Prawda

Środa, 8 maja 2024 - 06:13

« Poprzedni Następny »


Józef Flawiusz – ważny dowód na istnienie Jezusa?


Bob Seidensticker 2015-07-18


Józef Flawiusz, urodzony w 37 r. n.e., był żydowskim historykiem. Jego dzieło Dawne dzieje Izraela (znane również jako Starożytności żydowskie), napisane około 93 r., zawiera dwie wzmianki o Jezusie. Sam Józef Flawiusz nie był chrześcijaninem, a to niebiblijne źródło jest często cytowane przez chrześcijańskich apologetów jako mocne potwierdzenie kluczowych elementów historii opowiedzianej w ewangelii.


A przynajmniej chcieliby, żeby tak było


Fragment nr 1: Testimonium Flavianum

Pierwszy z tych fragmentów to słynne Testimonium Flavianum:

I był w tym czasie Jezus, człowiek mądry, jeśli godzi się nazywać go człowiekiem, działał on bowiem cuda i nauczał wśród tych, którzy z radością przyjmowali prawdę. Przyciągnął on do siebie wielu spośród Żydów i wielu spośród pogan. On to był Chrystusem. A kiedy Piłat, za namową pierwszych wśród nas mężów, skazał go na krzyż, ci którzy go miłowali nie opuścili go; ukazał się im on bowiem żyw ponownie na trzeci dzień, tak jak to boscy prorocy ten i dziesięć tysięcy innych cudów o nim zapowiedzieli. A plemię chrześcijan, od niego się zwących, nie zaginęło aż po dziś dzień.

Jest to zaskakująco mocne poparcie dla chrześcijańskich twierdzeń, ale sami przecież wiecie, co się mówi o rzeczach, które wyglądają zbyt dobrze, aby mogły być prawdziwe.

Józef Flawiusz urodził się po śmierci Jezusa, więc nawet przy dużej dozie życzliwości należy stwierdzić, że zwyczajnie przekazuje informacje z drugiej ręki. Bardziej obciążający jest fakt, że wśród badaczy panuje niemal powszechna zgoda co do tego, że fragment ten nie jest jego autorstwa. Coś takiego napisałby chrześcijanin, a Józef Flawiusz chrześcijaninem nie był. Na dodatek fragment ten zaburza w tym miejscu płynność tekstu (czyli całość czytałoby się lepiej, gdyby ten fragmentu usunąć) i jest on krótszy od podobnych rekapitulacji w całym dziele. Tak właśnie mógłby wyglądać późniejszy dopisek.

W oczach Żydów Józef Flawiusz był zdrajcą. Jako żydowski dowódca w czasie pierwszej wojny żydowskiej przeszedł w 67 r. na stronę Rzymian i Dawne dzieje Izraela napisał już w Rzymie. Żydzi nie mieli żadnego interesu w kopiowaniu i rozpowszechnianiu jego dzieł, więc tymi, którzy je kopiowali, byli głównie chrześcijanie. Zatem to oni mogli mieć motywację do „poprawiania” Józefa Flawiusza.

Autorem pierwszej kopii Testimonium Flavianum (z 324 r. lub nawet wcześniej) jest chrześcijański uczony Euzebiusz z Cezarei. Już sam fakt, że to jemu możemy ją przypisać, wzbudza uzasadnione podejrzenia. Euzebiusza nie uznaje się za wiarygodnego historyka, a możliwe, że to właśnie on dodał ten akapit.

Fragment nr 2: Jakub, brat Jezusa Chrystusa?

Drugi fragment jest dość długi, więc pozwólcie, że go streszczę. Nowym arcykapłanem mianowano Annasza. Ten, chcąc jak najszybciej ugruntować swoją władzę, skazał na śmierć grupę mężczyzn, wśród których znalazł się Jakub brat Jezusa. W proteście przeciwko tej egzekucji podniosły się głosy (być może decyzja była zbyt pochopna lub oparta na niewystarczających dowodach, tekst nie określa tego wyraźnie), a zaniepokojeni obywatele zwrócili się do rzymskiego prokuratora, by powstrzymał Annasza. Ten wyraził zgodę, usunął Annasza i „uczynił Jezusa, syna Damnajosa, arcykapłanem”.

Wróćmy do Jakuba, jednego z nieszczęśników straconych przez ukamienowanie. W tekście czytamy:

(…) zebrał więc on [Annasz] sanhedryn sędziów, i przywiódł przed nich brata Jezusa, którego zwali Chrystus, imieniem Jakub, i jeszcze innych.

Choć sama wzmianka nie sławi cudów dokonywanych przez Jezusa, to przynajmniej – ponieważ książka ta została napisana około 93 r. – dowodzi istnienia Jezusa Chrystusa w pierwszym wieku n.e. Jednakże David Fitzgerald (w książce Nailed, str. 58-61) streszcza argumentację Richarda Carriera, która sprawia, że cała ta intrygującą sprawa wcale nie jest tym, na co wygląda.

Pierwszy problem jest w tym, że pozostałe relacje inaczej opisują śmierć Jakuba Sprawiedliwego, brata Jezusa Chrystusa i pierwszego biskupa Jerozolimy.

Następnie zwróćcie uwagę na niezgrabną konstrukcję zdania:

 

„(…) brata Jezusa,

którego zwali Chrystus,

imieniem Jakub (...)”


zamiast po prostu „brata Jezusa, imieniem Jakub”. Można sobie wyobrazić, że „którego zwali Chrystus” było pierwotnie uwagą na marginesie jednej z kopii, które została włączona do rękopisu przez któregoś z późniejszych skrybów. Badacze potrafią wskazać wiele przykładów takich wstawek poczynionych przez kopistów. W takiej formie, w jakiej mamy ten tekst, przypomina on nieformalny e-mail, w którym nagle pada wzmianka: „a potem zobaczyłem boskiego przedstawiciela Boga”, i to w dość nudnym opisie wyprawy do centrum handlowego. Czytelnik dzieła Józefa Flawiusza na pewno powiedziałby: „Co??? A kogo obchodzi Jakub? Cofnij się i opisz dokładniej ten kawałek z Chrystusem!”. Właśnie takie coś dziennikarze nazywają „ukryciem leadu”.


Argument przemawiający za tym, że fraza ta została dopisana, na początku zaledwie intrygujący, staje się przekonujący, gdy weźmiemy pod uwagę, jak się kończy cały ten fragment. Kto zastąpił porywczego Annasza? Był to „Jezus, syn Damnajosa”. (Nie zapominajcie, że Jezus, czy też Jeszua, to popularne imię w tamtym czasie).

Wcześniej mieliśmy przypadkowego gościa o imieniu Jakub, którego bez żadnego powodu wyróżniono z listy osób straconych. Usuńcie jednak słowo „Chrystus”, uznając je za późniejszy przypadkowy dopisek, a cała historia nabiera sensu. Arcykapłan Annasz zachowuje się nieodpowiedzialnie, zabija kilka osób i zostaje usunięty z urzędu. Jego stanowisko zostaje przekazane Jezusowi, synowi Damnajosa, czyli bratu jednego ze straconych mężczyzn, jako częściową rekompensatę za bezprawną śmierć swojego brata.

Nawet przy najbardziej przychylnej interpretacji wsparcie, którego Józef Flawiusz udziela chrześcijańskiej doktrynie, jest dość mizerne – on po prostu przekazuje pogłoskę o nadprzyrodzonych wydarzeniach. Jej wiarygodność powinniśmy obdarzyć takim samym zaufaniem, na jakie zasługuje jakakolwiek starożytna księga zawierająca twierdzenia o nadprzyrodzonych zdarzeniach.

Krytyczna analiza pokazuje, dlaczego oba te fragmenty mogły być późniejszymi dodatkami, sugerując, że w oryginalnym tekście Józefa Flawiusza nie było żadnej wzmianki do Jezusie Chrystusie. Choć jest to tylko hipoteza oparta na analizie posiadanych informacji, a badacze

 nie mają całkowitej pewności, czy jest słuszna, to jednak twierdzenie, że Józef Flawiusz być może wspomniał coś o Jezusie, daje wątłe podstawy do budowania na nich twierdzeń o prawdziwości chrześcijaństwa.

 



Kiedy inni pytali o moją prawdę,
Byłam pewna, że nie takiej prawdy chcieli,
ale iluzji, z którą mogliby żyć.


-- Anais Nin



Józef Flawiusz wystarczy dziś do przekonania ludzi, żeby zostali chrześcijanami,
ale Józef Flawiusz nie wystarczył do przekonania Józefa Flawiusza, żeby został chrześcijaninem!


-- komentarz internauty „primenumbers”

 

 

 

 

(Tekst oryginału: Josephus - important evidence for Jesus? )

Tłumaczenie: Dariusz Jamrozewicz

 

 

………………………………………………………………………………………………………



Bob Seidensticker

 

Po ukończeniu Massachusetts Institute of Technology (1980) projektował sprzęt komputerowy, co było tematem jego pierwszej książki The Well-Tempered Digital Design (1986). Jest współautorem kilkunastu patentów sofware'owych, pracował w wielu firmach technologicznych, od kilkuosobowych start-upów po Microsoft i IBM.

Po opuszczeniu Microsoftu zajął się pisaniem. W książce Future Hype: The Myths of Technology Change (2006) poruszył kwestię przemiany technologicznej – jak ją postrzegamy, a jak ona w rzeczywistości przebiega. Krzyżowy ogień (2011) jest jego pierwszą powieścią. W 2013 roku wydał kolejną: A Modern Christmas Carol, podejmującą temat religii i jej wpływu na życie.

Mieszka niedaleko Seattle z żoną Sandy i psem Wheezerem.

 

………

 

Książka „Krzyżowy ogień. Historia niezwykłej duchowej podróży” ukazała się w Polsce nakładem wydawnictwa Błękitna Kropka i jest do nabycia m.in. na stronie www.blekitna.pl  

 

Więcej informacji o samej książce: http://www.blekitna.pl/tytuly/144-krzyzowy-ogien  

 

Każdy, kto złoży zamówienie na stronie wydawnictwa i w uwagach dopisze „Z polecenia Hili”, otrzyma dodatkowy 10-procentowy rabat.


Tipsa en vn Wydrukuj



Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 907 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy ateizm   Koraszewski   2013-11-16
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Opowieść o religijnym odwróceniu   Joseph   2014-01-06
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Nie - dla umiłowania cierpienia   Kuhlenbeck   2014-01-07
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Dziedzictwo nietolerancji   Shahid   2014-01-12
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
O modlitwie i petycji   Gogineni   2014-01-13
List otwarty do boga islamu   Imani   2014-01-17
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
O źródłach autocenzury   Nasreen   2014-01-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
No i wydało się...   Kruk   2014-02-04
Strzelanie zza pleców Boga   Koraszewski   2014-02-06
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Święta glina   Hili   2014-02-14
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Jajecznica   Kruk   2014-02-27
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Długi ateistów   Koraszewski   2014-03-03
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Życie seksualne wczoraj i dziś   Koraszewski   2014-03-11
Testowanie hipotezy Boga   Stenger   2014-03-11
Szkoły nie są polem bitwy religii!   Gogineni   2014-03-13
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Wyrafinowana teologia szyicka   Taheri   2014-03-19
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Zegarek na wrzosowisku   Ferus   2014-03-26
O nadziei w tym i owym   Koraszewski   2014-03-27
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Humanizm ewolucyjny   Ferus   2014-04-09
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Rozprawa między panem, zupą i szatanem   Kruk   2014-04-18
Kult Cargo   Szczęsny   2014-04-20
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Niemago rejestruje swój związek   Kruk   2014-05-04
Ponad dobrem i złem   Ferus   2014-05-05
Recykling sił nadprzyrodzonych   Koraszewski   2014-05-22
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
O kamiennych tablicach i nieco sfałszowanych zwojach   Szczęsny   2014-06-03
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Kiedy być “ekumenicznym” – a kiedy nie   Tsalic   2014-06-16
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Ekumeniczna nienawiść   Koraszewski   2014-06-26
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Manifest ateisty   Harris   2014-06-27
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Socjologia sekularyzmu   Koraszewski   2014-07-02
To nie okupacja, to islam   Greenfield   2014-07-05
Wiara szukająca ucieczki   Koraszewski   2014-07-14
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Nauka Biblii i praktyki religijne   Twain   2014-07-27
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Segregowanie uczniów według wyznania jest złym pomysłem   Ridley   2014-08-01
Osaczeni   Rushdie   2014-08-05
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Myśli i materia   Stenger   2014-08-31
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Marsz lunatyków do Armagedonu   Harris   2014-09-13
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Wolność słowa w Yale   Koraszewski   2014-09-18
Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk