Prawda

Piątek, 26 kwietnia 2024 - 16:43

« Poprzedni Następny »


Nowy pogląd na piekło: “warunkowa nieśmiertelność”


Jerry Coyne 2014-10-18


Artykuł w “New York Times” z 10 października: “Tormented in the afterlife, but not forever” [Dręczony w życiu pozagrobowym, ale nie na wieczność] pokazuje nam “postępy” teologii. Po rozmyślaniu o tej kwestii przez kilka tysiącleci niektórzy teolodzy zdecydowali, w oparciu o rozmyślania i roztropną egzegezę Biblii, że piekło jednak nie jest wiecznym smażeniem się w ogniu. Być może, posmażysz się przez pewien czas, a potem zostaniesz ugaszony:

Dociekania [pastora i wydawcy chrześcijańskiego, Edwarda] Fudge’a w kwestii natury potępienia dały w rezultacie jego doniosłą książkę, wydaną w 1982 r., “The Fire That Consumes”, w której twierdził, że cierpienia złoczyńców w piekle są ograniczone i że po pewnym czasie dusze zostają ugaszone. Ten pogląd, zwany „warunkową nieśmiertelnością” lub czasami nieco bardziej makabrycznie: “anihilacjonizmem”, stoi w bezpośredniej sprzeczności z tradycyjnym poglądem chrześcijańskim, że cierpienia w piekle trwają wiecznie.

  


Warunkowa nieśmiertelność nie jest czymś nowym – myśliciele chrześcijańscy proponowali ją niemal od początku – ale ma w tej chwili swój moment pod słońcem (łagodnym, nie rozżarzonym). Opublikowano bądź planuje się publikację kilkunastu uczonych tomów o warunkowej nieśmiertelności. W lipcu wiodący zwolennicy tej teorii zebrali się w Houston na Rethinking Hell [Ponowne przemyślenie piekła], konferencji na cześć pana Fudge’a. Grupa, która zorganizowała tę konferencję, prowadzi witrynę internetową rethinkinghell.com, poświęconą tej teologii.


A w 2012 r. pan Fudge otrzymał najwyższą oznakę amerykańskiej znakomitości, poświęcony mu film biograficzny. “Hell and Mr. Fudge” można obejrzeć w całości on line, co pozwala zobaczyć pana Fudge’a – granego przez Mackenzie Astina, najlepiej znanego ze swojej dziecięcej roli w serialu telewizyjnym z lat 1980. “The Facts of Life” — najpierw jako chłopca, potem w jego latach studenckich, zalecającego się do swojej przyszłej żony i, jako dorosłego, prowadzącego badania, które doprowadziły go do odrzucenia tradycyjnego poglądu na piekło.


Kliknij na link do zwiastuna, żeby zobaczyć komiczną zapowiedź “Hell and Mr. Fudge” (musisz zapłacić, jeśli chcesz zobaczyć całość):



Z tego zwiastuna i z akapitu poniżej wynika jasno, że ten „postęp” teologiczny, przynajmniej w tym wypadku, pochodzi po prostu z rozważań o tym, jak wydaje się niesprawiedliwe ze strony kochającego Boga dręczenie kogoś przez wieczność za, na przykład, homoseksualizm. I istotnie byłoby to niesprawiedliwe, więc adwokaci tego piekła w wersji łagodnej (Hell Lite) po prostu zdecydowali, że piekło nie jest tym, co głosiła fama. I, oczywiście, znaleźli poparcie biblijne dla swojej zrewidowanej teologii:


Orędownicy warunkowej nieśmiertelności mówią, że ich pogląd odzwierciedla zdroworozsądkowe odczytywanie Biblii. Wskazują na takie fragmenty, jak List do Rzymian 6, gdzie Paweł mówi: „Albowiem zapłatą za grzech jest śmierć, a łaska przez Boga dana to życie wieczne w Chrystusie Jezusie, Panu naszym”. „Życie wieczne” zbawionych przeciwstawione jest ostatecznej “śmierci” niezbawionych. A w Apokalipsie św. Jana Jezus mówi o “drugiej śmierci”, co zdaniem tych teologów znaczy ponowne umieranie wskrzeszonych złoczyńców. Ich ostateczną, nieodwracalną karą może być udręka, ale nadejdzie jej kres.


Nie ma granic zdolności tych ludzi do zawieszania swoich „prawd” na najcieńszej nitce słów w piśmie świętym. A potem, jako dobrzy teolodzy, udają, że ich pogląd na piekło w rzeczywistości cały czas był tradycyjny!:


 “Nie sądzę, by tradycyjny pogląd był popularny wśród chrześcijan przed końcem drugiego i na początku trzeciego stulecia” – mówi programista i niezależny teolog, który pomógł zorganizować konferencję, Christopher M. Date. Wierzy on, że, warunkowość była regułą wśród wczesnych myślicieli, takich jak biskup Ireneusz w II stuleciu, który napisał, że Bóg “nadaje trwanie wieczne tym, którzy są zbawieni”, zaprzeczając takiemu trwaniu dla niezbawionych.


I naprawdę zrozumienie tego zabrało teologom dwa tysiąclecia:


Jeśli chwilę pomyślisz, mówią niektórzy zwolennicy warunkowości, ich teologia jest teologią współczucia. Który bóg wykazuje więcej dobroci, ten, który pozwala grzesznikom cierpieć na wieki, czy ten, który daje im, powiedzmy, kilkadziesiąt lat w ogniu piekielnym, a potem stosuje „najwyższy wymiar kary”.


No cóż, najbardziej współczującym Bogiem jest ten, który nie każe nikomu płonąć w piekle (wyobraź sobie, że liżą cię płomienie przez kilka minut, a co dopiero kilka dziesięcioleci) a potem likwiduje ich na zawsze. Czy to jest pełne współczucia? Żadnego przebaczenia, żadnej szansy na rehabilitację, tylko ogień, a potem likwidacja?


Każde
piekło, w którym jest ogień, jest nie do pogodzenia z pełnym współczucia bogiem. I czy ci „pełni współczucia” teolodzy mogliby powiedzieć nam dokładnie, jak długo Bóg daje cierpieć złoczyńcom, zanim wykańcza ich dusze?


Artykuł informuje następnie, że wielu “współczujących” chrześcijan nie kupuje tego piekielnego kitu: dla nich piekło pozostaje, jak było zawsze, na wieczność. Czytamy: „Wiele kościołów i organizacji chrześcijańskich ma wyznanie wiary, które członkowie muszą podpisać, poświadczając wiarę w wieczne tortury dla niezbawionych”. Tak, to jest sposób rozstrzygania kwestii spornych. Gdyby nauka była uprawiana w podobny sposób, wszyscy podpisywalibyśmy oświadczenie, że wszystko w O powstawaniu gatunków jest dosłowną prawdą.


Jakiż to kontrast z nauką, gdzie takie spory są rozstrzygane albo przez dowody, albo, jeśli brak dowodów, przez oświadczenie: „nie znamy odpowiedzi”. Chrześcijanie jednak rozstrzygają różne kwestie w oparciu o to, co wydaje im się najprzyjemniejsze lub co zgadza się z rodzajem Boga, jakiego sobie wyobrażają. Innymi słowy, teologia rozwija się przez „myślenie życzeniowe”: w tym wypadku zrozumienie, że być może dobry Bóg nie posyłałby ludzi do piekła na zawsze. Ale może robiłby to. Przez stulecia teolodzy tak uważali i można podeprzeć także pogląd o „wiecznym piekle” cytatami z pisma świętego.


Może jednak zanim zaczną spierać się o to, jak długo trwa kara piekielna, powinni najpierw poszukać dowodów, że istnieje piekło. Znajdziesz takie dowody tylko w Biblii, bo żadni przypaleni grzesznicy nie wrócili, żeby nam opowiedzieć o swoich bólach. A potem ci rewizjoniści mogliby rozważać, czy „dobry” Bóg w ogóle praktykowałby „warunkową nieśmiertelność”.


Takie dyskusje uświadamiają mi całkowitą pustkę intelektualną teologii oraz to, jak bardzo różni się ona od nauki jeśli idzie o sposób rozstrzygania kwestii dotyczących rzeczywistości.


h/t: Barry


A new view of hell conditional immortality

Why Evolution Is True, 13 października 2014



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Od redakcji:

O intelektualnej pustce myśli teologicznej dyskutowała ostatnio również barmanka z Jesus and Mo:




Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Polscy teologowie nie gorsi Pawel 2014-10-20


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 905 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy ateizm   Koraszewski   2013-11-16
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Opowieść o religijnym odwróceniu   Joseph   2014-01-06
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Nie - dla umiłowania cierpienia   Kuhlenbeck   2014-01-07
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Dziedzictwo nietolerancji   Shahid   2014-01-12
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
O modlitwie i petycji   Gogineni   2014-01-13
List otwarty do boga islamu   Imani   2014-01-17
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
O źródłach autocenzury   Nasreen   2014-01-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
No i wydało się...   Kruk   2014-02-04
Strzelanie zza pleców Boga   Koraszewski   2014-02-06
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Święta glina   Hili   2014-02-14
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Jajecznica   Kruk   2014-02-27
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Długi ateistów   Koraszewski   2014-03-03
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Życie seksualne wczoraj i dziś   Koraszewski   2014-03-11
Testowanie hipotezy Boga   Stenger   2014-03-11
Szkoły nie są polem bitwy religii!   Gogineni   2014-03-13
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Wyrafinowana teologia szyicka   Taheri   2014-03-19
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Zegarek na wrzosowisku   Ferus   2014-03-26
O nadziei w tym i owym   Koraszewski   2014-03-27
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Humanizm ewolucyjny   Ferus   2014-04-09
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Rozprawa między panem, zupą i szatanem   Kruk   2014-04-18
Kult Cargo   Szczęsny   2014-04-20
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Niemago rejestruje swój związek   Kruk   2014-05-04
Ponad dobrem i złem   Ferus   2014-05-05
Recykling sił nadprzyrodzonych   Koraszewski   2014-05-22
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
O kamiennych tablicach i nieco sfałszowanych zwojach   Szczęsny   2014-06-03
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Kiedy być “ekumenicznym” – a kiedy nie   Tsalic   2014-06-16
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Ekumeniczna nienawiść   Koraszewski   2014-06-26
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Manifest ateisty   Harris   2014-06-27
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Socjologia sekularyzmu   Koraszewski   2014-07-02
To nie okupacja, to islam   Greenfield   2014-07-05
Wiara szukająca ucieczki   Koraszewski   2014-07-14
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Nauka Biblii i praktyki religijne   Twain   2014-07-27
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Segregowanie uczniów według wyznania jest złym pomysłem   Ridley   2014-08-01
Osaczeni   Rushdie   2014-08-05
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Myśli i materia   Stenger   2014-08-31
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Marsz lunatyków do Armagedonu   Harris   2014-09-13
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Wolność słowa w Yale   Koraszewski   2014-09-18
Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk