Prawda

Piątek, 17 maja 2024 - 02:06

« Poprzedni Następny »


Nie - dla umiłowania cierpienia


Mike Kuhlenbeck 2014-01-07


 

Wywiad z Hemleyem Gonzalezem przeprowadzony przez Mike’a Kuhlenbecka dla pisma Humanist

"Originally published in the Jan/Feb 2014 Humanist, vol. 74, no. 1.
Reprinted with permission of the author."

Hemley Gonzalez jest założycielem organizacji non-profit Responsible Charity (Odpowiedzialna Dobroczynność). Została ona powołana w Indiach w 2009 roku w celu propagowania „edukacji, świadomego rodzicielstwa oraz samozatrudnienia”.


W czerwcu 2013 roku, po latach planowania i zbierania funduszy, Responsible Charity udało się wynająć budynek, w którym powstała pierwsza świecka szkoła w Kalkucie (stolica stanu Bengal Zachodni) dla ubogich dzieci i ich rodzin.  


„Nasz praca wykracza poza samą edukację”— mówi Gonzalez— „ponieważ mamy do czynienia również z rodzinami dzieci, którym pomagamy. Coraz więcej uczymy się o trudnych warunkach ich życia w ubóstwie”.


Responsible Charity
to humanitarna organizacja charytatywna, pomagająca zaspokajać różnorodne potrzeby ubogich w Indiach, wliczając w to edukację, naukę angielskiego, doradztwo medyczne i żywieniowe, planowanie rodziny, mikropożyczki, pomoc w odbudowie przestrzeni życiowej, naprawie pojazdów oraz sprzętu gospodarstwa domowego, jak również wprowadzanie taniego i dostępnego oświetlenia.


Problemy wykluczonych Gonzalez znał z historii rodzinnej. „Moja babka ryzykowała życie, gdy uciekła z Kuby i wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych podczas masowej emigracji Kubańczyków w 1980. „Dzięki temu stworzyła dla mnie i mojej rodzinie możliwości, których wcześniej nie mieliśmy. Moi rodzice również ryzykowali, gdy poszli w ślady babki w 1989, oszczędzając mi tym samym życia w kłamstwie, nieszczęściu i rozczarowaniu, które bez wątpienia stałoby się moim udziałem na komunistycznej wyspie”.

Po ukończeniu szkoły średniej Gonzalez odnosił sukcesy w handlu nieruchomościami w Miami Beach. Kryzys finansowy z 2007 roku wpłynął na jego decyzję o postawieniu na „empatyczną i kreatywną stronę”. Przez kilka miesięcy wędrował z plecakiem po Indiach, a potem, chcąc pomagać tak zwanym „wyklętym na Ziemi”, został wolontariuszem Misjonarek Miłości (ang. Missionaries of Charity), organizacji założonej przez Matkę Teresę. Szybko dostrzegł prawdę dotyczącą tego zgromadzenia i założył grupę na Facebooku „STOP dla Misjonarek Miłości”.

***

HUMANIST: Co spowodowało, że rozpocząłeś akcję „STOP dla Misjonarek Miłości”?

HEMLEY GONZALEZ: Przez dwa miesiące w 2008 roku pracowałem jako wolontariusz w jednym z domów Matki Teresy dla ubogich w Kalkucie, w Indiach. Byłem zszokowany, gdy odkryłem, w jak przerażająco niedbały sposób organizacja jest prowadzona, rzeczywistość jest odwrotnością tego, w jaki sposób opinia publiczna postrzega ich pracę.

Pracownicy płukali igły pod wodą z kranu, po czym używali ich ponownie. Leki i inne środki były magazynowane tak długo, aż kończył się ich termin ważności i nadal były sporadycznie podawane pacjentom. Wolontariusze, bądź to słabo przeszkoleni, bądź bez żadnego przygotowania, wykonywali ryzykowne prace przy pacjentach z wysoce zakaźną gruźlicą i innymi zagrażającymi życiu chorobami. Osoby kierujące organizacją odmawiały przyjmowania oraz stosowania medycznego sprzętu i urządzeń, które mogłyby bezpiecznie ułatwić proces leczenia i ratowania życia.

Po dalszym śledztwie zrozumiałem, że to, czego byłem świadkiem, zakwalifikować można jako systematyczne gwałcenie praw człowieka oraz gigantyczne oszustwo finansowe.

Ani razu, w ciągu sześćdziesięcioletniej działalności tej instytucji, Misjonarki Miłości nie przedstawiły informacji o sumie pieniędzy zebranych dzięki darowiznom, nie określiły, jaki procent został przeznaczony na administrację, ani na co została wydana reszta. Osoby, które odeszły z organizacji i niezależni dziennikarze szacują tę kwotę na ponad miliard dolarów od początku działalności organizacji. Obecnie Zgromadzenie prowadzi ponad siedemset domów w ponad stu krajach, pracuje dla nich około 4000 osób, ale nie dysponujemy żadnymi statystykami dotyczącymi skuteczności ich pracy.

HUMANIST: Jaka była rola Matki Teresy w tym wszystkim?

GONZALEZ: Będąc zdecydowaną przeciwniczką planowania rodziny, modernizacji sprzętu oraz innych inicjatyw skierowanych na rozwiązywanie problemów, Matka Teresa nie tyle pomagała ubogim, ile propagowała ubóstwo. Podczas rozmowy przyznała, że ponad 23 tysiące osób zmarło w domu, w którym pracowałem. Tak jakby chwaliła się tą liczbą i nie zauważała ogromu niepotrzebnych śmierci.

Często powtarzała, że nie jest pracownikiem opieki społecznej, a jej następcy mówią to samo i dzisiaj. Można więc zapytać, co stanowi ich motywację? Jak mantrę powtarzają swoje niepokojące przekonanie, że cierpienie i ubóstwo są drogą wielbienia Boga.

Stworzyłem na Facebooku grupę „STOP dla Misjonarek Miłości”, by otwarcie potępić ich pracę i jednocześnie uświadomić niczego niepodejrzewającym darczyńcom, w jaki sposób ich przekazane w dobrej wierze darowizny są na co dzień wykorzystywane. Ujawniając te fakty dotyczące działalności Misjonarek Miłości i podobnych organizacji, jednocześnie możemy wskazać darczyńcom inne, bardziej odpowiedzialne, godne zaufania instytucje z przejrzystymi finansami.

HUMANIST: Jakie były reakcje na tę kampanię na Facebooku?

GONZALEZ: Ludzie są na ogół nieufni wobec krytyk kierowanych pod adresem Matki Teresy, dopóki nie zaczynają analizować informacji na ten temat i nie zapoznają się z informacjami z różnych źródeł, wliczając w to lekarzy, pielęgniarki, nauczycieli, terapeutów, wykładowców, studentów, dziennikarzy, zwykłych ludzi, a nawet byłych zakonnic. Oczywiście są też ludzie zaślepieni przez religię lub dziesięciolecia dobrze zorganizowanej propagandy wokół działalności Matki Teresy i oni automatycznie przechodzą do ataku lub obrony. Niemniej liczba komentarzy i dyskusji na naszej stronie wskazują, iż reakcje są pozytywne, to znaczy świat w końcu zaczyna dostrzegać oszukańczy charakter działań tej organizacji.

HUMANIST: Czy uważasz, że „świątobliwy” obraz Matki Teresy zmienił się na przestrzeni ostatnich lat?

GONZALEZ: Oczywiście. Dziennikarze tacy jak Christopher Hitchens[1], mimo iż dla niektórych kontrowersyjni, i inni, dysponujący danymi z pierwszej ręki, jak dr Aroup Chatterjee[2], czy osoby publiczne, jak Anne Rice, dali zainteresowanym ludziom możliwość przyjrzenia się bliżej Misjonarkom Miłości. Świątość Agnes Gonxhe Bojaxhiu [Matki Teresy] nie jest już dziś tak oczywista.

HUMANIST: W oparciu o twoje doświadczenia, co jest prawdziwym dziedzictwem Matki Teresy?

GONZALEZ: Historia nie będzie wobec niej łaskawa. Żyjemy w czasach, w których informacja jest ogólnie dostępna, a przeinaczenia i przemilczenia Kościoła katolickiego nie mogą już dłużej być z taką łatwością ukrywane. Prawdziwe dziedzictwo Matki Teresy jest zbudowane na kłamstwach i niepotrzebnym cierpieniu niezliczonych istot ludzkich.

HUMANIST: Czy uważasz, że Matka Teresa większej liczbie ludzi zaszkodziła niż pomogła?

GONZALEZ: Jako że była sztandarową postacią, kościelnej dobroczynności,  jednej z najbardziej skutecznych gałęzi działalności Watykanu, jej reakcyjna polityka, fanatyzm religijny i promowanie ubóstwa niewątpliwie kładą się cieniem na ludzkości[3]. Dzięki milionom dolarów otrzymanych z darowizn, mogła bez problemu stworzyć nowoczesne centra promujące edukację, kontrolę urodzin, środki profilaktyki zdrowotnej i programy, które pomogłyby ludziom wyjść z ubóstwa.

HUMANIST: Czy mógłbyś opisać swoje doświadczenia na misji, gdzie byłeś wolontariuszem?

GONZALEZ: Świadczyłem pomoc medyczną, myłem pacjentów, którzy sami nie mogli tego zrobić, sprzątałem po nich, prałem ubrania skażone patogenami, byłem narażony na kontakt z prątkami gruźlicy, poddałem kremacji tuzin ciał. Ponadto byłem świadkiem zatrważających zaniedbań medycznych, a moje propozycje były ustawicznie odrzucane przez nadzorujące zakonnice. Moje doświadczenie to przede wszystkim okropne, otwierające oczy i zmieniające życie katharsis.

HUMANIST: W indyjskiej edycji Forbesa wspomniałeś o niehigienicznych warunkach i średniowiecznych metodach stosowanych w misjach. Co, twoim zdaniem, jest przyczyną okrucieństwa, którego byłeś świadkiem?

GONZALEZ: Mówiąc bez ogródek? Kult zabobonu i sadyzmu oraz prawdopodobnie choroba psychiczna. Przeczytałem chyba wszystko, co zostało napisane o Matce Teresie (musiałem, by bronić się przed krytykami) i wciąż powraca ta sama kwestia, zwłaszcza w jej własnych tekstach (na przykład Come Be My Light, zbiór listów wymienionych ze spowiednikami, opublikowany w 2009 roku). Jej anormalna obsesja cierpienia, wpojony obraz nieosiągalnego i nieobecnego Jezusa oraz ograniczona percepcja rzeczywistości ukazują wewnętrzny monolog osoby, delikatnie mówiąc, z problemami.

Młode kobiety, zwłaszcza te podatne i mające problemy, są rekrutowane przez Misjonarki Miłości, a następnie wdrażane do życia pełnego restrykcji i wykrzywionej rzeczywistości. W wielu wypadkach (na przykład w Indiach i innych rozwijających się rejonach świata) przystępują do Zgromadzenia, by wyrwać się z ubóstwa, myśląc, że regularne posiłki i dach nad głową w zamian za pracę charytatywną to w sumie niezły układ. Niestety, wiele z nich czuje się uwięziona i ogołocona ze swojej osobowości oraz nie widzi możliwości odejścia.

W każdym razie, organizacja ta nie jest niczym innym, tylko gloryfikowaniem kultu. Badania przeprowadzone przez naukowców uważających, iż niektóre grupy religijne stosują pranie mózgu, wyróżniają następujące kluczowe elementy, skuteczne przy psychologicznej manipulacji.

  • Ludzie są wystawiani na fizycznie lub emocjonalnie stresujące sytuacje.
  • Ich problemy są sprowadzane do jednego prostego wytłumaczenia, które jest ciągle powtarzane.
  • Otrzymują bezwarunkową, przynajmniej na pierwszy rzut oka, miłość, akceptację i uwagę charyzmatycznego lidera grupy.
  • Otrzymują nową tożsamość, opartą na tożsamości grupowej.
  • Są poddani izolacji (odizolowanie od znajomych, krewnych i kultury świata zewnętrznego), a ich dostęp do informacji jest rygorystycznie kontrolowany.


HUMANIST: Czym Responsible Charity różni się od Misjonarek Miłości i innych organizacji religijnych?


GONZALEZ: W przeciwieństwie do niektórych organizacji religijnych, których celem nie jest edukacja oraz umożliwianie dzieciom, kobietom i mężczyznom wyjście z ubóstwa, my staramy się to robić poprzez postęp w takich dziedzinach, jak edukacja i planowanie rodziny, jak również umożliwianie i promowanie samowystarczalności i niezależności. Wszystko to, oczywiście, przy zachowaniu pełnej transparentności finansowej.

Orygiał: The Humanist interview with Hemley Gonzalez  


Tłumaczenie Adrian Krysiak

_____________

Mike Kuhlenbeck

Niezależny dziennikarz i pisarz. Publikował w „Des Moines Register”, „Indianapolis Star” i „Z Magazine”. Członek National Writers Unioni Society of Professional Journalists. Adres e-mail: writermikekuhlenbeck@gmail.com



[1] Autor książki The Missionary Position. Mother Teresa in Theory and Practice, która ukazała się w języku polskim w 2001 roku pod tytułem Misjonarska miłość. Matka Teresa w teorii i w praktyce w przekładzie Andrzeja Dominiczaka, nakładem wydawnictwa Prometeusz.

[2] Autor Mother Teresa: The Final Verdict.

[3] Użyte w oryginale słowo humanity oznacza przede wszystkim ludzkość lub człowieczeństwo. Ze względów kontekstowych zdecydowałem się na humanitaryzm.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Fałszywi prorocy, Część III.   Ferus   2017-11-12
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Fikcja uznawana za Prawdę (V)   Ferus   2020-04-11
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Doradztwo religijne i religioznawcze XVIII   Ferus   2015-07-19
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Ojcowie (nie)ŚwięciCzęść II   Ferus   2015-08-09
Niepotrzebna ziemska sprawiedliwość   Ferus   2022-04-24
Alternatywny Genesis: Boski reality show.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-04-28
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Niebo naprawdę istnieje? To i piekło też?   Ferus   2018-01-28
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Zbłąkane dzieci Matki Natury   Ferus   2022-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Mój dojrzały ateizm Część III   Ferus   2014-11-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Mój dojrzały ateizm. Część XIII   Ferus   2015-03-07
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (VII)   Ferus   2020-02-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Fałszywi prorocy. Podsumowanie.   Ferus   2018-01-14
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Kobieta czyli zło konieczne?   Ferus   2022-06-19
Pytania do Boga   Ferus   2022-03-20
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Potwór stworzony ludzką wyobraźnią   Ferus   2022-06-26
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Fałszywi prorocy, Część VI.   Ferus   2017-12-10
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (III)   Ferus   2020-12-20
Mój dojrzały ateizm. Część VI   Ferus   2014-12-27
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Fałszywi prorocy. Część V   Ferus   2017-12-03
Refleksje sprzed lat: „Głęboka wiara” i inne.   Ferus   2020-09-20
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów   Ferus   2020-11-29
Mój dojrzały ateizm. Część XI   Ferus   2015-02-21
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk