Prawda

Wtorek, 7 maja 2024 - 00:25

« Poprzedni Następny »


Kiedy zostanie zdyskredytowany mit o “szczęśliwym dhimmi”?


Lyn Julius 2021-09-27


Dzisiaj każdy związek z niewolnictwem, jakkolwiek byłby wątły, wystarcza, by z historycznych postaci uczynić persona non grata. Pora traktować dyskryminację i pogardę dla Żydów w krajach arabskich z taką samą powagą.

 

Choć z niepokojem tego oczekiwano, upamiętnienie w ONZ konferencji w Durbanie (Durban IV) zatytułowane “Reparacje, rasowa sprawiedliwość i równość dla ludzi afrykańskiego pochodzenia” impreza okazała się raczej niewypałem.


Może jednak nie trwać długo zanim znajdzie się inny pretekst do zorganizowania festiwalu nienawiści do Izraela. Strategia propagandowa konferencji w Durbanie – przedstawienie jednego narodu (i tylko tego narodu) jako rasistowskiego – pozostaje żywa i z wielką energią jest propagowana na kampusach i w mediach.


Możemy zacząć walczyć z tym przez przedstawienie argumentu, że traktowanie Żydów i Czarnych było niezwykle podobne, co pokazuje niedawno opublikowana książka Poisoning the Wells, pod redakcją Institute for the Study of Global Anti-Semitism and Policy (ISGAP).

 

Rozdział w tej książce pod tytułem Happy Dhimmis, Happy Darkeys: Myths past and present Eunice G. Pollack i Stephen H. Norwood  pokazuje zdumiewające podobieństwo losu Żydów w krajach muzułmańskich i Czarnych na amerykańskim Południu.  

 

Według Pollacka i Norwooda, arabscy przywódcy i ich zachodni zwolennicy szerzą mit o “doskonałej harmonii” i “wzajemnym szacunku między Arabami i Żydami” przez 14 stuleci “koegzystencji” przed założeniem państwa Izrael. Ten “raj” podobno rozbiła inwazja obcej ideologii politycznego syjonizmu, ruchu rzekomo stworzonego przez europejskich Żydów, który nie miał żadnego związku ani znaczenia dla Żydów żyjących w krajach muzułmańskich.


W rzeczywistości jednak Żydzi w krajach muzułmańskich byli traktowani niewiele lepiej niż czarni niewolnicy na plantacjach bawełny na głębokim Południu, twierdzą Pollack i Norwood. Obie grupy uważano za tchórzliwe i służalcze.


Żydzi byli dhimmis według Paktu Omara z VIII wieku. Chociaż wolno im było praktykować własną religię, nie wolno im było bronić się. Musieli płacić haracz w postaci pogłównego, żeby uchronić się przed karą i prześladowaniem

 

Czarnych niewolników uważano za nienadających się do służby wojskowej. Kiedy żołnierze Konfederacji natykali się na czarnych żołnierzy Unii podczas wojny secesyjnej, patrzyli na nich z odrazą; i popełniali wobec nich najgorsze potworności. Rzekome okrutne zachowanie żydowskich żołnierzy we francuskich mundurach wywołało pogrom Żydów przez algierskich muzułmanów z Konstantine w 1834 roku.


Ogólnie w krajach arabskich Żydzi zajmowali najniższy szczebel na drabinie społecznej.


Pollack i Norwood uważają, że Koran ustanowił wzór traktowania “zdradzieckich i przeklętych” Żydów przez Islam po tym, jak wzgardzili rewelacjami Mahometa. Żydowskie plemiona zostały pokonane i mężczyznom obcinano głowy, kobiety gwałcono, grabiono własność i sprzedawano młode kobiety na niewolnice. Zarówno Żydzi, jak Czarni byli ofiarami rytualnych linczów.


Dhimmi
 musieli poddawać się ograniczeniom i upokorzeniom. Rajdy na żydowskie dzielnice w Afryce Północnej powodowały wiele ofiar śmiertelnych, jak również grabieży i gwałtów. Żydów bito pod fałszywymi pretekstami bluźnierstwa lub pijaństwa. Napastnicy, którzy pochodzili ze wszystkich warstw społeczeństwa, rzadko kiedy byli karani. Tam, gdzie panował islam szyicki, “nieczyści” Żydzi mieli zakaz wychodzenia na ulice podczas deszczu, by spływająca z nich woda deszczowa nie zanieczyściła muzułmanów.  

 

Ale zachodni roznosiciele tych mitów – negacjoniści statusu dhimmi — minimalizują niewygodne fakty. Argumentują, że ataki miały miejsce „tylko czasami” lub kiedy Żydzi dokonywali wykroczeń (a więc sami byli sobie winni) i że ataki były kierowane wyłącznie na własność Żydów.

 

Mit o “pokojowej koegzystencji” zainspirowany złotym okresem w średniowiecznej Hiszpanii powstał w XIX wieku i wierzyło w niego wielu ludzi na Zachodzie, włącznie z Żydami. Historyk Heinrich Graetz napisał, że życie w krajach islamu było dla Żydów znacznie lepsze niż w krajach chrześcijaństwa. Młody Benjamin Disraeli twierdził: “Dzieci Iszmaela nagrodziły dzieci Izraela prawami i przywilejami równymi ze swoimi”.


W rzeczywistości, nawet po zlikwidowaniu reguł dhimmi w 1856 roku, prawa trzeba było kupować. Osmanie przejawiali „tolerancję obojętności, jeśli otrzymywali sowitą zapłatę, by to robić” – pisał filosemicki duchowny, James Parkes.

 

Zachodni głosiciele tego mitu uważają, że rządy kolonialne zakłóciły ten szczęśliwy związek. W rzeczywistości, rządy kolonialne uwolniły nie-muzułmańskie mniejszości od statusu dhimmi dały im lepszą edukację i bezpieczeństwo.  

 

Izrael został oskarżony o imperializm po kryzysie Sueskim w 1956 roku, kiedy Izrael połączył siły z Wielką Brytanią i Francja w inwazji na Egipt. Dalsze upolitycznienia nastąpiło, kiedy Izrael stał się siłą „okupacyjną” po wojnie sześciodniowej w 1967 roku.  Poczynając od lat 1950. zachodni intelektualiści byli tak zauroczeni ideologią “trzecioświatowości”, że kiedy tunezyjsko-żydowski pisarz, Albert Memmi przeniósł się do Francji, zdumiały go gratulacje kolegów z lewicy z powodu urodzenia w kraju, w którym nie istnieje rasizm.


Zaprzeczaniu dhimmi odpowiadają dokładnie postawy białych Południowców, którzy uważali siebie za wzór chrześcijańskich wartości i „wysokiej cywilizacji”. Po przegranej sprawie niewolnictwa w amerykańskiej wojnie secesyjnej, posuwali się bardzo daleko w sławieniu “dobrotliwych cech” niewolnictwa. Stosunki pan-niewolnik – mówili – były przyjazne: “Jedyne więzy były więzami czułego zrozumienia, ufności i lojalności”.  

 

Pollack i Norwood twierdzą, że mit “szczęśliwego niewolnika dostarczany przez Południowców jako podstawa uzasadnienia ich “straconej sprawy”, jest analogiczny do mitu „szczęśliwego dhimmi”, jaki przedstawiają Arabowie, by podważyć legitymację istnienia Izraela.

 

Dzisiaj, kiedy obala się pomniki kojarzone z niewolnictwem i każdy jakkolwiek wątły związek z niewolnictwem wystarcza, by z historycznych postaci uczynić persona non grata, mit “szczęśliwego czarnucha” jest wreszcie doszczętnie zdyskredytowany.


Jak długo jeszcze będziemy musieli czekać, aż mit “szczęśliwego dhimmi” zostanie wyrzucony na śmietnik historii?  

 

When will the ‘happy dhimmi’ myth be discredited?

JSN. Org, 23 września 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Syjonizm

Znalezionych 366 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Co byłoby, gdyby nie było “okupacji”? Antysyjoniści z lat 1950. dostarczają odpowiedzi     2020-08-11
Do kogo należy ta ziemia?   Rosenthal   2020-08-09
Stabilność dla naszych wrogów   Glick   2020-07-31
Żydzi z przywilejem   Kerstein   2020-07-21
Czy Izrael “kradnie” prywatną ziemię palestyńską na Zachodnim Brzegu?   Fitzgerald   2020-07-15
Proizraelscy demokraci i ich fundamentalne niezrozumienie problemu     2020-07-11
Boris, Tarcza Izraela   Tsalic   2020-07-09
Teraz jest czas na przełamanie izraelsko-palestyńskiego impasu   Rosenthal   2020-06-29
Więc myślisz, że wiesz, kim są Izraelczycy?   Collier   2020-06-25
Krótka historia niekończącego się konfliktu   Rosenthal   2020-06-06
Jerozolima 1948-1967- 2020   Steinberg   2020-05-31
Czas próby dla premiera i dla kraju   Collins   2020-05-30
Anektujcie to wreszcie   Rosenthal   2020-05-14
Petycja palestyńskich robotników: pożyczka dla AP na pomoc w związku z koronawirusem wesprze terroryzm i zignoruje robotników   Oz   2020-05-12
Palestyńczycy, Izrael i koronawirus   Kemp   2020-05-11
Jak wyglądałby świat bez państwa Izrael?   Tobin   2020-05-09
Jestem syjonistą i jestem z tego dumny     2020-05-07
Żałoba po terrorystach   Rosenthal   2020-05-03
Izrael: to nie europejska kolonia   Sufi   2020-05-02
Czy jest niesłuszne pozwolenie Izraelowi na podejmowanie samodzielnych decyzji?   Tobin   2020-04-26
Nowy Nowy Historyk: wychodząc poza Ilana Pappe   Oz   2020-04-07
Lekcje koronawirusa dla rozmów koalicyjnych   Glick   2020-04-06
Demokracja Izraela nigdy nie była zagrożona   Tobin   2020-03-29
W Izraelu koronawirus zbliża ludzi   Leibovich   2020-03-25
Brudne intencje za hasłem ”Free Palestine”   Lekhet   2020-03-23
Prawo do głosu, ale nie do zlikwidowania państwa   Tobin   2020-03-19
Jak Europejscy Żydzi przenieśli się na wygnanie bez zmiany miejsca pobytu   Gerstenfeld   2020-03-14
Rakiety z Gazy: coś więcej niż „niedogodność”   Plosker   2020-03-08
Arabowie na Bliskim Wschodzie, którym się poszczęściło   Tawil   2020-03-04
Problemy Izraela są rzeczywiste, ale rzeczywisty jest także postęp, jakiego dokonał   Tobin   2020-03-03
Donald Trump i lód dziewięć   Rosenthal   2020-02-24
Chcę tego, co oni mają, czyli jak Izraelczycy to robią?   Fitzgeralod   2019-12-26
Rezolucja o podziale: papierowy triumf   Rosenthal   2019-12-16
Zachowywanie pokoju z Jordanią   Glick   2019-12-15
Arabskie państwa roszczą sobie prawo do dziedzictwa po wygnanych Żydach   Julius   2019-12-09
Richard Landes: człowiek, który dał nazwę Pallywood   (Varda Epstein)   2019-12-08
Postępowi Demokraci mylą się w sprawie Izraela – raz jeszcze   Rosenthal   2019-12-07
Nieproporcjonalna obrona cywilna Izraela   Shindman   2019-12-04
Izrael: Podzielony ekran   Glick   2019-12-01
Czterdzieści lat, od kiedy uciekła Victoria i 80 tysięcy innych   Julius   2019-11-29
List do Goldy Meir   Tabarovsky   2019-11-26
Dyplomatyczne deklaracje i fakty w terenie   Collins   2019-11-24
Jak wyjaśnić bezprecedensowe wsparcie dla Arabów przez „rasistę” Netanjahu?     2019-11-08
Wdzięczny gospodarz wirusa antysemityzmu   Rosenthal   2019-10-10
Zaprzeczanie żydowskiej historii Jerozolimy mimo archeologicznych dowodów   Franklin   2019-10-02
Obłęd na punkcie Netanjahju & mit o izraelskiej teokracji   Sherman   2019-09-30
Judith Butler pisze recenzję z książki     2019-09-26
Rząd jedności – bez Arabów i bez charedim   Rosenthal   2019-09-23
Obejmuję moją izraelsko-arabską tożsamość   Adi   2019-09-19
Czy arabska izraelskość jest atrakcyjna   Amos   2019-09-10
Rozważania o plemiennej i narodowej lojalności   Rosenthal   2019-09-01
Zawsze byliśmy tutaj: historyczne prawo narodu żydowskiego do Ziemi Izraela   Rosenthal   2019-08-24
“Nie macie prawa istnieć. Czy możemy wjechać?”   Rosenthal   2019-08-20
Jak i dlaczego przegrywamy wojnę kognitywną   Rosenthal   2019-08-13
Zakończyć milczącą zgodę na upokorzenia   Rosenthal   2019-08-08
Nikt nie zawłaszczył Izraela. Po prostu nie jest tym, co jego pionierzy myśleli, że stworzyli.   Horovitz   2019-08-06
Oduczanie się lekcji Diaspory   Rosenthal   2019-08-05
Walka z BDS, Część II   Rosenthal   2019-07-28
Jeśli chcesz pomóc Izraelowi, porzuć słowo ”konflikt”   Rose   2019-07-25
Wymazywanie historii Jerozolimy; wymazywanie TWEETów   Collins   2019-07-17
To nie jest Ferguson   Rosenthal   2019-07-09
Zasadniczy “przywilej”   Rosenthal   2019-07-05
Uderzenie młotem nie ”judaizuje” Jerozolimy, ani nie zabija procesu pokojowego   Tobin   2019-07-03
Jak odzyskać roztrwoniony dar 1967 roku   Rosenthal   2019-06-13
Jak przywódcy izraelskich Arabów wypaczają znaczenie demokracji   Krygier   2019-06-12
Kwestionowanie mitu o ”białym, kolonialnym” Izraelu   Julius   2019-06-05
Nadchodzący kryzys konstytucyjny Izraela   Rosenthal   2019-06-03
”Dzień Nakby” tylko infantylizuje arabską agresję   Kryger   2019-05-30
Powody, dla których trwają wojny z Gazą     2019-05-23
Musicie się z tym pogodzić: Jerozolima jest stolicą Izraela   Benson   2019-05-17
Dzień Nakby: Dlaczego Arabowie uciekli w 1948 roku, a Żydzi zostali?     2019-05-16
Dobry książę i umowa z Iranem   Rosenthal   2019-05-13
Żydowska i palestyńska tożsamość narodowa (odpowiedź dla @HenMazzig)     2019-05-10
Jak poskromić naszych kuzynów z Gazy   Rosenthal   2019-05-07
Netanjahu chce zamknąć sprawę rozwiązania w postaci dwóch państw. Dobrze!   Rosenthal   2019-04-25
“Wszyscy wiedzą” … ale wszyscy się mylą   Rosenthal   2019-04-21
Pesach i wolność Żydów     2019-04-19
Beresheet: księżyc, duma i śmiech   Stern   2019-04-12
Netanjahu zmierza do rekordowej, piątej kadencji, ale może zaprosić Gantza do przyłączenia się      Gross   2019-04-11
Atak na prawo o państwie narodowym   Rosenthal   2019-04-08
Czy Izrael może spełnić oczekiwania prawicy lub lewicy?   Amos   2019-04-05
Fenomen żydowskiego antysyjonizmu   Koraszewski   2019-03-22
Strach i odraza na punktach kontrolnych IDF   Altabef   2019-03-19
Izraelski Arab z prawicy chce być bezpieczny   Oz   2019-03-12
Nie, syjonizm nie jest kolonializmem osadniczym     2019-03-10
Absurdalność wymiany terytoriów   Rosenthal   2019-03-02
Żydowska krew   Bergman   2019-02-25
Wrogowie Izraela wreszcie przyznają, że kamienie zabijają   Tobin   2019-02-06
Nie uczestniczyłem w Dniu Pamięci o Holocauście   Tsalic   2019-02-04
Dlaczego odmówiłam udziału w Marszu Kobiet   Levin   2019-02-02
O konflikcie arabsko-izraelskim i lewicowych grupach żydowskich   Thaabet   2019-01-18
Do naszych arabskich obywateli   Rosenthal   2019-01-17
Moje serce jest w Izraelu   Maroun   2019-01-10
Dlaczego syjonizm nie jest ani jak panafrykanizm, ani jak biały nacjonalizm   Valdary   2019-01-07
Kolejna bitwa w wojnie o kulturę w Izraelu   Rosenthal   2018-12-10
Okrzyk ”Prawo powrotu” wyciszony przez pełną historię   Julius   2018-11-30
Partia Meretz próbuje zawłaszczyć pamięć Icchaka Rabina   Maroun   2018-11-16
Trauma i terror: widok z Południa   Plosker   2018-11-15
Zamach na Hotel King David   Amos   2018-11-09
Wypełnianie warunków umowy społecznej   Rosenthal   2018-10-29

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk