia są powiązane   Novella   2022-06-04
Wielka Brytania dąży do zezwolenia na edytowanie genów   Novella   2022-06-02
„Grubogłowi przedsiębiorcy pogrzebowi w noc żywych trupów”   Júnior   2022-05-31
Coraz mniejsza część głównych plonów roślin jadalnych na świecie idzie na wyżywienie głodnych, a coraz więcej wykorzystuje się do celów niespożywczych     2022-05-28
Naukowiec z Ghany: “Afryka potrzebuje GMO bardziej niż reszta świata”   Gakpo   2022-05-26
GMO i edytowanie genów: jaka jest różnica?   Karavolias   2022-05-23
Toksyczny nektar, czyli ostrożnie z tureckim miodem   Júnior   2022-05-20
Kolejna nieudana i podyktowana ideologią próba wykazania, że płeć u ludzi nie jest binarna   Coyne   2022-05-18
Brian Charlesworth o błędach nowego artykułu rzekomo pokazującego, że fundamentalne założenie ewolucji neodarwinowskiej jest błędne   Coyne   2022-05-16
Trutnie i inni fruwający panowie   Junior   2022-05-13
Wygnanie z uniwersyteckiego świata – dwa lata później   Winegard   2022-05-10
Życie kwitnące po śmierci   Junior   2022-05-05
Organiczne środki owadobójcze są szkodliwe dla pożytecznych owadów     2022-04-30
Oxitec rozszerza próby z komarami GMO, by zredukować szerzenie się malarii   Conrow   2022-04-28
Słowa w wosku zapisane   Tonhasca Junior   2022-04-26
Rodzice, szkoła, państwo: kultura niskich oczekiwań   Koraszewski   2022-04-25
Nowoczesne ulepszanie roślin uprawnych przyjmuje historyczne podejście   Karavolias   2022-04-20
Pierwsza spożywcza roślina GMO w Ghanie   Baffour-Awuah   2022-04-16
Indie zwalniają edytowanie genów z wymaganej dla GMO oceny bezpieczeństwa   Paranjape   2022-04-11
Metamorfozy    Júnior   2022-04-09
Rolnicy nie mogą uprawiać tego, na co ich nie stać   Ongu   2022-04-07
Rośliny zmodyfikowane: odkłamać opinię o GMO   Conrow   2022-04-07
Odmowa szczelinowania jest szaleństwem   Ridley   2022-04-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk