Prawda

Wtorek, 19 lutego 2019 - 14:20

« Poprzedni Następny »


Wielka Brytania: Nowa akcja na rzecz islamskich praw o bluźnierstwie?


Judith Bergman 2018-06-16

Pałac Westminsterski w Londynie, miejsce spotkań parlamentu w Zjednoczonym Królestwie. (Zdjęcie: Mike Gimelfarb/Wikimedia Commons)
Pałac Westminsterski w Londynie, miejsce spotkań parlamentu w Zjednoczonym Królestwie. (Zdjęcie: Mike Gimelfarb/Wikimedia Commons)

All-Party Parliamentary Group (APPG) on British Muslims[1] rozpoczęła formalnie pracę nad ustaleniem "roboczej definicji islamofobii, którą będą mogli szeroko zaakceptować muzułmanie, partie polityczne i rząd”.  


AAPG on British Muslims, według jej strony internetowej, została założona w lipcu 2017 r. Przewodniczą jej posłowie do parlamentu Anna Soubry i Wes Streeting i w założeniu ma budować dalej na pracy poprzedniej komisji parlamentarnej o islamofobii. Ta komisja z kolei powstała w wyniku spotkania w Izbie Gmin w marcu 2010 r. zorganizowanego przez, między innymi, Muslim Council of Britain (MCB) – największej muzułmańskiej organizacji w Wielkiej Brytanii, która twierdzi, że reprezentuje brytyjskich muzułmanów – a która jest związana z Bractwem Muzułmańskim[2]


Celem spotkania było "omówienie narastającej serii ataków we wszystkich formach na brytyjskich muzułmanów”. Spotkanie, w którym uczestniczyli też posłowie, policja i urzędnicy państwowi, wezwało do ustanowienia APPG w sprawie islamofobii. W listopadzie 2010 r. utworzono AAPG on Islamophobia, co jej przewodniczący, konserwatysta Kris Hopkins, określił jako "doniosłą okazję”. Powiedział, że celem jest „zaproponowanie przemyślanej, opartej na dowodach polityki, by przeciwdziałać islamofobii, gdziekolwiek ona istnieje”. Nowo założona AAPG szybko jednak wpadła w kłopoty. Okazało się, że muzułmańska organizacja wyznaczona na jej sekretariat była muzułmańską organizacją ekstremistyczną iENGAGE, która zmieniła nazwę na MEND[3].


Tymczasem praca przeciwko „islamofobii” trwała nadal na innych forach. W 2012 r. Minister ds. Wiary i Społeczności, baronessa Warsi – która była także współprzewodniczącą  AAPG on Islamophobia, a teraz jest skarbniczką AAPG on British Muslims -- pomogła stworzyć rządową grupę roboczą przeciwko islamofobii pod nazwą "Anti-Muslim Hatred Working Group".


Anti-Muslim Hatred Working Group składa się z "przedstawicieli muzułmańskiej społeczności, niezależnych ekspertów, akademików i departamentów rządowych”, obejmując między innymi Biuro Prokuratora Generalnego, Koronną Służbę Prokuratorską, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ministerstwo Sprawiedliwości, Biuro Spraw Zagranicznych oraz Wspólnoty i Narodową Radę Szefów Policji.  


Najwyższym priorytetem
Anti-Muslim Hatred Working Group jest "przeciwstawianie się skrajnej prawicy i kontr-dżihadystom”. Wydaje się osobliwe, że priorytetem rządu jest „przeciwstawianie się” ludziom, którzy są przeciwni dżihadowi; można by zakładać, że brytyjski rząd także jest przeciwko dżihadowi.   


Jeden z członków Anti-Muslim Hatred Working Group, Akeela Ahmed, który reprezentuje organizację "Hope not Hate", powiedział:

"Jedną z udanych inicjatyw grupy [Anti-Muslim Hatred Working Group] była petycja do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o finansowanie ochrony meczetów przed atakami w Całym Zjednoczonym Królestwie. Był ostry wzrost takich incydentów w wyniku zamordowania Lee Rigby'ego w 2013 r. przez islamskich ekstremistów. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zgodziło się przyznać 2 miliony funtów na okres trzech lat na obronę instytucji wiary”.  

Według logiki rządu brytyjskiego po tym, jak muzułmanie zasztyletowali i obcięli głowę żołnierzowi armii brytyjskiej, Lee Rigby, w biały dzień w Londynie, to muzułmańskie instytucje potrzebowały ochrony – nie brytyjskie.  


Innymi priorytetami "Anti-Muslim Hatred Working Group" są "kampania świadomości w transporcie publicznym, by zachęcić informowanie o incydentach nienawiści antymuzułmańskiej [jedna taka kampania odbyła się w październiku 2017 r.], antymuzułmańskie zastraszanie w szkołach [i] szerzenie wiedzy o muzułmanach w mediach”.


Premier Theresa May określiła w zeszłym roku "islamofobię" jako "ekstremizm" i porównała ją do islamskiego terroryzmu:

"...terroryzm, ekstremizm i nienawiść przybierają wiele postaci; i nasze zdecydowanie uporania się z nimi musi być takie samo, niezależnie od tego, kto jest odpowiedzialny… było zbyt dużo tolerancji wobec ekstremizmu w naszym kraju przez wiele lat – a to znaczy ekstremizmu każdego rodzaju, włącznie z islamofobią”.

Mimo usilnej działalności rządowej, by zwalczać „islamofobię”, AAPG for British Muslims nadal jest niezadowolona. W październiku 2017 r., baronessa Warsi oświadczyła, że "jest najwyższa pora na sformułowanie definicji islamofobii. Aby postawić fundamentalne wyzwanie nienawiści leżącej u podstaw przestępstw nienawiści, musimy zdefiniować, czym ta nienawiść jest”. Warsi poprosiła w tym celu brytyjskiego wiceministra ds. społeczności i samorządów, lorda Bourne of Aberystwyth, "by spotkał się z reprezentantami społeczności pod kierownictwem All-Party Parliamentary Group on British Muslims, by pracować razem nad definicją”.


Lord Bourne odpowiedział, że z przyjemnością spotka się z grupą, ale nie akceptuje potrzeby  ostatecznej definicji islamofobii. Według Bournego, rząd "nie udziela obecnie poparcia żadnej konkretnej definicji islamofobii. Poprzednim próbom zdefiniowania tego terminu nie udało się osiągnąć konsensusu lub szerokiej akceptacji”.

"[Islamofobia] jest jasno rozpoznawana i mamy bardzo skuteczne monitorowanie rasowych przestępstw nienawiści… znaczącą pracę wykonują w tej dziedzinie Tell MAMA i Anti-Muslim Hatred Working Group. Robimy to rozumiejąc i będąc w stanie rozpoznać islamofobie, ale być może bez zdolności precyzyjnego jej zdefiniowania”.

APPG on British Muslims nie zniechęciła się odpowiedzią ministra. W kwietniu 2018 r. opublikowała  wezwanie o wkład do przyszłego raportu o definiowaniu „islamofobii” -- które baronessa Warsi wysłała bezpośrednio do wielu organizacji, włącznie ze związaną z Bractwem Muzułmańskim Muzułmańską Radą Brytanii i do ekstremistycznej MEND.


Pod koniec tego opublikowanego wezwania AAPG pokrótce wspomina wolność słowa jako problem, który „leży poza zasięgiem tego raportu”.


Można przypuszczać, że planowany raport i praca nad znalezieniem definicji „islamofobii” mają na celu skuteczne zniszczenie tego, co pozostało z wolności słowa w Wielkiej Brytanii, gdzie władze już energicznie ścigają i wnoszą do sądu sprawy z oskarżenia o „islamofobię”.  


[1] APPG  nieformalnymi grupami posłów z wszystkich partii, składającymi się z członków Izby Gmin i Izby Lordów. Nie mają oficjalnego statusu w Parlamencie.

[2] W 2015 r. raport rządu Zjednoczonego Królestwa stwierdzał, że Bractwo Muzułmańskie „odegrało ważną rolę w założeniu, a następnie kierowaniu Muzułmańską Rada Brytanii”.

[3] MEND jest także znana jako ekstremistyczna organizacja muzułmańska.


UK: A New Drive for Islamic Blasphemy Laws?

Gatestone Institute, 2 czerwca 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 



Judith Bergman 

Izraelska autorka, publicystka i badaczka. Studiowała nauki polityczne oraz prawo na The London School of Economics

Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
1. bluźnierstwo w demokracji liberalnej MEF 2018-06-16


Notatki

Znalezionych 1231 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Unia Europejska wchodzi w kompletny orwellizm   Bergman   2019-02-19
Amerykanin w Warszawie i kilka uwag o historii   Koraszewski   2019-02-18
Fikcyjny Abbas jest wymówką, by patrzeć w inną stronę   Maroun   2019-02-18
To nie okupacja zabiła Ori Ansbacher   Yemini   2019-02-17
TIPH i groźby: tymczasowe i permanentne   Collins   2019-02-13
Kiedy Ameryka porzuci Afganistan, zapłacą za to kobiety   Chesler   2019-02-13
Dlaczego Teheran przekracza tylko „różowe linie”   Taheri   2019-02-12
Żydowski głos w Organizacji Narodów Zjednoczonych   Rogatchi   2019-02-11
Dlaczego Palestyńczycy sprzeciwiają się antyirańskiej koalicji   Toameh   2019-02-10
“Palestyński rząd” umiera, oksymoron się rodzi   Flatow   2019-02-08
Jeszcze Polska nie zginęła, czyli byle do wiosny   Koraszewski   2019-02-08
Nowy rok, ta sama stara Turcja   Bekdil   2019-02-05
Co kogo rani i jak mocno?   Koraszewski   2019-02-02
Niesprawiedliwy system sprawiedliwości Turcji: atak na ormiańskiego posła   Bulut   2019-02-01
Organizacja założona, by informować o więźniach sumienia, apeluje do  naszych sumień, by nie kupować u Żyda     2019-01-31
Co to znaczy, że jestem humanistą   Igwe   2019-01-30
Obiektyw Matti Friedmana i syzyfowe błoto   Rosenthal   2019-01-30
Pierwsza Żydówka, jaką spotkałem w Iranie   Rafizadeh   2019-01-29
Gdzie są granice nienawiści?   Koraszewski   2019-01-28
Termity, bigoci i GOAT: racjonalizacja współudziału w antysemityzmie   Dershowitz   2019-01-28
Antysemickie tworzenie stereotypów Żydów przez Palestyńczyków   Tavil   2019-01-25
Czy Rashida Tlaib jest winna bigoterii?    Dershowitz   2019-01-22
W poszukiwaniu mądrego…   Koraszewski   2019-01-22
Rząd USA odmawia ujawnienia antyizraelskiego podżegania w palestyńskich podręcznikach szkolnych   Bedein   2019-01-20
Nowe ”Monachium” Europy: Iran   Meotti   2019-01-16
Inna intersekcjonalność: ofiary islamu   Levin   2019-01-13
Pozostawianie ubogich tego świata w ciemności jest niemoralne   Lonborg   2019-01-12
Refleksje wokół kontrowersji na University of Michigan   Landes   2019-01-11
Dzieci Rewolucji Kulturalnej   Banker   2019-01-11
Duch pionierski Palestyńczyków   Shaw   2019-01-09
Jesteś tym, co czytasz, czego słuchasz, co  oglądasz   Koraszewski   2019-01-04
Polska - Szwecja - Ukraina   Garczyński-Gąssowski   2019-01-03
Przemysł produkcji kłamstw   Herf   2019-01-01
Romantyczna sztuka nierządu   Koraszewski   2018-12-31
Odpowiedź Mariam Barghouti, której ”Forward” nie wydrukuje   Landes   2018-12-29
Litera środowiskowej narracji, czy duch prawdy?   Koraszewski   2018-12-27
 Szpital za pokojową nagrodę Nobla   Frantzman   2018-12-26
Arabski historyk przyznaje, że nie ma palestyńskiego narodu   Bergman   2018-12-25
Zapomnij o rozwiązaniu w postaci dwóch państw: nieszablonowe myślenie o konflikcie izraelsko-palstyńskim     2018-12-21
Nowy wspaniały świat, czyli ludzie w sieci   Koraszewski   2018-12-20
Nowa Inkwizycja   Glick   2018-12-20
Młodzież pyta, prezydent Egiptu odpowiada     2018-12-19
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Terror zapłatą za ludzkie zachowania   Flatow   2018-12-16
Zabijanie żydowskich dzieci!   Sherman   2018-12-13
Dlaczego prasa zwraca mniejszą uwagę na mordowanie dziennikarzy nie nazywających się Chaszodżdżi   Baum   2018-12-12
Ciemności znowu kryją ziemię   Koraszewski   2018-12-11
Palestyńczycy, o których nikt nie mówi   Tawil   2018-12-09
ONZ odrzuca rezolucję potępiającą terroryzm Hamasu   Koraszewski   2018-12-08
Sprawa palestyńska jest „islamska”     2018-12-07
Gdzie był UNIFIL, kiedy Hezbollah kopał tunel terroru?   Amos   2018-12-06
Pryncypialność i elastyczność w rozwiązywaniu problemów społecznych   Koraszewski   2018-12-05
Kindertransport – okazjonalna wielkoduszność   Gur   2018-12-04
List dra Denisa MacEoina do Edinburgh University Students' Association   MacEoin   2018-12-02
"Palestyna" urojona   Chesler   2018-12-01
Izrael i Jazydzi   Frantzman   2018-11-29
Nowy niebezpieczny zakręt Unii Europejskiej   Murray   2018-11-27
Kochaj Bliźniego   Lewin   2018-11-26
Żydzi Afryki Północnej pod rządami muzułmańskimi   Blum   2018-11-25
Jak saudyjskie „dary" dla amerykańskich uniwersytetów wybielają religię   Ibrahim   2018-11-23
Bardzo głupia decyzja Airbnb   Maroun   2018-11-22
”Independent”: 3700 słów przyjaznej Hamasowi propagandy   Levick   2018-11-20
Palestyńskie groźby wobec arabskiej normalizacji stosunków z Izraelem   Toameh   2018-11-17
Skandal za kulisami zakazu neonikotynoidów   Ridley   2018-11-17
Powyborcza zaduma: Dokąd zmierzasz Ameryko? Dokąd zmierzacie amerykańscy Żydzi?   Chesler   2018-11-14
Sto lat nowej Europy   Koraszewski   2018-11-13
Antysemityzm jest przede wszystkim nienawiścią, polityka jest tylko wymówką     2018-11-11
Jak Izrael mógłby zwyciężyć w dzisiejszym asymetrycznym konflikcie   Rosenthal   2018-11-10
Mord w Stambule i walka o supremację w świecie sunnickim   Carmon   2018-11-08
Brutalne przebudzenie z palestyńskiego snu   Kedar   2018-11-06
Jesień oświecenia, czyli powszechne zniechęcenie do logiki   Koraszewski   2018-11-05
Pakistan: Asia Bibi uniewinniona po latach oczekiwania na śmierć za ”bluźnierstwo”   Meotti   2018-11-01
Funkcjonariusz z Gazy: HAMAS i FATAH zamienili naszych ludzi w żebraków   Toameh   2018-10-30
”Saudyjska afera” w Stambule ujawnia rywalizację sunnicko sunnicką   Bekdil   2018-10-27
Orzeczenie sprzeczne z rozsądkiem   Yemini   2018-10-26
Prawo, religia i sekularyzacja  w Nigerii   Igwe   2018-10-22
Chrześcijanie skazani na śmierć pod prawem szariatu   Rafizadeh   2018-10-22
Czasem Internet może korygować fake news, a nie tylko je szerzyć   Gross   2018-10-21
Kiepsko skrywany antysemityzm Facebooka   Maroun   2018-10-16
Turcja buduje meczety, likwiduje chrześcijaństwo   Bulut   2018-10-15
Skrzyżowanie Netzarim i narodziny Fake News   Landes   2018-10-14
Wierzę tej palestyńskiej nastolatce   Flatow   2018-10-12
Polityczne paradoksy więzi niemiecko-izraelskich   Sucharewicz   2018-10-11
Narodowe prawo Izraela i palestyńskie kłamstwa   Tawil   2018-10-10
Czy oczekiwanie od Arabów mniej niż od Żydów jest w porządku?   Maroun   2018-10-09
Dzisiaj opublikowana książka   Novella   2018-10-09
”Antysyjonizm” traktuje o Żydach, głupcze!   Tsalic   2018-10-08
Szwecja – schronieniem przestępców   Bergman   2018-10-07
A gdyby Kavanaugh był libaralnym muzułmaninem oskarżonym o terroryzm?   Dershowitz   2018-10-06
Na marginesie tegorocznej Nagrody Pokojowej Nobla     2018-10-06
Przekłuwanie mitu palestyńskich uchodźców   Rosenthal   2018-10-05
Chińska medycyna i policja myśli   Novella   2018-10-05
Trzy „nie” Palestyńczyków: co mają na myśli   Tawil   2018-10-04
Uderzający rasizm Autonomii Palestyńskiej   Bergman   2018-10-03
”Antyimperializm” i apologetyka morderstwa   Sixsmith   2018-10-03
Kto napisał te słowa o Jerozolimie?   Gross   2018-10-02
Samobójcza nienawiść Europy do Ameryki   Koraszewski   2018-10-01
Refleksje o Oslo i procesie pokojowym   Collins   2018-10-01
Dlaczego nie mogę krytykować własnej religii?   Rafizadeh   2018-09-30
Przywódca Hamasu przyznaje, że protesty graniczne są zainscenizowane, nikogo to nie obchodzi   Bergman   2018-09-28

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk