Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 04:55

« Poprzedni Następny »


Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?


Jerry A. Coyne 2015-09-24


Obecnie religia nie jest siłą wspierającą postęp naukowy. Jest jedynie przeszkodą. Nie potrafię podać ani jednego przykładu postępu w zrozumieniu świata w ciągu ostatnich 200 lat, który promowała religia. (Jestem pewien, że czytelnicy potrafią podać jeden lub dwa przykłady, ale CAŁY postęp naukowy przyszedł z odrzucenia sił nadnaturalnych.) Pozostawiliśmy za sobą nasze infantylne zabobony i, jak powiedział Laplace, „nie potrzebujemy tej hipotezy”.

Kenneth Keathley jest, według jego własnej strony internetowej, “Dyrektorem Centrum Wiary i Kultury L. Russ Busha i profesorem teologii w Southeastern Baptist Theological Seminary  (SBT) w Wake Forest, NC “.  Podobnie jak wielu baptystów z Południa wydaje się być kreacjonistą, ale kreacjonistą starej ziemi.


W przedstawionym niżej 5½-minutowym wideo Keathley udziela wywiadu Jamiemu Dew — profesorowi historii i filozofii i dziekanowi w SBT — o stosunku między nauką a chrześcijaństwem. Tytuł tego krótkiego wywiadu udzielonego na witrynie internetowej Between the Times, brzmi: “Czy nauka i teologia są wrogami?” Keathley wyraźnie uważa, że nie są – w rzeczywistości uważa, że chrześcijaństwo było zasadnicze dla rozwoju nauki.



Odrzuca hipotezę “wojennych” stosunków  między nauką a religią, głoszoną pierwotnie przez Johna Williama Drapera i Andrew Dicksona White’a (patrz pierwszy rozdział Fact v Faith), mówiąc, że ci autorzy mają „własne cele”. No cóż, White (założyciel Cornell Unversity) z pewnością ich nie miał: był wierzący i dzięki ogromnej erudycji odkrył, że niektóre (choć nie wszystkie) elementy chrześcijaństwa sprzeciwiały się postępom naukowym. Jego celem było wzmocnienie religii przez oczyszczenie jej z antynaukowego „dogmatyzmu”. Choć White mylił się w sprawie kilku faktów, co do wielu miał rację, ale akomodacjoniści tacy jak Ronald Numbers nadal używają tych błędów, by zaprzeczać całej hipotezie „konfliktu”. Ci uczeni mają jednak własny cel: są zdecydowani pokazać, że nauka i religia mogą żyć w harmonii. Dlatego próbują tak usilnie pokazać, że sprawa Galileusza nie miała wiele wspólnego z religią – co jest oczywistym nonsensem.


Wydaje się, że ci uczeni nie rozumieją, iż choć niektóre autorytety kościelne promowały naukę, wiele innych sprzeciwiało się postępowi nauki (np. znieczuleniu, szczepieniom, a nawet piorunochronom!). Co ważniejsze, metoda ustalania prawdy przez naukę jest całkowicie sprzeczna z metodą ustalania „prawd” religijnych (tj. zmyślonych). W tym sensie więc hipoteza stosunków „wojennych” ostaje się, bo kiedy prawda naukowa jest sprzeczna z dogmatem religijnym, wierzący częściej stają po stronie dogmatu niż nauki. W końcu Keathley jest kreacjonistą starej ziemi, który odrzuca ewolucję. Czy nie jest to doskonały PRZYKŁAD walki między jego zabobonami baptysty a odkryciami nauki?


Keathley przypisuje rozwój nauki w Europie następującym wpływom chrześcijaństwa (w odróżnieniu od tego, co nazywa innymi „pogańskimi religiami politeistycznymi”): myśli, że natura jest rzeczywista i ma wartość oraz porządek, który można rozpoznać dzięki prawom. Ponadto, poszukiwanie tych praw przyszło zdaniem Keathleya dzięki chrześcijańskiej koncepcji Wielkiego Prawodawcy oraz dzięki wierze, że ludzie są w stanie śledzić myśli Boga, a więc znaleźć te prawa.


Jest to oczywiście zwykła racjonalizacja post hoc: sposób rozpoznania harmonii między niedającymi się pogodzić sposobami dochodzenia do „prawdy przez twierdzenie, że jedyna rzeczywista droga znajdowania prawdy jest dzieckiem chrześcijańskiego zabobonu. Oczywiście jest możliwe, nawet prawdopodobne, że motywacją niektórych ludzi do badania i zrozumienia natury była ich wiara religijna. Jest jednak równie prawdopodobne, że w kościele były elementy, które hamowały szukanie prawdy.


Trzeba także wziąć pod uwagę jeszcze jedno: Kościół panował w Europie w Średniowieczu – przez dziesięć stuleci poczynając od roku 500. Nauka zachodnia jest wytworem piętnastego stulecia. Skąd taka zwłoka, jeśli chrześcijaństwo jest tak ważne dla promowania nauki? I czy starożytni Grecy (i wcześni muzułmanie) nie zaczęli uprawiania nauki, ale nauki, której nie promowała religia? Tales, Pitagoras, Arystoteles, Archimedes – czy pracowali dlatego, że chcieli naśladować Umysł Zeusa, Wielkiego Prawodawcy? Nie sądzę: była to po prostu ludzka ciekawość.


I tę ciekawość z pewnością mieli także wcześni naukowcy w Europie. Tak, dosłownie wszyscy byli chrześcijanami, ale wtedy wszyscy byli chrześcijanami. Jeśli przyznajesz chrześcijaństwu zasługę za rozwój nauki, to musisz to zrobić wobec niemal wszystkiego, co powstało po Średniowieczu w Europie, włącznie z prasą drukarską.


W ostatecznym rachunku po prostu nie ma przekonującego argumentu, że bez chrześcijaństwa rozwój nauki opóźniłby się, albo że postęp byłby powolniejszy. Nie mamy grupy kontrolnej – ani zdolności powtórzenia raz jeszcze przebiegu historii, żeby zobaczyć, czy w pogańskiej Europie nauka zaczęłaby się później. Zwyczajnie, nie wiemy.


Co jednak wiemy, to że obecnie religia nie jest siłą wspierającą postęp naukowy. Jest jedynie przeszkodą. Nie potrafię podać ani jednego przykładu postępu w zrozumieniu świata w ciągu ostatnich 200 lat, który promowała religia. (Jestem pewien, że czytelnicy potrafią podać jeden lub dwa przykłady, ale CAŁY postęp naukowy przyszedł z odrzucenia sił nadnaturalnych.) Pozostawiliśmy za sobą nasze infantylne zabobony i, jak powiedział Laplace, „nie potrzebujemy tej hipotezy”.


Jeśli zaś Keathley jest taki pewien, że nauka i teologia nie są wrogami, to czy jest gotowy do rezygnacji ze swojego antynaukowego kreacjonizmu starej ziemi? Jest on żywym przykładem, dlaczego jego teza jest błędna. Pamiętajmy, 40% Amerykanów jest kreacjonistami młodej ziemi, przynajmniej jeśli chodzi o stworzenie ludzi, i dosłownie wszyscy z nich motywowani są religią. Wielu z nich próbuje narzucić kreacjonistyczny nonsens na nauczanie biologii w szkołach publicznych. Jeśli to nie jest wojna między nauką a zabobonem, to nie wiem, co nią może być.


h/t: Bob F.


Was Christianity crucial for the rise of science?

Why Evolution Is True, 16 września 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk