Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 23:28

« Poprzedni Następny »


Przestańcie wierzyć w naukę


Daniel Greenfield 2020-05-28


Alchemicy i astrolodzy, którzy byli odległymi przodkami nowoczesnej  nauki, wierzyli w świat prawd absolutnych. Odkrycie właściwej formuły, przeszukanie połaci nieba dawało pełną kontrolę nad tajemniczymi skądinąd siłami we wszechświecie. Nasza obecna wiedza mówi nam, że chociaż wszechświat może mieć absolutne wartości, nasze rozumienie ich nigdy takim nie będzie.


Nieokreśloność pozostawiła nas z wszechświatem, w którym nasz pęd do wiedzy  jest ograniczony przez nasze szukanie wiedzy. Rzeczywistość wydaje się być zbudowana, by stawiać wyzwanie naszej pysze, zmuszając nas do przemyślenia własnych wad, ograniczając nas do wymiarów i punktów w czasie i prosząc nas, byśmy zaakceptowali to, czego nie możemy wiedzieć.


Nauka nie jest religią. Nie oferuje cnoty ani pewności.  


Wszechświat nie jest maszyną, którą możemy rozłożyć na części i złożyć z powrotem. Jest zbudowany tak, że po części jest niepoznawalny.


A im głębiej badamy wszechświat, tym lepiej rozumiemy znaczenie obserwatora. Nauka nie jest geniuszem wyskakującym z wanny z okrzykiem “Eureka” i biegnącym ulicami bez okrycia, by zanotować formułę; jest zdolnością przeciwstawienia się zmienności wszechświata przez osiąganie zamierzonych rezultatów i powtarzanie ich raz za razem przez różnych obserwatorów.


Dlatego też co roku mamy milion bezwartościowych badań, które są tylko wyściółką.


Pośrodku pandemii, podczas której eksperci rządzą ziemią, a wybrani przedstawiciele wyrzucają Kartę Praw, twierdząc równocześnie, że pobożnie słuchają nauki, jest ważniejsze niż kiedykolwiek pamiętanie, że prawdziwe naukowe poszukiwanie wiedzy dostarcza nam więcej wątpliwości niż pewności. Model jest ewoluującą szacunkową oceną i postępowanie zgodnie z nim nie przydaje nieomylności żadnym działaniom polityka. 


Nauka nie jest czymś, w co wierzysz. Jest czymś, co robisz i wskazuje, jak masz to robić. I mówi, jak robi to ktoś inny.  


Wierzenie w naukę, podobnie jak wierzenie na słowo wszystkim kobietom, stało się oznaką kulturowej cnoty. Niemniej ludzie najczęściej mówiący, że wierzą w naukę, najrzadziej cenią obiektywność i zdrowy sceptycyzm. Nauka zajęła dla takich ludzi miejsce religii, by dostarczyć pewności w niepewnym świecie.   


Nauka nie jest wyznaniem. Żadni kapłani ekspertów nie mogą zapewnić, że podejmiesz właściwe decyzje. Większa wiedza o przedmiocie jest ważna, ale to nie jest to samo, co poprawny wniosek. W nauce pewność wiedzy może być równie niebezpieczną pułapką jak ignorancja. Dlatego każda wielka rewolucja naukowa zaczyna się od obalenia twierdzeń wcześniejszych ekspertów. Dlatego nazywa się rewolucją.


Nowoczesna klasa rządząca jednak, podobnie jak starożytni imperatorzy i sułtani, żąda pewności. Nauka, która nie przewiduje świata, jest bezużyteczna, a nauka, która nie potwierdza ich poglądu na świat, jest heretycka. Korzenie elit tkwią w uniwersytetach, które rozpoczęły się jako szkoły teologii zanim odrzuciły teologię, ale nadal chcą wierzyć w absolutną prawdę, pod warunkiem, że jest to prawda, w którą już wierzą.    


"Veritas" mówi godło Harvardu. "Lux et Veritas" oznajmia jego kuzyn z Yale.


Po drodze veritas zmienia się w majestat. Ważność eksperta gubi pytanie o weryfikowalność jego twierdzeń. Upadek boskości w życiu klasy rządzącej nie zmniejszył jej pragnienia prawd absolutnych. Szukała tych prawd w pogmatwanych zakamarkach ludzkiej psychiki, zanim zrozumiała, że nieokreśloność wszechświata jest niczym w porównaniu do nieokreśloności ludzkiego umysłu. I szukała tych prawd w modelach społecznych, które starały się zrozumieć ludzi jako kolektyw, kiedy nie dawało się ich rozgryźć jako jednostki. Nową astrologią została nauka o kolektywach, na których eksperymentuje się siłą.  


Badania ludzkiego umysłu natknęły się na nieokreśloność wolnej woli. Kolektyw można zmusić i manipulować na makro skalę, by wyeliminować problem wolnej woli. Wtedy zaś rezultaty będą zawsze odpowiadać temu, co przewidzieli eksperci. Zamiast używania nauki do zrozumienia ludzi, ludzie zostaną użyci do podtrzymania pseudonauki klasy rządzącej.


Kolektywistyczne ideologie działają w deterministycznym wszechświecie. Nie ma miejsca na fluktuacje, jeśli chcesz narzucić swoje rozwiązania setkom milionów ludzi. Wystarczy, że masz ideologię. Wtedy, używając poczucia moralnej pewności, którą egotyści z łatwością mylą z prawdą, rzucasz kręglową kulę polityki wzdłuż pasa i zakładasz, że wszystkie ludzkie kręgle będą stały i czekały na nią.    


Ten rodzaj nauki jest wystarczająco zły. Różnica między socjologią i frenologią,  a magistrem zarządzania i średniowiecznym świrem w fioletowym kapeluszu, nie polega na veritas, ale na majestacie. Majestat jest przekazywany przez pewność, a pewność we wszechświecie jest często odwrotnością veritas. Im bardziej jesteśmy czegoś pewni, tym dalsi jesteśmy od prawdziwego zrozumienia rzeczywistości. Sokratyczna mądrość wymaga pokory. Członkostwo w nowoczesnej klasie ekspertów wymaga jednak pewności, której prawda nie może dostarczyć.


Ideologiczne nauki pożyczają majestat nauk ścisłych, choć zaczynają od wniosków, a nie od hipotez, odrzucają skrupulatną metodologię, zachowując jej zewnętrzną fasadę, upierają się, że ich wnioski są pewne, eliminując niepewność, jaka charakteryzuje rzeczywistą naukę. Pewność jest tym, czego ideolodzy chcą od nauki, ale nauka jest procesem nawigacji wśród niekończących się niepewności.


Kiedy nauka zostaje upolityczniona, niepewności znikają i zastępuje je fałszywa pewność. Metodologie, które odfiltrowują stronniczość obserwatora, zostają skorumpowane i stronniczość obserwatora staje się procesem. Upolityczniona nauka nie stara się zdobyć wiedzy, ale zatwierdzić kulturowe przekonania swojej klasy. Nie jest to szukanie prawdy, ponieważ już ją zna. Jej jedynym celem jest podtrzymywanie spójności klasy rządzącej.  


Badania, eksperymenty i modele są narzędziami. Nie są magicznymi środkami docierania do prawdy, ale narzędziami borykania się z niepewnościami, co odróżnia dążenie do wiedzy od epistemologicznego narcyzmu. Kiedy eksperymentatorzy odmawiają zaakceptowania tego, czego nie wiedzą, wówczas metodologia jest równie bezwartościowa jak tajemne formuły alchemików, ponieważ nie spełnia podstawowego badania przesiewania niepewności. Badanie, które wzmacnia naszą stronniczość, nie jest dążeniem do wiedzy; jest jaskinią ech.  


Lewicy brak wielu przymiotów niezbędnych dla mądrości, ale korzeniem szaleństwa jest brak pokory. Jej intelektualne systemy są złożone, przekonujące i czasami olśniewające, ale takie były też niezliczone filozofie, z których wiele zniknęło w mrokach historii, a które twierdziły że wyjaśniają świat, choć tylko szkicowały złożone racjonalizacje i labiryntowe drogi ludzkiej psychiki. Podczas gdy lewica twierdzi, że jej idee wyjaśniają rzeczywistość, nigdy nie były niczym innym, jak jaskinią intelektualnych ech.


Wbrew swoim zapewnieniom radykałowie nie uczą się o rzeczywistości z rzeczywistości, nakładając zewnętrzny świat na swój wewnętrzny świat, zamiast tego nakreślają mapę stanu swoich wewnętrznych emocji na zewnętrzny świat. Dlatego też radykalizm jest ponadczasowym hobby dzieci uprzywilejowanych klas, które mają ego i wolny czas na dramatyzowanie swoich stanów emocjonalnych jako moralnego kryzysu obejmującego cały świat.  


Lewicowe teorie nie wynikają z doświadczania przez uprzywilejowanego potomka ciężkiego losu migrujących robotników rolnych, uciskanych mniejszości w getcie, protestujących robotników w fabrykach, wściekłych górników, gniewnych plemion ani żadnego z innych mitologicznych postaci, które przekształcają studentów uniwersytetów w wojujących herosów. Są oni tylko postaciami, które pozwalają studentom na działanie zgodne z wewnętrznymi narracjami ich ego. A teorie dostarczają budujących świat ram dla uporczywej, heroicznej walki, która przekształci ludzkość.


Wierzymy w pewne rzeczy, ponieważ są prawdziwe, i w inne rzeczy, ponieważ czynią, że czujemy się silni.


Wszechświat niepewności nie czyni, że czujemy się silni. Uczy nas pokory. A ta pokora jest tym, co czujemy, kiedy naprawdę szukamy wiedzy w religii lub nauce. Pokora może wydawać się słabością, ale jest prawdziwie wspaniałym źródłem siły, ponieważ pozwala nam zobaczyć świat takim, jaki on jest i połączyć się z czymś większym od nas. To nie jest dla Ozymandiasów, którzy chcą dojść na skróty do władzy.


Radykałowie nie żyją z niepewnością. Nie ma miejsca na pokorę w przekonaniu, że już masz wszystkie odpowiedzi i zbawiasz świat. I nie ma miejsca na pokorę lub prawdę w nauce, którą uprawiają tacy ludzie, lub inni pod ich auspicjami. Nie jest to nauka o niepewnościach, ale o pewnościach, które pochodzą z heroicznych opowieści o psychice, które sami opowiadamy.


Przedstawmy sobie małych chłopców, bawiących się żołnierzykami i superbohaterami w pelerynach. To jest upolityczniona nauka. Nie zapuszcza się w nieznane. Wynajduje serię kryzysów i czyni, że słuchający opowieści, czują się bohaterami, i myślą, że z nimi walczą. W dorosłym świecie małe pagórki w piaskownicy stają się rezydencjami i budowlami państwa, zdobywa się majątki, zapewnia sobie władzę i wszystkie dorosłe zasoby, jakie przychodzą w dorosłym życiu. 


Prawda jednak zostaje utracona. A kiedy utracona jest prawda, wszystko inne także jest utracone.


Zapytaj o Związek Radziecki albo Wenezuelę. Zapytaj nazistów albo członków jakikolwiek kultu. Istnieją granice, do jakich każdy polityczny byt może istnieć, żyjąc w świecie fantazji. Wszechświat jest surowym miejscem. Wszystko, od fizyki do ekonomii, wymusza cenę. Energia jest skończona. I także umysł człowieka może uwierzyć tylko w skończoną ilość kłamstw.


Jako cywilizacja potrzebujemy nauki, Nie potrzebujemy jednak scjentyzmu niekwestionującej wiary w słowa ekspertów dlatego, że mają dyplom, ani mylenia zewnętrznych rytuałów nauki z prawdą, ani wierzenia zamiast samodzielnego myślenia. Kiedy wierzymy, przestajemy myśleć.


A wtedy to nie jest już nauka. Nauka nie jest fasadą ekspertów. Jest dociekaniem prawdy.


Kiedy ludzie, czy są farmerami, politykami czy naukowcami, przestają szukać prawdy i zamiast tego wyrażają „swoją prawdę”, prawdę w ich umysłach, wykraczają poza rzeczywistość i zaczynają żyć fantazją. W końcu nauka wymusza cenę zbyt wysoką nawet dla hodowców i zjadaczy lotusów.   


Radykałowie korumpują naukę w deterministyczną jaskinię ech, co pozostawia ich bez nauki i bez prawdy.


Stop Believing in Science

Frontpage.mag., 22 maja 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
8. Do Paweł Daniel 2020-05-30
7. Do Daniel Paweł 2020-05-30
6. Do Paweł Daniel 2020-05-29
5. Do Daniel Paweł 2020-05-29
4. Do Paweł Daniel 2020-05-29
3. Samodzielne myślenie Paweł 2020-05-28
2. Uzupełnienie Paweł 2020-05-28
1. hmm Paweł 2020-05-28


Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Dawkins pisze tweeta   Coyne   2020-02-24
Dawno zmarli przemawiają do nas   Tonhasca Júnior   2023-04-12
Definiowanie gatunku: nowe, ale problematyczne, pojęcie gatunku   Coyne   2017-04-17
Dekolonizacja ewolucji (i Darwina) była nieunikniona   Coyne   2020-07-15
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Depresja inbredowa u człowieka   Mayer   2015-07-15
Dezinformacja o GMO: Kenijczykom będzie trudno podejmować racjonalne decyzje i to może kosztować życie   Mykonyo   2023-02-24
Dieta mieszana misiów i innych   Júnior   2022-07-14
Dlaczego dynie i kabaczki nie wymarły   Yong   2015-11-25
Dlaczego egzaptacja jest niepotrzebnym terminem   Mayer   2016-01-13
Dlaczego eugenika nie wróci   Ridley   2016-05-24
Dlaczego ideologii nie należy mieszać z nauką   Coyne   2021-06-30
Dlaczego jedne sowy mają kępki piór na uszach, a inne nie?   Lyon   2018-08-30
Dlaczego jesteśmy świadomi   Novella   2017-07-26
Dlaczego kocie języki są kolczaste?   Coyne   2018-12-01
Dlaczego kocimiętka i matatabi doprowadzają koty do szaleństwa? Grupa badaczy mówi, że te rośliny mogą chronić je przed komarami   Coyne   2021-02-02
Dlaczego kod genetyczny nie jest uniwersalny   Cobb   2014-10-06
Dlaczego leniwce wypróżniają się na ziemi?   Bruce Lyon   2014-02-02
Dlaczego ludzie sprzeciwiają się technologiom, które zmniejszają szkody?   Ridley   2019-05-24
Dlaczego małe ptaki wybierają życie w mieście   Yong   2016-04-22
Dlaczego małpki morskie kochają sól: baśń o kosztach symbiozy   Yong   2015-10-02
Dlaczego nie będzie doboru na inteligentne niemowlęta   Ridley   2018-01-05
Dlaczego nie ma pokoju na Bliskim Wschodzie   Salzman   2017-10-25
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Dlaczego nie żyjemy w epoce post-prawdy   Pinker   2019-11-11
Dlaczego organizacje naukowe powinny zachować neutralność polityczną?   Coyne   2024-04-11
Dlaczego pandy wielkie mają takie ubarwienie? Odpowiedź: to skomplikowane   Coyne   2017-03-22
Dlaczego poligamia zanika?   Ridley   2014-01-26
Dlaczego powinny nas fascynować liczące 100 tysięcy lat ludzkie zęby z Chin?   Cobb   2015-10-30
Dlaczego różne gatunki zwierząt mają źrenice o tak różnym kształcie?   Coyne   2015-08-21
Dlaczego ramiona ośmiornicy nie plączą się   Yong   2014-05-24
Dlaczego rośnie liczba wilków, maleje lwów, a tygrysy trzymają się na tym samym poziomie?   Ridley   2016-11-18
Dlaczego ryby jaskiniowe ewoluują tak, by oślepnąć?   Coyne   2017-05-02
Dlaczego seks? Eksperymenty na muszkach owocowych sugerują, że wyewoluował, by opierać się infekcji   Coyne   2015-08-28
Dlaczego smoki z Komodo są jak cała kocia rodzina   Yong   2016-03-25
Dlaczego szarlatani nie powinni nadzorować sami siebie     2019-05-08
Dlaczego szczepionki mRNA mogą zrewolucjonizować medycynę?   Ridley   2021-01-02
Dlaczego tak wiele nowych wirusów pochodzi od nietoperzy?   Ridley   2020-02-29
Dlaczego te dziwaczne owady sygnalizują ostrzeżenie po ataku?   Yong   2014-12-31
Dlaczego ten wirus inaczej dotyka pokolenia?   Ridley   2020-03-30
Dlaczego ustonogi wysyłają tajne informacje przy użyciu Twisted Light   Yong   2015-11-18
Dlaczego wyjaśnianie problemów przez biały przywilej jest niesłuszne   Rob Henderson   2019-11-25
Dlaczego zebry mają paski Podpowiedź: nie dla kamuflażu   Coyne   2016-02-04
Dlaczego środowiskowcy stanowią większą przeszkodę dla skutecznej polityki klimatycznej niż negacjoniści?   Boudry   2022-02-21
Dlaczego świecące rekiny świecą   Yong   2015-08-04
DNA i Loch Ness   Novella   2019-09-11
DNA Karola Wielkiego i nasza uniwersalna godność królewska   Zimmer   2016-06-17
DNA: zoptymalizowany kod źródłowy?   Cobb   2015-11-30
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Dobór krewniaczy pozostaje wartościowym narzędziem   Coyne   2015-04-06
Dobór naturalny w naszym gatunku na przestrzeni ostatnich dwóch tysiącleci   Coyne   2016-10-22
Dobór płciowy versus dobór naturalny: na przykładzie chrząszczy   Coyne   2021-10-08
Dobór sztuczny w działaniu: więcej słoni rodzi się bez ciosów   Coyne   2017-06-06
Dokonane w Afryce badanie genomu fasolnika egipskiego oznacza krok naprzód w dywersyfikacji światowego zaopatrzenia w żywność   Karavolias   2022-08-01
Dokopywanie nauce przez dwóch naukowców i filozofa   Coyne   2019-02-01
Dominujący indyk i jego popisy   Lyon   2018-12-04
Dowody ewolucji: wideo i nieco dłuższy wywód   Coyne   2014-10-22
Dowody na ewolucję: Bezwłose zwierzęta mają martwe geny na sierść   Coyne   2023-01-23
Dowody, że ptaki drapieżne szerzą pożary leśne, by wypłoszyć zdobycz   Coyne   2018-01-20
Dramatyczny wzrost cen paliw kopalnych jest bolesny, ale daje niewielkie korzyści w walce z globalnym ociepleniem   Lomborg   2022-06-25
Drozd z Okinawy i zasady zoogeografii   Mayer   2016-03-17
Druga zasada termodynamiki   Pinker   2017-01-10
Drzewo zapachów   Zimmer   2014-09-02
Dunning Kruger a opozycja wobec GMO   Novella   2019-01-23
Dwa gatunki dały zdolną do życia hybrydę, mimo że rozeszły się 150 milionów lat temu   Coyne   2020-07-23
Dwa kilo prostaty poproszę   Łopatniuk   2018-03-31
Dwie matki jednego albatrosa   Zimmer   2017-04-07
Dwudziestu dziewięciunaukowców publikuje artykuł w obronie merytorycznych podstaw w nauce     2023-05-01
Dychotomiczne myślenie, niepewność i zaprzeczanie nauce     2020-01-01
Dymorfizm płciowy i ideologia   Coyne   2014-12-01
Dysonansy poznawcze: czekolada a muszki, wino a osy   Júnior   2022-08-29
Dzieci Drakuli   Zimmer   2016-07-27
Dzień był krótszy 70 milionów lat temu   Novella   2020-03-20
Dziennik z Mozambiku: Sybilla     2014-03-01
Dziennik z Mozambiku: Pardalota   Naskręcki   2014-02-23
Dziennikarski „statek upiorów” Greg Mayer   Mayer   2014-01-31
Dziennikarze  nie rozumieją nowego raportu USA o klimacie   Lomborg   2018-12-12
Dzisiaj przechodzę na emeryturę   Coyne   2015-10-01
Dziwaczne życie seksualne żabnicy   Coyne   2018-04-04
Dziwaczny genom niesporczaków (Tardigrada): ponad jedna szósta jest podwędzona odlegle spokrewnionym gatunkom   Coyne   2015-12-07
Dziwaczny rodzaj rasistowskiego patriarchatu   Arora   2020-12-31
Dziwaczny skrzydłoszpon rogaty   Coyne   2017-11-18
Dziwne zawiłości procesu dziedziczenia   Coyne   2018-06-13
Dławiący problem   Łopatniuk   2018-10-27
Długi cień anglosfery   Ridley   2014-01-05
Długi cień Malthusa   Ridley   2016-01-01
Ebola przenoszona drogą kropelkową?   Zimmer   2015-03-17
Echinacea nie działa na przeziębienie   Novella   2018-11-15
Edytowanie genów kluczem do ulepszenia podstawowych upraw w Afryce   Abugu   2021-10-01
Efekt grupy – paskudny błąd poznawczy   Novella   2022-06-22
Efekt Krugera-Dunninga, antyszczepionkowcy i arogancja ignorancji     2018-08-09
Efekt przechodnia   Novella   2019-07-11
Ekomodernizm i zrównoważona intensyfikacja     2015-06-17
Energia odnawialna nie działa   Ridley   2014-08-07
Epidemiologia   Feldman   2015-01-13
Epigenetyka - Neil deGrasse Tyson wszystko pomylił   Coyne   2016-06-02
Epigenetyka stała się niebezpiecznie modna   JC Barnes   2017-04-20
Epigenetyka: powrót Lamarcka? Nie tak szybko!   Coyne   2018-09-05
Erotyczna doniosłość bioder walenia   Zimmer   2014-09-11

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk