Prawda

Sobota, 11 maja 2024 - 17:42

« Poprzedni Następny »


Pochwała parlamentarnego ateizmu


Andrzej Koraszewski 2020-06-28

Wicepremier Emilewicz przemawia z ambony
Wicepremier Emilewicz przemawia z ambony

Czy żyjemy w czasach nowej kontrreformacji? Kiedy rządowi politycy pielgrzymują do sanktuariów, kiedy trudno rozróżnić, czy oglądamy mszę, czy wiec polityczny, kiedy przedsiębiorstwa zawierza się Matce Boskiej, kiedy w parlamencie słyszymy modlitwy, a projekty ustaw składają organizacje w rodzaju Ordo Iuris, kiedy wymiar sprawiedliwości wspiera tuszowanie przestępstw popełnionych przez książy, a na ulicach pojawiają się komiczne postaci w średniowiecznych strojach z ogromnymi krzyżami, reakcją na ten powrót do średniowiecza może być rewolucyjny ateizm trybunów ludowych.

Kościoły pustoszeją i od kilku lat obserwujemy tu jakieś przyspieszenie. Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego informował, że liczba uczestniczących regularnie w mszach spadła poniżej 40 procent, liczba przystępujących do komunii spadła poniżej 20 procent, maleje liczba kościelnych ślubów, chrztów, jak również młodzieży uczęszczającej na naukę religii w szkole, o spadku powołań kapłańskich nie wspominając.   


Najkrócej mówiąc, gwałtownej chrystianizacji rządu i administracji państwowej towarzyszy przyspieszony proces laicyzacji społeczeństwa.


Na tę chrystianizację rządu i administracji państwowej wielu wierzących patrzy podejrzliwie i z niechęcią. I tu wyłania się problem, bo spór o Boga wielu ludziom miesza się ze sporem o państwo.


Ateizm jest postawą filozoficzną, wnioskiem z nauki o tym, że dowodów na istnienie sił nadprzyrodzonych brak, a hipoteza o ich istnieniu jest słaba jak biskup Janik w stanie wskazującym.


Dyskusja o ateizmie i dyskusja o państwie to dwie różne dyskusje, w których sojusze są odmienne. Trwająca od stuleci walka o wolność słowa dotyczyła w równym stopniu wolności krytykowania władz, jak i swobody krytykowania religii. W tej walce do niedawna główną siłą byli wierzący, heretycy domagający się prawa kwestionowania dogmatów we własnym wyznaniu i przedstawiciele wyznań mniejszościowych, sprzeciwiających się idei religii państwowej.


Jako ateista przypomniam czasem moim wierzącym przyjaciołom, którzy walczą o wolność słowa i demokrację w państwie, że nasz sojusz w walce o demokratyczne państwo nie musi nam przeszkadzać w sporze o filozofię, przeciwnie może ją zmieniać w spór parlamentarny, gdzie przy biesiadnym stole oni będą dziękować swojemu Bogu za spożywane dary, a ja nauce za to, że więcej wnuków ubogich pracuje dziś w laboratoriach niż podtrzymuje tradycję dziadów machając motykami w polu.


Jest jednak rzeczą ważną, żebyśmy pamiętali, na którym jesteśmy froncie, jak również o tym, że społeczeństwo nie dzieli się na dobrych niewierzących i złych wierzących (prymitywny ateizm), ani na dobrych wierzących i złych niewierzących (jak przekonują niektórzy biskupi).                  


Uproszczona wizja świata pozbawia nas zdolności skutecznego działania, do czego niezbędna jest umiejętność budowania sojuszy. Idea świeckiego państwa oparta jest na fundamencie państwowej gwarancji swobody wyznania i zabezpieczeń przed tym, żeby żadna religia nie uzurpowała sobie roli religii państwowej (ani formalnie, ani nieformalnie).


Wspólny front wierzących i niewierzących demokratów niby jest, a jakby go nie było. Spór o Boga utrudnia budowanie tak ważnej dla jednych i dla drugich wspólnoty. A przecież jedni i drudzy marzymy o państwie, w którym będziemy rozmawiać jak ludzie, bez gotowości skoczenia sobie do gardeł. Naszym wspólnym wrogiem jest fanatyzm, ludzie chcący budować państwo jednej myśli, w którym doktrynalna pryncypialność uniemożliwi istnienie parlamentarnych sporów.


W natłoku tożsamości mamy czasem kłopot z uporządkowaniem ich w czasie i przestrzeni. Państwo gwarantujące wolność jest wartością, która wymaga czasem odłożenia na stronę spraw drugorzędnych, bo w przeciwnym razie państwo może stać się aparatem ucisku. Trzeba ustalić o jakiej wolności mówimy, co trzeba, by nie była anarchią, co jest konieczne, byśmy mogli spokojnie spierać się nie tylko o najlepszy arbitraż między pracą i kapitałem, o podatki, zdrowie i oświatę, ale również o filozofię, a więc i ateizm.


Stawiając sprawę państwa wyżej niż spory o Boga, chcemy boiska z równą murawą, kar dla kapłanów potrząsających siekierą na ołtarzu, złagodzenia wściekłości. Nadal będę twierdził, że religia jest jak medycyna alternatywna, czasem jak homeopatia, która podobno nie szkodzi, zaledwie nie pomaga, opóźnia diagnozę, bywa powodem przedwczesnej śmierci. Kiedy religia splata się z państwem w jedno, jest czymś znacznie gorszym, zmienia się w jad zatruwający umysły i niszczący wolność.


Niektórzy z moich wierzących przyjaciół doskonale to rozumieją. Czasem mają mi za złe to porównanie z homeopatią, czasem twierdzą stanowczo, że im pomogła. Być może, wróćmy jednak do tego, co ważne, do samego ateizmu wrócimy później, chociaż od razu dodam, że i ateizm bywa podłej jakości.                    




Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 907 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Doradztwo religijne i religioznawcze X   Ferus   2015-04-12

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk