Prawda

Środa, 22 maja 2024 - 16:15

« Poprzedni Następny »


Konflikt palestyński


Jonathan Spyer 2014-12-19

\

"Nie wolno dopuścić do tego, by ten konflikt polityczny zamienił się w konflikt religijny”, ostrzegał niemiecki minister spraw zagranicznych Frank-Walter Steinmeier.



W dyskusjach o kwestii izraelsko-palestyńskiej często powtarza się opinia, która przekazuje imperatyw, by ten konflikt nie stał się konfliktem „religijnym”. Taka opinia, gwarantuje intensywne potakiwanie głowami w kulturalnym, liberalnym towarzystwie i wręcz wyróżnia się na tym bardzo tłocznym polu absurdalnych pokazów historycznej ignorancji w dyskusjach o kwestii izraelsko-palestyńskiej.

Ta opinia pojawiła się w związku z niedawną falą zamachów terrorystycznych w Jerozolimie, które są wynikiem twierdzeń palestyńskich, że Izrael stara się zmienić „status quo” na Wzgórzu Świątynnym. Według tej teorii do tej chwili konflikt dotyczył głównie konkurujących ze sobą roszczeń do własności ziemi i suwerenności, ale obecnie istnieje groźba, że stanie się konfliktem „religijnym”, a więc będzie jeszcze trudniejszy do rozwiązania. Trzeba zatem temu zapobiec.


W rzeczywistości konflikt między Żydami a muzułmańskimi Arabami o obszar ziemi między rzeką Jordan a Morzem Śródziemnym był od samego początku głównie konfliktem “religijnym”.


Po stronie arabsko/palestyńsko/muzułmańskiej niedawne wydarzenia w Lewancie (szczególnie w Syrii i Iraku) powinny były nauczyć nas, jak bardzo kruche i zależne od okoliczności są rzekome „świeckie, narodowe” tożsamości miejscowych populacji. Obie te tożsamości zostały teraz zepchnięte, zastąpione przez sekciarskie, etniczne i religijne oznaki lojalności. Jak wskazał profesor Mordechai Kedar w niedawnym artykule, nie ma powodu by przypuszczać, że narodowa tożsamość „Palestyńczyków” jest silniejsza lub trwalsza niż w którymkolwiek z sąsiadujących organizmów państwowych.


Nie znaczy to oczywiście, że arabskojęzyczna populacja na tym terenie nie jest zmobilizowana do walki. Wydarzenia niedawnych dni sugerują, że istnieje tam mordercze oddanie walce. Motor tego oddania jest jednak religijny.


Motorem jest determinacja niedopuszczenia, by Żydzi w jakikolwiek sposób, choćby pomniejszy, naruszyli arabsko-muzułmańską dominację de facto na obszarze Wzgórza Świątynnego/Haram al Szarif. To oddanie nie jest czymś nowym; w rzeczywistości było siłą napędową od początku konfliktu do dnia dzisiejszego.


Pierwsze szeroko zakrojone przypadki arabsko-muzułmańskiej przemocy wobec Żydów w XX wieku były związane z tym samym miejscem. W 1929 r. próba Żydów uzyskania prawa do modlitw przy Ścianie Zachodniej doprowadziła do wściekłej reakcji Arabów i muzułmanów. Ta reakcja doprowadziła do zmasakrowania ponad stu Żydów i zniszczenia starożytnej społeczności żydowskiej w Hebronie.


Rzekome zagrożenie meczetów na Haram al-Szarif i rzekome pragnienie Żydów zbudowania Trzeciej Świątyni, tworzyło także podstawę propagandy arabskiej przeciwko syjonistom w latach 1930. i 1940. W owym czasie przywódcą rodzącego się „narodowego” ruchu palestyńskiego był człowiek dzierżący również władzę religijną: Mufti Jerozolimy Hadż Amin al-Husseini.


Ta centralna rola religii nadal rozpala rozmaite ruchy walczące z Izraelem. Sama nazwa „Fatah”, na przykład, która to organizacja jest często – absurdalnie – opisywana jako ruch „świecki”, jest terminem religijnym. „Fatah” jest słowem arabskim, które dosłownie znaczy „otworzyć”, ale użyta jest w kontekście, który znaczy „zdobyć ziemię dla islamu”.


Centralna rola religii w tym konflikcie służy niedopuszczeniu do pogodzenia się z obecnością Izraela i do jakiegokolwiek kompromisu z nim, co przewidywało wielu przywódców syjonistycznych. Bazowali oni swoje przewidywania na podobnych konfliktach narodowych w innych częściach świata, gdzie po okresie walk obie strony czuły się zmęczone i rozwiązywały konflikt , dochodząc do porozumienia.


Uczucia religijne jednak mają sposób na przezwyciężanie takiego zmęczenia.


W wypadku zaś Izraela i jego arabsko-muzułmańskich wrogów źródłem zasilania w energię po stronie arabskiej jest religijna wściekłość – przekonanie, że ponowne ustanowienie suwerenności żydowskiej w częściach kraju rządzonego uprzednio przez muzułmanów, stanowi zbrodnię przeciwko bogu. Takiej zbrodni nie można wybaczyć ani pójść na żadne kompromisy.


W niedawnym artykule na stronie internetowej Hamasu, wyrażając poparcie dla niedawnych zamachów terrorystycznych, publicysta palestyński, dr Issam Szawer, podsumował kwestię z godną podziwu zwięzłością:  


Utrzymujemy i wierzymy, że nasza walka przeciwko okupantowi jest fundamentalnie religijna, nie zaś geograficzna, historyczna lub ekonomiczna.


Allah Wzniosły wspomniał [w Koranie] nasz [obecny] konflikt z okupantem, kiedy powiedział Swojemu słudze, że wkroczą do Meczetu Al-Aksa tak jak weszli tam pierwszy raz i powiedział nam [także], że wszystko, co zbudował “Izrael” w celu ustanowienia swojego kruchego tworu, zostanie zniszczone…  Dlatego musimy przestać argumentować, że nasza walka przeciwko wrogowi jest polityczna, prowadzona na arenie ONZ, Rady Bezpieczeństwa lub negocjacji. Cały ten nonsens jest sprzeczny z Koranem i hadisami.  


Szawer rozumie dynamikę tego konfliktu lepiej niż większość obserwatorów zachodnich.


Z drugiej strony, żydowska idea “Powrotu do Syjonu”, odbudowania Jerozolimy i odnowienia dawnych dni jest głęboko zakorzeniona w żydowskiej tradycji religijnej i nieodłączna od niej.


Współczesny syjonizm mógł być świeckiej natury, ale czerpał ze źródeł żydowskiego postrzegania swojej tożsamości.


Różnica przez cały czas polega na tym, że Żydzi od czasu rozpoczęcia współczesnej walki okazywali gotowość zaakceptowania planów politycznych proponujących podział spornej ziemi: w 1937, 1947, 2000 i 2008 roku. Strona arabsko-muzułmańska nie okazywała w żadnym momencie podobnej gotowości.


Żydowskie postrzeganie siebie jest widzeniem narodu małego, ostrożnego, niepewnego, broniącego się.


W odróżnieniu od tego tożsamość arabsko-sunnicko-muzułmańska zasadza się na triumfie i podboju jako naturalnym stanie rzeczy, obecnie zaś towarzyszy temu poniżający, zdumiewający stan porażki i podporządkowania. Stąd wywodzi się olbrzymia, mordercza wściekłość na obecny stan przegranej w stosunku do ludzi postrzeganych jako naturalnie podporządkowanych: pogardzanych Żydów. Stąd absolutna odmowa zaakceptowania wyraźnego werdyktu historii i najnowsza zajadła próba usunięcia wroga.


Siłą napędową tego jest religia, a konkretnie sunnicki islam polityczny, podobnie jak był siłą napędową wszystkich poprzednich prób. Nie widać żadnych oznak, że kończy mu się energia, mimo marnych jak dotąd rezultatów. Głębokie poczucie własnej wyższości i nieuniknionego w ostatecznym rachunku zwycięstwa kieruje jej wyznawcami. Dawno już minęła najwyższa pora, by ludzie Zachodu, którzy obsesyjnie obserwują ten konflikt, pojęli tę zasadniczą, religijną siłę napędową. U jej sedna leży religia polityczna, konkretnie sunnicki islam polityczny. I zawsze tam był.

 

Jonathan Spyer is director of the Global Research in International Affairs (GLORIA) 

Sunni political islam engine of Israeli-Palestinian Conflict

22 listopada 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jonathan Spyer

Pracownik naukowy w Global Research in International Affairs Center. Autor książki The Transforming Fire: The Rise of the Israel-Islamist Conflict.

 

Od Redakcji

Twierdzenie Autora (które podzielał również Barry Rubin), że siłą napędową konfliktu palestyńsko-izraelskiego jest islam sunnicki jest od wielu dekad wątpliwe. Od czasu powstania Islamskiej Republiki Iranu, antyjudaizm jest centralnym filarem zarówno fanatyzmu sunnickiego jak i szyickiego, a ich wzajemna mordercza konkurencja prowadzi do nieustannych wzajemnych oskarżeń o współpracę z Żydami. W chwili obecnej nakłady finansowe Teheranu na zbrojenie palestyńskiego terroryzmu są prawdopodobnie wyższe niż łączne nakłady krajów sunnickich. Duchowni obu wyznań muzułmańskich przekonują wiernych, że to oni są prawdziwymi muzułmanami, bo to oni szczerzej nienawidzą Żydów i gotowi są do większych ofiar, żeby ich zgładzić.            


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Konflikt czyzby palestynski??? Ola 2014-12-20


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 909 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk