Prawda

Piątek, 31 maja 2024 - 11:45

« Poprzedni Następny »


Credo sceptyka. Część  XI.


Lucjan Ferus 2023-07-02


Natomiast w Biblii: „ /../ wiara rodzi się z tego, co się słyszy”, zaś doktryna katolicyzmu tak tłumaczy czym jest wiara: „Akt wiary, jest to przyjęcie prawdy nadnaturalnej przez rozum, pod nakazem woli, pod wpływem łaski, ze względu na powagę Boga objawiającego”. Lecz w tejże Biblii czytamy: „Łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę, a to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga. Nie z uczynków, aby się nikt nie chlubił” (Ef 16,22). Inaczej mówiąc: do wiary rozum dochodzi pod nakazem woli, ale pod wpływem łaski od Boga, która jest Jego darem, zaś łaskę od Boga otrzymujemy za wiarę w Niego. Zatem wiara niemożliwa jest bez łaski, a jednocześnie łaska niemożliwa jest bez wiary w Niego. Ciekawe!

A na koniec, jakby jeszcze tego było mało, dodany jest „argument autorytetu”, w postaci powagiBoga objawiającego. W tym przypadku akurat, częściowo podzielam zdanie pewnego egiptologa, który uważał, iż „Musi być ciężko tym, którzy autorytet wzięli za prawdę, zamiast prawdę za autorytet”. Czy ja wiem? Ciężko byłoby im, gdyby byli tego świadomi, natomiast większość osób wierzących, po prostu nie jest świadoma tego, że przyjęli fałszywą hierarchię wartości, utożsamiając autorytet (np. „świętość” papieży) z prawdą, zamiast odwrotności: prawda jest autorytetem. Z tej racji, nie jest im wcale ciężko „na duszy”, a wręcz przeciwnie. Poza tym nie pojmuję, dlaczego rozum jest takim zagrożeniem dla wiary, skoro i wiara, i rozum, i wola, i łaska pochodzą od tego samego Boga? Nie potrafię tego pojąć.

 

Skoro są dwa porządki poznania: wiary i rozumu, to można z góry założyć, iż wszelkie próby rozumowego poznania Boga, spełzną na niczym - na co najlepszym dowodem jest właśnie moja próba rozu­mowego poznania Boga. Dlaczego zatem, jedne autorytety religijne mówią nam, iż jest to całkiem możliwe, podczas, gdy inne temu przeczą? Jaki więc rodzaj myślenia mieli na myśli św. Bazyli i św. Augustyn? Jaką to mężność w myśleniu i jaką niezależność myślową, miał na myśli lord Kelvin? Jakie to sztuczne granice, które przeszkadzają w prawidłowymmyśleniu i jaką to otwartośćumysłu na każdą prawdę miał na myśli autor jednej z apologetycznych książek, które zawsze czytam z przyjemnością, i które (choć czasem rozbawiają mnie „do łez”), są dla mnie ważnym źródłem informacji o religiach?

                                                           ------ // ------

Po głębokim przemyśleniu tego „fenomenu teologicznego”, doszedłem do następującego przekonania: właściwa wiara w Boga, to taka, która czyni, koniecznymistnienie Jego pośredników, kapłanów. Żadna inna nie będzie właściwa, choćby była najbardziej spójna i logiczna i jak najlepiej uzasadniona. I to chyba mieli na myśli ci wszyscy, którzy tak zachęcali do „rozumowego” poznania Boga. Zatem wiara w Boga jako takiego to za mało, a wiara w Absolut­ nikomu do niczego nie byłaby potrzebna. Konieczna jest taka wiara, która uzasadnia potrzebę istnienia kapłanów. Ot, co!

 

Dlatego właśnie ten wizerunek Boga jest taki, a nie inny: Boga, który nakazuje swemu stworzeniu, aby służyło Mu i czciło Go w szczególny sposób, poprzez określony rytuał religijny, którego głównymi „aktorami” są kapłani w barwnych i bogatych strojach. Boga, którego zawszenależy czcić za pośrednictwem kapłanów, w specjalnych budowlach zwanych świątyniami, albo „domami bożymi” i koniecznie poprzez liturgię, używając do tego ścisłego kanonu religijnych formuł, wyszukanych gestów, a także obrazów, figur i innych gadżetów.

 

Żadna inna forma okazywania czci naszemu Bogu nie jest Mu miła, ani przez Niego akceptowana. Dlatego w Biblii zapisano: „Z całej swej duszy czcij Pana i szanuj Jego kapłanów! /../ Bój się Pana i oddawaj cześć kapłanowi”(Mdr Syr 7,29-31). Ten nasz Bóg musimieć takie cechy, które uzasadniają potrzebę istnienia pośrednika pomiędzy Nim, a ludźmi, jak np.: „Jeżeli ktoś nie kocha Pana, niech będzie wyklęty” (1Kor 16,22). O czym to może świadczyć? Czy nie o tym, że to właśnie ci „pośrednicy” Go stworzyli?

 

Jeśli ktoś uważa, że nie mam racji, niech zastanowi się nad paroma pytaniami: „Dlaczego Bogu tak bardzo miałoby zależeć, aby człowiek w Niego wierzył?” (Do tego stopnia, iż swą łaską obdarowuje tych wszystkich, którzy w Niego wierzą, ponieważ bez niej nie mogliby uwierzyć, jak twierdzi religia). „Dlaczego Bóg miałby wiarę w Niego stosować jako kryterium oceny człowieka: wierzący w Niego - zbawieni,  nie wierzący - potępieni?” („Kto wierzy w Niego nie podlega potępieniu; a kto nie wierzy, już został potępiony, bo nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego” (J 2,18). „Dlaczego niewiaraw Boga lub niewłaściwe Jego poznanie, uważana jest za największą winęczłowieka?” („Ale i oni nie są bez winy - jeśli się bowiem zdobyli na tyle wiedzy, by móc ogarnąć wszechświat - jakże nie mogli rychlej znaleźć jego Pana?” (Mdr 13,8-9).

 

„Dlaczego największym bluźnierstwem dla Boga (a więc najokrutniejsze kary były za to przewidziane), był zawsze ateizm i apostazja? („Nie ma pokoju dla bezbożnych, mówi Pan” (Iz 48,23 ). „Dlaczego największy nacisk w religii kładzie się na bogobojność?! (czyli strach przed Bogiem), a jednoczenie należy Go kochać?” Do czego to wszystko mogłoby służyć Bogu, który ma nad nami i tak absolutną władzę, ponieważ jest On jedynym Stwórcą wszystkiego, co istnieje? I (tak jak pisarz) zna On każdą naszą myśl nieskończenie wcześniej zanim zaistniała w naszym umyśle, bo to On - wcześniej - zadecydował o tym, jaka będzie w jego dziele rzeczywistość. I teraz jedynie realizuje się Jego wola w bieżącym czasie, czyli po religijnemu: „Słowo staje się ciałem” (tak uważają teolodzy).

 

Jeśli się dobrze zastanowić nad tymi pytaniami, a także nad wieloma innymi które pojawiają się w tym tekście, jak i nad wymową całości, której te pytania dotyczą - czy nie narzuca się nieodparty wniosek, iż prawda o naszym Bogu musi być zupełnie inna? Ale jaka ona jest, ta prawda? Kiedy Piłat zadaje Jezusowi to znamienne pytanie, ten pomija je milczeniem. Jednak w ewangeliach apokryficznych, mówi: -„Prawda jest z nieba”, na to Piłat: - „Czyż nie ma prawdy na ziemi?”. Otóż to! Prawda z nieba - czyli objawiona i prawda ziemska ­- czyli człowieka, dlaczego one nie są ze sobą spójne, skoro wszystko jest dziełem Boga?

                                                           ------- // ------

Ponieważ wiele z tego, co pisałem dotąd dotyczyło tej „prawdy z nieba”, wypadałoby również przedstawić tę prawdę człowieka o naszym Bogu. Czy jest ona tak samo pogmatwana i niezrozumiała jak ta „boska”? Otóż wręcz przeciwnie! Wystarczy przyjąć, iż religia jest „lustrem”, w którym odbija się prawdziwa natura człowieka (jak to pięknie ujął Leszek Kołakowski: „W całym Wszechświecie nie ma studni tak głębokiej, aby człowiek zaglądając do niej, nie zobaczył odbicia swojej własnej twarzy”). Wystarczy więc uważnie spojrzeć w to „lustro”, aby przy minimal­nym wysiłku umysłowym, zdać sobie sprawę, że wszystko to, co myślimy, iż wiemy o Bogu - wiemy jedynie o idei bogów/Boga, stworzonej przez ludzi.

 

(W tym miejscu dobrze jest przyswoić sobie treść hasła „mit” ze „Słownika mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego). Idei, której początki sięgają paleolitu (może koniec kultury mustierskiej i okresu kultury szatel - perońskiej, a już na pewno kultury oryniackiej), a jej „ołtarze” i „miejsca święte” możemy oglądać dziś w galeriach jaskiń Lascaux, Altamiry, Les Trois Freres, Isturitz, Markam, Les Combarelles...i wielu innych, będących artystycznym zapisem umysłowości ówczesnych ludzi, swoistą kroniką tamtych odległych czasów.

 

Idei, która powstała ze strachu człowieka przed niepojętymi siłami Natury („Primum in orbi, deo facit Timor”: „Pierwszego w świe­cie Boga stworzył strach”), czyli ze strachu przed nieznanym i niepojętym. Idei, która, jest prawie tak samo stara jak ludzkość i tak samo niedoskonała jak jej twórca człowiek. Dlatego jest w niej tyle sprzeczności, niekonsekwencji i braku spójności. Była bowiem tworzona w procesie historycznym, na doraźne potrzeby człowieka, a one zmieniają się nieustannie, więc wraz z człowiekiem zmieniał się wizerunek jego bogów. (Cmentarz religii wymarłych jest ogromny, jak już wspomniałem).

 

Idei, poprzez którą człowiek „poznawał” obcy sobie świat i „wyjaśniał” niepojęte i budzące strach działania przyrody, jedno­cześnie próbując „oswoić” jej tajemnicze i groźne siły. Idei, która z czasem stała się narzędziem władzy i dominacji człowieka nad człowiekiem („Każda władza pochodzi od Boga”, to niewątpliwie jedno z najwcześniejszych „odkryć” jeśli chodzi o tę ideę. Dlatego też polityka i religia, to dwie twarze tego samego: władzy człowieka nad człowiekiem). Idei, w której świadomość początków zaistniała o wiele później, niż sam początek dziejów człowieka. Dlatego „mityczne początki” ludzkości i jej świata (opisane między innymi w mitach biblijnych), tak bardzo różnią się od tych prawdziwych.

 

 Tych, z których wynika, że to nie Bóg stworzył ludzi na swój obraz - ale to ludzie stworzyli bogów/Boga na swoje podobieństwo i obraz swój. I to nie człowiek służy Bogu, ale idea Boga „od zawsze” służyła człowiekowi (i służy nadal, tyle że jedni jej służą, a innym ona służy i to jest jej największą zaletą), a także nie jest tak, iż „każda władza pochodzi od Boga”, ale każda władza (prócz komuni­stycznej) starała się - i stara nadal - wykorzystać ideę Boga, która ma najsilniejszy wpływ na zachowanie ludzi, aby osiągnąć własne cele i korzyści (aby to uzasadnić nie trzeba znać całej historii religii: wystarczy ostatnie 10 lat i nasz kraj, jako przykład wręcz podręcznikowy na potwierdzenie powyższej tezy).

 

Idei, bez której człowiek nie byłby tym czym jest: istotą poszukującą swego miejsca na Ziemi, potrzebującą głębszego uzasadnienia swego przypadkowego i krótkiego pobytu na tym „najlepszym ze światów”, poszukującą sensu istnienia: „Człowiek nie wie jakie miejsce ma zająć; wyraźnie jest zbłąkany i strącony ze swego prawdziwego miejsca, bez możności odszukania go. Szuka go wszędzie z niepokojem i bez skutku, w nieprzeniknionych mrokach” - tak właśnie widział ten problem Blaise Pascal, bo w inny sposób nie umiał go postrzegać.

 

Ideę, która powstawała i ewoluowała przez długie tysiąclecia, osiągając przeróżne formy, dzięki ludziom, którzy na podstawie obser­wacji świata i samego człowieka, osobistych przemyśleń i przypuszczeń, a także przesłanek i wniosków, aposterioryzmów i hipotez – tak wyobrażali sobie wizerunek swych bogów/Boga: jako ułomnego, jak sam człowiek - a więc godnego litości, współczucia i miłości (przeciwieństwem tego wizerunku jest apodyktyczny i okrutny Bóg Jahwe), a zarazem, idealnego jak pragnienie doskonałości tkwiące głęboko w umyśle człowieka i w jego naturze, będącej zaprzeczeniem owej doskonałości bożej. Ideę, dzięki której, człowiek - jako jedyna istota świadoma swej śmiertelności - mógł zamknąć w swej wyobraźni „pętlę ujemnego sprzężenia zwrotnego” (taka ludzka psychiczna potrzeba), czyli odpowiedzieć swoją „prawdą” religijną na bezlitosną prawdę natury.

 

Innymi słowy: człowiek po to stworzył tę piękną iluzję (albo „bajkę złotą” jak pisali poeci, lub „opium ludu” jak pisali marksiści), aby łatwiej było mu znieść świadomość nieuchronnej śmierci. Widać to najlepiej w rozumowaniu Marcina Lutra, który tak pisał: „Gdyby bowiem nie było żadnego innego życia poza tym doczesnym, cielesnym, to po co potrzebny by był nam Bóg?”. Albo: „Jeżeli nie mamy oczekiwać zmartwychwstania, ani mieć na nic nadziei, to nie ma również wiary w Boga”, a także: „Bóg bez ciała jest dla nas bezużyteczny”, i: „Gdyby Bóg siedział w niebie sam dla siebie, jak kloc, to niebyłby Bogiem. Bóg jest słowem, którego sens stanowi człowiek”. Oraz: „Jeśli boisz się śmierci, ukochaj zmartwychwstanie” (św. Augustyn). Tyle, że śmierć jest realna, a zmartwychwstanie jest jedynie obietnicą „bożą”.

 

Zatem jest tak: strach przed śmiercią jest ceną jaką płacimy za świadomość istnienia. Aby jej nie płacić (albo ją zminimalizować), stworzyliśmy tę piękną iluzję życia wiecznego po śmierci. Ponieważ jednak w życiu nie ma nic za darmo, za tę iluzję także płacimy; płacimy utratą wolności odnośnie decydowania co jest dla nas dobre, a co złe (robią to za nas kapłani wszechczasów i różnych religii). Czy to pierwsze jest warte tego drugiego? Widocznie tak, skoro religie mają taką wielką władzę nad ludźmi w każdych czasach.

                                                           ------ // ------

Zatem jeśli przyjmie się za prawdę, że religia jest tylko lustrem w którym odbija się prawdziwa natura człowieka (a więc jest wytworem jego wyobraźni), znajdziemy w niej wszystkie nasze wady i zalety, które składają się na pojęcie człowieczeństwa: nietolerancję dla odmiennie myślących, obskurantyzm i oportunizm, nacjonalizm i ksenofobię, a także mizo­ginizm i megalomanię, pychę i pazerność na dobra doczesne i przywileje, potrzebę władzy i dominacji, kabotynizm i zwykłą głupotę, a także wiele innych naszych przywar.

I to wszystko niestety „przenosi się” na naszego Bogu (a raczej na jego wizerunek).

 

Ale też w religiach odbija się ta lepsza strona naszej natury: wrażliwość na ból i ludzkie cierpienie, niedolę i ubóstwo bliźnich, strach przed śmiercią i nieznanym losem, postrzeganie zła w otaczającym nas świecie, bunt na niesprawiedliwość społeczną i niezawinione krzywdy, potrzebę otwarcia się przed drugim człowiekiem, a także potrzebę poszukiwania duchowego sensu życia i wiele innych cech ludzkiej natury. Stąd to popularne powiedzenie: „Religia jest duszą bezdusznych stosunków, sercem nieczułego świata, westchnieniem uciśnionego stworzenia, religia jest opium ludu” (K.Marks). Fałszuje obraz rzeczywistości, ale przez to czyni ją bardziej znośną,  przynajmniej dla tych, którzy tego potrzebują).

 

Jeśli przyjmie się tę opcję (iż religia jest lustrem w którym odbija się prawdziwa natura człowieka) - wszystko w religiach staje się zrozumiale, logiczne i spójne. Wszystko składa się w jeden wyraźny obraz, którego większość elementów pasuje (jak puzzle) do siebie z zadziwiającą dokładnością. Aby nie być gołosłownym: np. ten grzech pierworodny, którego istnienia w żaden sposób nie można wytłumaczyć w kontekście Boga-Absolutu (co ja mówię!: każdego innego również, bo przecież nie sposób sobie wyobrazić Boga, który się obraża na swoje własne stworzenie, aby uzasadnić potrzebę ukarania go grzeszną naturą, z powodu której, jest taki ogrom zła na Ziemi). Na taki pomysł nie wpadłby nawet sam Szatan!

 

W czasach kiedy był pisany ten mit, człowiek od dawna już wierzył, iż został stworzony przez bogów. Jednak widząc to zło, które istnieje w każdych czasach jak i w ludziach, którzy w nich żyli, nie mógł pogodzić się z tym, iż jest to zamierzony rezultat bożej woli. Taki wizerunek Boga byłby nie do pomyślenia dla wierzących jak i dla kapłanów. Wymyślili więc coś takiego, co usprawiedliwiałoby Boga, a jednocześnie „wyjaśniało” pochodzenie i istnienie zła tkwiącego w ludziach (dlatego ten grzech musiał przecho­dzić z pokolenia na pokolenie) i czyniło odpowiedzialnym człowieka, a nie jego Stwórcę, za istnienia zła na Ziemi

 

Na tym polegało „zrozumienie” przez ówczesnych ludzi „mechanizmów” otaczającej ich rzeczywistości. Nosi to nazwę aposterioryzmu: wnioskowaniem o domniemanej przyczynie na podstawie obserwowanych, późniejszych skutków (wg zasady, iż skutek musi odpowiadać wcześniejszej przyczynie). A ponieważ twórcami tego mitu byli zapewne kapłani, prócz „wytłumaczenia” pochodzenia zła na świecie, wpisali w jego sens groźny wydźwięk: Każdy, kto chce sam decydować co dla niego dobre, a co złe (a więc samemu stanowić o własnym losie z pominięciem kapłanów) jest niemiły Bogu. Dlatego też, z relacji zgody pomiędzy Stwórcą a jego stworzeniem – jaka istniała po pierwszym biblijnym opisie stworzenia ludzi - wprowadzili relację niezgody i winy.

                                                           ------ cdn. ------


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 911 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk