Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 18:32

« Poprzedni Następny »


Co naprawdę znaczy syjonizm?


Victor Rosenthal 2022-02-21


Konwencjonalnie opisuje się izraelską politykę jako walkę między lewicą a prawicą. Lewica opowiada się za wycofaniem z terytoriów zdobytych w 1967 roku, a prawica chce je zatrzymać. Lewica wierzy, że palestyńscy Arabowie mogą być “partnerami do rozmów pokojowych”, a prawica w to nie wierzy. Lewica chce więcej zaangażowania rządu w gospodarkę i więcej wydatków na społeczne programy, a prawica woli wolny rynek i mniej społecznych programów. Lewica chce religijnego pluralizmu, cywilnych małżeństw i publicznego transportu w szabat, podczas gdy prawica sprzeciwia się temu. I tak dalej. I tak dalej.

Podobnie jak w większości uogólnień jest w tym trochę prawdy, kilka wyjątków i bardzo dużo nieścisłości. Istnieje jednak kwestia, która jest ważniejsza od wszystkiego co wyliczyłem powyżej, kwestia która wyznacza najgłębszą przepaść ideologiczną dzielącą Izrael.


Jest to kwestia syjonizmu: za i przeciw.


Większość żydowskich Izraelczyków powie ci, że są syjonistami, ponieważ opowiadają się za dalszym istnieniem Izraela, żydowskiego państwa. Nie jest to jednak naprawdę wystarczające, ponieważ rodzaj państwa, jakie popierają niesłychanie się różni się. Chcę dzisiaj mówić dokładniej o znaczeniu syjonizmu: mówię, że jest to przekonanie, iż Izrael jest żydowskim państwem dla narodu żydowskiego (zakres, do jakiego obejmuje to tych, którzy żyją w diasporze, różni się), a nie „państwem jego obywateli”.

 

Nasza Deklaracja Niepodległości ustanowiła państwo żydowskie i demokratyczne. Nie jest błahą rzeczą być jednym i drugim w sytuacji, w której 20% populacji nie jest żydowska. To jak zajmujemy się kwestiami, które powstają przy łączeniu państwa narodowego z państwem demokratycznym określa, gdzie mieścimy się na osi syjonizmu. Były prezes Sądu Najwyższego Izraela, Aharon Barak, dawał priorytet demokracji przed żydowskością do tego stopnia, że w zasadzie wykluczał żydowskość. Pisał:

Treść zwrotu “żydowskie państwo” będzie ustalany przez poziom abstrakcji, jaki zostanie mu nadany. Moim zdaniem należy nadawać temu zwrotowi wysoki poziom abstrakcji, który zjednoczy wszystkich członków społeczeństwa i znajdzie wspólny grunt dla nich. Poziom abstrakcji powinien być tak wysoki, aż stanie się identyczny z demokratyczną naturą państwa.

Równocześnie uważał się za oddanego syjonistę, pisząc wcześniej:

Moja historia jest historią syjonistyczną i jest historią ludzkiej godności i praw człowieka. Otrzymałem podwójną lekcję: jedną lekcją jest syjonizm – istnienie państwa Izrael. Gdybyśmy mieli kraj wtedy, to (Holocaust) nie zdarzyłoby się. Dlatego ten kraj jest mi drogi i  konieczny. Bezpieczeństwo tego kraju jest ważne dla mnie i dla wszystkich tych Izraelczyków, którzy są bardziej prawicowi ode mnie. Istnienie tego kraju jest kluczem do istnienia żydowskiego narodu. I dlatego nie jestem post-syjonistą.  


Nauczyłem się jednak także innej lekcji: Niemcy starali się zamienić ludzkość w popiół. Moim najwyższym priorytetem są prawa każdego człowieka i prawa każdej mniejszości. Godność każdego człowieka stworzonego przez Boga jest mi bardzo, bardzo droga.

Z całym należnym szacunkiem, Barak nie ma racji. Syjonizm jest czymś więcej niż dbaniem o bezpieczeństwo kraju. Zgadzam się, że istnienie państwa jest kluczowe dla przetrwania narodu żydowskiego. Aby to jednak mogło być prawdą, musi to być państwo żydowskie a nie tylko demokratyczne, które broni praw mniejszości i przypadkiem ma żydowską większość.

 

Było wiele demokratycznych państw oddanych prawom człowieka podczas Holocaustu i nie uratowały one sześciu milionów. USA chroniły prawa swojej żydowskiej mniejszości równie dobrze lub lepiej niż inne kraje i nie zapobiegło to poziomowi 70% małżeństw mieszanych. Gdyby kraj poszedł drogą Baraka i żydowskość państwa Izrael została zredukowana do jego “demokratycznej natury”, to nie mógłby nadal być ani fizycznym schronieniem dla żydowskiego narodu, ani ich duchowym ośrodkiem.  


To jest ideologiczna linia, która bardziej niż cokolwiek innego dzieli Żydów, tak w diasporze, jak w Izraelu, w sposób znacznie bardziej znaczący niż ich poglądy na negocjacje pokojowe. Z jednej strony są ci, którzy tak jak Barak dają priorytet demokracji i równości dla wszystkich, podczas gdy z drugiej strony są tacy jak poseł do Knesetu, Betzalel Smotrich, który kiedyś powiedział izraelskim Arabom, że “To nie jest wasze państwo narodowe. Możecie żyć tutaj jako indywidualni obywatele z indywidualnymi prawami, jeśli akceptujecie Izrael jako państwo żydowskie”. Politycznie wyraża się to często w poparciu lub jego braku dla Ustawy o państwie narodowym Izraela, która jest próbą wyłożenia w konkretnych kategoriach sposobów, na jakie jest to państwo żydowskie. Polecam każdemu przeczytanie go. Jest krótkie i pomaga  odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule tego postu.  

 

Najbardziej kontrowersyjną częścią jest oświadczenie, że “Sprawowanie prawa do narodowego samostanowienia jest unikatowe dla narodu żydowskiego”. To jest stwierdzenie, że Izrael nie jest i nie stanie się państwem dwunarodowym ani też państwem jego obywateli. W prawie zapisane jest zgromadzenie (żydowskich) wygnańców i żydowskie zasiedlanie kraju jako narodowej wartości. Oznajmia, że “Jerozolima, cała i zjednoczona” jest stolicą Izraela. Włączone są również takie rzeczy jak narodowe symbole, żydowskie święta i kalendarz, język hebrajski.


Ideologia wyrażona w prawie może mieć bardzo realne, praktyczne konsekwencje. Gdyby Izrael stał się przede wszystkim państwem demokratycznym, którego „najwyższym priorytetem jest prawo każdego człowieka i prawa każdej mniejszości” – słowami Aharona Baraka – co uzasadniałoby utrzymywanie Prawa Powrotu dla Żydów, ale nie dla Arabów? Dlaczego nie mielibyśmy zrobić dnia Nakby narodowym świętem?

 

Zastanawiam się, jak wielu z tych, którzy szybko nazywają Smotricha rasistą lub faszystą, lub którzy uważają, że Prawo o Państwie Narodowym powinno zostać uchylone, pomyślało o konsekwencjach rezygnacji z idei, że Izrael jest żydowskim państwem – w czymś więcej niż przypadkowym sensie posiadania żydowskiej większości?

 

What Does Zionism Really Mean?

13 lutego 2022

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Vic Rosenthal

Urodzony w Stanach Zjednoczonych, studiował informatykę i filozofię na  University of Pittsburgh. Zajmował się rozwijaniem programów komputerowych. Mieszka obecnie w Izraelu. Publikuje w izraelskiej prasie. Jego artykuły często zamieszcza Elder of Ziyon.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Syjonizm

Znalezionych 365 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Do kogo należy ta ziemia?   Rosenthal   2020-08-09
Stabilność dla naszych wrogów   Glick   2020-07-31
Żydzi z przywilejem   Kerstein   2020-07-21
Czy Izrael “kradnie” prywatną ziemię palestyńską na Zachodnim Brzegu?   Fitzgerald   2020-07-15
Proizraelscy demokraci i ich fundamentalne niezrozumienie problemu     2020-07-11
Boris, Tarcza Izraela   Tsalic   2020-07-09
Teraz jest czas na przełamanie izraelsko-palestyńskiego impasu   Rosenthal   2020-06-29
Więc myślisz, że wiesz, kim są Izraelczycy?   Collier   2020-06-25
Krótka historia niekończącego się konfliktu   Rosenthal   2020-06-06
Jerozolima 1948-1967- 2020   Steinberg   2020-05-31
Czas próby dla premiera i dla kraju   Collins   2020-05-30
Anektujcie to wreszcie   Rosenthal   2020-05-14
Petycja palestyńskich robotników: pożyczka dla AP na pomoc w związku z koronawirusem wesprze terroryzm i zignoruje robotników   Oz   2020-05-12
Palestyńczycy, Izrael i koronawirus   Kemp   2020-05-11
Jak wyglądałby świat bez państwa Izrael?   Tobin   2020-05-09
Jestem syjonistą i jestem z tego dumny     2020-05-07
Żałoba po terrorystach   Rosenthal   2020-05-03
Izrael: to nie europejska kolonia   Sufi   2020-05-02
Czy jest niesłuszne pozwolenie Izraelowi na podejmowanie samodzielnych decyzji?   Tobin   2020-04-26
Nowy Nowy Historyk: wychodząc poza Ilana Pappe   Oz   2020-04-07
Lekcje koronawirusa dla rozmów koalicyjnych   Glick   2020-04-06
Demokracja Izraela nigdy nie była zagrożona   Tobin   2020-03-29
W Izraelu koronawirus zbliża ludzi   Leibovich   2020-03-25
Brudne intencje za hasłem ”Free Palestine”   Lekhet   2020-03-23
Prawo do głosu, ale nie do zlikwidowania państwa   Tobin   2020-03-19
Jak Europejscy Żydzi przenieśli się na wygnanie bez zmiany miejsca pobytu   Gerstenfeld   2020-03-14
Rakiety z Gazy: coś więcej niż „niedogodność”   Plosker   2020-03-08
Arabowie na Bliskim Wschodzie, którym się poszczęściło   Tawil   2020-03-04
Problemy Izraela są rzeczywiste, ale rzeczywisty jest także postęp, jakiego dokonał   Tobin   2020-03-03
Donald Trump i lód dziewięć   Rosenthal   2020-02-24
Chcę tego, co oni mają, czyli jak Izraelczycy to robią?   Fitzgeralod   2019-12-26
Rezolucja o podziale: papierowy triumf   Rosenthal   2019-12-16
Zachowywanie pokoju z Jordanią   Glick   2019-12-15
Arabskie państwa roszczą sobie prawo do dziedzictwa po wygnanych Żydach   Julius   2019-12-09
Richard Landes: człowiek, który dał nazwę Pallywood   (Varda Epstein)   2019-12-08
Postępowi Demokraci mylą się w sprawie Izraela – raz jeszcze   Rosenthal   2019-12-07
Nieproporcjonalna obrona cywilna Izraela   Shindman   2019-12-04
Izrael: Podzielony ekran   Glick   2019-12-01
Czterdzieści lat, od kiedy uciekła Victoria i 80 tysięcy innych   Julius   2019-11-29
List do Goldy Meir   Tabarovsky   2019-11-26
Dyplomatyczne deklaracje i fakty w terenie   Collins   2019-11-24
Jak wyjaśnić bezprecedensowe wsparcie dla Arabów przez „rasistę” Netanjahu?     2019-11-08
Wdzięczny gospodarz wirusa antysemityzmu   Rosenthal   2019-10-10
Zaprzeczanie żydowskiej historii Jerozolimy mimo archeologicznych dowodów   Franklin   2019-10-02
Obłęd na punkcie Netanjahju & mit o izraelskiej teokracji   Sherman   2019-09-30
Judith Butler pisze recenzję z książki     2019-09-26
Rząd jedności – bez Arabów i bez charedim   Rosenthal   2019-09-23
Obejmuję moją izraelsko-arabską tożsamość   Adi   2019-09-19
Czy arabska izraelskość jest atrakcyjna   Amos   2019-09-10
Rozważania o plemiennej i narodowej lojalności   Rosenthal   2019-09-01
Zawsze byliśmy tutaj: historyczne prawo narodu żydowskiego do Ziemi Izraela   Rosenthal   2019-08-24
“Nie macie prawa istnieć. Czy możemy wjechać?”   Rosenthal   2019-08-20
Jak i dlaczego przegrywamy wojnę kognitywną   Rosenthal   2019-08-13
Zakończyć milczącą zgodę na upokorzenia   Rosenthal   2019-08-08
Nikt nie zawłaszczył Izraela. Po prostu nie jest tym, co jego pionierzy myśleli, że stworzyli.   Horovitz   2019-08-06
Oduczanie się lekcji Diaspory   Rosenthal   2019-08-05
Walka z BDS, Część II   Rosenthal   2019-07-28
Jeśli chcesz pomóc Izraelowi, porzuć słowo ”konflikt”   Rose   2019-07-25
Wymazywanie historii Jerozolimy; wymazywanie TWEETów   Collins   2019-07-17
To nie jest Ferguson   Rosenthal   2019-07-09
Zasadniczy “przywilej”   Rosenthal   2019-07-05
Uderzenie młotem nie ”judaizuje” Jerozolimy, ani nie zabija procesu pokojowego   Tobin   2019-07-03
Jak odzyskać roztrwoniony dar 1967 roku   Rosenthal   2019-06-13
Jak przywódcy izraelskich Arabów wypaczają znaczenie demokracji   Krygier   2019-06-12
Kwestionowanie mitu o ”białym, kolonialnym” Izraelu   Julius   2019-06-05
Nadchodzący kryzys konstytucyjny Izraela   Rosenthal   2019-06-03
”Dzień Nakby” tylko infantylizuje arabską agresję   Kryger   2019-05-30
Powody, dla których trwają wojny z Gazą     2019-05-23
Musicie się z tym pogodzić: Jerozolima jest stolicą Izraela   Benson   2019-05-17
Dzień Nakby: Dlaczego Arabowie uciekli w 1948 roku, a Żydzi zostali?     2019-05-16
Dobry książę i umowa z Iranem   Rosenthal   2019-05-13
Żydowska i palestyńska tożsamość narodowa (odpowiedź dla @HenMazzig)     2019-05-10
Jak poskromić naszych kuzynów z Gazy   Rosenthal   2019-05-07
Netanjahu chce zamknąć sprawę rozwiązania w postaci dwóch państw. Dobrze!   Rosenthal   2019-04-25
“Wszyscy wiedzą” … ale wszyscy się mylą   Rosenthal   2019-04-21
Pesach i wolność Żydów     2019-04-19
Beresheet: księżyc, duma i śmiech   Stern   2019-04-12
Netanjahu zmierza do rekordowej, piątej kadencji, ale może zaprosić Gantza do przyłączenia się      Gross   2019-04-11
Atak na prawo o państwie narodowym   Rosenthal   2019-04-08
Czy Izrael może spełnić oczekiwania prawicy lub lewicy?   Amos   2019-04-05
Fenomen żydowskiego antysyjonizmu   Koraszewski   2019-03-22
Strach i odraza na punktach kontrolnych IDF   Altabef   2019-03-19
Izraelski Arab z prawicy chce być bezpieczny   Oz   2019-03-12
Nie, syjonizm nie jest kolonializmem osadniczym     2019-03-10
Absurdalność wymiany terytoriów   Rosenthal   2019-03-02
Żydowska krew   Bergman   2019-02-25
Wrogowie Izraela wreszcie przyznają, że kamienie zabijają   Tobin   2019-02-06
Nie uczestniczyłem w Dniu Pamięci o Holocauście   Tsalic   2019-02-04
Dlaczego odmówiłam udziału w Marszu Kobiet   Levin   2019-02-02
O konflikcie arabsko-izraelskim i lewicowych grupach żydowskich   Thaabet   2019-01-18
Do naszych arabskich obywateli   Rosenthal   2019-01-17
Moje serce jest w Izraelu   Maroun   2019-01-10
Dlaczego syjonizm nie jest ani jak panafrykanizm, ani jak biały nacjonalizm   Valdary   2019-01-07
Kolejna bitwa w wojnie o kulturę w Izraelu   Rosenthal   2018-12-10
Okrzyk ”Prawo powrotu” wyciszony przez pełną historię   Julius   2018-11-30
Partia Meretz próbuje zawłaszczyć pamięć Icchaka Rabina   Maroun   2018-11-16
Trauma i terror: widok z Południa   Plosker   2018-11-15
Zamach na Hotel King David   Amos   2018-11-09
Wypełnianie warunków umowy społecznej   Rosenthal   2018-10-29
Pokój z Jordania – nie wpadajcie w panikę   Kedar   2018-10-28

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk