Prawda

Wtorek, 14 maja 2024 - 17:17

« Poprzedni Następny »


"Nic wspólnego z islamem"?


Judith Bergman 2016-12-11

Justin Welby (po lewej)<br />(Zdjęcie: Foreign and Commonwealth Office)<br />
Justin Welby (po lewej)
(Zdjęcie: Foreign and Commonwealth Office)


Arcybiskup Canterbury, powiedział niedawno, że zajęcie się religijnie motywowaną przemocą w Europie "wymaga odejścia od argumentu, który stał się bardzo popularny, a którym jest twierdzenie, że ISIS nie ma ‘nic wspólnego z islamem’…  Dopóki przywódcy religijnie nie przemówią i nie przyjmą odpowiedzialności za czyny tych, którzy dokonują ich w imię ich religii, nie zobaczymy rozwiązania".

Po raz pierwszy człowiek z europejskiego establishmentu, z Kościoła anglikańskiego, wypowiedział się przeciwko oddzielaniu ISIS od islamu, co systematycznie robią przedstawiciele zachodnich elit politycznych i kulturalnych. Arcybiskup  Canterbury, Justin Welby, przemawiając17 listopada we Francji, powiedział, że przeciwdziałanie religijnie motywowanej przemocy w Europie:

"wymaga odejścia od argumentu, który stał się bardzo popularny, a którym jest twierdzenie, że ISIS nie ma ‘nic wspólnego z islamem’… Dopóki przywódcy religijni nie przemówią i nie przyjmą odpowiedzialności za czyny tych, którzy dokonują ich w imię ich religii, nie zobaczymy rozwiązania”.

Arcybiskup Welby powiedział także: “Jest bardzo trudno zrozumieć rzeczy, które zmuszają ludzi do popełniania pewnych koszmarnych czynów, jakie widzieliśmy w ostatnich kilku latach, jeśli nie masz jakiejś znajomości religii”.


"Znajomość religii" rzeczywiście jest marna, szczególnie na kontynencie europejskim. Niemniej na całym Zachodzie ludzie z małą lub żadną znajomością islamu, w tym przywódcy polityczni, dziennikarze i opiniotwórcy, nagle stali się „ekspertami” od islamu i Koranu, zapewniając wszystkich, że ISIS i inne podobne ludobójcze grupy terrorystyczne nie mają nic wspólnego z rzekomo „pokojową religią” islamu.


Jest więc pociesza usłyszenie wreszcie głosu z establishmentu, szczególnie człowieka z kościelnej hierarchii, który sprzeciwia się – choć ostrożnie – temu dziwnie jednolitemu (i ogłupiająco ignoranckiemu) poglądowi na islam. Do teraz Kościoły chrześcijańskiego establishmentu, mimo potworności popełnianych przez muzułmanów przeciwko chrześcijanom, były niezwykle zajęte wyłącznie tzw. „dialogiem międzywyznaniowym”. Papież Franciszek ganił nawet surowo Europejczyków za to, że nie są przychylniejsi wobec migrantów, którzy tłumnie przybywają na kontynent, pytając Europejczyków:

"Co stało się z tobą, Europo humanizmu, orędowniczko praw człowieka, demokracji i wolności?... matko wielkich mężczyzn i kobiet, którzy stali na straży, a nawet poświęcali własne życie za godność ich braci i sióstr?”

(Być może papież, zanim prosił retorycznie Europejczyków o poświęcenie życia za swoich “braci i siostry” migrantów, powinien był zapytać, jak wielu spośród tych muzułmańskich migrantów w Europie uważa Europejczyków za swoich “braci i siostry”?)


Wypowiedź o islamie jest szczególnie ważna, bo pochodzi od arcybiskupa Canterbury, przywódcy Kościoła anglikańskiego i symbolicznej głowy wspólnoty anglikańskiej, która liczy około 85 milionów członków na całym świecie, jest trzecią co do wielkości wspólnotą na świecie.


Zaledwie rok temu, komentując masakry w Paryżu, arcybiskup trzymał się konwencjonalnej, poprawnej politycznie ortodoksji, głosząc, że: "Wypaczenie wiary jest jednym z najtragiczniejszych aspektów dzisiejszego świata”. Wyjaśniał, że terroryści Państwa Islamskiego wypaczyli swoją wiarę do takiego stopnia, że wierzą, iż sławią swojego Boga. Najwyraźniej od tego czasu zmienił zdanie.


Czy można spodziewać się, że przywódcy innych Kościołów jak i postaci ze świata polityki wysłuchają słów arcybiskupa Welby’ego, czy też zostaną one wygodnie niezauważone? Przywódcy zachodni od lat stosowali słuchanie wybiórcze i ignorowali prawdę, kiedy nie pasowała do “narracji”, jakiej pragnęli, szczególnie, kiedy tę prawdę mówili rzeczywiści eksperci w sprawie islamu. Kiedy w listopadzie 2015 r. szejk Muhammad Abdullah Nasr, uczony w prawie islamskim i absolwent egipskiego uniwersytetu Al Azhar, wyjaśnił dlaczego ta prestiżowa instytucja, która kształci uczonych islamskich głównego nurtu, odmówiła potępienia ISIS jako ruchu nie-islamskiego, żaden z nich nie słuchał:  

"Państwo Islamskie jest produktem ubocznym programów Al Azhar. Jak więc Al Azhar może potępić sam siebie jako nie-islamski? Al Azhar mówi, że musi zaistnieć kalifat i że jest to obowiązkiem świata muzułmańskiego. Al Azhar naucza prawa o apostazji i o zabijaniu apostatów. Al Azhar jest wrogi wobec mniejszości religijnych i naucza rzeczy takich, jak zakaz budowy kościołów itd. A Azhar stoi na straży instytucji dżizja [wymuszanie daniny od nie-muzułmanów]. Al Azhar naucza kamienowanie ludzi. Jak więc Al Azhar może potępić siebie jako nie-islamski?”

Ani też przywódcy zachodni nie słuchali, kiedy “Atlantic”, pismo, które nie jest przeciwko establishmentowi, opublikowało badania Graeme Wooda, który dogłębnie studiował Państwo Islamskie i jego ideologię. Rozmawiał z członkami i rekrutami Państwa Islamskiego i doszedł do takiego wniosku:

"Rzeczywistość jest taka, że Państwo Islamskie jest islamskie. Bardzo islamskie. Tak, przyciągnęło psychopatów i awanturników, głównie spomiędzy niezadowolonych ludzi na Bliskim Wschodzie i w Europie. Ale religia, jakiej nauczają jego najbardziej zagorzali zwolennicy, wypływa ze spójnej, a wręcz wyrafinowanie uczonej interpretacji islamu”.

W Stanach Zjednoczonych inna postać z establishmentu, Reince Priebus, przewodniczący Komitetu Krajowego Partii Republikańskiej i wybrany przez Donalda Trumpa szef personelu Białego Domu, powiedział niedawno słowa podobne do słów arcybiskupa Canterbury. "Wyraźnie istnieją pewne aspekty tej wiary, które są problematyczne, i znamy je; widzieliśmy je” - powiedział Priebus, kiedy poproszono go o komentarz do poglądu przyszłego doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego, byłego generała Michaela Flynna, że islam jest ideologią polityczną, która ukrywa się za twierdzeniem, że jest religią.


W dużej części społeczeństwa amerykańskiego pogląd Flynna, że islam jest ideologią polityczną, uważany jest za kontrowersyjny, mimo faktu, że polityczne i militarne doktryny islamu, zwięźle streszczone w koncepcji dżihadu, są skodyfikowane w islamskim prawie szariatu, znajdowanym w Koranie i hadisach. Dżihadyści, którzy dokonują ataków terrorystycznych w służbie ISIS, wypełniają jedynie nakazy Koranu, zarówno 9:5 – “Zwalczaj i zabijaj niewiernych gdziekolwiek ich znajdziesz...”, jak 8:39 - "Zwalczajcie ich, aż nie będzie już buntu i religia w całości będzie należeć do Allaha".


Pytaniem jest więc, czy inne postaci z establishmentu także przyznają to, co arcybiskup Welby – i niezwykły prezydent Egiptu, Abdel Fattah el-Sisi – mieli wreszcie odwagę powiedzieć publicznie: że jeśli ktoś upiera się przy „nieznajomości religii”, niemożliwe jest rozwiązanie problemu religijnie motywowanej przemocy.


”Nothing to do With islam”?

Gatestone Institute, 3 grudnia 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Judith Bergman

Izraelska autorka, publicystka i badaczka. Studiowała nauki polityczne oraz prawo na The London School of Economics


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


&#8222;Choroba&#8221; przywrócona przez Putina


&#8222;Przebudzeni&#8221;


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk