Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 12:18

« Poprzedni Następny »


Nowy pogląd na piekło: “warunkowa nieśmiertelność”


Jerry Coyne 2014-10-18


Artykuł w “New York Times” z 10 października: “Tormented in the afterlife, but not forever” [Dręczony w życiu pozagrobowym, ale nie na wieczność] pokazuje nam “postępy” teologii. Po rozmyślaniu o tej kwestii przez kilka tysiącleci niektórzy teolodzy zdecydowali, w oparciu o rozmyślania i roztropną egzegezę Biblii, że piekło jednak nie jest wiecznym smażeniem się w ogniu. Być może, posmażysz się przez pewien czas, a potem zostaniesz ugaszony:

Dociekania [pastora i wydawcy chrześcijańskiego, Edwarda] Fudge’a w kwestii natury potępienia dały w rezultacie jego doniosłą książkę, wydaną w 1982 r., “The Fire That Consumes”, w której twierdził, że cierpienia złoczyńców w piekle są ograniczone i że po pewnym czasie dusze zostają ugaszone. Ten pogląd, zwany „warunkową nieśmiertelnością” lub czasami nieco bardziej makabrycznie: “anihilacjonizmem”, stoi w bezpośredniej sprzeczności z tradycyjnym poglądem chrześcijańskim, że cierpienia w piekle trwają wiecznie.

  


Warunkowa nieśmiertelność nie jest czymś nowym – myśliciele chrześcijańscy proponowali ją niemal od początku – ale ma w tej chwili swój moment pod słońcem (łagodnym, nie rozżarzonym). Opublikowano bądź planuje się publikację kilkunastu uczonych tomów o warunkowej nieśmiertelności. W lipcu wiodący zwolennicy tej teorii zebrali się w Houston na Rethinking Hell [Ponowne przemyślenie piekła], konferencji na cześć pana Fudge’a. Grupa, która zorganizowała tę konferencję, prowadzi witrynę internetową rethinkinghell.com, poświęconą tej teologii.


A w 2012 r. pan Fudge otrzymał najwyższą oznakę amerykańskiej znakomitości, poświęcony mu film biograficzny. “Hell and Mr. Fudge” można obejrzeć w całości on line, co pozwala zobaczyć pana Fudge’a – granego przez Mackenzie Astina, najlepiej znanego ze swojej dziecięcej roli w serialu telewizyjnym z lat 1980. “The Facts of Life” — najpierw jako chłopca, potem w jego latach studenckich, zalecającego się do swojej przyszłej żony i, jako dorosłego, prowadzącego badania, które doprowadziły go do odrzucenia tradycyjnego poglądu na piekło.


Kliknij na link do zwiastuna, żeby zobaczyć komiczną zapowiedź “Hell and Mr. Fudge” (musisz zapłacić, jeśli chcesz zobaczyć całość):



Z tego zwiastuna i z akapitu poniżej wynika jasno, że ten „postęp” teologiczny, przynajmniej w tym wypadku, pochodzi po prostu z rozważań o tym, jak wydaje się niesprawiedliwe ze strony kochającego Boga dręczenie kogoś przez wieczność za, na przykład, homoseksualizm. I istotnie byłoby to niesprawiedliwe, więc adwokaci tego piekła w wersji łagodnej (Hell Lite) po prostu zdecydowali, że piekło nie jest tym, co głosiła fama. I, oczywiście, znaleźli poparcie biblijne dla swojej zrewidowanej teologii:


Orędownicy warunkowej nieśmiertelności mówią, że ich pogląd odzwierciedla zdroworozsądkowe odczytywanie Biblii. Wskazują na takie fragmenty, jak List do Rzymian 6, gdzie Paweł mówi: „Albowiem zapłatą za grzech jest śmierć, a łaska przez Boga dana to życie wieczne w Chrystusie Jezusie, Panu naszym”. „Życie wieczne” zbawionych przeciwstawione jest ostatecznej “śmierci” niezbawionych. A w Apokalipsie św. Jana Jezus mówi o “drugiej śmierci”, co zdaniem tych teologów znaczy ponowne umieranie wskrzeszonych złoczyńców. Ich ostateczną, nieodwracalną karą może być udręka, ale nadejdzie jej kres.


Nie ma granic zdolności tych ludzi do zawieszania swoich „prawd” na najcieńszej nitce słów w piśmie świętym. A potem, jako dobrzy teolodzy, udają, że ich pogląd na piekło w rzeczywistości cały czas był tradycyjny!:


 “Nie sądzę, by tradycyjny pogląd był popularny wśród chrześcijan przed końcem drugiego i na początku trzeciego stulecia” – mówi programista i niezależny teolog, który pomógł zorganizować konferencję, Christopher M. Date. Wierzy on, że, warunkowość była regułą wśród wczesnych myślicieli, takich jak biskup Ireneusz w II stuleciu, który napisał, że Bóg “nadaje trwanie wieczne tym, którzy są zbawieni”, zaprzeczając takiemu trwaniu dla niezbawionych.


I naprawdę zrozumienie tego zabrało teologom dwa tysiąclecia:


Jeśli chwilę pomyślisz, mówią niektórzy zwolennicy warunkowości, ich teologia jest teologią współczucia. Który bóg wykazuje więcej dobroci, ten, który pozwala grzesznikom cierpieć na wieki, czy ten, który daje im, powiedzmy, kilkadziesiąt lat w ogniu piekielnym, a potem stosuje „najwyższy wymiar kary”.


No cóż, najbardziej współczującym Bogiem jest ten, który nie każe nikomu płonąć w piekle (wyobraź sobie, że liżą cię płomienie przez kilka minut, a co dopiero kilka dziesięcioleci) a potem likwiduje ich na zawsze. Czy to jest pełne współczucia? Żadnego przebaczenia, żadnej szansy na rehabilitację, tylko ogień, a potem likwidacja?


Każde
piekło, w którym jest ogień, jest nie do pogodzenia z pełnym współczucia bogiem. I czy ci „pełni współczucia” teolodzy mogliby powiedzieć nam dokładnie, jak długo Bóg daje cierpieć złoczyńcom, zanim wykańcza ich dusze?


Artykuł informuje następnie, że wielu “współczujących” chrześcijan nie kupuje tego piekielnego kitu: dla nich piekło pozostaje, jak było zawsze, na wieczność. Czytamy: „Wiele kościołów i organizacji chrześcijańskich ma wyznanie wiary, które członkowie muszą podpisać, poświadczając wiarę w wieczne tortury dla niezbawionych”. Tak, to jest sposób rozstrzygania kwestii spornych. Gdyby nauka była uprawiana w podobny sposób, wszyscy podpisywalibyśmy oświadczenie, że wszystko w O powstawaniu gatunków jest dosłowną prawdą.


Jakiż to kontrast z nauką, gdzie takie spory są rozstrzygane albo przez dowody, albo, jeśli brak dowodów, przez oświadczenie: „nie znamy odpowiedzi”. Chrześcijanie jednak rozstrzygają różne kwestie w oparciu o to, co wydaje im się najprzyjemniejsze lub co zgadza się z rodzajem Boga, jakiego sobie wyobrażają. Innymi słowy, teologia rozwija się przez „myślenie życzeniowe”: w tym wypadku zrozumienie, że być może dobry Bóg nie posyłałby ludzi do piekła na zawsze. Ale może robiłby to. Przez stulecia teolodzy tak uważali i można podeprzeć także pogląd o „wiecznym piekle” cytatami z pisma świętego.


Może jednak zanim zaczną spierać się o to, jak długo trwa kara piekielna, powinni najpierw poszukać dowodów, że istnieje piekło. Znajdziesz takie dowody tylko w Biblii, bo żadni przypaleni grzesznicy nie wrócili, żeby nam opowiedzieć o swoich bólach. A potem ci rewizjoniści mogliby rozważać, czy „dobry” Bóg w ogóle praktykowałby „warunkową nieśmiertelność”.


Takie dyskusje uświadamiają mi całkowitą pustkę intelektualną teologii oraz to, jak bardzo różni się ona od nauki jeśli idzie o sposób rozstrzygania kwestii dotyczących rzeczywistości.


h/t: Barry


A new view of hell conditional immortality

Why Evolution Is True, 13 października 2014



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Od redakcji:

O intelektualnej pustce myśli teologicznej dyskutowała ostatnio również barmanka z Jesus and Mo:




Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Polscy teologowie nie gorsi Pawel 2014-10-20


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 909 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk