Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 11:45

« Poprzedni Następny »


W co wierzy prof. Marek Abramowicz


Adam Kalbarczyk 2015-02-03

Bamberg Apocalypse: Angel with the Millstone
Bamberg Apocalypse: Angel with the Millstone

Prof. Marek Abramowicz, astrofizyk, w „Gazecie Wyborczej” z 24. 12. 2014 r. (W co wierzą (lub nie) naukowcy, w dziale – nad czym trzeba ubolewać – Nauka) złożył wyznanie wiary w chrześcijańskiego Boga. Oświadczył zarazem, że nie wie, dlaczego weń wierzy. Wiara ta, co dostrzegł już Tertulian, jest wiarą w absurd, czyli sprzeczność (niedorzeczność), ponieważ Bóg chrześcijański, także w świetle enuncjacji profesora, jest bytem sprzecznym (m.in. profesor twierdzi, że Bóg jest „wszechmocny”, ale zarazem człowiek posiada wolną wolę). Niewiedza o czymś to zaś – słownikowo – ignorancja. To, co zarzuca prof. Abramowicz w swej wypowiedzi ateistom – absurd i ignorancja – są w istocie udziałem przede wszystkim jego przekonań.

Można by oczekiwać zarazem od naukowca więcej refleksji nad tym, o czym mówi, a także mniej pewności sądu w dziedzinach nauki, w których nie jest specjalistą. Prof. Abramowicz uznaje, że prawo moralne, głos sumienia oraz wolna wola są „rzeczywistą częścią świata, a nie czymś ukształtowanym dowolnie przeze mnie, przypadek czy przez ewolucję”.  Trudno o więcej niezrozumienia dla zjawisk psychologicznych i kulturowych niż w tym jednym zdaniu. Szczególnie niepokoi niechętny stosunek profesora do ewolucji, choć faktem powszechnie uznanym przez naukę jest adaptacyjny charakter ludzkiej kultury, zwłaszcza moralności.


Profesor wierzy w wolną wolę, choć większość ludzkich decyzji jest nieświadoma, a pojęcie to we współczesnej nauce poddane zostało poważnej krytyce i nie mamy dziś nawet pewności, czy to, co uznajemy za nasze świadome decyzje, nie jest poprzedzone nieuświadomioną wcześniejszą „decyzją” naszego mózgu (słynne eksperymenty Benjamina Libeta). Nie mówiąc o determinacji środowiskowej, która jest konsekwencją procesów socjalizacyjnych.  Najprawdopodobniej prof. Abramowicz wierzy w Boga w małym stopniu w wyniku aktu swej „wolnej woli”, a przede wszystkim dlatego, że został poddany odpowiedniej indoktrynacji w dzieciństwie.


Zdumiewające jest także to, że profesor przenosi pojęcia fizyczne do opisu wytworów człowieka, powielając przekonania na temat zjawisk kulturowych sprzed odkryć antropologii kulturowej. Takim przekonaniem jest wiara w to,  jakoby kultura ludzka była jednym, wielkim uniwersum, posiadającym stałe atrybuty. Owszem moralność towarzyszy każdej kulturze w pewnym sensie tak, jak czas czasoprzestrzeni, ale „prawo moralne” (i „sumienie”, które jest jego indywidualnym wyrazem) ma kształt zmienny i zależny od kultury, której część stanowi. Gdy profesor przyznaje prawu moralnemu charakter „atrybutu rzeczywistego świata”, to powstaje pytanie,  czy tym atrybutem jest moralność katolicka, czy też może szariat. Czy jest nim prawo do rytualnego uboju zwierząt? Czy prawo moralne profesora zawiera przekonanie Tomasza Terlikowskiego, że zwierzęta żadnych praw nie mają? Czy prawo moralne, w które wierzyli islamscy terroryści, rozstrzeliwując członków redakcji „Charlie Hebdo”, a także ich głos sumienia w obronie obrażonego Mahometa, są atrybutami realnego świata czy islamistycznymi wyobrażeniami, będącymi efektem indoktrynacji? Im większe zarazem przekonanie, że prawo moralne zostało nadane przez Boga, tym większa pokusa, by niewiernych zachęcić do jego przestrzegania siłą.  


Profesor przyznaje się także do niewiedzy na temat przyczyn zła i cierpienia w świecie. Gdyby odpowiedzi tej nie szukał tylko w teologii, która od wieków odtwarza starą melodię mysterium iniqiutatis, dowiedziałby się łatwo dużo więcej. Np. o złu w znaczeniu agresji wewnątrzgatunkowej – choćby z klasycznych prac Konrada Lorenza, a także innych etologów. O złu w sensie dehumanizacji i jej konsekwencji – ze słynnego eksperymentu stanfordzkiego Philipa Zimbardo i badań innych psychologów społecznych.


Trudno także zrozumieć co, poza wyrazem światopoglądowego zapału, budzi w prof. Abramowiczu wątpliwości wobec przekonania, iż „nauka dowodzi materialistycznego twierdzenia”, jeżeli chodzi tu o twierdzenie, które określa się dziś mianem naturalizmu ontologicznego. Pogląd ten (uznający, że istnieje empirycznie tylko to, co należy do poznawalnego przez nauki przyrodnicze świata zjawisk materialnych, czyli – inaczej, że nie istnieje empirycznie nic poza naturą, nic „nadnaturalnego”) jest także najczęściej podzielanym przez naukowców przekonaniem filozoficznym, ponieważ wiedzą oni, że badaniu naukowemu podlega tylko to, co istnieje w naturze. Jest to także pogląd ateistyczny, ponieważ ateiści uznają w otaczającej nas rzeczywistości istnienie tylko tych bytów, które mają charakter materialny, dlatego odrzucają istnienie jakiegokolwiek bóstwa, które z definicji ma charakter niematerialny. W tym sensie zapewne prof. Abramowicz także jest wyznawcą tego poglądu, bo nie wierzę, by w swych poszukiwaniach astrofizycznych próbował poddać badaniu np. anioły.


Zatrzymując się przez chwilę nad tym przykładem – anioły, tak jak każdy bóg, nie dają się badać empirycznie, nie są przedmiotem poznania naukowego, nie istnieją zatem materialnie. Nauka zatem pośrednio, poprzez swój zakres badań, dowodzi naturalizmu, tj. twierdzenia, że empirycznie istnieją tylko byty materialne. Wprost zaś twierdzenia naukowe przeczą twierdzeniom religijnym, np. gdy uznają, że nie można się „narodzić z dziewicy” lub że życie na ziemi nie powstało w wyniku stwórczego aktu jakiegokolwiek boga. Anioły zaś (i bogowie) mogą oczywiście istnieć w świecie religijnych wyobrażeń prof. Abramowicza, ale z tego nie wynika, że istnieją empirycznie (materialnie).  

Apendyks do tekstu W co wierzy prof. Abramowicz?


1)      Uznanie naturalizmu metodologicznego przy jednoczesnym negowaniu naturalizmu ontologicznego prowadzi do sprzeczności. Świadomi metodologicznie naukowcy dlatego, i tylko dlatego, nie odwołują się do przyczyn nadnaturalnych w badaniach naukowych (naturalizm metodologiczny), że uznają, iż przyczyny takie w naturze nie istnieją (naturalizm ontologiczny). Naturalizm metodologiczny wtedy i tylko wtedy jest zasadny, jeżeli zasadny jest naturalizm ontologiczny. Wbrew temu, co twierdzi np. D. Sagan (Naturalizm metodologiczny – konieczny warunek naukowości? „Roczniki Filozoficzne”, tom LXI, nr 1, 2013), związek logiczny między tymi tezami nie przypomina implikacji, która  może być prawdziwa, nawet gdy przesłanka jest fałszywa, ale ekwiwalencję, która jest poznawczo wartościowa tylko przy tej samej wartości logicznej  obu argumentów. Należałoby zatem mówić, używając terminów języka codzienności, nie  o tym, że naturalizm metodologiczny „wynika” z ontologicznego, ale że są one ze sobą ściśle związane. Wtedy i tylko wtedy nie powołuję się na przyczyny nadnaturalne w przyrodzie, gdy one nie istnieją.  Inaczej: z jakiej racji naukowcy mieliby nie poszukiwać przyczyn nadnaturalnych w przyrodzie, gdyby uznawali, że takie istnieją?  Sprzeczność tego rodzaju (przyjęcie naturalizmu metodologicznego bez uznania ontologicznego) wynika prawdopodobnie z braku odwagi części indoktrynowanych religijnie w dzieciństwie naukowców, by zerwać z religią, w której zostali wychowani. Nie zmienia to faktu, że jest to przykład swoistej hipokryzji.

Nb. odnoszę wrażenie, że przedstawiciele „szkoły zielonogórskiej”, w tym K. Jodkowski, uznają naturalizm metodologiczny za czystą konwencję, gdy także historyczne argumenty przekonują, iż teza ta jest wynikiem ogólnofilozoficznych (czy jak kto woli – światopoglądowych) założeń nowoczesnej nauki (tj. precyzyjnie – założeń przyjmowanych przez naukowców). Karol Darwin w swych wyjaśnieniach odwołuje się jedynie do rzeczywistości natury właśnie dlatego, że odrzucił uprzednio przekonanie o istnieniu jakichkolwiek innych bytów i zjawisk niż naturalne.

2)      Uznanie, że empirycznie istnieje tylko, to co empiryczne, ma oczywiście konsekwencje światopoglądowe, ale trudno czynić komukolwiek z tego zarzut. Ateizm jest również przekonaniem o charakterze światopoglądowym, ale poniżej poziomu poważnej dyskusji jest odpieranie zarzutów typu: to też światopogląd, albo nawet – to też wiara.

3)      Słowo „materialne” używam jako synonimu dla „empiryczne”. Słowo „byt” zgodnie z tradycją filozoficzną stosuję w znaczeniu „to, co istnieje”. W tym sensie „byt materialny” oznacza to wszystko, co istnieje empirycznie (np. kwarki czy grawitację).

 


(fot. Maciej Kaczanowski)
(fot. Maciej Kaczanowski)

Adam Kalbarczyk


Absolwent filozofii i polonistyki UMCS w Lublinie, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej UMCS w Lublinie, dyrektor Prywatnego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. I. J. Paderewskiego w Lublinie. Autor wielu artykułów, głównie o tematyce edukacyjnej.

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
3. Co z czego wynika Alvert Jann 2015-02-05
2. Szanowny profesorze Abramowiczu! tatajarek 2015-02-04
1. A w co wierzy Adam Kalbarczyk? McGinn 2015-02-03


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nie będziesz brał imienia żadnego Pana Boga nadaremno   Koraszewski   2014-09-21
Religia doskonała   Ferus   2014-09-25
Gdyby bóg ISIS był moim bogiem, czy miałbym robić to, co nakazuje?   Coyne   2014-09-27
Abraham aresztowany po próbie złożenia ofiary z syna   Swidler   2014-09-29
Wspólnota (niektórych) wierzących i (niektórych) ateistów   Koraszewski   2014-10-01
Moje stanowisko wobec NOMA: stara recenzja   Coyne   2014-10-03
Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Jesus and Mo oraz dosłowność i umiarkowani muzułmanie   Coyne   2014-10-11
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Nowy pogląd na piekło: “warunkowa nieśmiertelność”   Coyne   2014-10-18
Mój dojrzały ateizm   Ferus   2014-10-20
Obrona islamu przez kłamstwao obrzezaniu dziewczynek   Hastie   2014-10-20
Teologia wyzwolenia diabłów                  Kruk   2014-10-24
List do Pana Boga   Ferus   2014-10-25
Taktyka pokrętnej prezentacji faktów   Hastie   2014-10-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Mój dojrzały ateizm,Część II   Ferus   2014-11-02
Ukarane, bo zostały zgwałcone   Chesler   2014-11-06
Test na człowieczeństwo   Ferus   2014-11-07
Papież akceptuje ewolucję z boskim napędem   Coyne   2014-11-08
Święte strzyżenie   Ferus   2014-11-11
Święte strzyżenie Część II   Ferus   2014-11-16
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Mój dojrzały ateizm Część III   Ferus   2014-11-23
Spis powszechny niewierzących   Koraszewski   2014-11-24
Mój dojrzały ateizm Część IVLucjan Ferus   Ferus   2014-11-29
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Pies urojony, czyli objawienie Franciszka   Coyne   2014-12-12
Mój dojrzały ateizm Część V   Ferus   2014-12-17
Konflikt palestyński   Spyer   2014-12-19
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
Sumerowie patrzą z osłupieniem jak Bóg tworzy świat     2014-12-23
Mój dojrzały ateizm. Część VI   Ferus   2014-12-27
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Czym jest wszechświat wobec chodzenia po wodzie?   Ferus   2015-01-03
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Jak można być ateistą?   Kruk   2015-01-05
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Mój dojrzały ateizm.Część VII   Ferus   2015-01-09
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Mój dojrzały ateizm, Część VIII   Ferus   2015-01-20
Umysł Boga jak umysł wyrostka   Kruk   2015-01-22
W co wierzy prof. Marek Abramowicz   Kalbarczyk   2015-02-03
Mój dojrzały ateizmCzęść IX   Ferus   2015-02-07
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Tożsamość i rozum   Kruk   2015-02-10
Mój dojrzały ateizm. Część X   Ferus   2015-02-14
Ab ovo   Kruk   2015-02-15
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Najlepszy sposób walki z tzw. przemysłem islamofobii   Bekdil   2015-02-21
Mój dojrzały ateizm. Część XI   Ferus   2015-02-21
Proces przeciwko szatanowi   Ferus   2015-02-25
Kampania przeciwko penalizacji bluźnierstwa   Igwe   2015-02-26
Mój dojrzały ateizm. Część XII   Ferus   2015-02-28
Mój dojrzały ateizm. Część XIII   Ferus   2015-03-07
Ken Ham vs. Dawkins: O naturze nauki i praw fizycznych   Coyne   2015-03-08
Niebezpieczne iluzje   Ferus   2015-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2015-03-15
Krytyka religii nie jest rasizmem   Hagberg   2015-03-19
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Koran i mowa nienawiści   Rizvi   2015-03-28
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Zbiorowe zmartwychwstanie, czyli jednak Halloween   Kruk   2015-04-09
Doradztwo religijne i religioznawcze X   Ferus   2015-04-12
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Doradztwo religijne i religioznawcze XI   Ferus   2015-04-19
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Niewidzialni ateiści arabskiego świata   Koraszewski   2015-05-02
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Ewolucja pomogła im pozbyć się religii   Coyne   2015-05-07
Matura z religii   Ferus   2015-05-10
O rozwoju duszy w człowieku   Kruk   2015-05-11
Komunijna opowieść   Ferus   2015-05-17
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
Doradztwo religijne i religioznawcze XIII   Ferus   2015-05-24
Ludzkość poniosła tragiczną klęskę   Koraszewski   2015-05-29
Doradztwo religijne i religioznawcze XIV   Ferus   2015-05-31
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Doradztwo religijne i religioznawcze XV   Ferus   2015-06-14
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Moc Chrystusa zmusza cię: Opuść Meksyk!   Hastie   2015-06-26
Doradztwo religijne i religioznawcze XVI   Ferus   2015-06-28
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Doradztwo religijne i religioznawcze XVII   Ferus   2015-07-12
Józef Flawiusz – ważny dowód na istnienie Jezusa?   Seidensticker   2015-07-18
Doradztwo religijne i religioznawcze XVIII   Ferus   2015-07-19
Kicz sakralny i diabeł sralny   Kruk   2015-07-24
Perełki infantylizmu   Ferus   2015-07-26
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Ojcowie (nie)ŚwięciCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być postępowy i nowoczesny?   Ferus   2015-08-02
Ojcowie (nie)ŚwięciCzęść II   Ferus   2015-08-09

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk