Prawda

Piątek, 17 maja 2024 - 08:31

« Poprzedni Następny »


“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią


Jerry A. Coyne 2023-03-30

Watykańskie obserwatorium (Źródło zdjęcia: Wikipedia.)
Watykańskie obserwatorium (Źródło zdjęcia: Wikipedia.)

Piszę o tym nowym artykule w „New York Timesie” nie dlatego, że pokazuje on, iż jezuici zajmują się nauką, co jest dobrze znane (w Watykanie jest obserwatorium), ale z powodu „wniosku”, który gazeta wyciąga z tego faktu, wniosku obrysowanego przeze mnie na czerwono w podtytule poniżej. Astronomowie jezuiccy pokazują, że nauka i religia są w zgodzie!

Ale oczywiście nikt nie wątpi, że ludzie religijni, także księża, mogą zajmować się nauką lub kochać naukę, i nikt nie wątpi, że naukowcy mogą być religijni. Prawdziwy konflikt między religią a nauką polega na tym, że obydwie strony głoszą pewne prawdy o wszechświecie, ale tylko nauka ma sposób na określenie, które „prawdy” są naprawdę prawdziwe. (Gdyby religia potrafiła określić, co jest prawdą, nie byłoby wielu religii wygłaszających sprzeczne twierdzenia).


W każdym razie kliknij, aby przeczytać:


Nauka płynąca z tego artykułu jest taka, że kilka asteroid zostało nazwanych na cześć jezuickich astronomów i to jest wszystko. Kilka fragmentów:

Wieki po tym, jak Stolica Apostolska założyła kaganiec i spaliła rzymskokatolickich astronomów za kwestionowanie centralnego miejsca Ziemi w kosmosie, jezuiccy astronomowie z obserwatorium Watykanu coraz częściej zapisują swoje nazwiska na niebie.


Watykan, kierowany przez papieża Franciszka, pierwszego papieża jezuitę w historii, ogłosił niedawno, że trzy z grupy asteroidów zostały nazwane imionami jezuickich naukowców z prowadzonego przez jezuitów obserwatorium, kolejna asteroida otrzymała imię XVI-wiecznego papieża, który zlecił zbadanie juliańskiego kalendarza [i wprowadzenie gregoriańskiego], a jeszcze inna toskańskiego cukiernika, którego hobby był firmament.


Jezuitom, choć nie są tak liczni jak gwiazdy, przypisano ponad 30 asteroidów, odkąd w 1801 roku zaczęto formalnie nazywać kosmiczne skały. To „nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę często naukowy charakter tej społeczności” powiedział astronom Don Yeomans, który pracował w Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA w Pasadenie w Kalifornii, a teraz jest częścią grupy, która oficjalnie zatwierdza nazwy nadawane asteroidom.

Fakt ten jest w tej gazecie traktowany jako dowód na to, że nauka i religia nie stoją w sprzeczności:

Historia obserwatorium, w którym pracują jezuici od lat 30. dwudziestego wieku, jest obaleniem poglądu, że Kościół rzymskokatolicki zawsze starał się stanąć na drodze postępu naukowego, który to pogląd utrwaliły taki głośne sprawy, jak los Galileusza i Giordano Bruno z rąk Inkwizycji w okresie renesansu.


„Istnieją instytucje takie jak Papieska Akademia Nauk, które informują Watykan o tym, co dzieje się w świecie nauki, ale tak naprawdę to my zajmujemy się nauką” — powiedział brat Guy Consolmagno, uhonorowany asteroidą (4597 Consolmagno) i dyrektor obserwatorium, którego mottem strony internetowej jest „nauka inspirująca wiarę”. W wywiadzie dla „New York Timesa” z 2017 roku brat Consolmagno powiedział, że częścią misji obserwatorium jest „pokazanie światu, że Kościół wspiera naukę”.


Wiele mówi fakt, że były dyrektor obserwatorium, jezuicki astrofizyk ks. George V. Coyne, który zmarł w 2020 r., odegrał znaczącą rolę w skłonieniu Watykanu do zmiany stanowiska i  formalnego uznania w 1992 r., że Galileo mógł mieć rację.

Nie, George Coyne nie jest moim krewnym! Należy jednak pamiętać, że dopiero w 1992 roku Watykan ostatecznie przyznał, że źle traktował Galileusza: 350 lat po fakcie! Jeśli katolicyzm był tak zgodny z nauką, dlaczego zajęło im ponad trzy stulecia przyznanie, że nie powinni byli skazać Galileusza na areszt domowy za sugestię, że Słońce nie krąży wokół Ziemi?


Dalsza część artykułu dotyczy tego, jak nazwano asteroidy, jakich zasad używa się do ich nazewnictwa, a także trochę o trzech uhonorowanych jezuickich astronomach.


Jak powiedziałem, jeśli twój pogląd na harmonię między religią a nauką jest taki, że naukowcy mogą być religijni lub ludzie religijni mogą być naukowcami, to zgodzę się z tobą. Księża mogą nawet proponować sprawdzalne teorie naukowe: ksiądz katolicki Georges Lemaître (1894-1966) wcześnie stwierdził, że wszechświat rozszerzał się i powstał w wyniku wydarzenia w jednym punkcie, znanym obecnie jako „Wielki Wybuch”.


Jednak, kiedy ci astronomowie podchodzą do swojego teleskopu, nie używają wiary, by znaleźć ciała kosmiczne, chociaż ich poszukiwania mogą być inspirowane wiarą. Zostawiają swoją religię za drzwiami obserwatorium.


I to jest argument, który wysuwam w książce Wiara vs. fakt: Dlaczego nauka i religia nie  są zgodne, dostępnej w dobrych księgarniach na całym świecie, w twardej oprawie za jedyne dwanaście dolców na Amazonie. [polskie tłumaczenie wydane przez wydawnictwo „Stapis” kosztuje 20 zł. i jest do nabycia tutaj]. Zarówno religia, jak i nauka stawiają twierdzenia o tym, co jest prawdą we wszechświecie, ale zestaw narzędzi używanych przez każde „magisterium” do rozpoznania prawdy jest inny. Nauka używa rozumu, sprawdzalności, wątpliwości, badań empirycznych, replikacji, przewidywań i tak dalej. Religia ma tylko trzy narzędzia: Pismo Święte, autorytet i wiarę. Te trzy zaś są niezdolne do rozpoznania prawdy, dlatego każda religia ma inny zestaw prawd, które często są ze sobą nie do pogodzenia. Na przykład Jezus jest Bogiem/synem Bożym w chrześcijaństwie, ale jest tylko prorokiem dla Żydów i muzułmanów.


Nawiasem mówiąc, twierdzenie, że religia nie przedstawia twierdzeń o faktach, było częścią idei „nienakładających się magisteriów” (NOMA) Steve'a Goulda: że domeną religii jest określanie i egzekwowanie moralności, a domeną nauki jest prawda empiryczna. Gould powiedział, że te domeny nie nachodzą na siebie. Mylił się (zobacz moją krytykę tutaj).


Jeśli więc uważasz, że nauka i religia nie stoją w sprzeczności, zadaj pobożnemu katolikowi następujące lub pokrewne pytania:

  1. Czy istnieje Bóg? Jeśli tak, jaka jest Jego natura?
  2. Czy Jezus był synem Bożym, który został posłany na ziemię, aby zmartwychwstał, dając nam wszystkim szansę na zbawienie?
  3. Czy istnieje niebo, do którego pójdziemy, jeśli będziemy dobrzy?
  4. Czy mamy dusze? Jeśli tak, to z czego się składają?
  5. Czy Jezus urodził się z dziewicy?
  6. W jaki sposób opłatki i wino dosłownie stają się Ciałem i Krwią Jezusa podczas Eucharystii?
  7. Jeśli nie wyznasz swoich grzechów księdzu, czy po śmierci spotkają cię złe rzeczy?

To wszystko są twierdzenia o faktach, niektóre z nich fundamentalne dla katolicyzmu, a jest ich o wiele więcej.


(Wiem, że ktoś zauważy, że jezuici mogą nie wierzyć w żadną z tych rzeczy, ale z pewnością wielu z nich wierzy. Gdyby powiedzieli, że nie wierzą, zostaliby ekskomunikowani).


Rozumiecie, o co mi chodzi: dotyczą one twierdzeń katolicyzmu o faktach, a ci o naukowym nastawieniu nie mają do nich zaufania, ponieważ nie ma dowodów na żaden z nich. W ten sposób ci sami astronomowie, którzy patrzą przez watykański teleskop, pójdą w niedzielę na mszę, pójdą do spowiedzi i zaakceptują fakt, że Jezus został zabity, ale zmartwychwstał, oferując nam zbawienie. TO jest konflikt! W przypadku wszystkich powyższych pytań i twierdzeń różnica między nauką a religią polega na uzupełnieniu każdego „twierdzenia  następującym pytaniem: SKĄD TO WIESZ? Nauka może dać ci przekonującą odpowiedź; religia nie może.


Moje jedyne pytanie brzmi: dlaczego ten artykuł używa nazw asteroidów, aby pokazać, że religia i nauka są zgodne? Ostatnio „New York Times” jest bardzo łagodny w kwestii religii (mianowicie serwuje ckliwe niedzielne felietony anglikańskiej pastorki Tishy Harrison Warren). Choć raz chciałbym, żeby mieli felieton ateisty, albo konsultowali się z ateistami przy pisaniu takich dywagacji, jak ten artykuł powyżej.


The New York Times touts a fake amity between science and religion

Why Evolution Is True, 23 marca 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk