Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 08:33

« Poprzedni Następny »


Wojna o Adama i Ewę


Jerry Coyne 2014-05-25

Rektor mający krzyż pański z Adamem i Ewą.
Rektor mający krzyż pański z Adamem i Ewą.

Bryan College jest małą konserwatywną uczelnią chrześcijańską w Dayton w Tennessee, specjalnie założoną w mieście, w którym w 1925 r. odbywał się Proces Scopesa i gdzie patron tej uczelni, William Jennings Bryan (który był jednym zeznających przeciwko oskarżonemu o nauczanie o ewolucji człowieka Scopesowi) zmarł wkrótce po tym procesie.

Ci, którzy twierdzą, że nie ma żadnej niezgodności między nauką a religią koniecznie powinni przeczytać tę opowieść.  


Jak już pisałem o tym tutaj i tutaj, w College’u wrze spór wokół tematu szczególnie bliskiego mojemu sercu: historyczności Adama i Ewy. Okazuje się, że niedawne żądanie uczelni, by personel składał przysięgę potwierdzającą tę historyczność, rozdziera uczelnię. Wygląda na to, że nawet konserwatywni chrześcijanie mają kłopoty z uwierzeniem, iż Adam i Ewa rzeczywiście byli przodkami ludzkości. Ta historyczność stała się coraz bardziej problematyczna od czasu pojawienia się nowych prac w dziedzinie genetyki populacyjnej, które pokazują, że przez ostatnich kilkaset tysięcy lat populacja Homo sapiens w żadnym momencie nie mogła być mniejsza niż około 12250 (10 tysięcy, które pozostało w Afryce i 2250, którzy wyruszyli z Afryki, by zaludnić resztę globu).


Innymi słowy, populacja ludzka nigdy nie obejmowała tylko dwojga ludzi. A jeśli Adam i Ewa nie byli rzeczywistymi przodkami ludzkości, to krytyczna część Księgi Rodzaju jest błędna: nabycie Grzechu Pierworodnego było niemożliwe. Jeśli zaś biblijni Adam i Ewa nie dorobili się Grzechu Pierworodnego, to my wszyscy – ich domniemani potomkowie – nie jesteśmy grzeszni z urodzenia i powrót Jezusa nie był konieczny.


Teolodzy zawzięcie pracują, starając się pokazać, że Adam i Ewa tak naprawdę są metaforyczni (oczywiście nie robili tego zanim nauka nie pokazała, że n>2), ale to rozwiązanie pociąga za sobą własne problemy. Znaczy to, że Jezus umarł za metaforę – jakąkolwiek, jaką uda im się upichcić. Jeśli, na przykład, „Grzech Pierworodny” znaczy po prostu – jak uważają niektórzy teolodzy – odziedziczoną „samolubną” naturę wypływającą z ewolucji, to Jezus umarł, żeby nas zbawić od tego, co wpoiła nam ewolucja. Ponieważ Bryan College nie akceptuje ewolucji, to wyjaśnienie i tak nie działa.


Albo też można twierdzić, że Adam i Ewa nominalnie stali na czele ludzkości, ale było wokół nich wielu innych ludzi, których nie skaził Grzech Pierworodny. Tu jednak także kryją się problemy. Księga Rodzaju nie wspomina o żadnych innych ludziach, a jeśli Grzech Pierworodny dziedziczony jest od rodziców do dzieci, to potomkowie tych innych ludzi nie byli nim dotknięci. W jaki więc sposób wszyscy staliśmy się grzesznikami?


Ponieważ boskość i zbawicielskie przymioty Jezusa nie podlegają dyskusji i są podstawowym twierdzeniem prawd wiary każdego niemal chrześcijanina, metaforyczni Adam i Ewa stanowią poważny problem dla chrześcijaństwa, jako że rola Jezusa staje się niejasna. Niewątpliwie teolodzy na swoje sprytne i podstępne sposoby potrafią obejść ten problem, ale jest to problem oczywisty dla każdego myślącego (i wierzącego) chrześcijanina.


I to właśnie rozdziera Bryan College. Nauka nie ma tu wątpliwości: Adam i Ewa nie byli jedynymi przodkami ludzkości. (Nawiasem mówiąc, Kościół katolicki, akceptujący podobno naukę, nadal utrzymuje, że byli.) Ale Biblia jest także wyraźna: to było dwoje historycznych przodków i ich wykroczenie spowodowało, że niezbędne było pojawienie się Jezusa na Ziemi. Dla konserwatywnych chrześcijan jest to dysonans poznawczy w jego najbardziej bolesnej postaci i powoduje olbrzymie problemy w Bryan College.


Dla uporania się z nimi w listopadzie zeszłego roku College dodał aneks do istniejącego od dawna wyznania wiary, na które musi przysięgać każdy wykładowca uczelni:



Z powodu tego dodatku część kadry nauczycielskiej opuściła uczelnię (lub została zwolniona), a studenci protestują. Bardzo wielu spośród nich po prostu nie podoba się dodatek o Adamie i Ewie.


Trwającą od pewnego czasu awanturę opisuje artykuł w “New York Times”: Bryan College is torn: Can Darwin and Eden coexist? [Bryan College jest rozdarty: czy Darwin i Raj mogą koegzystować?]  Już tytuł artykułu pokazuje trwającą w umysłach wielu ludzi niezgodę między nauką i religią. Jak pisze „NYT”:

Od chwili założenia Bryan College w 1930 r. jego wyznanie wiary, które muszą podpisywać profesorowie jako część kontraktu o zatrudnienie, zawiera liczącą 41 słów część, podsumowującą konserwatywne poglądy na stworzenie i ewolucję, w tym zdanie: „Człowiek powstał przez fiat Boga”. Ale w lutym zarząd uczelni zdecydował, że profesorowie muszą zgodzić na dodatkowe uściślenie, oświadczając, iż Adam i Ewa „są osobami historycznymi stworzonymi przez Boga w specjalnym akcie twórczym, nie zaś z uprzednio istniejących form życia”.

Dla administracji i wielu członków zarządu uczelni nowy język jest zaporą przed tym, co uważają za wyraźny zanik chrześcijańskich wartości i wiary w całym kraju. Dla krytyków jednak to uściślenie jest równoznaczne z atakiem na osobiste poglądy religijne, jak również na historię uczelni i poczucie wspólnoty jej społeczności.


“To zmienia charakter Bryan College” – mówi Allison Baker, która ukończyła uczelnię w tym miesiącu i była wiceprezeską zarządu studenckiego, który zakwestionował szybkie wprowadzenie w życie tego uściślenia. „Twierdziłabym, że ta zmiana czyni uczelnię miejscem, w którym jest nam za ciasno”.

Jest wiele mówiącym faktem, że niektórzy ludzie uważają to nowe oświadczenie za “atak na osobiste poglądy religijne”, jak również uczynienie z uczelni “zaścianka”. Można to zrozumieć tylko jako konflikt między przekonaniami religijnymi a nową nauką, która mówi nam, że Adam i Ewa są całkowicie fikcyjni. (Oczywiście, prywatnie wielu uważało tak już wcześniej, zanim nauka to potwierdziła.) A „zaścianek” znaczy, jak sądzę, „miejsce, gdzie odrzuca się naukę i rozum”. Dziwi mnie to w świetle poprzedniej wersji wyznania wiary, która zatwierdza, że ludzie zostali stworzeni przez Boga, zgrzeszyli i w ten sposób „sprowadzili na siebie śmierć duchową”. To w równym stopniu zaprzecza ewolucji i rozumowi, ale zakładam, że może być widziane jako bardziej metaforyczne.

Ale Adam i Ewa byli ostatnim kamykiem: kamykiem, który pogrąża Bryan College. Religia załamuje się w obliczu porządnej nauki. Wynika to wyraźnie z postawy profesora biologii Briana Eisenbacka, który złożył rezygnację z pracy w Bryan College.

Dla dra Eisenbacka, który pisze książkę z poparciem organizacji, która nazwała postawę college’u za “naukowo nie do obrony”, nauczanie o różnych punktach widzenia jest samo w sobie aktem wiary. 

“Z powodu wojny kulturowej w sprawie Pisma Świętego, wieku Ziemi i tak dalej, sądzę, że ważne jest, bym uczył studentów tego samego materiału, jaki usłyszeliby na każdym uniwersytecie państwowym” – powiedział dr Eisenback, który przyjął posadę w Milligan College, w tym samym stanie. „Ale także, jako chrześcijanin, który uczy w chrześcijańskim college’u liberalnym, uważam za ważne, by studenci znali różne sposoby, na jakie ludzie odczytują istotne tutaj fragmenty Pisma Świętego”. Inni z Bryan twierdzą, że doktrynalna postawa college’u powinna mieć pierwszeństwo.

Trwającą walkę między naukowym faktem a wiarą widać także w niezłomnym stanowisku College’u, że kiedy są w konflikcie, wiara jest ważniejsza niż fakty:

„Wolność akademicka nie jest święta” - napisał Kevin L. Clauson, profesor politologii w liście do redaktora “Bryan Triangle”, magazynu kampusu. “Na uczelni chrześcijańskiej ona także musi podporządkować się Bogu”.

. . . Często mamy takie debaty, powiedział dr [William] Ringenberg, kiedy uczelnie próbują  znaleźć równowagę między wiarą i edukacją. “Zderzą się one nieuchronnie, jeśli poważnie traktujesz naukę i poważnie traktujesz biblijne poglądy chrześcijaństwa”.

Stephen Livesay, biedny rektor uczelni, w dziwaczny sposób bronił dodatku o Adamie i Ewie:

Dr Livesay powiedział, że kierownictwo Bryan jest zdecydowane wymagać tego uściślenia.

“Nie uważam, że musisz wierzyć w sposób, w jaki wierzył Bryan, by być silnym ewangelikiem – powiedział. – Ale to jest Bryan College i to jest coś, co jest dla nas ważne. To jest w naszym DNA. To jest tym, czym jesteśmy”.  

W rzeczywistości w naszym DNA jest dowód, że wszyscy pochodzimy od co najmniej 12250 przodków. Jakże zabawne i ironiczne jest, że mówią, iż ich odrzucenie tego faktu także jest w ich DNA! Ale oczywiście, dla biblijnej dosłowności DNA jest metaforą.

Niektórzy akomodacjoniści, jak ci z National Center for Science Education, będą twierdzić, że ten problem można rozwiązać, jeśli inni chrześcijanie powiedzą administratorom Bryan College, że ewolucja po prostu nie znajduje się w konflikcie z ich wiarą. Problem polega jednak na tym, że oni już odrzucili ten pogląd, są bowiem częścią tych 64% Amerykanów, którzy – kiedy zasada ich wiary jest sprzeczna z nauką – po prostu odrzucają naukę.  Tak więc mamy kolejny przykład porażki akomodacjonizmu.


h/t: William


The Adam and Eve war continues at Bryan College

Why Evolution Is True, 21 maja 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 909 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk