Prawda

Poniedziałek, 23 maja 2022 - 03:18

« Poprzedni Następny »


"Time Magazine” i zachodnie podejście do islamizmu


Nervana Mahmoud 2021-10-02

Abdul Ghani Baradar obecny wicepremier Islamskiego Emiratu Afganistanu, był uwięziony w Pakistanie w 2010 roku za terroryzm i uwolniony z więzienia na prośbę administracji prezydenta Obamy w 2018, Zdjęcie: wikipedia
Abdul Ghani Baradar obecny wicepremier Islamskiego Emiratu Afganistanu, był uwięziony w Pakistanie w 2010 roku za terroryzm i uwolniony z więzienia na prośbę administracji prezydenta Obamy w 2018, Zdjęcie: wikipedia

Upalny lipcowy dzień w Kairze i mój pierwszy dzień w akademii medycznej. Jak wiele dobrze chronionych egipskich dziewcząt byłam nieśmiała i wystraszona. Postanowiłam spędzić przerwę między wykładami w żeńskiej części uniwersyteckiego meczetu, a nie w studenckiej kawiarni. Z perspektywy czasu widzę, że był to punkt zwrotny w moim życiu. Po raz pierwszy spotkałem się z czystą i butną twarzą islamizmu.

Nie była to pora modlitwy, ale koleżanka nosząca nikab rozpoczęła swoje kazanie na temat tego, co jej zdaniem jest „prawdziwym islamem”. Od razu nie podobało jej się moje imię. „To wstyd, że twoi rodzice wybrali dla ciebie takie imię; aby udowodnić, że jesteś muzułmanką, przynajmniej musisz nosić hidżab” – powiedziała. Przez następne sześć lat słyszałem, jak ona i inne „siostry i bracia” wygłaszali kazania o obowiązku noszenia hidżabu, o wymogu segregacji studentów i studentek, o znaczeniu „obrzezania” kobiet, zakazie muzyki i o tym, dlaczego tak ważne jest, aby powrócić do tego, co nazwali „purytańskim duchem islamu”. 


Tak, słyszałem te wszystkie nauki w stylu talibów na długo przed atakami na Amerykę terrorystów z Al-Kaidy 11 września 2001 roku. Ci islamscy koledzy w końcu dołączyli do różnych ruchów islamistycznych, które za rządów Mubaraka  szerzyły się w podziemiu w Egipcie. Jedni wstąpili do Bractwa Muzułmańskiego; inni dołączyli do różnych grup salafickich; a jeszcze inni wyjechali do Afganistanu (kilku z nich wyemigrowało do Europy udając „reformatorów”). Pajęczyna islamistów jest splątana, bardzo różnorodna i wielowymiarowa.  


Islamiści mogą różnić się strategią i taktyką, stosując przemoc lub nie stosując przemocy, ale wszystkich łączy jeden cel: osiągnięcie znaczącej zmiany paradygmatu w umysłach zarówno muzułmanów, jak i niemuzułmanów. Ich celem jest przekonanie muzułmanów, że islamizm jest prawdziwym islamem, oraz przekonanie niemuzułmanów, że pojęcia równości i praw kobiet są muzułmanom obce i nie powinny być narzucane przez Zachód.


Przekazanie Afganistanu talibom i nazwanie współzałożyciela ruchu talibów, Abdula Ghaniego Baradara, jednym ze 100 najbardziej wpływowych ludzi przez „Time Magazine” w 2021 roku (w kategorii „przywódców”), jest prawdopodobnie największym prawdziwym zwycięstwem islamizmu jako globalnej ideologii. Oba wydarzenia symbolizują znaczącą zmianę paradygmatu w umysłach wielu zachodnich decydentów politycznych.  


Zachodnie elity uznały, że ich wartości są  obce muzułmanom (przynajmniej w Afganistanie) i zajęły się szukaniem „umiarkowanych” muzułmanów, nawet w najbardziej radykalnych, opresyjnych grupach purytańskich, takich jak talibowie. Baradar reprezentuje bardziej umiarkowany nurt w kierownictwie ruchu talibów, „który zostanie wystawiony na światło dzienne, aby zdobyć poparcie Zachodu” – wyjaśnia jego profil w „Time Magazine”. Jak napisała na Twitterze afgańsko-kanadyjska biznesmenka Sara Wahedi : Od samego początku procesu pokojowego prowadzona była wyraźna kampania na rzecz złagodzenia obrazu talibów. Zadaniem think tanków wobec konsultantów, dziennikarzy i „ekspertów” było zastąpienie wrogości wobec talibów postawami neutralnymi.


Można argumentować, że ten wybór jest czysto polityczny, ponieważ upadek i przejęcie Afganistanu przez talibów jest prawdopodobnie największym politycznym wydarzeniem 2021 roku. Niemniej jednak to „zwycięstwo” talibów nie jest zasługą Baradara i jego klanu, jest przede wszystkim jest dziełem amerykańskiej klasy politycznej. To Stany Zjednoczone zdecydowały się na wycofanie z Afganistanu, niezależnie od konsekwencji tej decyzji, lub umiejętności negocjacyjnych pana Baradara i jego zespołu. 


Wkrótce po prestiżowym wyborze „Time Magazine” ujawniono, jak talibowie, zareagowali wzruszeniem ramion na międzynarodowe wezwania  do różnorodności, integracji i równości płci. Pozostawili kobiety poza rządem i dali kilka stołków przedstawicielom mniejszości etnicznych. Co więcej, przedstawiciel rządu talibów zapowiedział, że talibowie powrócą do surowych kar i egzekucji. Wielu zachodnich ekspertów (tylko na podstawie kwiecistych słów, które wypowiadał podczas negocjacji z amerykańskimi urzędnikami), uparcie twierdzi jednak, że Baradar jest umiarkowany i że został „odsunięty na boczny tor” przez radykałów.   


Chcąc zachować
 równowagę, „Time Magazine” umieścił na swojej prestiżowej liście także afgańską biznesmenkę,  Royę Mahboob. Taka koncepcja równowagi jest delikatnie mówiąc farsą. Nie umieszcza się na jednej liście dilera narkotyków i mistrza walki z uzależnieniami, aby przedstawić zrównoważoną listę globalnych influencerów. Tylko głupi i bezduszny redaktor może to zrobić bez odrobiny wstydu. 


Jak dotąd jednak sukces islamistów w podbijaniu umysłów muzułmanów wydaje się ograniczać do ich zwolenników, ale większość muzułmanów zauważyła obrazy zdesperowanych Afgańczyków rozpaczliwie wdrapujących się na amerykański samolot wojskowy opuszczający lotnisko w Kabulu, decydującą porażkę partii islamistycznej w wolnych i uczciwych wyborach w Maroku, rosnącą niechęć do reżimu mułłów w Teheranie oraz do partii Erdogana rządzącej w Turcji. Nawet islamscy komentatorzy polityczni z Zachodu, którzy zachwycają się powrotem talibów do władzy, nie przenieśli się do Afganistanu i nie chcą żyć pod prawem szariatu. Jak podkreślił Hany Ghoraba, wolą wrócić do życia ciesząc się wolnościami gwarantowanymi przez demokratyczne i świeckie prawa na Zachodzie.


Walka o duszę islamu w epoce nowożytnej będzie trwać nadal, ale pomimo zmiany paradygmatu i wspierania islamizmu przez wiele zachodnich instytucji, ta ideologia nie zwycięży. Islamiści mogą rządzić i gnębić swoich przeciwników. Mogą być też noszeni na rękach przez prestiżowe zachodnie pisma. Niemniej ich niezdolność do zapewnienia skutecznej formuły rządzenia doprowadzi w końcu do ich porażki w każdym zakątku muzułmańskiego świata.


”The Time” magazine and the Western Attitude towards Islamism

Nervana, 26 września 2021

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Nervana Mahmoud

Egipska lekarka, która od 2011 roku prowadzi popularny blog. Jest często zapraszana przez media zachodnie jako niezależna komentatorka spraw Bliskiego Wschodu.   


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 771 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop” (III)   Ferus   2022-05-22
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop” (II)   Ferus   2022-05-15
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Marzenie o bezbożnym państwie   Koraszewski   2022-05-04
Moje (po)wielkanocne refleksje   Ferus   2022-05-01
Niepotrzebna ziemska sprawiedliwość   Ferus   2022-04-24
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Słabość ateizmu czy religii?   Ferus   2022-03-27
Pytania do Boga   Ferus   2022-03-20
Retoryczne pytanie: „Gdzie był Bóg?”   Ferus   2022-03-13
Wojna pod znakiem krzyża     2022-03-11
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Niewiarygodna „prawdziwość” religii   Ferus   2022-02-20
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Pierwszy krytyk bożego dzieła (VI)   Ferus   2022-01-16
Pierwszy krytyk dzieła bożego (V)   Ferus   2022-01-09
Hashtag „też odchodzę”   Koraszewski   2022-01-03
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Tradycja powinna się zmieniać pod wpływem praw człowieka   Igwe   2021-12-30
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
(Nie)zwykła opowieść wigilijna. Czyli moja nocna, niedokończona rozmowa z psem.   Ferus   2021-12-26
Jacek Tabisz o nowym humanizmie    Tabisz   2021-12-21
Pierwszy krytyk bożego dzieła (IV)   Ferus   2021-12-19
Pierwszy krytyk bożego dzieła (III)   Ferus   2021-12-12
Pierwszy krytyk bożego dzieła (II)   Ferus   2021-12-05
Pierwszy krytyk bożego dzieła   Ferus   2021-11-28
Paradoksalne „Dzięki Bogu” (II)   Ferus   2021-11-21
Paradoksalne „Dzięki Bogu”.   Ferus   2021-11-14
Absurdalna awersja wierzących do ateizmu   Ferus   2021-11-07
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Pytanie bez odpowiedzi   Łukaszewski   2021-10-18
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Nasila się dżihadystyczne ludobójstwo chrześcijan w Nigerii   Ibrahim   2021-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Idea, która wyprowadziła rozum na manowce   Ferus   2021-10-03
"Time Magazine” i zachodnie podejście do islamizmu   Mahmoud   2021-10-02
Powolne odrzucanie religijnego mitu   Koraszewski   2021-09-27
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Kościół zdeprawowany i mamoną silny   Koraszewski   2021-09-22
Turecki ateista zamordowany 31 lat temu   Bulut   2021-09-18
Naturalne czy sztucznie wykreowane religie?   Ferus   2021-09-12
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Ojciec święty, święty Paweł i teologia zastąpienia    Koraszewski   2021-08-30
(Nie)Fachowe pośrednictwo religijne.Czyli nieudana próba połączenia sprzecznych ze sobą zachowań.   Ferus   2021-08-29
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
W oparach ateizmu z czasu przeszłego   Koraszewski   2021-08-19
Islam – religia pokoju   Koraszewski   2021-08-16
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Kult jednostki i bunt umysłu zniewolonego   Pandavar   2021-08-10
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Bezduszna duchowość ateistów   Koraszewski   2021-08-03
Most nad przepaścią (III)   Ferus   2021-08-01
Most nad przepaścią (II)   Ferus   2021-07-25
Most nad przepaścią   Ferus   2021-07-18
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Ekumeniczne spotkanie apostatów   Koraszewski   2021-06-29
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Targniecie się na życie wieczne?   Ferus   2021-06-27
Dwa różne Dekalogi   Ferus   2021-06-20
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Jest człowieczeństwo i jest muzułmańskie człowieczeństwo   Pandavar   2021-06-03
Żałoba bez złudzeń   Igwe   2021-05-26
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Obraza uczuć religijnych. Czyli co obraża osoby wierzące, a co nie, choć może powinno?   Ferus   2021-05-09
„Szczepionkowa” hipoteza powstania religii   Ferus   2021-05-02
Książka Lucjana Ferusa   Koraszewski   2021-04-26
Kłamiemy, gdyż taką mamy naturę? Czyli „względna równowaga między prawdą a fikcją”.   Ferus   2021-04-25
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Poświąteczna refleksja. Kiedy mity traktowane są jako rzeczywistość.   Ferus   2021-04-11
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Miecz czy Rozum? Czyli jak uczy historia religii: na jedno wychodzi!   Ferus   2021-03-28
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dziewuchy dziewuchom tu i tam   Koraszewski   2021-03-16
Irracjonalne „objawienia boże” (II)   Ferus   2021-03-14
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Groza umiarkowanego islamizmu   Chesler   2021-03-04
Hartowanie ciała i hart ducha   Ferus   2021-02-28
Bezbożne „Ranczo”.Czyli nie jest dobrze, iż wierni mało wiedzą o religii, czy raczej bardzo dobrze?   Ferus   2021-02-21
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (IV)   Ferus   2021-02-14
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (II)   Ferus   2021-01-31
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości   Ferus   2021-01-24
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Opatrzność Boża, a szczepienia na COVID-19   Ferus   2021-01-03
W Gazie Hamas jest Grinchem, który ukradł Boże Narodzenie   Fitzgerald   2020-12-31
Episkopat Polski w sprawie szczepionek zaleca: róbta co chceta   Koraszewski   2020-12-30
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa



 Palestyńskie weto



Wzmacnianie układu odpornościowego



Wykluczenie Tajwanu z WHO



Drzazgę źle się czyta



Sześć lat



Pochodzenie



Papież Franciszek



Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk