Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 14:09

« Poprzedni Następny »


Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?


Burak Bekdil 2016-01-25

Mehmet Gormez, prezes Najwyższej Izby ds. Religijnych Turcji. (Zdjęcie: zrzut z ekranu z wideo İlke Habera)
Mehmet Gormez, prezes Najwyższej Izby ds. Religijnych Turcji. (Zdjęcie: zrzut z ekranu z wideo İlke Habera)

Turcja ma organ rządowy, który reguluje “sprawy religijne” (czytaj: sprawy muzułmanów sunnickich). Kieruje nim najwyższy muzułmański duchowny kraju i odpowiada przed premierem. Najwyższa Izba ds. Religijnych lub po turecku Diyanet ma roczny budżet większy niż 10 innych ministerstw razem wziętych – a jego prezes, mianowany przez rząd duchowny, ma do dyspozycji samochód z szoferem i 400 tysięcy dolarów wynagrodzenia.

Do jego obowiązków należy orzekanie “fatw”, czyli mówienie tureckim muzułmanom, co jest dozwolone, a co nie jest. Obecny prezes, najwyższy duchowny, lubi także wygłaszać długie, doktrynerskie przemowy. Czasami brzmią rozsądnie, a czasami nie.


Kiedy rok temu islamscy ekstremiści w Paryżu dopracowywali ostatnie szczegóły makabrycznego planu zabicia karykaturzystów i zamachu na pismo “Charlie Hebdo”, Diyanet zajęty był wydawaniem fatw i publikowaniem kalendarza religijnego na około trzy miliony biurek i ścian w biurach i w domach. Diyanet wydał także  w tym czasie fatwę, wzywająca muzułmanów, którzy mają tatuaże, by wyrazili skruchę, jeśli nie mogą ich usunąć. Inna fatwa w kalendarzu Diyanet na 2015 r. mówiła: "Nie trzymaj psów w domu… Prorok Mahomet powiedział raz: ‘Aniołowie nie odwiedzają domów, w których są psy i obrazy’”.


W tych dniach paryskiego chaosu – jeszcze zanim dżihadyści zabili ponad 130 ludzi w listopadzie – prezes Diyanet i najwyższy duchowny w Turcji, profesor Mehmet Gormez, "nie wierzył", że dżihadyści mogą zabijać niewinnych ludzi. Na konferencji prasowej po zamachach w Paryżu Gormez powiedział, że użycie symboli islamskich przez sprawców zamachu było oznaką „manipulacji”. Innymi słowy, profesor Gormez mówił światu, że ktoś inny dokonuje tych zamachów i obwinia muzułmanów.


Diyanet, hojnie finansowany przez podatników tureckich – sunnitów, nie sunnitów i niemuzułmanów – dostało się ostatnio na czołówki gazet z powodu dwóch fatw, które zarówno zirytowały, jak rozbawiły ludzi świeckich na całym świecie, a nie tylko w Turcji.


W pierwszej fatwie Diyanet orzekł, że zaręczone pary nie powinny trzymać się za ręce ani spędzać czasu tylko we dwoje w czasie narzeczeństwa. W fatwie czytamy: "W tym okresie nie jest nieodpowiednie, by para spotykała się, rozmawiała i poznawała się wzajemnie, jeśli zachowana jest ich prywatność. Mogłyby jednak być niepożądane incydenty z lub bez wiedzy rodziny… takie jak flirtowanie, wspólne przebywanie lub bycie sam na sam, to zachęca do plotek i trzymania się za ręce, co nie jest dozwolone w islamie”.


Pomyślcie: najwyższy duchowny w Turcji, która jest członkiem NATO i kandydatką do UE orzeka, że flirtowanie, wspólne przebywanie lub bycie sam na sam zaręczonych par jest „niepożądanymi incydentami”; a islam nie pozwala na trzymanie się za ręce.


Świetnie. Jak można przypuszczać, duchowni wszystkich wiar monoteistycznych mogą być równie konserwatywni. Ale druga fatwa z tego tygodnia – której Diyanet, obecnie pod ogniem krytyki, zaprzecza – wywołała duże poruszenie.


Druga fatwa Diyanet pojawiła się w odpowiedzi na pytania czytelników. Widniała jednak krótko w dziale fatw na jego witrynie (potem została wymazana). Anonimowy użytkownik zapytał, czy z religijnego punktu widzenia ojciec, który odczuwa pociąg seksualny do córki, powinien anulować swoje małżeństwo.


Ulama [uczeni] odpowiedzieli, że: “Istnieje różnica opinii w tej sprawie między różnymi szkołami myśli w islamie”. W fatwie czytamy: „Dla niektórych, ojciec całujący córkę z żądzą lub pieszczący ją z pożądaniem nie ma wpływu na jego małżeństwo”.


W dalszej części odpowiedzi dowiadujemy się, że według jednej szkoły myśli islamskiej, Hanafi, matka powinna być „zabroniona” dla takiego mężczyzny. „Ponadto, dziewczynka powinna mieć powyżej dziewięciu lat”.


Być może zawstydzony własną fatwą Diyanet najpierw usunął odpowiedź ulama i twierdził, że odpowiedź była świadomie “wypaczona” przez “sztuczki, podstęp i grę słów” w celu zdyskredytowania tej instytucji. Następnie zamknął dział pytań i zamieścił ogłoszenie, że ta strona „podlega naprawie”.


Ponieważ tysiące Turków potępiło skandaliczną fatwę Diyanet i oskarżyło ulama o zachęcanie do seksualnego wykorzystywania dzieci, pomocną rękę wyciągnął do Diyanet minister sprawiedliwości, Bekir Bozdag. Na swoim koncie twittera nazwał oskarżenia „zniesławieniem” organu religijnego. „Zniesławiającymi” są, według Bozdaga "te żałosne typy, których irytuje religia i ludzie pobożni”.


Turcja, kiedyś świeckie państwo muzułmańskie i jedyna nadzieja świata na dialog międzywyznaniowy, osiągnęła punkt, w którym minister sprawiedliwości broni fatwy, mówiącej, że niektóre szkoły myśli islamskiej NIE nakazują rozwodu, jeśli ojciec pożąda własnej córki [ale jeśli ma ona więcej niż dziewięć lat?].


Turcja oskarża także tych, którzy protestują przeciwko czemuś takiemu jak ojciec pożądający własnej córki, o nienawiść do religii. Można się zastanawiać, co będzie następnym szaleństwem.


Turkey: Is It Religiously All Right to Lust for My Daughter?

Gatestone Institute, 12 stycznia 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Burak Bekdil

Popularny publicysta wychodzącej w języku angielskim opozycyjnej gazety tureckiej "Hurriyet Daily News".


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk