Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 16:17

« Poprzedni Następny »


Ścigając i będąc ściganym: wiara w czarnoksięstwo i afrykańskie oświecenie


Leo Igwe 2020-10-10

Zachodni antropolodzy zawiedli w próbie wyjaśnienia objawów czarnoksięstwa w Afryce 
Zachodni antropolodzy zawiedli w próbie wyjaśnienia objawów czarnoksięstwa w Afryce 

Dziewięć lat temu odwiedziłem Australię z moją pierwszą serią pogadanek. Przyjechałem do Australii podekscytowany ale bardzo nerwowy, bo nieustannie zastanawiałem się, co mogę powiedzieć Australijczykom, których uważałem za ludzi o dużej wiedzy i obyciu.  

Zastanawiałem się, co potrafię przekazać moim nigeryjskim angielskim ludziom, dla których angielski był językiem ojczystym. Dzięki jednak ciepłemu przyjęciu i okazywanej przyjaźni przezwyciężyłem zdenerwowanie i mój pobyt tam był niezapomniany.

Wkrótce po powrocie do Nigerii, znowu wyjechałem na 6-letnie badania do pracy doktorskiej na temat oskarżeń o czarnoksięstwo na uniwersytecie w Bayreuth we wschodnich Niemczech.

Zanim rozpocząłem studia doktoranckie pracowałem z kilkoma NGO, które zajmowały się szkodami wyrządzanymi przez wiarę w czary i na jedno ze zorganizowanych przez taką organizację seminariów lokalna pastorka, która deklarowała, że jest byłą czarownicą i egzorcystką czarów, Helen Ukpabio, wysłała wiernych ze swojego kościoła, by zakłócili spotkanie. Ci wierni pobili mnie i okradli.  

Później pozwała mnie do sądu za odmawianie jej prawa do wiary w czarnoksięstwo, ale przegrała sprawę. W tym samym czasie policja aresztowała mnie i zatrzymała na wiele dni, kiedy próbowałem ratować dzieci napiętnowane jako czarownicy.

Studia doktorskie przyszły jako ulga i okazja do zastanowienia się, jak ścigałem i byłem ścigany w walce z mroczną i destrukcyjną wiarą w czary i jak można by posunąć do przodu sprawę afrykańskiego oświecenia.

Akademicki program przyszedł z własnymi trudnościami. Poza borykaniem się z rygorami studiów podyplomowych, musiałem zmagać się z wyobrażeniami zachodnich antropologów o Afryce i afrykańskim czarnoksięstwie. Zauważyłem pojęciową dychotomię między pojmowaniem zachodniego i afrykańskiego czarnoksięstwa, która znajdowała odzwierciedlenie w istniejącej literaturze i badaniach.  

Na przykład, na jednym z seminariów europejski student powiedział: “Dla Europejczyków czarnoksięstwo to rodzaj zabobonu, ale dla Afrykanów nie jest zabobonem”. Zastanawiałem się: jeśli czarnoksięstwo nie jest zabobonem dla Afrykanów, to czym jest? Nauką? Zauważyłem, że wielu zachodnich antropologów próbując wyjaśnić objawy wiary w czarnoksięstwo w Afryce argumentowało w podobny sposób..

Dirk Kohnert w sprawie wiary w czarnoksięstwo wśród Nupe w Nigerii powiedział: "Choć jest bezdyskusyjne, że w większości indywidualnych przypadków oskarżenia o czary były kierowane przeciwko niewinnym ludziom, istnieje jednak wśród naukowców społecznych narastająca świadomość, że systemy okultyzmu mogą mieć społeczne uzasadnienie i że niekoniecznie są oznaką zacofania, ale wręcz przeciwnie, objawami nowoczesnego rozwoju”.  Naprawdę? To mają być objawy nowoczesności?

Tego typu twierdzenia i perspektywa wzburzały mnie i czasami powodowały bunt. Nieustannie zastanawiałem się, czy badania czarnoksięstwa, które przywiodły mnie do Bayreuth, mają jakąkolwiek wartość.  

Traktowałem te badania doktoranckie jako program, który mógłby być cennym zasobem w  walce z prześladowaniami czarownic i dlatego takie twierdzenia były dla mnie nie tylko problematyczne, ale i niepokojące, ponieważ taka perspektywa ma legitymizujący charakter.  

Te wyjaśnienia uważałem za fascynację egzotyką i usprawiedliwianie zarzutów o czarnoksięstwo. Miałem poważny problem, ponieważ nie mogłem, jak większość zachodnich antropologów, którzy dominują w tej dziedzinie, traktować wiary w czary z dystansem lub mówić, że „nigdy przedtem czegoś takiego nie widziałem”.

Ukończyłem program w 2017 roku i przedstawiłem pracę doktorką jako wkład do debaty o współczesnym czarnoksięstwie w Afryce.

Po powrocie do Nigerii zmagałem się z problemem, co zrobić z tym doktoratem – wykładać na uniwersytecie czy pracować z NGO. Zachodni antropolodzy, którzy jadą do Afryki, by prowadzić badania i wracają do domu, by podzielić się swoimi odkryciami i wykładać na uniwersytetach studentom, którzy nie znają tego zjawiska. Ale ja nie jestem zachodnim antropologiem. Jestem Afrykaninem, który prowadził badania w Ghanie, a teraz jestem z powrotem w Nigerii.

Choć ceniłem wykłady, badania i pisanie akademickich prac, chciałem jeszcze bardziej zaangażować się w zmienianie sytuacji i rozwiązywanie problemu oskarżeń o czary.  


Tak samo jak miałem kłopoty z podawanymi wyjaśnieniami zjawiska, nie zadowalał mnie sposób, w jaki NGO zajmowały się tym problemem. Po doktoracie, próbowałem pracować dla kilku NGO i agend ONZ.  

Tu spotkałem się z dodatkowymi trudnościami, ponieważ ludzie zarządzający tymi agencjami byli bardziej zainteresowani utrzymanie swoich posad i zapewnieniem dopływu funduszy niż wymuszaniem od władz radykalnych kroków, by stawić czoła prześladowaniom i zabijaniu.  

Podobnie jak zachodni antropolodzy, te NGO i agencje z Zachodu były odległe od sprawy, którą próbowały się zajmować. Podczas gdy uczeni wyjaśniali zjawisko oskarżeń o czary w sposób, który wydawał się legitymizować je, te NGO prowadziły kampanie przeciwko prześladowaniom czarownic w sposób, który wydawał się tuszować je i uwieczniać.  

Te NGO lub agencje finansowały projekt w jakiejś wsi lub prowincji afrykańskiego kraju przez parę lat, a potem pakowały się i zamykały program.

NGO były bardzo niechętne nazywaniu czarnoksięstwa zabobonem – z szacunku dla afrykańskiej kultury i tradycji. Próbowały nie krytykować kościoła ani nie potępiać religijnych pomagierów i podżegających do prześladowań i zabijania czarownic w regionie.

Tymczasem te NGO i agencje dyktowały i kierowały kampanią zwalczania prześladowań czarownic w regionie. Niemniej nie traktowały prześladowania czarownic z poczuciem, że sytuacja jest nagląca, na co ta sprawa zasługuje.   

Nie miałem planu budowania nowego projektu lub organizacji. Już byłem zaangażowany w zbyt wielu. Moim planem było wygłaszanie wykładów i prowadzenie badań na pół etatu, ułatwiając równocześnie inicjatywy kampanii. Jednak pod koniec 2019 roku nie miałem innego wyjścia jak rozpocząć nową inicjatywę, Advocacy for Alleged Witches (AFAW). [Obrona Rzekomych Czarownic].

Kroplą, która w tym wypadku przelała kielich, był incydent z listopada 2019 roku, kiedy kilku chrześcijańskich studentów uniwersytetu zaprotestowało przeciwko zorganizowaniu akademickiej konferencji o czarnoksięstwie.

Nazwali to spotkaniem czarownic i czarowników. Przedstawiłem dziesięciolecie działań w celu zbudowania krytycznej masy orędowników we wszystkich krajach afrykańskich i zakończenia prześladowań w regionie do roku 2030.

Założenie AFAW spotkało się z poparciem, jak również ze sceptycyzmem, szczególnie wobec celu zakończenia prześladowań czarownic w Afryce do roku 2030. Dziennikarz BBC skontaktował się ze mną i zapytał: Skąd weźmiecie fundusze? To było ważne pytanie.

Przy ekonomicznych realiach regionu finansowanie było zasadniczym problemem. Uważałem jednak, że jest wystarczająco dużo pieniędzy, by rozpocząć  taką ważną kampanię i spowodować, że to dziesięciolecie będzie dziesięcioleciem rzeczywistych działań.

Oczywiście wielu uważało, że cel AFAW jest niemożliwy do spełnienia i że kampania wkrótce zakończy się fiaskiem. Nie zakończyła się.

W rzeczywistości, kampania jest jak najbardziej żywa i wzrasta jej siła, zasięg i pęd. Dokonujemy interwencji w wielu wypadkach w Nigerii, Malawi, Ghanie, Liberii, Zambii włącznie z sytuacjami, kiedy rzekome czarownice zostały zlinczowane, pobite lub ukamienowane, porwane i trzymane jako zakładniczki, zmuszone do spożywania trucizn itd.  

Interweniujemy przez zwracanie uwagi rządu i innych właściwych organizacji na wypadki prześladowania czarownic. Na przykład, AFAW wezwała władze Nigerii, by aresztowały i postawiły przed sądem tych, którzy podpalili 15 rzekomych czarownic w stanie Cross River w południowej Nigerii.

AFAW wezwał także policję, by aresztowała i postawił w stan oskarżenia lokalną kapłankę i egzorcystkę czarów, Bernadette Tembo, która porwała i trzymała jako zakładniczki około 30 rzekomych czarownic w Malawi.

AFAW współpracuje także z Humanists International, by podnosić te sprawy przed Afrykańską Komisją Praw Człowieka i Ludów oraz na forum ONZ.

Jako część kampanii AFAW wspiera i rehabilituje dorosłych i dzieci, którzy padli ofiarą prześladowań – przez płacenie ich rachunków za leczenie i pokrywanie kosztów edukacji dzieci, jak również przez kontakt i z nimi i zapewnienie, że nie będą więcej cierpieć.

AFAW wsparła niektóre ofiary podpalenia czarownic w Nigerii, włącznie z dziećmi, które były torturowane przez własnych rodziców za czarnoksięstwo. AFAW prowadzi także publiczną edukację i oświatę, kwestionując wiarę w czarnoksięstwo.  

W tym celu AFAW stawia wyzwania polującym na czarownice i uzdrawiającym wiarą pastorom i duchownym. Polowanie na czarownice jest rodzajem uzdrawiania wiarą i wielu duchownych traktuje to jako część swojej praktyki uzdrawiania wiarą. W ramach tej kampanii AFAW przeciwstawiła się czołowym pastorom nigeryjskim: Apostołowi Sulemanowi i Biskupowi Oyedepo.

Obaj twierdzili, że uzdrowili osoby z COVID-19. Inny pastor zielonoświątkowców i polujący na czarownice sprzedawał oliwę zapobiegającą COVID-19 po 100 dolarów za butelkę. Nasza krytyka i wyzwania rozeszły się jak burza po prerii w mediach społecznościowych i wywołały dyskusje o skuteczności cudów i absurdalności twierdzeń uzdrawiaczy wiarą.

Niedawno otrzymałem list od adwokata Helen Ukpabio z groźbą pozwania mnie do sądu za zniesławienie. Twierdzi, że zniesławiłem ją w jednym z moich artykułów i żąda przeprosin.

Pisze, że powinienem zapłacić jej odpowiednik 57,2 miliona dolarów. Nadal czekam na rozpoczęcie procesu sądowego.

Walka z prześladowaniami jest ciężkim i trudnym zadaniem. Jest to ryzykowne przedsięwzięcie, które wymaga ciągłego ścigania osób które polują na czarownice, by doprowadzić tych ludzi przed oblicze sprawiedliwości, podczas gdy samemu jest się ściganym.

 

Kampanię Leo Igwe można wspomóc wpłacając datki tutaj:

Advocacy for Alleged Witches (AfAW) Nigeria

 

Hunting and being hunted: Witchcraft belief and African enlightenment

Ghana Web, 6 października 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2606 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Irański emerytowany generał: Rosja nie powinna być pośrednikiem w rozmowach nuklearnych     2022-04-05
Czy huragan Irma był karą boską?     2017-09-18
Arabski polityk: Arabowie przegrali wojny i muszą zapłacić cenę     2018-08-05
Bohaterowie palestyńskiej walki o pokój     2017-07-07
Obozy Hamasjugend, Gaza 2017     2017-08-14
Arabscy autorzy o kurdyjskim referendum     2018-01-02
Czy nadchodzi zmierzch Ligi Arabskiej?     2016-08-06
Demon ISIS jest w nas wszystkich     2019-08-09
Arabia Saudyjska i ZEA odmawiają poparcia USA przeciwko Rosji, ponieważ USA odmawiają poparcia ich przeciwko Iranowi     2022-03-28
Wizyta irańskiego prezydenta w Ameryce Łacińskiej     2023-07-21
Były palestyński minister: Zachodni Brzeg jest w kompletnym chaosie     2022-01-26
Nowy, irański porządek świata     2017-12-21
Krytyka porozumienia między USA a Iranem o wymianie więźniów w prasie saudyjskiej     2023-08-23
Cztery dekady irańskiej nienawiści     2017-11-10
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
YouTube blokuje ujawnianie antysemityzmu     2018-09-02
Hamed Abdel-Samad o lewicy: Rasism niskich oczekiwań; Oni traktują muzułmanów jak małpy w zoo     2019-03-31
Ameryka żąda ekstradycji terrorystki Hamasu     2017-03-17
Dlaczego Palestyńczycy nie chcą rządzić Gazą?   Abdul-Hussain   2023-11-18
Zniknięcie Izraela z arabskiej sceny medialnej    Al-Mulhim   2016-03-02
Wydarzenie w McGill ujawnia myślenie antysyjonistyczne   Maroun   2017-02-20
William al Szejk-Speare i palestyńskie Zwoje znad Morza Martwego   Marquardt-Bigman   2016-11-13
Brytyjska zdrada narodu żydowskiego   Rosenthal   2016-11-09
Europa budzi się i dostrzega korupcję w organizacjach pozarządowych   Steinberg   2022-12-22
Raport Davida Colliera o Amnesty International oraz jej toksyczności i nienawici   (Varda Epstein)   2019-12-28
Podstawowa ochrona   - artykuł redakcyjny   2015-10-01
Pluralistyczna Europa odrzuciła wojny religijne, a teraz poddaje się „potworowi” ekstremistycznego, politycznego islamu   Abdel-Samad   2020-11-18
Czego chcą Palestyńczycy   Abdul-Hussain   2021-03-28
Postępowi intelektualiści walczą z postępem   Abdul-Hussain   2021-05-03
Ameryka versus Iran: czyli kto zaczął?   Abdul-Hussain   2021-03-30
Czy Gaza naprawdę jest przypadkiem największych cierpień Arabów?   Abdul-Hussain   2024-03-09
Dwadzieścia lat po obaleniu Saddama przez Amerykę Irakijczycy są pod butem islamistycznego Iranu   Abdul-Hussain   2023-04-29
Dlaczego Al-Aksa jest niedostępna dla Żydów?   Abdul-Hussain   2021-07-26
Kiedy uchodźcami byli Żydzi…   Abdul-Hussain   2021-12-14
Szczęśliwi na widok pokonanej Ameryki   Abdul-Hussain   2021-09-24
Dlaczego Irakijczycy nienawidzą Palestyny   Abdul-Hussain   2021-09-29
Wymyślanie dyskryminacji tam gdzie jej nie ma   Abdul-Hussain   2022-03-16
Masz zły dzień? Obwiń Izrael   Abdul-Hussain   2021-07-20
Aktywiści, którzy serwują połowę wiadomości   Abdul-Hussain   2021-10-08
Jak Biden rozpoczął wojnę z MBS, a potem przyszedł żebrać   Abdul-Hussain   2022-05-14
Czas na państwo kurdyjskie na Bliskim Wschodzie   Abdulkader   2017-01-30
Kryzys humanitarny w Gazie   Adam   2018-02-18
Edukacja w Szwecji: "Wtedy sprawy przybrały interesujący obrót"   Adamson   2017-01-12
Czy pakistańska broń atomowa wpadnie w ręce dżihadystów?   Ahmad   2017-09-07
Fatalne zbywanie islamskiego imperializmu przez lewicę   Ahmed   2016-10-31
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Pokój ma na imię Hadassah   Ahmed   2014-05-12
Wadliwa logika akademickiego bojkotu Izraela   Ahmed   2016-04-17
Kobiety w krajach arabskich mają prawa z epoki kamienia   Akram   2014-03-31
Kiedy Palestyńczyk wreszcie się obudzi?!   Al-Dahiri   2020-09-08
Pokój z Izraelem jest koniecznością   Al-Dughaither   2020-10-16
Muzułmanie szkodzą sami sobie    Al-Dżibrin   2014-02-20
Egipt pozwie Izrael za dziesięć plag   Al-Gamal   2014-04-01
Religijny humanizm   Al-Harbi   2014-05-13
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Nakba czy porażka?   Al-Mulhim   2014-05-19
Kto się boi Donalda Trumpa?   Al-Rashed   2016-12-17
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Życzcie swoim chrześcijańskim znajomym Wesołych Świąt   Al-Sajf   2020-12-26
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Co daje mi Izrael: Dwa głosy Izraelskich Arabów   Alaa Waheeb   2016-03-06
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Ratowanie życia i walka z indoktrynacją antyizraelską   Alster   2016-10-10
Prawdziwy powód krytykowania izraelskiej reakcji pomocowej dla Ukrainy   Altabef   2022-04-04
Akademicka wolność dla mnie, ale nie dla ciebie   Altabef   2019-05-29
Alternatywny wszechświat palestyńskiej „suwerenności”   Altabef   2022-06-09
Sabotowanie romansu USA-Izrael   Altabef   2024-02-24
Wybory w Iranie: czarne turbany kontra białe turbany   Amin   2017-05-02
Orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wskazują, że nie ma „prawa powrotu” i że Gaza nie jest okupowana   Amos   2018-07-16
Jak media i palestyńscy Arabowie zmienili się przez ostatnie 50 lat?   Amos   2020-04-18
Rosja i Iran: przyjaźń czy tylko partnerstwo?   Amos   2022-09-25
Nagle nie ma zgody co do tego, jak ma wyglądać izraelsko-palestyński pokój   Amos   2020-10-12
Więcej niż tylko pokój – normalność   Amos   2020-12-28
Lepsze pytanie: czego prawo międzynarodowe wymaga od reszty świata w sprawie Hamasu?   Amos   2023-10-25
Dlaczego Żydzi są rdzenną ludnością Palestyny – a Arabowie nie są   Amos   2018-09-25
Intersekcjonalność, czyli kto, co i z kim?   Amos   2020-08-05
Dla Żydów fake news nie zaczynają się od Trumpa – zaczynają się od Al Dury   Amos   2022-03-28
Zakaz mowy nienawiści nie chroni Żydów ani przed jej przyczynami, ani skutkami   Amos   2019-11-07
Kobayahshi Maru, paradoks szantażysty i Trump   Amos   2020-12-10
Żaden artykuł nie zrekompensuje jego uprzedzonego i antyizraelskiego tytułu   Amos   2020-06-13
Czy Izrael powinien bojkotować palestyńskich Arabów?   Amos   2022-12-08
Wybory prezydenta Bidena wskazują na długą listę błędów w polityce wobec Bliskiego Wschodu   Amos   2021-02-15
Co mają wspólnego Indianie Abenaki z Żydami oraz z firmą Ben &Jerry?   Amos   2022-09-02
Gdzie był UNIFIL, kiedy Hezbollah kopał tunel terroru?   Amos   2018-12-06
Samobójcza głupota „rozwiązania w postaci dwóch państw”   Anderson   2024-01-12
Dwaj prezydenci, jedno fatalne posunięcie historyczne   Anna Mahjar-Barducci   2016-11-08
Co wspólnego mają Alt-Right i Regresywna Lewica   Anomaly   2018-04-07
Słuchając rzeczników arabskich można by pomyśleć, że Arabowie zostali oszukani… ponieważ nie dostali również Izraela   Anson   2016-06-29
Amnesty International broni nożowników atakujących Żydów   Anspach   2015-11-13
Wielka barykada na drodze chorążego pokoju   Apfel   2014-05-08
Przemysł, który nie będzie bojkotował Izraela   Apfel   2014-02-11
Jak zaprzeczyć Holocaustowi, udając że się tego nie robi   Apfel   2022-05-30
Palestyńska kradzież tożsamości żydowskiej   Arazi   2015-11-12
“Szlachetna dzikuska” przemówiła   Arbabzadah   2017-10-12
Wielka Brytania: Witamy w Średniowieczu roku 2021   Ash   2021-09-10
Wyjście ze stalinowskiego zimna   Ashenden   2022-11-29
Islam i feminizm   Assaf   2017-10-17
Dlaczego islam pilnie potrzebuje reformacji   Ayaan Hirsi Ali   2020-10-28
Kobiety są ofiarami islamskich ekstremistów   Ayari   2018-06-06

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk