Prawda

Środa, 8 maja 2024 - 06:27

« Poprzedni Następny »


Ideolodzy: dlaczego nauczanie genetyki musi mieć charakter społeczno-polityczny


Jerry A. Coyne 2024-03-19


W najnowszym numerze „Science” znajdują się trzy artykuły ideologiczne na temat tego, jak należy zreformować nauczanie przedmiotów ścisłych, aby było bardziej włączające i antyrasistowskie. Większość autorów wszystkich trzech prac jest związana z wydziałami lub instytutami nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, co może wyjaśniać misyjny ton prac. Jeden z nich omówię dzisiaj, a drugi wkrótce.


Artykuł ten dowodzi, że nauczanie genetyki nadal jest systemowo rasistowskie i należy je zaatakować, zdemontować i uczynić wyraźnie antyrasistowskim. W rzeczywistości artykuł mógłby zostać napisany przez Ibrama Kendiego – gdyby wiedział cokolwiek o genetyce. Jak zwykle w przypadku tego typu prac, problemy, które porusza, miały miejsce w dużej mierze w przeszłości i obecnie nie mają charakteru „systemowego” w nauczaniu genetyki. Artykuł nie dostarcza żadnych dowodów na to, że dzisiejsze zajęcia z genetyki są pełne rasizmu, białej supremacji, propagowania eugeniki i innych złych zachowań, które tworzą podziały między ludźmi. Z drugiej jednak strony, autorzy pragną podkreślić podziały między ludźmi – w szczególności „rasami” – ponieważ postrzegają te podziały, uznane przez nich za „skonstruowane społecznie”, jako pokazujące grupy o zróżnicowanej władzy, które należy rozpoznać i zatrzeć.


Oprócz tego, że powoduje podziały, mój główny zarzut wobec tego artykułu jest taki, że zakłada się w nim, że genetyki uczy się dzisiaj tak, jak siedemdziesiąt lat temu, co nie jest prawdą, a przede wszystkim próbuje przekształcić zajęcia naukowe w zajęcia z ideologii: kurs „demontażu” współczesnej genetyki w celu wyeliminowania z niej białej supremacji, a następnie ponownego nasycenia jej wartościami „antyrasistowskimi”. Ucząc genetyki i zasiadając na innych zajęciach z genetyki, autorzy zajmują się nieistniejącym problemem, a proponowane przez nich rozwiązania tylko pogorszą edukację o genetyce: stworzą pokolenie ideologów, którzy wiedzą o genetyce mniej niż poprzednie pokolenie.


Kliknij na link pod tytułem tytuł, żeby przeczytać, a pdf jest tutaj. Poniżej fragmenty artykułu są wcięte.


Najpierw, problem wyrażony w postmodernistycznej terminologii. Zwróćcie uwagę na żargon:

Metody prowadzenia badań genetycznych i ich wyniki są przesiąknięte dynamiką władzy i przywilejów w szerszym społeczeństwie. Rodzaje zadawanych pytań, poszukiwane różnice biologiczne oraz sposób definiowania i badania populacji wynikają z odpowiedniej dominującej kultury (często europocentrycznej, białej, ekonomicznie uprzywilejowanej, męskiej i heteronormatywnej) oraz dominujących sposobów poznania i bycia (3). Wyniki badań z zakresu genetyki człowieka i genomiki wpływają następnie na istniejącą dynamikę społeczno-polityczną, potwierdzając twierdzenia o domniemanych różnicach między grupami i występowaniu określonych cech w poszczególnych grupach (3). Historycznie rzecz biorąc, takie badania były wykorzystywane do wspierania ruchów eugenicznych w celu legitymizacji przymusowej sterylizacji i ludobójstwa. [JAC: zdarzyło się to w przeszłości i nie dzieje się teraz.] Jednak błędem byłoby zakładać, że takie badania są jedynie zdyskredytowanym reliktem przeszłości, plamą na skądinąd obiektywnym i racjonalnym dorobku badań genetycznych. Była to raczej praca głównego nurtu, prowadzona przez wybitnych badaczy i wspierana przez główne stowarzyszenia zawodowe. Rzeczywistość jest taka, że część współczesnej genetyki człowieka w dalszym ciągu opiera się na tej samej rasistowskiej logice (4). [JAC: nie podano żadnych przykładów.]

Nie jestem pewien, czym jest tu „rasistowska logika”. Jeśli przejrzysz odnośnik (4), nie znajdziesz dowodów na „rasistowską logikę” we współczesnej nauce, ale opis jej zastosowania w starszych naukach, a następnie dyskusję na temat tego, jak należy rozumieć „pochodzenie”. W rzeczywistości ten odnośnik dostarcza dowodów na to, że istnieją średnie różnice genetyczne między „rasami”, mimo że populacje różnią się w sposób ciągły w zależności od położenia geograficznego i nie ma diagnostycznych i stałych różnic pomiędzy wymienionymi „rasami” (wolę używać terminu „populacja geograficzna”), czemu Duncan i współautorzy artykułu zaprzeczają. Luana Maroja i ja w naszym niedawnym artykule na temat ideologii i nauki pokazujemy, że nawet w Ameryce typologiczne „rasy”: „biała, wschodnioazjatycka, latynoska i czarna” („Latynosi” nie są zwykle uważane za rasę, ale w Ameryce są wyodrębnieni, ponieważ w dużej mierze pochodzą z Meksyku), nie są konstruktami społeczno-politycznymi pozbawionymi znaczenia biologicznego, ale różnią się przeciętnie cechami i konstelacjami genów. Znając jedynie geny dowolnego Amerykanina, można się domyślić jego pochodzenia, jakie sam podaje, z ponad 99% dokładnością.


Dopiero zaczynamy badać, co te różnice oznaczają dla cech, zachowań i wyników medycznych, ale odzwierciedlają one rozmieszczenie geograficzne przodków, ponieważ izolacja geograficzna prowadzi do różnic genetycznych poprzez dobór naturalny i dryf genetyczny. To dlatego firmy zajmujące się badaniem przodków genetycznych mogą dać ci całkiem dokładny obraz twojego genetycznego pochodzenia (na przykład ja jestem prawie w 100% Żydem aszkenazyjskim). To nie działałoby, gdyby populacje geograficzne były genetycznie identyczne.


Celem artykułu jest zatem zdemaskowanie, a następnie rozmontowanie systematycznego rasizmu współczesnej edukacji genetycznej. Musisz być raczej „antyrasistą” niż „neutralnym rasowo” – co Kendi podkreśla w swojej książce o antyrasizmie – i na każdym kroku musisz zaprzeczać temu, że rasy ludzkie lub populacje różnią się biologicznie, bo to nieuchronnie prowadzi do rankingów i rasizmu. Innymi słowy, dla społeczeństwa złe jest samo badanie różnic genetycznych między populacjami:

Genetyczne różnice między populacjami ludzkimi nie są naturalne; są konsekwencją kategoryzacji opracowanych przez genetyków na potrzeby prowadzonych przez nich badań i stawianych przez nich pytań.


. . . Poszukiwanie różnic genetycznych między populacjami, nawet jeśli nie jest prowadzone przy użyciu wyraźnych kategorii rasowych, może nadal prowadzić do wniosków, które są problematyczne, ponieważ mogą sprawiać, że hierarchie społeczne będą wydawać się „naturalne”. [JAC: potem powołują się na podział kastowy w Indiach, a ja niewiele o tym wiem. Ale teza – że różnice równają się rankingowi i rasizmowi – jest taka sama.]


. . . . Naszym zdaniem skuteczna edukacja genetyczna musi być antyrasistowska i nie może być neutralna rasowo. Dlatego też podstawowym celem nauczania w zakresie genetyki człowieka powinno być zrozumienie, że ani środowisko, ani naukowe definicje populacji genetycznych nie są neutralne, lecz raczej, że są one kształtowane przez kontekst historyczny, społeczny i polityczny, w którym istnieją.

W rzeczywistości grupy genetyczne można rozdzielić na podstawie samych statystyk, wolnych od „kontekstów historycznych, społecznych i politycznych”. Nazywanie tych  grup – rasami, grupami etnicznymi czy populacjami – jest arbitralne.


Co więcej, celem nauczania genetyki musi być likwidacja rasizmu, a nie uczenie, jak działa genetyka:

Po pierwsze, jeśli ktoś chce zdemontować rasizm (i inne systemy ucisku) w nauce i społeczeństwie, musi zrozumieć, w jaki sposób taki ucisk jest wpleciony w tkankę badań genetycznych oraz wcześnie i często zakłócać te praktyki i przeciwdziałać im poprzez edukację.

Jednak, jak powiedziałem, brak dowodów na trwający rasizm w genetyce i w rzeczywistości autorzy muszą uciekać się do wygłaszania wątpliwych stwierdzeń takich jak to:

W tym sensie projekt poznania ludzkiego genomu został opracowany i utrzymywany w kontekście społeczno-politycznym, który podtrzymywał (i nadal podtrzymuje) oparte na wartościach różnice między grupami.

Zatem „kontekst społeczno-polityczny” miał rzekomo opierać się na pokazaniu różnic grupowych, które mogłyby być podstawą bigoterii (nie jest to prawdą), ale ten „fakt” został nawet wykorzystany do oczerniania Projektu Poznania Ludzkiego Genomu, który rzekomo nie tylko był rozwijany w kontekście bigoterii, ale podtrzymuje tę bigoterię! Mianowicie:


Aby zlikwidować rasizm, musisz najpierw uznać, że różnice rasowe są wyłącznie konstruktem społecznym, ale jednocześnie musisz je rozpoznać, prawdopodobnie dlatego, że te społecznie skonstruowane różnice są skorelowane z dobrostanem. Oczywiście nie przeczę, że rasizm obniżył dobrostan mniejszości, ale widzę również, że nawet aby praktykować rasizm, trzeba w jakiś sposób rozpoznać różne populacje, a to jest częściowo uwarunkowane genetycznie, nawet jeśli różnice genetyczne, które widzimy, byłyby jedynie używane jako platforma dla historycznego rasizmu i bigoterii.


Musimy więc unikać ślepoty na kolor skóry, ponieważ uważa się, że rozpoznawanie koloru (który oczywiście jest w dużej mierze genetyczny) jest kluczem do eliminowania różnic między rasami. (Autorzy prawie nie wspominają o różnicach społeczno-ekonomicznych w populacjach; skupiają się wyłącznie na rasie.):

Zrozumienie, że rasa nie jest genetyczna (ani biologiczna), nie przekłada się automatycznie na zrozumienie, że rasa jest konstruktem społecznym lub że może kształtować naszą biologię i faktycznie ją kształtuje. Co więcej, wiedza, że rasa jest konstruktem społecznym, nie wyjaśnia automatycznie różnic rasowych w zdrowiu lub w jakimkolwiek innym obszarze, ponieważ ignoruje systemową naturę rasizmu i wynikające z niego nierówności. Wyłączne przeciwstawienie się przekonaniom o różnicach genetycznych ze względu na rasę i skupienie się na podobieństwach między grupami rasowymi przesłania prawdziwe i niszczycielskie różnice w dobrostanie mniejszościowych grup rasowych. Może to prowadzić do rasowej „ślepoty na kolor” na tle genetycznym, która postrzega wszystkich jako takich samych i przymyka oczy na wpływ rasizmu na biologię człowieka.

Na koniec autorzy podają trzy zalecenia dotyczące nauczania genetyki zarówno na lekcjach genetyki w szkołach średnich (gimnazjum i liceum), jak i na studiach policealnych.


1.) Podkreśl społeczno-polityczny kontekst środowiska

2.) Splątanie środowiska i biologii.

3.) Przeanalizuj społeczno-polityczną kategoryzację populacji ludzkich.


Punkt 1 ma na celu podkreślenie wyniszczającego wpływu środowisk rasistowskich na mniejszości, punkt 2 ma pokazać, w jaki sposób środowisko, które narzuca ludziom różnice poprzez rasizm, ma biologiczny wpływ na ludzi, a punkt 3 ma pokazać, w jaki sposób definicja i wykorzystanie rasy służyły celom politycznym zdobycia władzy nad innymi. Autorzy polecają kilka podręczników, które pomogą stworzyć „odważne i bezpieczne przestrzenie” dla uczniów i studentów:

Istnieją doskonałe przykłady programów nauczania na poziomie szkół średnich, które angażują uczniów w ambitne przedmioty ścisłe, ich wymiar społeczno-polityczny i nacisk na sprawiedliwość społeczną (1314). Istnieje coraz większa liczba doskonałych książek (15) i zasobów internetowych poświęconych antyrasistowskiej edukacji z zakresu genetyki i biologii – na przykład program LabXchange „Rasizm jako kryzys zdrowia publicznego” oraz materiały Fred Hutchinson Cancer Center na temat „Rasa, rasizm i genetyka”. Zasoby te obejmują wsparcie dla nauczycieli w tworzeniu odważnych i bezpiecznych przestrzeni do dyskusji na temat rasy i genetyki. Finansowanie i zaangażowane wsparcie krajowych i zawodowych organizacji zajmujących się nauką i edukacją naukową również będzie miało zasadnicze znaczenie dla tych wysiłków.

Oczywiście używanie tych książek zamienia kurs genetyki w kurs ideologii antyrasistowskiej, dzięki czemu studenci mają mniej czasu na naukę genetyki „neutralnej rasowo”. Jednak autorów tak naprawdę nie obchodzi, ile genetyki nauczą się studenci; są o wiele bardziej zainteresowani wbijaniu propagandy do głów pokolenia studentów, by stworzyć rodzaj zmiany społecznej, którą uważają za pożądaną: 

W perspektywie krótkoterminowej postrzegamy rolę naukowców w kształceniu przyszłych naukowców i nauczycieli jako potężną dźwignię zmian. Zajęcia licencjackie z biologii i genetyki, często prowadzone przez wykładowców tych wydziałów, to przestrzeń, w której możemy rozpocząć „zasiew nasion” świadomości społeczno-politycznej w genetyce.

Też uważam, że wspaniale jest pracować nad oczyszczeniem świata z rasizmu, który wciąż istnieje, choć nie widzę go zbyt wiele na kursach z genetyki. I nie widzę nic złego, gdy uczysz genetyki człowieka, ujawniając wady starego diagnostycznego poglądu na rasy ludzkie opartego na „wielkich różnicach genetycznych” i podkreślając zamiast tego, że są to populacje, które obecnie się przenikają, więc określenie konkretnych ras staje się arbitralne. Ale trzeba też powiedzieć prawdę: rasy to populacje, które wyewoluowały w pradawnej izolacji geograficznej i istnieją między nimi rzeczywiste różnice biologiczne. I oczywiście należy przynajmniej dodać zastrzeżenie, że istniejące różnice nie zamazują nakazu moralnego, że członkowie różnych grup mają równe prawa i zasługują na równe traktowanie.


Najgorszą częścią tego artykułu – i dwóch towarzyszących mu artykułów (jeden tutaj, drugi tutaj) – jest to, że stanowi on część ogólnokrajowego dążenia do przekształcenia edukacji w propagandę i do zmiany celu wszelkiej edukacji z nauczania uczniów prawdy na uczenie chwilowych i politycznych „osobistych prawd” ich „przebudzonych” nadzorców.

 

Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2024/02/27/from-ideologues-why-genetics-education-must-be-sociopolitical/

Why Evolution Is True, 27 lutego 2024

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska




 

Jerry A. Coyne


Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem książki "Faith vs Fakt" (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis)". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1476 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Grubogłowi przedsiębiorcy pogrzebowi w noc żywych trupów”   Júnior   2022-05-31
„Gryzoń skunksowy”, który żuje trujące rośliny i wypluwa truciznę na swoje futro   Coyne   2020-12-02
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
„New Yorker” pisze o hoacynie, sugeruje, że koncepcja Darwina drzew ewolucyjnych może być urojeniem   Coyne   2022-07-25
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
„Zapylisz mnie!”: nachalni bohaterowie świata roślin   Júnior   2022-06-11
“Czarne tygrysy” w małym indyjskim rezerwacie sugerują losowy dryf genetyczny   Coyne   2021-10-26
“Daily Beast” wypacza epigenetykę oszukańczymi twierdzeniami, że dzieci mogą “odziedziczyć wspomnienia Holocaustu”   Coyne   2017-10-05
“Konwergentna” ewolucja mrówek grzybiarek Starego i Nowego świata   Coyne   2023-03-23
“Odwrócenie specjacji” (fuzja gatunków) u kruków   Coyne   2018-03-16
“Partenogenetyczny” rak rozmnaża się bez seksu: czy to jest nowy gatunek?   Coyne   2018-02-17
“Rogi” trylobitów mogły być używane jako broń w walkach między samcami   Coyne   2023-02-15
“Scientific American” poświęca się polityce, a nie nauce; odmawia publikowania krytycznych analiz swoich fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń   Coyne   2022-09-01
“Współczesny” Homo sapiens mógł być w Eurazji aż 210 tysięcy lat temu   Coyne   2019-07-17
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
 Syntetyczna biologia oferuje obietnicę rozwiązania globalnego problemu z plastikiem   Agaba   2021-12-13
10 twierdzeń działaczy walczących w Afryce z GMO o tym, dlaczego postępy w biotechnologii upraw powinny zostać odrzucone – i dlaczego są one błędne   Maina   2022-11-17
100 milionów lat ozdabiania się śmieciami   Yong   2016-07-05
12 podstawowych punktów biologii ewolucyjnej   Cobb   2016-03-02
Pseudonauka Masaru Emoto   Novella   2017-12-18
Czy „toksyczna kobiecość” jest główną przyczyną bojów o społeczną sprawiedliwość?   Coyne   2021-02-08
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
“New Scientist”: Darwin jednak miał rację    Coyne   2020-10-01
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 1. Genetyczna plastyczność    Coyne   2020-10-03
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 2. Rzekome nieistnienie gatunków   Coyne   2020-10-05
Klasyczna historia skorygowana: porosty to grzyby + glony + drożdże (inne grzyby)   Coyne   2016-08-05
Homo floresiensis, hominin “hobbit”, w Internecie   Coyne   2016-11-25
No pasarán    Tonhasca Júnior   2023-03-04
Strzelby, zarazki, maszyny to zdecydowanie antyrasistowska książka. Dlaczego lewica jej nie kocha?   Barnett   2021-10-13
„ Całujące się” koralowce złapane in flagranti   Yong   2016-07-28
”Sygnalizowanie cnoty” może nas irytować. Cywilizacja byłaby jednak bez niego niemożliwa    Miller   2019-09-13
A jednak chorują na raka    Łopatniuk   2016-02-13
Czyste okrucieństwo cięć w pomocy żywnościowej   Lomborg   2017-08-07
Dalszy spadek zgonów z powodu raka   Novella   2019-02-04
Dlaczego mamy alergie?   Zimmer   2016-01-28
Dlaczego sądy nie powinny rozstrzygać o nauce     2018-12-13
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Dziennik z Mozambiku: Demony w kurzu   Naskręcki   2018-03-30
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Gigantyczne “paleonory” wykopane przez wymarłe ssaki   Coyne   2017-06-29
Grupy anty-GMO przegrywają sprawę sądową w Nigerii    i Nkechi Isaak   2022-07-30
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Kiedy zapada noc i ziemia jest ciemna   Tonhasca Júnior   2023-02-10
Kilka lekcji z rosyjskiej rewolucji. Jak kuszący radykalny nihilizm prowadzi do ekstremizmu   Geifman   2021-03-22
Komisja Europejska ukrywa naukę o pszczołach   Ridley   2017-05-03
Malaria pachnąca cytryną    Zimmer   2015-04-07
Małpo ty moja   Koraszewski   2015-04-17
Metamorfozy    Júnior   2022-04-09
Minęło 40 lat od wydania „Samolubnego genu” – śmiała książka Richarda Dawkinsa ostała się próbie czasu   Ridley   2016-02-17
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Nowe badanie wskazuje na jednego oszusta   Coyne   2016-08-18
Nowy i dziwaczny rodzaj mimikry: nasiona rośliny naśladują kształt i zapach odchodów zwierzęcych, by ułatwić roznoszenie ich przez żuki gnojowe   Coyne   2015-10-20
O porażkach wolności i lęku przed nauką   Dennett   2016-05-20
O rzeczywistości rasy i odrazie do rasizmu    i Brian Boutwell   2017-09-04
Obniżenie poprzeczki dla tradycyjnej medycyny chińskiej dla ideologii i zysku     2017-12-29
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Osobisty mikrobiom w cyfrach   Zimmer   2014-08-14
Ostrogony nie są naprawdę “żywymi skamieniałościami”    Coyne   2015-07-29
Palestyńska intersekcjonalność z nazistami   Frantzman   2017-07-08
Pochwała ignorancji, czyli wiem, że nie wiem   Cullen   2017-01-11
Przykre niespodzianki, czyli czerniak i siwizna   Łopatniuk   2015-08-01
Przypuszczalnie złamana kość    Coyne   2015-06-04
Rozum i Wiara IICzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-22
Ryba z biodrami   Mayer   2016-03-30
Siedem narzędzi myślenia   Dennett   2014-11-19
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Tako rzecze antyszczepionkowa “wojowniczka mama”, Brittney Kara: jeśli szczepionki są tak wspaniałe, to dlaczego nie wspomina ich Biblia?     2018-04-26
Twardy kwiat do zgryzienia    Tonhasca Júnior   2023-02-22
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Wątpliwi pomocnicy    Tonhasca Júnior   2023-04-08
Świetna ewolucyjna innowacjaktóra okazała się zgubna   Yong   2015-12-10
Dlaczego odmawiamy dostrzegania jaśniejszej strony, choć powinniśmy   Pinker   2018-04-17
Krew, znój, łzy i pot   Tonhasca Júnior   2023-01-19
Mądrość w pułapce autorytetu   Witkowski   2020-04-18
Po prostu nie mogę się doczekać, aby znów wyruszyć w trasę   Tonhasca Júnior   2022-10-27
Pochwała jednoznaczności   Witkowski   2019-10-29
Z perspektywy naszego kurnika   Witkowski   2020-01-16
A co to takie włochate?   Łopatniuk   2016-04-02
A genomy ciągle kurczą się…   Zimmer   2016-11-22
A teraz dobre wiadomości: Sprawy naprawdę idą w dobrym kierunku   Pinker   2015-11-24
A polać wielką wodą…   Cipiur   2019-05-18
A.N. Wilson znowu kopie Darwina, tym razem w “Times”   Coyne   2017-09-07
Adam i Ewa: dwoje, czy więcej niż dwoje przodków?   Coyne   2017-01-07
Afrykańscy naukowcy wzywają do polityki poparcia biologii syntetycznej i innych innowacji   Agaba   2021-12-02
Agroekologia zmienia biednych farmerów w biedniejszych   Muhumuza   2022-06-09
AI – asystent lekarza   Novella   2020-12-09
AI: gorąca randka z “Sydneyem ”   Gotefridi   2023-03-15
Akademicki skandal: troje badaczy umyślnie publikowało fałszywe artykuły o „badaniach żałości”, by pokazać fatalne standardy akademickie w naukach społecznych   Coyne   2018-10-12
Akcja afirmatywna w wieloetnicznym narodzie   Hyams   2020-07-17
Aktywacja telomerazy mogłaby prowadzić do leczenia samej starości   Ridley   2015-10-27
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Aktywność umysłowa nie zapobiega osłabieniu umysłowej sprawności   Novella   2018-12-15
Akupunktura jadu pszczelego: śmiercionośne znachorstwo, które może zabić     2018-04-23
Akupunktura kontra nauka, wersja lingwistyczna     2017-06-01
Akupunktura kwantowa   Novella   2019-04-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk