Prawda

Poniedziałek, 6 maja 2024 - 18:10

« Poprzedni Następny »


Polityka Nowego Ateizmu


Barefoot Bum 2014-02-28

Czterech jeźdźców Apokalipsy
Czterech jeźdźców Apokalipsy

Nowy Ateizm jest ruchem politycznym. Mówi o zmianie norm etycznych, wartości kulturalnych, silnie broniąc rozdziału kościoła i państwa, mówi o zachowaniach rządu. Mamy pewne dodatkowe cele, ale głównie chcemy stworzyć społeczeństwo, w którym nałożenie kołnierzyka tyłem do przodu i mówienie nam, co niewidzialna istota w niebie chce, byśmy zrobili z naszymi pieniędzmi lub naszą aparaturą rozrodczą byłoby dla każdego całkowicie absurdalne.

Nie wstydząc się atakujemy zestaw instytucji, które to właśnie robią: instytucji, które zapewniają, że naprawdę istnieje Bóg i że naprawdę chce on, by tylko jeden penis wchodził w tylko jedną pochwę (i nie waż się robić tego tylko dla przyjemności!), chce, byśmy zabijali ludzi, którzy mają odrobinę niepoprawną opinię o Nim, chce, by macica kobiety była własnością Państwa, chce, by jego specjalnym facetom uchodziło na sucho fizyczne, umysłowe, emocjonalne i seksualne maltretowanie dzieci oraz potrzebuje pieniędzy. Nowi Ateiści patrzą na te instytucje i chcą, by zniknęły; naszym argumentem jest to, że absurdem jest sugerowanie, iż Bóg chce, byśmy zrobili cokolwiek, ponieważ nie ma Boga, by mógł chcieć cokolwiek.

 

Pomijając zwykłe błędne argumenty, istnieją trzy główne nurty krytyki Nowego Ateizmu. Najbardziej oczywistą krytyką jest to, że istnieją ludzie religijni, którzy nie są rasistami, seksistami, homofonami, nie są pruderyjni, nie maltretują dzieci, nie chcą nikogo mordować i nie chcą oskubywać prostaczków. Nikt nigdy nie twierdził, że religia automatycznie zamienia każdego w najgorszego typu bigota i przestępcę. Ponadto, jest wcale niemało ateistów, którzy są bigotami, przestępcami albo po prostu  ludźmi małostkowymi i samolubnymi. Oczywiście. Nikt nigdy nie twierdził, że ateizm automatycznie zmienia każdego w najlepszy gatunek szczodrych, uprzejmych i cnotliwych obywateli. Argument Nowych Ateistów jest dużo prostszy. Nie ma w ogóle żadnego sposobu, mimo tysiącleci prób, na odkrycie, czego Bóg chce (co jest dużą częścią powodu, dla którego nie wierzymy, że taki byt w ogóle istnieje). Kiedy ktoś mówi, że wie, czego chce Bóg, nawet jeśli to, co mówi, brzmi dobrze, nie ma absolutnie żadnych podstaw do argumentowania przeciwko komuś, kto mówi, że Bóg chce czegoś innego. Nie ma żadnego sposobu na rozstrzygnięcie takich sporów. Ponadto, jeśli Bóg chce dokładnie tego, co my chcemy, to nie ma powodu powoływania się na Niego: możemy robić rzeczy, które chcemy, ponieważ sami chcemy je robić. Bob Avakian pisze o tym z naciskiem w Away with All Gods: poskrob „liberalnego” chrześcijanina (amerykańskiego), oraz (a może szczególnie) ich instytucje, a często odkryjesz usprawiedliwiany Bogiem seksizm i homofonię. Cieszymy się, że nie każdy chrześcijanin jest Fredem Phelpsem, ale mówimy, że liberalni chrześcijanie używają tych samych argumentów, jakich używa Phelps, a my nie możemy powiedzieć, kto ma rację w sprawie Boga. Twierdzenie, że Bóg chce, byśmy czynili dobre rzeczy, wzmacnia twierdzenia, że Bóg chce, byśmy czynili złe rzeczy, ponieważ zakłada się, że jest dla nas ważne odkrycie, czego chce Bóg. Nowi ateiści idą prosto do sedna: nie ma Boga, nie ma sposobu odkrycia, czego Bóg chce, a więc wszystkie argumenty zawodzą, także te, które zapewniają, ze Bóg chce, byśmy czynili dobre rzeczy. Chciej czego chcesz, ale rób to na własny rachunek, a nie na rachunek Pana Boga.


Drugim argumentem jest to, że ignorujemy “wyrafinowaną” teologię i filozofię. Ale Nowy Ateizm nie jest ruchem filozoficznym; nie zabieramy się za rozwiązywanie filozoficznego problemu Boga. Tysiąclecia teologicznych i filozoficznych spekulacji nie potrafiły posunąć się nawet o centymetr do przodu w mówieniu czegoś spójnego o Bogu; pora pójść dalej. Także „wyrafinowani” teolodzy i filozofowie-akomodacjoniści przyznają, że idea osobowego Boga – rodzaj osobowego Boga, w jaki wierzą miliardy ludzi – jest nie do obrony. Ale rodzaj „boga” opisywanego przez „wyrafinowanych” teologów jest w najlepszym wypadku najsłabszą możliwą herbatką, a w najgorszym, bezmyślnym nonsensem. Podstawa wszelkiego bytu? Na poważnie? Co ważniejsze, nikogo poza wyrafinowanymi teologami nie obchodzi wyrafinowana teologia: faktyczna zawartość wyrafinowanej teologii nie ma w ogóle żadnego znaczenia politycznego, kulturalnego lub społecznego. Jeśli chodzi o nas, Nowych Ateistów, kwestia filozoficzna jest rozwiązana: nie ma bogów, o których warto rozmawiać. Widzieliśmy argumenty wyrafinowanej teologii i, uczciwie, uważamy, że są równie głupie i nieistotne, jak spory o to, ilu aniołów może tańczyć na główce od szpilki. Niektórym ludziom może być potrzebne ugłaskanie swojego niepokoju egzystencjalnego przez metafizyczne lub teologiczne spekulacje, ale większość Nowych Ateistów nie chce marnować na to czasu. Jesteśmy zajęci atakowaniem realnych podstaw realnych instytucji, które wyrządzają realne szkody.


Muszę jednak zapytać: jeśli miliardy wierzących w osobowego Boga – w ten rodzaj Boga, którego atakują Nowi Ateiści – rzeczywiście tak całkowicie mylą się w sprawie Boga, to dlaczego krytykować wybitnych Nowych Ateistów, a szczególnie ulubiony cel, Richarda Dawkinsa? Czyż nie mamy wspólnego przeciwnika, ludzi, którzy tak całkowicie źle rozumieją Boga? Dawkins i większość Nowych Ateistów wyraźnie zadeklarowali, że nie jesteśmy specjalnie zainteresowani „wyrafinowaną” teologią; dlaczego nie dobierać się więc do FEMA, NASA lub Greenpeace, którzy są równie niezainteresowani? Mogą być tylko trzy przyczyny. Pierwsza, twierdzenie, że nie ma osobowego Boga w jakiś sposób podważa wiarę tych, którzy wierzą w jakiś rodzaj Boga „wyrafinowanie” metafizycznego, „podstawę wszelkiego bytu”, kosmicznego celu, który nie obchodzi nikogo poza nimi. Być może, ale wiara, którą można podważyć po prostu ignorując ją, wydaje się niezmiernie krucha. Drugą przyczyną jest to, że oni sami chcą zatwierdzić religijny autorytet moralny. Jeśli tak, to są niesłychanie nieskuteczni. Trzecią przyczyną jest to, że ten metafizyczny bóg w rzeczywistości wspiera autorytet moralny instytucji religijnych, przeciwko którym walczą Nowi Ateiści. Dzięki nie kwestionowaniu teologii metafizycznej autorytet moralny instytucji religijnych – z którymi „wyrafinowani” teolodzy podobno głęboko się nie zgadzają – pozostaje silny. Te skargi wydają się albo infantylne, albo zakłamane.


Trzecim argumentem jest to, że religia, jakkolwiek fałszywa, jest niezbędną konstrukcją społeczną. Nie jest argumentem to, że ludzie i instytucje, które określają siebie jako religijne czynią czasami dobro. Każda konstrukcja społeczna, która trwa dłużej niż jedno pokolenie, czyni trochę dobra; nikt nie twierdziłby, na przykład, że powinniśmy byli kontynuować niewolnictwo sprzed wojny secesyjnej, bo w innym razie czarni na Południu byliby bezrobotni i głodowaliby. W efekcie argumentem okazuje się to, że musimy tolerować fałszywość religii, jej mizoginię, rasizm, morderczą nietolerancję wobec każdego kto myśli inaczej i pasożytnictwo, aby zdobyć korzyści, jakie religia oferuje.Jak sądzę, jest to bardzo trudne do obrony. Twierdzenie, że chirurgiczne usunięcie religii ze społeczeństwa, nie zmieniając niczego innego, pozostawiłby niezaspokojone potrzeby, wydaje się w oczywisty sposób bałamutne. Nie możemy chirurgicznie usunąć religii i jest mnóstwo czasu na zaspokojenie lub wręcz wyeliminowanie tych potrzeb (takich jak pociecha dla najbiedniejszych), których dostarcza obecnie religia. Nie mówimy, że wszystko w religii jest złe; mówimy, że możemy czynić dobro, którego dokonuje religia, i robić to znacznie lepiej.


Nowi Ateiści walczą przeciwko instytucjom, które uważamy za złe - w każdym normalnym, cywilizowanym i rozsądnym znaczeniu tego słowa. Walczymy przeciwko instytucjom, które popierają i bronią morderstw, bronią mizoginii, seksizmu, rasizmu, absurdalnej pruderii seksualnej, pasożytnictwa, ucisku i eksploatacji. Jeśli ludzie nie zgadzają się z nami, jeśli uważają, że te instytucje czynią dobro, że powinniśmy mordować ludzi, którzy nie zgadzają się z nami, że powinniśmy podporządkowywać sobie kobiety, że powinniśmy podporządkowywać sobie ludzi innych ras, że powinniśmy ograniczać naszą seksualność do bardzo wąskiej sfery, że nie powinniśmy robić niczego dla najbardziej upośledzonych i uciskanych w społeczeństwie poza daniem im pocieszającego urojenia, i że powinniśmy płacić prawdziwe pieniądze grupie mężczyzn, żeby powiedzieli nam, że tego chce Bóg, to, oczywiście przeciwstawiajcie się nam i stawajcie między nami a kościołami. Jeśli jednak ludzie zgadzają się z nami, że te instytucje są plagą naszego społeczeństwa, to co najmniej zejdźcie nam z drogi, albo lepiej, włączcie się do walki po naszej stronie. 


The politics of New Atheism

 

The Barefoot Bum, 7 lutego 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

The Barefoot Bum

Jest mężczyzną, ma na imię Larry i prowadzi swój blog od 2006 roku.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. AMEN Pkor 2014-02-28


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 907 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk