Prawda

Wtorek, 7 maja 2024 - 17:16

« Poprzedni Następny »


Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę


Jerry Coyne 2013-12-19

Gdzie, jak nie w Fox News, znajdziemy taką ozdóbkę: artykuł elokwentnego i szczwanego teologa Williama Lane Craiga o wdzięcznym tytule Gwiazdkowy podarek dla ateistów – pięć powodów, dlaczego Bóg istnieje*. Craig mówi nam najpierw, że Boże Narodzenie jest dla ateistów szopką (tak, oczywiście – jeśli chcesz podziwiać Dzieciątko Jezus), a potem dodaje ten smakowity kąsek:
 Jednak, według mojego doświadczenia, większość ateistów nie ma żadnych dobrych powodów do niewiary.


Nauczyli się po prostu powtarzać hasło: „Nie ma dobrych dowodów na istnienie Boga!”

Żadnych dobrych powodów do niewiary? A co z tym: „Brak dowodów na rzecz istnienia Boga i oczywiste i wyraźne dowody, że jest on tworem człowieka”. To podobno nie wystarcza. Craig oferuje więc nam jako prezent na Gwiazdkę, pięć najlepszych jego zdaniem powodów przemawiających za istnieniem Boga (przypuszczalnie chrześcijańskiego Boga). Niestety, mogą one przekonać tylko tych, którzy już są przekonani. Cytaty z Craiga są wcięte.

1.Bóg dostarcza najlepszego wyjaśnienia powstania wszechświata. Biorąc pod uwagę dowody naukowe, jakie mamy o naszym wszechświecie i jego początkach oraz argumenty przedstawiane przez stulecia przez filozofów, jest wysoce prawdopodobne, że wszechświat ma absolutny początek. Ponieważ wszechświat, jak wszystko inne, nie mógł po prostu zaistnieć bez przyczyny, musi istnieć transcendentna rzeczywistość poza czasem i przestrzenią, która doprowadziła do zaistnienia wszechświata. Ten byt musi więc być niezmiernie potężny. Tylko transcendentalny, bezcielesny umysł pasuje do tego opisu.

Przede wszystkim, jest możliwe (a, być może, prawdopodobne), że nasz „wszechświat” jest jednym z wielu wszechświatów, które tworzyły się od zawsze. W takim razie system wieloświatów nie musi mieć absolutnego początku, a „przyczyną” jest, jak pisze Lawrence Krauss, po prostu fluktuacja kwantowa w próżni. Nie jest to dowód na „transcendentną rzeczywistość”. Ponadto, co było przyczyną Boga? Jeśli teolodzy chcą posługiwać się argumentem kosmologicznym, jest to bardzo dobry argument i odpowiedź: „Bóg nie potrzebował przyczyny”, nie wystarcza.

2.Bóg dostarcza najlepszego wyjaśnienia na precyzyjne dostrojenie wszechświata. Współczesna fizyka ustaliła, że wszechświat jest precyzyjnie dostrojony do istnienia inteligentnego, współdziałającego życia. To znaczy, że aby zaistniało inteligentne, współdziałające życie, podstawowe stałe natury muszą mieścić się w niesłychanie wąskim, pozwalającym na życie zakresie. Istnieją trzy konkurencyjne wyjaśnienia tego niezwykłego precyzyjnego dostrojenia: konieczność fizyczna, przypadek i projekt. Pierwsze dwa są wysoce nieprawdopodobne, biorąc pod uwagę niezależność podstawowych stałych od praw przyrody i rozpaczliwe manewry potrzebne, by uratować hipotezę przypadku. Pozostawia to projekt jako najlepsze wyjaśnienie.

Odpowiedź na to już jest w wideo Seana Carrolla, Oficjalnego Fizyka Witryny™.Istnieją co najmniej cztery fizyczne przyczyny precyzyjnego dostrojenia wszechświata i żadna z nich nie wymaga Boga. Nie znamy jeszcze odpowiedzi, ale powiedzenie, że Bóg jest najlepszym wyjaśnieniem, jest po prostu argumentem „Boga luk” (podobnie jak nr 1). Ponadto taka kalkulacja (prawdopodobieństwa danych od Boga praw fizyki, które pozwalają na życie ludzkie) wymaga bayesowskiego wyliczenia uprzedniego prawdopodobieństwa, że Bóg istnieje (coś, czego zupełnie nie wiemy).

3.Bóg dostarcza najlepszego wyjaśnienia obiektywnych wartości i obowiązków moralnych. Także ateiści uznają, że pewne rzeczy, na przykład Holocaust, są obiektywnie złem. Jeśli jednak ateizm jest prawdą, jaka jest podstawa obiektywności wartości moralnych, które głosimy? Ewolucja? Uwarunkowanie społeczne? Te czynniki mogą w najlepszym wypadku dać nam subiektywne uczucie, że istnieją obiektywne wartości i obowiązki moralne, ale w żadne sposób nie dostarczają podstawy dla nich. Gdyby ewolucja człowieka poszła inną drogą, mógłby wyewoluować zupełnie inny zestaw odczuć moralnych. W odróżnieniu od tego Sam Bóg służy jako paradygmat dobroci, a Jego przykazania stanowią nasze obowiązki moralne. Tak więc teizm dostarcza lepszego wyjaśnienia wartości i obowiązków moralnych.

Wielu z nas nie uważa, że istnieją “obiektywne wartości moralne” , ja, na przykład, chociaż sądzę, że istnieją dobre i złe sposoby zachowania, jeśli chcesz osiągnąć dany cel. I, oczywiście, Bóg nie jest dobrą podstawą moralności, biorąc pod uwagę, że a. Bóg był koszmarnym despotą i zabójca niewinnych w Biblii (dopuścił się wielu Holocaustów epoki brązu) i b. niemal wszyscy teolodzy poza Craigiem nie trzymają się „teorii bożego nakazu”, tj. cokolwiek Bóg zarządzi, jest dobre ze względu na fiat Boga. Bardziej racjonalni teolodzy przyznają, że Bóg jest dobry, ponieważ trzyma się pewnych standardów, a te standardy, nie zaś Bóg, definiują, co jest moralne. Oczywiście jednak sekularyści mają całkowicie zadowalające wyjaśnienie zarówno dla wrodzonych odczuć moralnych, jak dla moralności wypływającej ze społeczeństwa. Mówienie, że Bóg jest lepszym wyjaśnieniem, oznacza pokazanie, że prawdopodobieństwo danej od Boga moralności ludzkiej jest wysokie, a ta kalkulacja także wymaga bayesowskiej oceny uprzedniego prawdopodobieństwa istnienia Boga. Argument na „Nieistnienie Kota Sufitowego” (poniżej) sugeruje, że uprzednie prawdopodobieństwo istnienia Boga jest niskie.

4. Bóg dostarcza najlepszego wyjaśnienia faktów historycznych dotyczących życia, śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Historycy osiągnęli rodzaj konsensusu, że historyczny Jezus sądził, iż w nim Królestwo Niebieskie weszło w historię ludzkości i dokonywał cudów i egzorcyzmów jako dowód na ten fakt. Ponadto większość uczonych historyków zgadza się, że po ukrzyżowaniu pusty grób Jezusa odkryła grupa wierzących w niego kobiet, że różne osoby i grupy widziały pojawienie się żywego Jezusa po jego śmierci i że pierwsi uczniowie nagle i szczerze uwierzyli w zmartwychwstanie Jezusa, mimo ich sceptycznego nastawienia. Nie umiem pomyśleć o lepszym wyjaśnieniu tych faktów niż to, jakie przedstawił jeden z uczniów: Bóg wskrzesił Jezusa z martwych. 

To łatwo obalić: “fakty historyczne” nie są rzeczywiście faktami historycznymi poza umysłami wierzących. Historycy muzułmańscy z równą nieustępliwością twierdzą, że Allah zesłał nam Koran poprzez swojego proroka Mahometa. Istnieją więc dwa zestawy diametralnie sprzecznych faktów, a żadnego nie popierają dowody historyczne pochodzące od ludzi, którzy nie są już wierzącymi. Jedyny „historyczny” dowód na życie Jezusa znajduje się w pismach świętych, a  te pełne są sprzeczności, błędów i zwyczajnego fałszerstwa.

5. Boga można osobiście poznać i doświadczyć. Dowodem jest samo życie. Przez całą historię chrześcijaństwa chrześcijanie znajdowali poprzez Jezusa osobistą znajomość Boga, która zmieniała ich życie.

Ludzie mają najrozmaitsze urojenia: regularnie widują i słyszą swoich zmarłych krewnych, są porywani przez kosmitów i, oczywiście, w innych wiarach także można “osobiście poznać i doświadczyć” bogów. Craig zastępuje tutaj rozum - objawieniem, wiarą. Osobiste doświadczenia Jezusa, jakie ludzie mają, nie są oczywiście od siebie niezależne, a więc nie dostarczają niezależnych danych. Ile osobistych doświadczeń Jezusa mają hindusi lub buddyści? Masz osobiste doświadczenia tej religii, w której cię wychowano lub którą wyznajesz, a taki dowód twoich „doświadczeń” nie jest dowodem czegoś realnego, ale pocieszającą i związaną z kulturą iluzją.

Żaden ateista nie uzna tych głupich argumentów za przekonujące. Przeciwstawiam im, jako mój prezent dla wierzących, dowody profesora Kota Sufitowego na Nieistnienie Kota Sufitowego (patrz także przezabawny dział za i przeciwko istnieniu Kota Sufitowego w “Proof of Ceiling Cat” na witrynie LOLcat Bible. A tutaj jest mój poważniejszy wkład:

1. Bóg nie daje dowodów na siebie, mimo że z łatwością mógłby, nawracając cały świat na prawdziwą wiarę. Bóg jednak CHCE, byśmy go poznali i zaakceptowali. Ergo, najlepszym wyjaśnieniem tego, że jest “ukryty”, jest to, że nie istnieje.

2. Świat jest pełen zła, zarówno naturalnego, jak stworzonego przez człowieka, z powodu którego cierpią niewinni ludzie. Tego nie daje się pogodzić z kochającym i wszechpotężnym Bogiem, nawet jeśli twierdzisz, że wszystko zostanie wyrównane na tamtym świecie.

3. Istnienie piekła, w które wierzy Craig, całkowicie gwałci koncepcję kochającego Boga. Żaden kochający Bóg nie skazywałby ludzi na wieczne ognie za błahe przestępstwa, jak na przykład proszenie o dowody. Jeśli istnieje piekło, to Bóg jest po prostu nikczemny.

4. Różne religie przekazują różne prawdy. Co najwyżej jedna z nich może być poprawna, a jeśli jakaś jest, to prawdopodobnie nie jest to religia Craiga.

5. Wszechświat pełen zbytecznych gwiazd i planet, na których nie ma życia. Dlaczego? Nawet prawa fizyki można by zmienić, by pozwolić na istnienie jednej tylko galaktyki – naszej – bez naruszania wszystkiego innego. Teiści nie mają na to wyjaśnienia. Powiedzenie, że „wola Boża jest nieznana” nie jest odpowiedzią, bo jeśli otwierasz tę kartę, narażasz się na konieczność wytłumaczenia, skąd wiesz, że Bóg jest kochający, wszechmocny, mądry, że jest bezcielesnym umysłem itd., itd. Ponadto ziemia za kilka miliardów lat spali się na skwarek. Czy to też jest część planu Boga? Teiści nie mają wyjaśnień na takie rzeczy.

6. Kto stworzył Boga? Sekularyzm dostarcza najlepszego wyjaśnienia idei Boga, bo mamy dostatecznie dużo powodów do myślenia (a w istocie często byliśmy świadkami), że bogów tworzą ludzkie umysły.

7. Badania naukowe szukające śladów działań Boga nigdy ich nie znajdują. Obejmują one badania cudów, jak płaczący Jezus w Indiach (woda z odpływów), Całun Turyński (sfałszowany) i „uzdrowienia" w Lourdes (ani jedna odrośnięta kończyna lub przywrócone oko) – nie wspomniawszy już badań nad modlitwami wstawienniczymi.

8. Nauka nieustannie przeczy słowom Boga, a więc nieustannie rzuca wątpliwości na samego Boga. Sto lat temu Craig nauczałby dosłownej prawdy Księgi Rodzaju, Adama i Ewy, Potopu, Exodusu i tak dalej. Obecnie nauka pokazała, że te koncepcje są błędne. Zamiast przyjąć rozsądny pogląd, że Biblia jest dziełem fikcji, które zostało całkowicie podkopane przez empiryzm, teolodzy tacy jak Craig krzyczą „ to jest metafora”. W odróżnieniu od naukowców nie akceptują żadnych dowodów przeciwko hipotezie Boga, ale po prostu wiją się jak węgorze, broniąc poglądu, któremu od początku byli oddani. To nie jest teologia tylko efekt potwierdzenia.

QED żadnego Kota Sufitowego. (Ale istnieje profesor Kot Sufitowy).



*A Chistmas gift for atheists—five reasons why God exists

 

William Lane Craigs Christmas present five bits of vidence for god

Why Evolution Is True, 15 grudnia 2013r.

Tłumaczenie M. K.
____
Jerry A. Coyne
Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza ksiażka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 907 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk