Prawda

Sobota, 4 maja 2024 - 16:20

« Poprzedni Następny »


W co wierzy prof. Marek Abramowicz


Adam Kalbarczyk 2015-02-03

Bamberg Apocalypse: Angel with the Millstone
Bamberg Apocalypse: Angel with the Millstone

Prof. Marek Abramowicz, astrofizyk, w „Gazecie Wyborczej” z 24. 12. 2014 r. (W co wierzą (lub nie) naukowcy, w dziale – nad czym trzeba ubolewać – Nauka) złożył wyznanie wiary w chrześcijańskiego Boga. Oświadczył zarazem, że nie wie, dlaczego weń wierzy. Wiara ta, co dostrzegł już Tertulian, jest wiarą w absurd, czyli sprzeczność (niedorzeczność), ponieważ Bóg chrześcijański, także w świetle enuncjacji profesora, jest bytem sprzecznym (m.in. profesor twierdzi, że Bóg jest „wszechmocny”, ale zarazem człowiek posiada wolną wolę). Niewiedza o czymś to zaś – słownikowo – ignorancja. To, co zarzuca prof. Abramowicz w swej wypowiedzi ateistom – absurd i ignorancja – są w istocie udziałem przede wszystkim jego przekonań.

Można by oczekiwać zarazem od naukowca więcej refleksji nad tym, o czym mówi, a także mniej pewności sądu w dziedzinach nauki, w których nie jest specjalistą. Prof. Abramowicz uznaje, że prawo moralne, głos sumienia oraz wolna wola są „rzeczywistą częścią świata, a nie czymś ukształtowanym dowolnie przeze mnie, przypadek czy przez ewolucję”.  Trudno o więcej niezrozumienia dla zjawisk psychologicznych i kulturowych niż w tym jednym zdaniu. Szczególnie niepokoi niechętny stosunek profesora do ewolucji, choć faktem powszechnie uznanym przez naukę jest adaptacyjny charakter ludzkiej kultury, zwłaszcza moralności.


Profesor wierzy w wolną wolę, choć większość ludzkich decyzji jest nieświadoma, a pojęcie to we współczesnej nauce poddane zostało poważnej krytyce i nie mamy dziś nawet pewności, czy to, co uznajemy za nasze świadome decyzje, nie jest poprzedzone nieuświadomioną wcześniejszą „decyzją” naszego mózgu (słynne eksperymenty Benjamina Libeta). Nie mówiąc o determinacji środowiskowej, która jest konsekwencją procesów socjalizacyjnych.  Najprawdopodobniej prof. Abramowicz wierzy w Boga w małym stopniu w wyniku aktu swej „wolnej woli”, a przede wszystkim dlatego, że został poddany odpowiedniej indoktrynacji w dzieciństwie.


Zdumiewające jest także to, że profesor przenosi pojęcia fizyczne do opisu wytworów człowieka, powielając przekonania na temat zjawisk kulturowych sprzed odkryć antropologii kulturowej. Takim przekonaniem jest wiara w to,  jakoby kultura ludzka była jednym, wielkim uniwersum, posiadającym stałe atrybuty. Owszem moralność towarzyszy każdej kulturze w pewnym sensie tak, jak czas czasoprzestrzeni, ale „prawo moralne” (i „sumienie”, które jest jego indywidualnym wyrazem) ma kształt zmienny i zależny od kultury, której część stanowi. Gdy profesor przyznaje prawu moralnemu charakter „atrybutu rzeczywistego świata”, to powstaje pytanie,  czy tym atrybutem jest moralność katolicka, czy też może szariat. Czy jest nim prawo do rytualnego uboju zwierząt? Czy prawo moralne profesora zawiera przekonanie Tomasza Terlikowskiego, że zwierzęta żadnych praw nie mają? Czy prawo moralne, w które wierzyli islamscy terroryści, rozstrzeliwując członków redakcji „Charlie Hebdo”, a także ich głos sumienia w obronie obrażonego Mahometa, są atrybutami realnego świata czy islamistycznymi wyobrażeniami, będącymi efektem indoktrynacji? Im większe zarazem przekonanie, że prawo moralne zostało nadane przez Boga, tym większa pokusa, by niewiernych zachęcić do jego przestrzegania siłą.  


Profesor przyznaje się także do niewiedzy na temat przyczyn zła i cierpienia w świecie. Gdyby odpowiedzi tej nie szukał tylko w teologii, która od wieków odtwarza starą melodię mysterium iniqiutatis, dowiedziałby się łatwo dużo więcej. Np. o złu w znaczeniu agresji wewnątrzgatunkowej – choćby z klasycznych prac Konrada Lorenza, a także innych etologów. O złu w sensie dehumanizacji i jej konsekwencji – ze słynnego eksperymentu stanfordzkiego Philipa Zimbardo i badań innych psychologów społecznych.


Trudno także zrozumieć co, poza wyrazem światopoglądowego zapału, budzi w prof. Abramowiczu wątpliwości wobec przekonania, iż „nauka dowodzi materialistycznego twierdzenia”, jeżeli chodzi tu o twierdzenie, które określa się dziś mianem naturalizmu ontologicznego. Pogląd ten (uznający, że istnieje empirycznie tylko to, co należy do poznawalnego przez nauki przyrodnicze świata zjawisk materialnych, czyli – inaczej, że nie istnieje empirycznie nic poza naturą, nic „nadnaturalnego”) jest także najczęściej podzielanym przez naukowców przekonaniem filozoficznym, ponieważ wiedzą oni, że badaniu naukowemu podlega tylko to, co istnieje w naturze. Jest to także pogląd ateistyczny, ponieważ ateiści uznają w otaczającej nas rzeczywistości istnienie tylko tych bytów, które mają charakter materialny, dlatego odrzucają istnienie jakiegokolwiek bóstwa, które z definicji ma charakter niematerialny. W tym sensie zapewne prof. Abramowicz także jest wyznawcą tego poglądu, bo nie wierzę, by w swych poszukiwaniach astrofizycznych próbował poddać badaniu np. anioły.


Zatrzymując się przez chwilę nad tym przykładem – anioły, tak jak każdy bóg, nie dają się badać empirycznie, nie są przedmiotem poznania naukowego, nie istnieją zatem materialnie. Nauka zatem pośrednio, poprzez swój zakres badań, dowodzi naturalizmu, tj. twierdzenia, że empirycznie istnieją tylko byty materialne. Wprost zaś twierdzenia naukowe przeczą twierdzeniom religijnym, np. gdy uznają, że nie można się „narodzić z dziewicy” lub że życie na ziemi nie powstało w wyniku stwórczego aktu jakiegokolwiek boga. Anioły zaś (i bogowie) mogą oczywiście istnieć w świecie religijnych wyobrażeń prof. Abramowicza, ale z tego nie wynika, że istnieją empirycznie (materialnie).  

Apendyks do tekstu W co wierzy prof. Abramowicz?


1)      Uznanie naturalizmu metodologicznego przy jednoczesnym negowaniu naturalizmu ontologicznego prowadzi do sprzeczności. Świadomi metodologicznie naukowcy dlatego, i tylko dlatego, nie odwołują się do przyczyn nadnaturalnych w badaniach naukowych (naturalizm metodologiczny), że uznają, iż przyczyny takie w naturze nie istnieją (naturalizm ontologiczny). Naturalizm metodologiczny wtedy i tylko wtedy jest zasadny, jeżeli zasadny jest naturalizm ontologiczny. Wbrew temu, co twierdzi np. D. Sagan (Naturalizm metodologiczny – konieczny warunek naukowości? „Roczniki Filozoficzne”, tom LXI, nr 1, 2013), związek logiczny między tymi tezami nie przypomina implikacji, która  może być prawdziwa, nawet gdy przesłanka jest fałszywa, ale ekwiwalencję, która jest poznawczo wartościowa tylko przy tej samej wartości logicznej  obu argumentów. Należałoby zatem mówić, używając terminów języka codzienności, nie  o tym, że naturalizm metodologiczny „wynika” z ontologicznego, ale że są one ze sobą ściśle związane. Wtedy i tylko wtedy nie powołuję się na przyczyny nadnaturalne w przyrodzie, gdy one nie istnieją.  Inaczej: z jakiej racji naukowcy mieliby nie poszukiwać przyczyn nadnaturalnych w przyrodzie, gdyby uznawali, że takie istnieją?  Sprzeczność tego rodzaju (przyjęcie naturalizmu metodologicznego bez uznania ontologicznego) wynika prawdopodobnie z braku odwagi części indoktrynowanych religijnie w dzieciństwie naukowców, by zerwać z religią, w której zostali wychowani. Nie zmienia to faktu, że jest to przykład swoistej hipokryzji.

Nb. odnoszę wrażenie, że przedstawiciele „szkoły zielonogórskiej”, w tym K. Jodkowski, uznają naturalizm metodologiczny za czystą konwencję, gdy także historyczne argumenty przekonują, iż teza ta jest wynikiem ogólnofilozoficznych (czy jak kto woli – światopoglądowych) założeń nowoczesnej nauki (tj. precyzyjnie – założeń przyjmowanych przez naukowców). Karol Darwin w swych wyjaśnieniach odwołuje się jedynie do rzeczywistości natury właśnie dlatego, że odrzucił uprzednio przekonanie o istnieniu jakichkolwiek innych bytów i zjawisk niż naturalne.

2)      Uznanie, że empirycznie istnieje tylko, to co empiryczne, ma oczywiście konsekwencje światopoglądowe, ale trudno czynić komukolwiek z tego zarzut. Ateizm jest również przekonaniem o charakterze światopoglądowym, ale poniżej poziomu poważnej dyskusji jest odpieranie zarzutów typu: to też światopogląd, albo nawet – to też wiara.

3)      Słowo „materialne” używam jako synonimu dla „empiryczne”. Słowo „byt” zgodnie z tradycją filozoficzną stosuję w znaczeniu „to, co istnieje”. W tym sensie „byt materialny” oznacza to wszystko, co istnieje empirycznie (np. kwarki czy grawitację).

 


(fot. Maciej Kaczanowski)
(fot. Maciej Kaczanowski)

Adam Kalbarczyk


Absolwent filozofii i polonistyki UMCS w Lublinie, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej UMCS w Lublinie, dyrektor Prywatnego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. I. J. Paderewskiego w Lublinie. Autor wielu artykułów, głównie o tematyce edukacyjnej.

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
3. Co z czego wynika Alvert Jann 2015-02-05
2. Szanowny profesorze Abramowiczu! tatajarek 2015-02-04
1. A w co wierzy Adam Kalbarczyk? McGinn 2015-02-03


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Zbłąkane dzieci Matki Natury (VI)   Ferus   2022-10-30
Zbłąkane dzieci Matki Natury (V)   Ferus   2022-10-23
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Zbłąkane dzieci Matki Natury (III)   Ferus   2022-10-09
Zbłąkane dzieci Matki Natury (II)   Ferus   2022-10-02
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Kilka poważnych powodów do śmiechu   Koraszewski   2022-09-26
Zbłąkane dzieci Matki Natury   Ferus   2022-09-25
Marnotrawny Syn Boży   Ferus   2022-09-18
Niepojęta miłość Boga Ojca   Ferus   2022-09-11
Fałszywka Boga: wygnanie ludzi z raju   Ferus   2022-09-04
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (V)   Ferus   2022-08-28
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. IV.   Ferus   2022-08-21
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy.   Ferus   2022-07-31
Śmierć dla “bluźnierców” w Pakistanie   Ibrahim   2022-07-27
Podstępne kuszenie Jezusa (IV)   Ferus   2022-07-24
Podstępne kuszenie Jezusa (III)   Ferus   2022-07-17
Podstępne kuszenie Jezusa (II)   Ferus   2022-07-10
Podstępne kuszenie Jezusa   Ferus   2022-07-03
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Potwór stworzony ludzką wyobraźnią   Ferus   2022-06-26
Z jakiej gliny ulepiłeś swojego boga?   Koraszewski   2022-06-23
Nowy ateizm umarł, niech żyje nowy ateizm   Koraszewski   2022-06-20
Kobieta czyli zło konieczne?   Ferus   2022-06-19
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Niezamierzony przez Stwórcę byt   Ferus   2022-06-12
Nowy Ład w dziele bożym   Ferus   2022-06-05
Kreacjonizm i owce Labana   Ferus   2022-05-29
Pacyfizm i papieska omylność   Stewart   2022-05-27
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop” (III)   Ferus   2022-05-22
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop” (II)   Ferus   2022-05-15
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Marzenie o bezbożnym państwie   Koraszewski   2022-05-04
Moje (po)wielkanocne refleksje   Ferus   2022-05-01
Niepotrzebna ziemska sprawiedliwość   Ferus   2022-04-24
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Słabość ateizmu czy religii?   Ferus   2022-03-27
Pytania do Boga   Ferus   2022-03-20
Retoryczne pytanie: „Gdzie był Bóg?”   Ferus   2022-03-13
Wojna pod znakiem krzyża     2022-03-11
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Niewiarygodna „prawdziwość” religii   Ferus   2022-02-20
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Pierwszy krytyk bożego dzieła (VI)   Ferus   2022-01-16
Pierwszy krytyk dzieła bożego (V)   Ferus   2022-01-09
Hashtag „też odchodzę”   Koraszewski   2022-01-03
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Tradycja powinna się zmieniać pod wpływem praw człowieka   Igwe   2021-12-30
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
(Nie)zwykła opowieść wigilijna. Czyli moja nocna, niedokończona rozmowa z psem.   Ferus   2021-12-26
Jacek Tabisz o nowym humanizmie    Tabisz   2021-12-21
Pierwszy krytyk bożego dzieła (IV)   Ferus   2021-12-19
Pierwszy krytyk bożego dzieła (III)   Ferus   2021-12-12
Pierwszy krytyk bożego dzieła (II)   Ferus   2021-12-05
Pierwszy krytyk bożego dzieła   Ferus   2021-11-28
Paradoksalne „Dzięki Bogu” (II)   Ferus   2021-11-21
Paradoksalne „Dzięki Bogu”.   Ferus   2021-11-14
Absurdalna awersja wierzących do ateizmu   Ferus   2021-11-07
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Pytanie bez odpowiedzi   Łukaszewski   2021-10-18
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Nasila się dżihadystyczne ludobójstwo chrześcijan w Nigerii   Ibrahim   2021-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Idea, która wyprowadziła rozum na manowce   Ferus   2021-10-03
"Time Magazine” i zachodnie podejście do islamizmu   Mahmoud   2021-10-02
Powolne odrzucanie religijnego mitu   Koraszewski   2021-09-27
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Kościół zdeprawowany i mamoną silny   Koraszewski   2021-09-22
Turecki ateista zamordowany 31 lat temu   Bulut   2021-09-18
Naturalne czy sztucznie wykreowane religie?   Ferus   2021-09-12
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Ojciec święty, święty Paweł i teologia zastąpienia    Koraszewski   2021-08-30
(Nie)Fachowe pośrednictwo religijne.Czyli nieudana próba połączenia sprzecznych ze sobą zachowań.   Ferus   2021-08-29
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
W oparach ateizmu z czasu przeszłego   Koraszewski   2021-08-19
Islam – religia pokoju   Koraszewski   2021-08-16
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Kult jednostki i bunt umysłu zniewolonego   Pandavar   2021-08-10
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Bezduszna duchowość ateistów   Koraszewski   2021-08-03
Most nad przepaścią (III)   Ferus   2021-08-01
Most nad przepaścią (II)   Ferus   2021-07-25
Most nad przepaścią   Ferus   2021-07-18
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk