Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 04:40

« Poprzedni Następny »


Czy mamy wpływ na cokolwiek? 


Andrzej Koraszewski 2015-02-11

Poznań, Demonstracja w Dniu Pamięci o Holocauście, 27 stycznia 2015.

Poznań, Demonstracja w Dniu Pamięci o Holocauście, 27 stycznia 2015.



Urodzona w 1982 roku pisarka syryjska, zastanawia się dlaczego zamordowanie 12 Francuzów ściągnęło do Paryża czołówkę polityków całego świata, a zamordowanie ponad 200 tysięcy Syryjczyków, wywołuje u tych samych polityków zaledwie mamrotanie pod nosem. Urodzony w 1982 roku poznański historyk zastanawia się dlaczego Zachód miałby reagować na wszelkie zło tego świata i (odpowiadając komuś innemu) wydaje się odpowiadać na pytanie Dimy Wannous:

Jaki jest właściwie pani postulat? By Zachód zwalczył całe zło świata i sam przy tym przepadł? Jeśli tak, to ja pasuję. Izrael nie jest tego wart.


Odpowiadając syryjskiej pisarce zamieniłby zapewne słowo Izrael na Syrię, ale Izrael jest tu niesłychanie ważny. Zdanie, że ksenofobia zaczyna się zawsze od Żydów i nigdy na nich nie kończy, jest ciekawą hipotezą badawczą, dotyczącą wzlotów i upadków tak regionów zdominowanych przez chrześcijaństwo, jak i przez islam.     


Syryjska pisarka chciałaby jednej miary dla zbrodni, jednej miary dla drugiego człowieka. Przedstawiający się jako liberał poznański historyk, dla uniknięcia jednej miary prawdopodobnie świadomie zanurza się w historycznych kłamstwach.


Poznański historyk w różnych miejscach zaklinał się, że nie jest antysemitą. Nie przeszkadzało mu to w deprecjonowaniu rzeczowego argumentu, przez stwierdzenie, że brzmiące mu z żydowska nazwisko uczestniczki dyskusji wyjaśnia jej stanowisko. Wiedzę o historii Izraela poznański historyk dokumentuje  linkami do wikipedii, ale nawet na tym poziomie dobór haseł wydaje się mówić, że jako użytkownik wikipedii nie sięga do rozszerzeń. Pisze o uchodźcach palestyńskich w wyniku wojny 1948 roku, bez podania informacji kto na kogo napadł, podaje liczbę tych uchodźców palestyńskich (750 tysięcy), ale wydaje się nie wiedzieć (lub nie chcieć wiedzieć) o wyższej liczbie uchodźców żydowskich z krajów arabskich. Przywołuje „masakrę” w Deir Jassin, nawet nie siląc się na prezentację faktów podawanych przez historyków. Ta historia jest poznańskiemu historykowi potrzebna tylko do obrony Arafata, a broni go sięgając do wikipedycznej wiedzy o  Menachemie Beginie. Dowiadujemy się tu rzeczy strasznych, że Begin „w wieku 16 lat związał się z syjonistycznym, młodzieżowym ruchem narodowo-radykalnym Bejtar. Studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim, które ukończył w 1935 r. W 1938 został przywódcą Bejtaru w Polsce. Koncentrował się na szkoleniach wojskowych (organizowanych nieoficjalnie przez rząd II RP)”.


Poznański historyk wydaje się nie wiedzieć, jakie były przyczyny i założenia ruchu syjonistycznego. Pokazywanie przez innych faktów wykraczających poza wikipedię uznał nawet za działalność Mossadu.


Żyjemy w czasach, w których nie tylko w Polsce powraca atmosfera lat 30. ubiegłego wieku, którą można zilustrować kilkoma cytatami z poznańskich gazet. „Dziennik Poznański” 3 grudnia 1932 roku informował:


„ W czasie odbywających się wczoraj demonstracji studentów spod znaku N.D-cji, na wychodzącego około godziny 13-tej z cukierni Dobskiego znanego i cenionego profesora geografii gospodarczej Uniwersytetu Poznańskiego, p. Nowakowskiego napadła grupa manifestantów.   


Wśród okrzyków antyżydowskich rzucono się na profesora Nowakowskiego oraz będące w jego towarzystwie dwie panie, bijąc i kopiąc napadniętych. W obronie napadniętych stanęli przypadkowo przechodzący ulicą członkowie Legionu Młodych pp. Strzałkowski i Jasiński, którzy przy pomocy innych kolegów zdołali przeprowadzić pobitego prof. Nowakowskiego oraz jego towarzyszki do taksówki, którą profesor odjechał do domu.”


Historyk wychodząc od tego epizodu mógłby zacząć szukać odpowiedzi na pytanie jak silna była N.D. w Poznaniu, jak była popularna wśród studentów poznańskiego uniwersytetu i jak często profesorowie, którzy przeciwstawiali się antysemickim wybrykom, byli narażani na brutalne fizyczne ataki? Jeszcze bardziej gorliwy badacz mógłby sięgnąć po opisy manifestacji poznańskich studentów, które nie ograniczały się do okrzyków „Żydzi do Palestyny”, zastępy harcerzy wybijały kamieniami okna, a zastępy młodzieńców z uniwersytetu polowały na ludzi o żydowskim wyglądzie, niezależnie od płci i wieku.           


Historyk wychodzący poza wiedzę wikipedyczną mógłby szukać informacji zarówno, skąd mógł się brać zapał części Żydów polskich do rozstania ze swoimi aryjskimi, katolickimi rodakami, jak i dlaczego przez stulecia powracali do Jerozolimy i jej okolic. Mógłby na przykład wyjść poza badania wikipedyczne i przeczytać doniesienie w „Gazecie Wyborczej” z 13 lutego 2012 roku, o wznowieniu przez poznańskie Wydawnictwo Wers wydanej po raz pierwszy w 1916, (w 1926 roku ukazało się już trzecie wydanie) książki księdza Mieczysława Noskowicza Najświętsze trzy Hostie. Jest to książka, która zaczyna się tak:    


"Wiadomo każdemu, jako tako z dziejami świata obeznanemu, że od wieków, ba, od zarania chrześcijaństwa, od chwili kiedy Boski nasz Zbawiciel począł głosić Swą Ewangelię miłości Boga i bliźniego, od tej chwili już datuje się nienawiść żydostwa do chrześcijaństwa. Dwa tysiące lat dobiega kresu i przez cały ten czas, ani na moment, rzec można, nie zaprzestali żydzi swej niechęci jawnej czy skrytej. Przy każdej danej sposobności, puszczali wodze swej nienawiści”.


Badacz mógłby dojść do wniosku, że istniał jakiś związek między działalnością wydawniczą i katechetyczną Kościoła katolickiego, a postawami studentów poznańskiego uniwersytetu. Gdyby przypadkiem słyszał o niemieckich badaniach nad miastami, w których były antyżydowskie pogromy w średniowieczu i miastami, w których takich pogromów nie było, z których to badań wynikło, że w miastach, w których były w średniowieczu pogromy, członkostwo w NSDAP było znacząco wyższe, niż w miastach, w których pogromów nie było, mógłby nasz badacz zapytać, jaka jest tajemnica  działania tego zdumiewającego mechanizmu trwającej przez stulecia nienawiści do ofiar?


Wznowiona dwa lata temu w Poznaniu książka traktuje o rzekomym wydarzeniu w Poznaniu w 1399 roku. Historycy mają kłopoty, czy było takie wydarzenie. Wikipedysta może sięgnąć do hasła w wikipedii, gdzie można wyczytać, że była to popularna opowieść w tamtych czasach i zarzuty kradzieży i molestowania hostii stawiano Żydom, żeby tak powiedzieć, rytualnie. Oskarżenia Żydów o porywanie dzieci na macę pojawiły się nieco później.


Przed dwoma laty promocję książki o trzech hostiach poprzedziła dziękczynna msza święta w kościele Bożego Ciała, a proboszcz Maćkowiak mówił, że jest wniebowzięty.    


Ksiądz Maćkowiak również nie chciałby być posądzony o antysemityzm i podczas promocji po mszy świętej mówił:


„Cudowne znalezienie hostii musiało być faktem, w innym razie, czy budowano by kościół za miastem na nadwarciańskich łąkach? Co do Żydów - tutaj zdania mogą być podzielone. Historycy podają w wątpliwość, czy naprawdę Żydzi w tym maczali ręce. Nie ma dokumentów z tamtego czasu stwierdzających na pewno winę Żydów. Natomiast, co wskazywałoby, że jednak coś w tym było: z naszych parafialnych ksiąg wynika, że w procesji Bożego Ciała szło zawsze trzech Żydów niosących noże, taka publiczna pokuta. Dopiero w 1724 r. doszło do ugody między karmelitami a Żydami i wtedy zostali z tego zwolnieni. Za to zgodzili się dostarczać wosk na świece, olej do lampy. Jeżeli ktoś będzie się upierał, że to byli Żydzi - proszę bardzo. Jeżeli nie - też nic się nie stało. Jak kto woli. I żeby nas ktoś nie posądził o antysemityzm - sumował z uśmiechem ksiądz. Sala odpowiedziała śmiechem.” („Gazeta Wyborcza”, ibidem)


Ponownie możemy się zastanawiać czy może być jakikolwiek związek między działalnością wydawniczą, nauczaniem Kościoła katolickiego w kościołach i szkołach, a postawami mieszkańców? 


Podczas kiedy w Auschwitz obchodzono siedemdziesiątą rocznicę wyzwolenia obozu, w Poznaniu „Wierni Polsce” walczyli o to, by miasto nie zostało oddane w ręce okupanta.


27 stycznia na poznańskiej stronie miastopoznaj.pl  Maciej Szefer donosił:


„Wtorek. Godzina 13 centrum miasta nieopodal Urzędu Miasta i blisko dawnej, żydowskiej synagogi. Dokładnie pod samą siedzibą Gmin Żydowskich. Bogdan Freytag, przewodniczący związku – Manifestujemy przeciw antypolskiemu rządowi, który jest agenturą niemiecko – rosyjską pod wpływem finansjery żydowskiej. Rząd nie realizuje interesu Państwa Polskiego, jest to celowa wyprzedaż Polski. Politycznie i finansowo nie mamy żadnej suwerenności. Chcemy wezwać naród Polski do buntu – rozpoczął.


Na pytanie o to czy data jest właściwa, przewodniczący „Wiernych Polsce”, odpowiedział. – Chcemy pokazać, że w obecnej sytuacji, wciąż wpływ mają pokolenia żydowskie. Chcemy protestować przeciw zakłamywaniu historii. Jeżeli mówi się tylko o ofiarach żydowskich to jest to nieprawda. Musimy pokazać że istnieje drugie dno hipokryzji środowisk żydowskich. Ani słowem świat nie mówi o holokauście który odbywa się teraz w gettach palestyńskich.”


W tym samym doniesieniu czytamy, że przedstawicielka Gmin Żydowskich, Alicja Kobus, przypomniała, że Poznań ma sześćset tysięcy mieszkańców, a demonstruje garstka nudzących się ludzi, którzy gdyby nie zainteresowanie mediów, zapewne wcale by  na tę demonstrację nie przyszli.


Urodzony w 1982 roku poznański historyk zapewne podziela tę opinię. Opiniując jako historyk informację o badaniach wskazujących na wykładniczy wzrost antysemityzmu we Francji pisał:       


„Przesada z tym antysemityzmem. Np latynosi i czarni w USA też nawzajem się napadają. Poza tym jako frankofil i liberał protestuję przeciwko nazywaniu Francji krajem antysemickim, skoro policja i politycy francuscy starają się chronić Żydów.”


Amerykański historyk Richard Landes pisał nieco szerzej o problemie antysemityzmu we Francji, stwierdzając między innym:    


„Kiedy francuska polityk Segolène Royale zapewnia Izraelczyków, że “l’anti-semitisme n’a pas sa place en France” (We Francji nie ma miejsca na antysemityzm), jest to retoryczne nadużycie czasu teraźniejszego. Przez ostatnich 15 lat antysemityzm miał wielkie miejsce we Francji, paląc się jasno wśród wielu muzułmanów francuskich, nieustannie naładowywany przez prasę anty-syjonistyczną, która bardziej podkreśla cierpienia Palestyńczyków niż cierpienia doznawane przez Żydów.”


Liczby francuskich Żydów, którzy na przestrzeni tych 15 lat uciekli z Francji znacznie się różnią, dokładne dane są tylko dla tych, którzy wyemigrowali do Izraela -  tylko na przestrzeni ubiegłego roku 8 tysięcy wyjechało do Izraela, tymczasem znacznie więcej przeniosło się w ostatnich latach do innych krajów europejskich, do USA i Kanady. Tu podawane liczby wahają się między kilkadziesiąt tysięcy, a sto tysięcy. Nic dziwnego, że premier Francji powiedział niedawno, iż Francja bez Żydów nie byłaby Francją.


Urodzona w 1982 roku pisarka syryjska, Dima Wannous, pisała o reakcjach światowych polityków  na zamordowanie 12 Francuzów. Nie wspominała innych ofiar, żydowskich i muzułmańskich, zapewne dlatego, że politycy całego świata nie przyjechali do Paryża, aby wyrazić swoją jedność z wszystkimi ofiarami paryskich zamachów, oni byli tylko „Charlie”.


Dima Wannous chce wiedzieć co jest terroryzmem i kto jest uznawany za ofiarę terroru?


Pora wrócić do opisywanego wcześniej incydentu w Poznaniu w 1932 roku. Ten sam incydent opisywany był w „Kurierze Poznańskim”, gdzie informowano o napaści bojówkarzy sanacyjnych na pokojową demonstrację.


Z poznańskiej prasy tamtego okresu wyłania się dość wyraźny obraz – silne i bardzo aktywne ugrupowania endeckie dominowały uniwersytet i Wyższą Szkołę Handlową, większość kadry nauczycielskiej albo popierała „patriotyczne demonstracje studentów” albo zachowywała „neutralność”, mówiąc często o przesadzie bijących na alarm. Nieliczni, jak właśnie profesor Stanisław Nowakowski, próbowali powstrzymać brunatną falę. Ci profesorowie żądali również od swoich „neutralnych” kolegów odpowiedzi na pytanie: „po której stronie jesteście?”


Współczesna amerykańska psycholog, Phyllis Chesler, zwraca się z tym samym pytaniem do swojego prezydenta.  Nie, w tym przypadku pytanie nie dotyczyło ani Żydów, ani Izraela. Barack Obama był właśnie na pogrzebie swojego wielkiego przyjaciela, króla Arabii Saudyjskiej, Abdullaha i amerykańska autorka zwracała się do niego z prośbą, żeby upomniał się o cztery więzione córki zmarłego króla. Nie musimy dodawać, że jej prośba nigdy nie dotarła do prezydenta, że była nikła szansa, aby ktokolwiek w jego starannie dobranej administracji zainteresował się tą prośbą.


A jednak, do tego pytania, „po której stronie jesteście” musimy wracać. Musimy je zadawać również ludziom, którzy się dziwią, a nawet oburzają, że zwracamy się z tym pytaniem do nich, nie wiedząc, że zamykając oczy na łajdactwo, dają mu ciche przyzwolenie.    


Możemy tylko pytać, ale wpływ głośno stawianych pytań  może mieć pewne znaczenie.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. niska wiedza historyczna mieczysławski 2015-02-11


Znasz li ten kraj

Znalezionych 386 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Saga rodu Fedorowiczów, powiatowa walka z zaborcą i proces Katarzyny Mrówczyny   Koraszewski   2021-10-04
Samorząd, solidarność, samopomoc   Koraszewski   2020-04-15
Satyra na leniwych patriotów   Koraszewski   2018-09-28
Sędziami będziem wtedy my!   Koraszewski   2017-12-20
Seks bez seksizmu, kapłaństwo bez pedofilii   Koraszewski   2020-12-08
Sen nocy listopadowej   Kruk   2019-11-12
Sen nocy wiosennej   Koraszewski   2021-05-14
Sens picia ateisty   Kruk   2016-04-11
Serce Prezesa ogrzeje Polskę   Kruk   2016-07-20
Serwus, madonna, czyli signum temporis   Koraszewski   2019-05-10
Silva rerum, Facebook i rara avis   Koraszewski   2018-01-02
Smutek obwodów kiepsko scalonych   Kruk   2020-07-11
Smutek plemiennego humanizmu   Koraszewski   2023-06-19
Spór o wiek zgody w czasach przyzwolenia   Koraszewski   2019-06-19
Stan Polski przed wyborami   Koraszewski   2017-11-09
Strajki szkolne czyli niesolidarna "Solidarność"   Garczyński-Gąssowski   2019-04-24
Struktura klasowa w świadomości aspołecznej   Koraszewski   2019-07-20
Sumienie, czyli moralność bez smyczy   Koraszewski   2017-08-04
Szatan, dynia, dziecko   Kruk   2014-10-31
Szkolne orły i wątroba Prometeusza   Kruk   2017-12-25
Szkoła poszukuje ateochety   Kruk   2014-12-05
Szlak bojowy Jarosława Kaczyńskiego   Koraszewski   2016-12-17
Tako rzecze panna Krysia   Kruk   2016-01-05
Ten prezydent łamie prawo   Koraszewski   2015-12-09
Teologia zniewolenia kontra społeczeństwo obywatelskie   Koraszewski   2021-02-01
Troski i zmartwienia z celibatem   Koraszewski   2019-10-30
Trudno kochać i być mądrym, jeszcze trudniej nie znosić i pozostać mądrym   Koraszewski   2019-07-10
Trzy razy NIE w bolszewickim plebiscycie na prezydenta   Koraszewski   2020-04-17
Tylko „Świerszczyk” nie  kłamie   Koraszewski   2016-05-27
Uchodźcy, polityka i demografia   Koraszewski   2015-09-16
Uczucia patriotyczne w promocji   Koraszewski   2021-04-28
Ujednolicone miary zdrowego rozsądku   Kruk   2016-12-08
Ustawa przeciw kłamstwu czy przeciw prawdzie?   Koraszewski   2018-01-29
Uwaga niewypał   Kruk   2015-01-14
Uwaga: PiS kocha ubogich   Koraszewski   2020-07-29
Uwagi o groźnej przewadze donosów nad doniesieniami   Koraszewski   2019-09-09
Uwagi o pełniących obowiązki  mądrych i dobrych   Koraszewski   2019-05-20
Uwagi o rozważaniach o naprawie Rzeczpospolitej   Koraszewski   2016-07-31
Uwagi o życiu Stanisława Staszica   Koraszewski   2015-03-14
Uśmiech nowej twarzy podobno nowej lewicy   Koraszewski   2015-02-20
W niedzielę druga tura, ale właściwie czego?   Koraszewski   2020-07-07
W okopach świętej  niechęci   Koraszewski   2020-08-05
W oparach religijnej magii   Koraszewski   2017-10-10
W Polsce, czyli w Europie   Koraszewski   2016-02-01
W poszukiwaniu katolickich konstytucyjnych demokratów   Koraszewski   2022-11-15
W poszukiwaniu konstytucyjnych demokratów   Koraszewski   2015-04-27
W poszukiwaniu umiarkowanych katolików   Koraszewski   2017-05-24
Ważny komunikat Skarbnicy Narodowej   Koraszewski   2018-10-08
Wczesna inicjacja   Kruk   2014-07-21
Wesołych Świąt   Kruk   2014-12-24
Widziane z ławy oskarżonych   Koraszewski   2020-06-01
Wielkie kazanie o małej dziurze w drzwiach   Kruk   2018-05-23
Wobbly hypothesis i życie współczesne   Koraszewski   2023-04-21
Wojaki Chrystusa i cudaki z PZPR   Koraszewski   2020-08-21
Wolność jest zaledwie wstępem   Koraszewski   2020-05-06
Wolność słowa i technika   Koraszewski   2015-02-05
Wredność i medycyna   Koraszewski   2014-02-25
Wspinaczka na szczyt nieprawdopodobieństwaMarcin Kruk   Kruk   2020-07-16
Wypas środowiskowych prawd   Koraszewski   2020-12-28
Występując w obronie moich przywilejów   Koraszewski   2016-01-14
Wyścig do fotela i dylematy wyborcy   Koraszewski   2020-02-19
Wzrost mendowatości w populacji mieszkańców Polski w efekcie zmian pogodowych   Koraszewski   2018-04-01
Władca much – lekcja wychowawcza   Kruk   2017-12-11
Wściekłość nieboszczyka i duma romantyków   Koraszewski   2019-06-24
Wściekłość, działanie, skuteczność   Koraszewski   2020-10-30
Yes we cat   Koraszewski   2015-01-27
Za Głupotę Naszą i Waszą   Koraszewski   2019-05-30
Za małe zdjęcie   Hili   2014-02-10
Zamienianie słowa w ciało   Koraszewski   2016-01-26
Zawierzeni bez granic   Koraszewski   2018-12-03
Zbrodnie w cieniu krzyża   Koraszewski   2014-04-13
Zdalna lekcja wychowawcza   Kruk   2020-04-06
Zjednoczona prawica i Halloween   Koraszewski   2019-10-26
Znaki czasu na Jasnej Górze i gdzie indziej   Koraszewski   2017-01-09
Znieważenie pomnika dłuta Stanisława Milewskiego   Koraszewski   2018-07-30
Zostałem zaszczepiony przeciw wrednemu wirusowi   Koraszewski   2021-01-27
Związki partnerskie w czwartej Rzeczpospolitej   Koraszewski   2019-10-16
Śmiać się, płakać, czy działać?   Koraszewski   2015-11-23
Śmierć byłego nauczyciela historii   Kruk   2023-09-18
Śmierć prezydenta i dylemat sędziego   Koraszewski   2022-12-17
Świat się zmienia na lepsze   Kruk   2022-04-22
Święto flagi i inne święta   Kruk   2021-05-05
Święto Konstytucji, czy świętowanie zdrady?   Koraszewski   2016-05-03
Święto niepodległości, czyli bal sykofantów   Koraszewski   2017-11-11
Żaba mortal combat i lewatywa z kawy   Szczęsny   2017-01-05
Żydzi z Madonną w tle   Lewin   2018-04-28

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk